Roman Smělý: Jestliže právě držíte CD svého hudebního oblíbence, pak máte třetinovou šanci, že pochází ze sítě Popronu. K tomu, aby miliony hudebních nosičů doputovaly ve správný okamžik na správné místo, je nutné mít také správný informační systém, či slovy Microsoftu – správný digitální nervový systém . V případě Popronu se jmenuje Noris a dodala jej společnost LCS International. Nejzajímavější fáze byla hned na počátku, neboť v extrémně krátké době musel dodavatel rozjet specializované nástavbové řešení. O celém řešení jsme měli možnost hovořit s Martinem Nováčkem, vedoucím oddělení IT ve firmě Popron.
Systém – ale rychle!
Před rozhodnutím o výběru systému byl stav informačních technologií ve firmě Popron poměrně nepříznivý. Distribuční síť pracovala s účetnictvím postaveným na databázi Informix a operačním systému Unix. Blíže stav objasňuje Martin Nováček: „Komunikace mezi jednotlivými částmi firmy nebyla možná i z hlediska nejednotné platformy Unixu. Distribuce například používala SCO Unix, pobočky Xenix a další zase AIX.“
Neudržitelnost stavu vyústila ve výběrové řízení na komplexní dodávku informačního systému včetně dalších platforem. V té chvíli se však pro Popron objevila i možnost, stát se exkluzivním dodavatelem sítě hypermarketů Globus. Vzhledem k tomu, že otevření prvního hypermarketu Globus v Brně bylo plánováno na listopad 1996 a výběrové řízení probíhalo v červnu stejného roku, zbývalo extrémně málo času. „Náš prvotní požadavek byl, aby systém pracoval a byl i napsán ve 32bitovém prostředí Windows. Jak server Windows NT, tak klienti Windows 95,“ uvádí Martin Nováček. V té době to byl na informační systém troufalý požadavek. Druhým omezujícím kritériem se pak stala cena, za vytvoření nestandardního řešení ve velmi krátkém čase.
Do finále se dostalo několik řešení pro trh středního a velkého segmentu. Vítězem se stal informační systém Noris společnosti LCS International, přičemž ve smluvních požadavcích bylo uvedeno, že dodavatel musí zajistit provoz aplikace na několika prvních prodejních místech. Jedním z nich byl samozřejmě hypermarket Globus. Konečným cílem celé části byla úplná automatizace celého logistického řetězce. K tomu ještě Martin Nováček dodává: „Technologie je jedna stránka, druhou je však celá organizace. Museli jsme si například pro vzájemnou komunikaci vytvořit i společnou terminologii. Termín Systémový prodej v podstatě znamená systém evidence virtuálních skladů jednotlivých prodejen v centrále.“
Vysoký podíl know-how
Dnes, kdy celý systém pracuje v produktivním provozu, se podívejme na jeho nejzajímavější součásti. V modelu celého logistického řetězce jsou sledovány nejen standardní charakteristiky, ale i specialitky, jako například velikost regálů s jednotlivými žánry na jednotlivých prodejnách. S tím souvisí i celý životní cyklus nosiče, který je spočten podle marketingových údajů a který je případně upravován při automatickém vyhodnocování prodejů. K tomu Martin Nováček říká: „Díky tomu máme skutečně optimální skladové zásoby. Podle mnoha vstupních parametrů, jako je například obrátkovost, sezóna a další, se spočítá koeficient a podle něj optimální počet nosičů na skladě.“
Velkou specialitou je i systém čárových kódů. Na druhém čárovém kódu, který je nalepován na nosič, se uchovávají takové údaje jako způsob přepravy, prodejní místo, číslo regálu, do kterého má být po dodání na prodejnu vložen, apod. Tento unikátní systém pak dokáže přesně identifikovat náhodný nosič. Například o ukradeném CD, které se objeví v bazaru, je možné říci, kdy a kde bylo přesně ukradeno, jakou dodávkou přijelo, kolik stálo atd. Tyto informace jsou jednou ze strategických výhod zavedení systému. Jak se bude líbit zákazníkům, kteří si v blízké budoucnosti objednají u zásilkové služby Popronu CD a budou moci na Internetu sledovat přesně, co se s jejich kusem právě děje?
Proč je firma Popron tak úspěšná?
Zřejmě by bylo zcestné veškeré přínosy přisuzovat pouze technologiím. Ty jsou vždy pouze prostředky pro naplňování podnikatelských záměrů. Důležité je uvědomit si jejich možné přínosy a podle toho do technologií investovat. „U nás zatím málokdo pochopí význam systému a investic do informačních technologií. Lidé se snaží vydělat okamžitě. Nechápou, že investice do IT je investicí strategickou,“ říká Martin Nováček.
Jedním z důležitých příznaků správných investic není ani tak porozumět dopodrobna všem parametrům, ale zejména vědět, co po technologii chtít a co má umět. Za tím si v Popronu skutečně šli a výsledek se dostavil. Díky těmto investicím jsou připraveni na další expanzi. Ať už se týká nabídky komunikace systémem EDI (Electronic Document Interchange) s partnery, nebo prodejna CD na Internetu s fungující zásilkovou službou. S polovičatým řešením by něco takového těžko bylo možné. Zřejmě nejpádnějším důkazem účinnosti systému po jeho zavedení je zvýšení prodejních míst z původních třinácti na dnešních více než sto a vzrůst obratu o více než pět set procent.
Časová osa
červen 1996 | vyhlášení výběrového řízení |
| na vhodný systém |
srpen 1996 | podpis smlouvy a analýza modulu |
| Systémový prodej a Ekonomika |
listopad 1996 | zahájení ostrého provozu modulu |
| Systémový prodej |
leden 1997 | zahájení ostrého provozu modulu |
| Ekonomika a analýza modulu |
| Distribuce |
leden 1998 | nasazení modulu Distribuce |
srpen 1998 | analýza modulu Honoráře |
leden 1999 | analýza modulu Čerpací stanice |
srpen 1999 | nasazení modulu Honoráře |
květen 1999 | nasazení modulu Čerpací stanice |
červenec 1999 | analýza modulu Zásilkový prodej |
Zdroj: Connect! 10/99