Většina lidí nevěří, že weby zachovají privátní informace

Jde přitom o slavné weby, které se explicitně na svých stránkách zavazují informace nepředávat dál.
Nedávný průzkum od Jupiter Communications znamenal trošku nepříjemnou sprchu pro ty, kteří věřili, že se důvěryhodnost Internetu pomalu zvedá. 64 % dotazovaných lidí totiž uvedlo, že nevěří, že informace, které vypíší do formulářů na webu, nebude zneužito, a to i tehdy, když šlo o firmy, které jinak patří mezi veřejně známé a důvěryhodné. Jupiter z toho vyvozuje, že tato nedůvěra, která je vyšší než očekával, sníží očekávané obraty v e-komerce v příštích letech, a to možná až o třetinu. Weby, které chtějí prodávat a které chtějí získat důvěru zákazníků, budou muset podle Jupiteru podstatně zvýšit svoje úsilí v zabezpečení dat a hlavně v přesvědčení uživatelů, že je zcela bezpečné jim je předat a sdělit. Jupiter dále zjistil, že větší důvěru u zákazníků mají obchodní či jiné weby, které pocházejí od „kamenných“ firem než internetová mláďátka – nicméně, z těch má zase Amazon.com důvěru vysokou. Nedůvěra uživatelů je pak dvojího druhu: jednak, že zabezpečení dat je u těchto firem nedokonalé, tedy že i přes vlastní snahu a dobrou vůli mohou být tato data od nich vyháčkována, a dále, že ač tyto firmy tvrdí, že data nikomu nepředají, tajně je prodají či vymění – proto logicky dovozuje, že pro zlepšení důvěryhodnosti by bylo dobré, kdyby se o tato data starala nezávislá, specializovaná firma.

Živě komentuje: není úplně evidentní, zda se lidé, kteří se obávají této indiskrece, současně bojí i nakupování na webu, tj. zda jsou to „odmítači“ nákupů nebo objednávání jiných služeb s nutnou registrací z tohoto důvodu. Domnívám se, že i značná část osob, které nakupují na českých webech, nemají naprosté iluze o tom, že data, která obchodu svěří, nevyplavou někde jinde, například v podobě reklamního letáku do své stránky, ale cítí to spíše jako menší nepříjemnost. Kritickým problémem v USA, u nás zatím spíš neznámým, je pochopitelně svěřování čísla kreditky – i když praxe ukazuje, že počty defraudacích jsou mizivé, jejich procento je srovnatelné s jiným svěřováním kreditky při běžných nákupech „přes žehličku“.

Průzkum Jupitera hodně komentuje tzv. „privacy policy“, tj. zásady diskrétnosti. Studoval jsem je na řadě webů a překvapila mě jedna věc: nemožnost vymazat sama sebe z databází, tuto dle mého názoru podstatnou vadu má většina webů, kde se registrujete. Je jasné, že kvůli učinění nákupu člověk informace sdělit musí, tomu se nevyhne nikdy – ale pokud je silně nedůvěřivý, měl by mít možnost po ukončení obchodování za sebou beze zbytku zamést stopy.

Diskuze (2) Další článek: Computer 17/99

Témata článku: , , , , ,