Většina lidí je otevřená samostatně řízeným autům, neradi řeší parkování

Automobily bez řidiče už se testují, na trhu už jsou první části systémů specializované na automatické řízení bez člověka a za pár let už budou na trhu kompletní samořízená vozidla. Jak na to reagují uživatelé a města? Na to vše se podívala skrze analýzu (PDF) The Boston Consulting Group.

Nasazení a následný rozmach automobilů bez lidského řidiče bude jistě znamenat velkou revoluci - jak společenskou, tak i ekonomickou, ekologickou a ovlivní i stávající nebo budoucí infrastrukturu měst. Ze zmíněné analýzy, na které podílelo několik tisíc lidí v rámci dotazníku i kontrolních skupin a jednotlivých měst z různých zemí, lze vyčíst poměrně zajímavé informace.

Klepněte pro větší obrázek
Nejpozitivnější přístup k automaticky řízeným autům mají v Indii

Většina lidí je poměrně otevřená samořízeným automobilům i s možností nákupu takového vozidla za příplatek několik tisíc dolarů. Hlavní předností, kterou by lidé ocenili, by bylo automatické parkování. Nebavíme se však o nějakém podélném parkování, ale že si auto samo odjede a najde parkovací místo v oblasti, kde potřebujete vystoupit. Další výhodou je možnost pracovat a dělat další činnosti místo řízení.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Uživatelé očekávají, že taková auta budou prodávat běžní výrobci ve spojení s technologickými společnostmi. Na partnerství se připravuje například řešení od Googlu, který už spolupracuje s několika výrobci automobilů. Google ale nedávno ukázal i koncept zcela vlastního jednoduchého vozidla, které je spíše takovou formou samořízeného taxi. Takže podobně jako u telefonů i zde se pravděpodobně setkáme s tím, že Google bude dodávat vlastní systém řízení bez řidiče ostatním, ale nabídne i vlastní produkt v podobě „Google auta“.

Uživatelé také předpokládají, že samořízený automobil bude mít hybridní nebo elektrický pohon a jsou připravení ho případně sdílet s dalšími. Právě samořízená automobily mohou posunout ekonomiku z nakupování vozů spíše ke sdílenému pronájmu tedy spíše dostupné taxi službě, která bude pro řadu uživatelů výhodnější, než koupě a splácení automobilu.

Pokud jde o hlavní body, ke kterým se vyjádřila města, většina z nich očekává nástup do roku 2020, nejpozději do roku 2025. Mezi hlavními překážkami přitom není legislativa, ale přijmutí nové technologie veřejností a dotáhnutí samotné technologie automatického řízení. Města preferují podporu více samostatných hráčů a technologii vidí hlavně jako doplnění stávající infrastruktury. Odlehčení se očekává především v silniční automobilové oblasti kvůli efektivnějšímu přemisťování a využití parkovacích míst, které teoreticky nemusí být do budoucna téměř vůbec potřeba.

Diskuze (43) Další článek: ASRock chystá bios pro desky s přetaktováním i uzamčených čipů Skylake

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,