Analytická firma předpovídá za současné temné situace ještě větší hrůzy.
Známá a aktivní, ale často nepříliš respektovaná analytická firma Forrester Research zveřejnila studii, podle které bude velká většina firem podnikajících v konzumentské elektronické komerci (tj. prodávající přímo zboží na Internetu) v příštím roce „mrtvá“, zbankrotovaná a neexistující. Jako příčinu uvádí firma příliš přehuštěný trh, ve kterém je mnohonásobně více hráčů, než je schopno se uživit. Současná burzovní situace, kdy akcie těchto firem prudce padají, nastávajícím bankrotům ještě pomůže, protože tyto společnosti nebudou moci získat investice na to, aby „zůstaly v boji“; a samozřejmě jejich podnikání nepočítá se ziskem během několika nejbližších let.
Podle Forresteru existuje příliš mnoho webů, které prodávají „všechny totéž“ a které se od sebe nabídkou neliší, ba ani nejsou schopny odlišit – stovky prodejců hraček, stovky prodejců knih a podobně. Další vzájemný boj je pro ně vysilující: cenové války, obří marketingové kampaně, to všechno firmy finančně oslabuje, a protože tito prodejci nemohou pro sebe najít trhy, kde by si nekonkurovali a mohli úspěšně podnikat, může tento boj skončit pouze „smrtí“ poražených. Konzultanti z významné firmy (z tzv. „velké pětky“) Ernst and Young tvrdí, že dnes je na světě okolo 30 000 prodejců zboží na Internetu, ze kterých má brzy 25 000 (!) skončit. Nemusí to pro ně ale být prohra: spíše se očekává typičtější konsolidace, což znamená, že velcí hráči poměrně levně skoupí okolní konkurenty, jejich technologii, kvalitní týmy a podobně; rozhodně to ale nebude pro většinu těchto podnikatelů výhra, protože budou rádi, když z dobrodružství vyváznou aspoň s „nulou“, bez ztráty.
Je jisté, že současné analýzy jsou trošku „na objednávku“, neboť momentální temná situace u high-tech firem v USA, jejichž akcie jdou den za dnem stále níž, vyvolává zájem o podobné negativní zprávy – stejně jako před půl rokem, kdy burza denně lámala všechny rekordy, se objevovaly výhradně zprávy pozitivní, jak to všechno je skvělé a bude ještě lepší. I analytické firmy se musejí živit.
Hrozí podobná situace u nás? Domnívám se, že ne; v našich podmínkách nikdy nenastala situace, že by investoři cpali milióny dolarů do kdejakého nesmyslného e-komerčního projektu a nápadu. Jejich vlna sice nyní přichází, ale rozhodně nepůjde o tak zběsilé investování jako v USA; zcela jistě budou vyžadovat obchodní plány postavené na realitě a ne na snech, a nekývnou na plány počítající s nějakou velmi vzdálenou prosperitou. Čeští internetoví podnikatelé se navíc naučili podnikat skromně – v minulých letech jim nikdo peníze nedal a na vše si museli vydělat vlastním podnikáním, ať již v prostředí Internetu nebo jinde.