Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Tesla Model S

Nabíjecí stanice Tesla

Nabíjecí stanice Tesla

Tesla Model 3

Tesla Model 3

Z nuly na sto jako za 2 sekundy, dojezd 1000 km. Nový Roadster od Tesly je ohromující elektromobil

Z nuly na sto jako za 2 sekundy, dojezd 1000 km. Nový Roadster od Tesly je ohromující elektromobil

Tři elektromotory mají ohromující točivý moment 10 000 Nm.

Tři elektromotory mají ohromující točivý moment 10 000 Nm.

Z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) to nový Roadster zvládne za 1,9 s, na hranici 100 mil za hodinu (161 km/h) dorazíte za 4,2 sekundy.

Z nuly na 60 mil za hodinu (96,6 km/h) to nový Roadster zvládne za 1,9 s, na hranici 100 mil za hodinu (161 km/h) dorazíte za 4,2 sekundy.

Tesla se chlubí, že je to nejrychlejší produkční vůz, který si budete moci koupit

Tesla se chlubí, že je to nejrychlejší produkční vůz, který si budete moci koupit

Po několika hodinách nastane další zážeh, který horní stupeň Falconu dostane z dosahu zemské gravitace.

Po několika hodinách nastane další zážeh, který horní stupeň Falconu dostane z dosahu zemské gravitace.

Falcon Heavy

Falcon Heavy

Vyhořelý první stupeň rakety přistává na rampě nazvané „Samozřejmě tě stále miluji“ (Of Course I Still Love You)

Vyhořelý první stupeň rakety přistává na rampě nazvané „Samozřejmě tě stále miluji“ (Of Course I Still Love You)

Oba dva synchronizovaně dosedly na pevninu. Toto byl asi nejúžasnější okamžik testovacího letu.

Oba dva synchronizovaně dosedly na pevninu. Toto byl asi nejúžasnější okamžik testovacího letu.

A vpředu za předním sklem automobilu černý vesmír...

A vpředu za předním sklem automobilu černý vesmír...

Neuvěřitelný záběr z kamery na Tesle Roadster, kterou Falcon Heavy vynesl do vesmíru. V pozadí je Atlantský oceán.

Neuvěřitelný záběr z kamery na Tesle Roadster, kterou Falcon Heavy vynesl do vesmíru. V pozadí je Atlantský oceán.

Tesla na oběžné dráze. Na palubě má tři kamery. Foto: SpaceX

Tesla na oběžné dráze. Na palubě má tři kamery. | Foto: SpaceX

Tesla na oběžné dráze kolem Země Foto: SpaceX

Tesla na oběžné dráze kolem Země | Foto: SpaceX

Tesla Roadster

Tesla Roadster

Dojezd slibuje Tesla Roadster až 1000 km.

Dojezd slibuje Tesla Roadster až 1000 km.

Tesla Model 3
Tesla Model 3
Tesla Model 3
Tesla Model 3
24
Fotogalerie

Vesmírem sice poletuje Roadster, Tesla Motors však oznámila rekordní ztrátu

Jen co Elon Musk vystřelil do kosmu svůj elektromobil, vzal do ruky mikrofon a odprezentoval výsledky hospodaření Tesla Motors (PDF) v posledním čtvrtletí roku 2017. Načasování bylo skvělé, vzdalující se Roadster, na který byly poslední hodiny namířené všechny kamery světa, totiž zahladil jistou pachuť v podobě rekordní finanční ztráty.

Tesla Motors se už nějaký čas nachází v poněkud paradoxní, ovšem nikterak neobvyklé situaci. O její elektrovozy je zájem a relativně dostupný Model 3 měl firmě už dávno přinášet rekordní příjmy, jenže mladičká automobilka se dodnes potýká s produkčními problémy.

Jinými slovy, Tesla Motors není schopna uspokojit poptávku a nedrží se ani produkčního plánu. Během prvních třech měsíců po představení Modelu 3 vyjely z fabriky pouze tři stovky vozů a během vánoční sezóny 1 550 kusů. To je stále šíleně málo – vždyť to mají být tisíce automobilů týdně!

If we can send a Roadster to the asteroid belt, we can probably solve Model 3 production“ – Elon Musk

Komplikace s výrobou se promítly i do ztráty Tesla Motors, která v posledním čtvrtletí dosáhla rekordních 770 milionů dolarů. Za celý rok 2017 pak překročila hranici 2 miliard dolarů.

Elon Musk nicméně slibuje, že ji automobilka konečně začne odmazávat, už letos se totiž výroba zrychlí. Bylo by to třeba, tržby z prodeje vozů a služeb totiž jinak rostou. Na konci roku dosáhly 3,3 miliard a za celý rok to bylo 11,8 miliard amerických dolarů. To je bezmála o 5 miliard více než v roce 2016.

Tesla zefektivní výrobu především pomocí další a další automatizace a robotizace. Ostatně jen v loňském roce nakoupila několik dodavatelů high-tech technologií, třeba Perbix, a tak můžeme doslova v přímém přenosu sledovat, jak Elon Musk během roku dohání to, s čím mají zavedené automobilky zkušenosti mnoha desítek let.

Jedna věc je totiž navrhnout a poskládat prototyp, ale něco úplně jiného je vyrábět jej v obrovských objemech, které mají uspokojit poptávku. Elon Musk si to plně uvědomuje a odkazuje se na technologické úspěchy SpaceX: „If we can send a Roadster to the asteroid belt, we can probably solve Model 3 production,“ prohlásil v telekonferenci s médii a investory. V každém případě, letos se to už prý opravdu změní a Tesla překoná kritický okamžik. Uvidíme.

A jak se daří Muskově nudnému startupu? Podívejte se na Elonovinky #1:

Určitě si přečtěte

Články odjinud