bard
21. 10. 2002 • 14:45

Jen tak mimochodem... Rika nekomu neco tahle partie?

1.e4 e5 2.Nc3 Nf6 3.d4 Bb4 4.Nf3 d6 5.Bd2 Nc6 6.d5 Nd4 7.h4 Bg4 8.a4 Nxf3+ 9.gxf3 Bh5 10.Bb5+ c6 11.dxc6 0-0 12.cxb7 Rb8 13.Ba6 Qa5 14.Qe2 Nd7 15.Rg1 Nc5 16.Rg5 Bg6 17.Bb5 Nxb7 18.0-0-0 Nc5 19.Bc6 Rfc8 20.Bd5 Bxc3 21.Bxc3 Qxa4 22.Kd2? 22...Ne6 23.Rg4 Nd4? 24.Qd3 Nb5 25.Bb3 Qa6 26.Bc4 Bh5 27.Rg3 Qa4 28.Bxb5 Qxb5 29.Qxd6 Rd8 0-1.

Turinguv Paprivy stroj... :) Na to, ze to ten borec pocital na papire (pocitace jeste nebyly), celkem sila :)

Zbyněk Kosík
21. 10. 2002 • 12:34

Deep Fritz se skutečně od Deep Blue liší. Deep Blue byl specializovaný počítač s mnoha „šachovými“ čipy a v závislosti na konkrétní pozici počítal rychlostí v řádu stovek milionů pozic za sekundu. Tato rychlost výpočtu však byla většinou neefektivní v tom, že několik čipů analazovalo stejné pozice (velký problém při rozdělení výpočtu do více paralelních procesů). Deep Fritz je naproti tomu „obyčejný“ program, který běží na standardním PC. Úplně tak obyčejný však není. Jak napovídá slovíčko Deep v názvu programu, je určen zejména pro víceprocesorové počítače. Deep Fritz 7, který se utkal v Bahrajnu s Kramnikem, je víceprocesorová varianta běžnějšího programu Fritz 7. Zatímco Fritz 7 lze pořídit za cenu kolem 51 euro, Deep Fritz 7 dvakrát dražší, stojí asi 100 euro. I když i na počítači s jedním procesorem by měl být Deep Fritz 7 o něco málo silnější, z hlediska ceny doporučovat koupi víceprocesorové varianty pro jednoprocesorový počítač. Hardwarové nároky Deep Fritz 7 jsou: Pentium (1 až 8 procesorů). PC, 32 MB RAM, Win 98, Win ME, Win Nt 4.0, Win 2000, Win XP.  Pokud by si někdo chtěl zahrát se stejně silným Fritzem, který hrál v Bahrajnu, musel by si kromě programu pořídit i osmiprocesorový server. Zdaleka ne každý má tu možnost! Zklamáním je pro mě publikování informací o počítači, na kterém Fritz běžel. Zatímco na oficiálních stránkách se objevovalo mnoho informací o průběhu zápasu či zpráv ze zákulisí, o samotném počítači téměř ani zmínka. Tak jen neověřeně se lze dohadovat, že oním počítačem byl server Primergy N800 od Fujitsu-Siemens s 8 procesory Pentium®III Xeon 900 MHz. Na 8 procesorech byl Fritz v Bahrajnu schopen počítat rychlostí 3 až 6 milionů pozic za sekundu.

Kramnik vs. Deep Fritz 7 rozhodně není první zápas člověka proti počítači. V minulosti takových zápasů proběhlo již mnoho a v poslední době se jejich počet zvyšuje. Výkon šachových programů se však zvyšuje, a jak se ukazuje, i ti nejlepší z nejlepších šachistů je musí začít brát vážně.

Z průběhu zápasu v Bahrajnu bylo možné vypozorovat, že Kramnik hrál špatně v 5. a 6. partii; v 5. partii nastavil figuru, což se šachovému progamu stát nemůže, a v 6. partii vzdal v remízové pozici (šachové programy obvykle, stejně jako slabší hráči, bojují do posledních chvil, ať soupeř ukáže, co umí). Zatímco tedy Deep Fritz 7 hrál, jak nejlépe uměl, Kramnik to nejlepší ze sebe nevydal. Bude potřeba, aby se počítače a nejlepší šachisté se sebou střetávali častěji, i na turnajích, aby bylo možné objektivně zhodnotit výkon současných šachových programů. Zápasy, jako byl tento, jsou hlavně exhibicí. Pokud se jedná o budoucnost, je jasné, že doba, kdy počítače budou hravě porážet nejlepší šachisty, se blíží.

Richard
21. 10. 2002 • 9:24

K tej poslednej partii je treba povedat, ze Kramnik ponukol remizu v 21. tahu a Fritz ju prijal, lebo podla jeho hodnotenia stal zle. Kramnik zrejme nechcel riskovat moznu prehru v zapase.

Zapas bol trochu sklamanim pre divakov. Obidve partie, ktore Kramnik prehral neboli hodne velmajstra. V 6. partii Kramnik urobil chybu aku robia kaviarenski amateri. A v 7. partii zopakoval to co urobil Kasparov v zapase s Deep Blue - vzdal partiu v remizovej pozicii.

Zdenek
21. 10. 2002 • 11:37

Pocitace maji v dlouhych koncovkach (ktere mohou trvat az stovky tahu) velkou vyhodu- neustale hraji presne. Kazdy i prumerny sachovy program ma databazi vsech 5 a 6-figurovych koncovek a za vyrovnaneho stavu je udrzeni remizy asi dost vysilujici. Ja se mu vubec nedivim.

http://www.chessbase.com/columns/column.asp?pid=102

Using these databases a computer will play each of the endgames absolutely perfectly ("like God"). In any position with the given material on the board it knows instantly whether it is a win, draw or loss and in how many moves. Often it will announce a win or mate in over fifty moves. On the losing side it will defend optimally.

Some of the five-piece endings are notoriously difficult or even impossible for human beings to master. A prime example is queen and pawn vs queen, in which no human has the slightest chance against a computer. But these five-piece endgames are tic-tac-toe compared to the six-piece endings which Thompson is currently generating. In some six-piece positions you need to play over 200 accurate moves to win. Often it is impossible for the strongest players in the world to even tell what progress has been made after 100 moves which the computer tells us are absolutely essential.

Určitě si přečtěte

Články odjinud