Prusa Research se pochlubil první alfaverzí výrazně vylepšeného softwaru pro 3D tiskaře PrusaSlicer 2.9. Ačkoliv zpravidla nedoporučujeme instalaci takto raných testovacích verzí, Dva-devítka přináší některé zajímavé kousky, které stojí za vyzkoušení.
Více tiskových desek
Tou zdaleka nejviditelnější bude pro většinu tiskařů nejspíše podpora více (virtuálních) desek pro lepší organizaci při přípravě projektu. Předmět, který umístíte do scény, můžete jednoduše přetáhnout do strany, načež se zobrazí další plát, na který jej odložíte.

Umístil jsem do projektu příliš mnoho objektů a PrusaSlicer 2.9 ty nadbytečné přesunul na další virtuální plát, se kterým mohu samostatně pracovat
S funkcí multiple beds pracuje i tlačítko pro automatické uspořádání objektů v projektu. Pokud jich na desku umístíte příliš mnoho a spustíte automatické uspořádání, PrusaSlicer ty nadbytečné sám přesune na další virtuální plát, což se hodí při organizaci větší tiskové fronty.

Pokud přesunu objekt k okraji desky, PrusaSlicer 2.9 nabídne vytvoření další desky
Integrovaný katalog Printables
Další novinkou je přímá integrace katalogu Printables do PrusaSliceru. Printables má ve verzi 2.9 vlastní záložku v záhlaví, program vás do něj automaticky přihlásí a katalog se pak zobrazí jako běžná webová stránka.



Integrace katalogu Printables přímo do PrusaSliceru 2.9
Modely se po klepnutí na tlačítko pro slicování nicméně stáhnou a otevřou rovnou v programu. Ať už jednotlivě, anebo celý projekt se všemi dílčími objekty.

A konečně finální výroba z černého PETG-CF a oranžového PETG
Scarf seams: Skryté švy
Do třetice si vývojáři pohráli s některými pokročilejšími tiskovými specialitami. Jednou z nich je tzv. scarf seams, tedy metoda, jak skrýt tiskové švy na hladkém povrchu jejich překrytím. Více napoví zápisek na GitHubu a konfiguraci najdete v Nastavení tisku – Vrstvy a perimetry – Pokročilé.

Začátek a konec překrytí švu technikou scarf seam (1-2) a běžný šev na hladkém povrchu (3)
Fuzzy skin: Zrnité stěny
Další specialitou je vylepšení metody fuzzy skin, která slouží k vytvoření efektu členitého povrchu, který se pokouší skrýt viditelné tiskové vrstvičky. Cílem je vlastně napodobení toho, co známe z první vrstvy, pokud tiskneme na zrnitý plát, ale tentokrát vertikálně.


Malování zrnitých stěn v PrusaSliceru
Vývojáři si nakonec pohráli také s multimateriálovým malováním a hromadou dalších drobností, které najdete v podrobnějším seznamu změn. PrusaSlicer 2.9.0-alpha1 je v každém případě opravdu raná testovací verze, takže počítejte s tím, že může čas od času spadnout a tropit další neplechy.

Výsledek zrnitého malování (PLA, výchozí konfigurace)