Velký test GeForce 6200: Levné hraní od nVidie?

Mezi opravdu levnými kartami neměly dlouho Radeony (9600, X300, X600) vážnou konkurenci. Ale co byste řekli kartě, která těží z povedené GeForce 6600, její čip lze přetaktovat téměř na dvojnásobek a třeba se u ní povede odemknout všech 8 pixel pipeline? Vyplatí se GeForce 6200 i přes všechny kastrace čipu NV43 skutečně koupit?
Velký test GeForce 6200: Levné hraní od nVidie?

Architektura čipu a konkurence

Související odkazy

Slovník
anti-aliasing
buffer
čip
engine
HDTV
MPEG
PCI
sběrnice
textura

Katalog produktů
Grafické karty

Podobně jako tomu bylo u řady karet GeForce FX, tak i u nové série GeForce 6 se uživatelé po špičkové GeForce 6800 dočkali nejdříve středně výkonné GeForce 6600 a nakonec i levné GeForce 6200, která má oslovit nenáročné hráče a nahradit už nedostačující karty GeForce FX5200 a FX5500 (případně PCX 5300 pro sběrnici PCI Express). Samotná společnost nVidia tento segment trhu nazývá mainstream (mid-range s GeForce 6600 pak performance a high-end s GeForce 6800 jako enthusiast, tedy nadšenec), lépe se však hodí označení entry-level nebo low-end.

Klepněte pro větší obrázek

GeForce 6200 byla uvedena ve dvou verzích: nejprve se objevila karta založená na čipu NV43 z GeForce 6600 s vypnutou čtveřicí pixelových pipeline a posléze i karta s novým čipem NV44, disponující technologií TurboCache. Ta dokáže přes sběrnici PCIe rychle přistupovat do systémové paměti a karta si při rozumném výkonu vystačí s malou velikostí vlastní (lokální) paměti. Na našem trhu se objevují zástupci prvně jmenované skupiny a právě recenzovaná karta Leadtek Winfast PX6200 TD 128 MB patří mezi ně.

Klepněte pro větší obrázek
Obrázek č. 1: Jádro NV43 použité v GeForce 6200. Klikněte pro zvětšení

Testovaná karta byla tedy poháněna stejným jádrem jaké má i GeForce 6600 a dokonce i pracovní frekvence (300/550 MHz) jsou shodné. Hlavní rozdíl tkví právě ve vypnutí poloviny pixelových pipeline a souvisejících rasterizačních jednotek (ROP). ROP jsou tedy jen dvě, což ale vadí jen tam, kde je použita pouze jediná textura na bod. A protože většina moderních 3D enginů používá mnohonásobné texturování, tak společnost nVidia celou situaci pojistila ještě vypnutím komprese bufferu souřadnice Z (hloubky) i bufferu barvy. To v praxi znamená velké zpomalení ve vyšších rozlišeních a hlavně s anti-aliasingem, u něhož komprese dosahuje nejvyšších poměrů.

Klepněte pro větší obrázek
Obrázek č. 2: Uspořádání čipu GeForce 6200. Zdroj: AnandTech.com 

Na obrázku č. 2 vidíte hrubé schéma práce čipu GeForce 6200 v 3D, ať už se jedná o verzi vzniklou vypnutím určitých jednotek NV43 (GeForce 6600) nebo přímo NV44 (zde není naznačena jednotka správy paměti). Data 3D scény nejprve zpracují tři geometrické procesory (MIMD, vertex shader 3.0) a když jsou hotovy všechny výpočty se souřadnicemi bodů (vertexy), další jednotka provede triangle setup. Potud by bylo vše stejné jako u GeForce 6600, ale když díky triangle setupu můžeme pracovat s jednotlivými pixely, tak ke slovu přijdou čtyři pixel shader jednotky (místo osmi u GF6600 nebo šestnácti u GF6800 GT) uspořádané do jedné čtveřice (quad) se společnou vyrovnávací pamětí pro textury. Pomocí řadiče (tzv. fragment crossbar, který umožňuje lépe využít sběrnici flexibilním přidělováním toku dat) putují pixely ze shaderů na dvě tzv. raster operation units (ROP), které se postarají o jejich vykreslení. Jak už bylo zmíněno výše, stejně jako u GeForce 6600 neplatí mezi počtem pixel shader jednotek a ROP rovnováha jako například u GeForce 6800, ale ROP je pouze poloviční počet (2). Více se o architektuře série GeForce 6 dočtete v článku Dvakrát NV40: Recenze GeForce 6800 Ultra a GeForce 6800

 

GeForce 6200

GeForce 6600

GeForce 6600 GT

GeForce 6800

GeForce 6800 GT

Pixel pipeline

4×1 8×1 8×1 12×1 16×1

ROP

2 4 4 12 16

Vertex pipeline

3 3 3 5 6

Pam. sběrnice [b]

64/128 128 128 256 256

Shader model 3.0

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Komprese Z a barvy

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

FP texturování

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

FP alfa míchání

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

SLI

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Tabulka č. 1: Rozdíly mezi čipy řady GeForce 6.

Konkrétně Winfast PX6200 TD naštěstí patří mezi GeForce 6200 se 128b paměťovou sběrnicí, ale na trhu se jistě objeví mnoho karet s 64b sběrnicí, které budou mít díky snížení propustnosti na polovinu ještě větší potíže ve výše zmíněných situacích. Ale GeForce 6200 by měla vše vynahradit nízkou cenou, za kterou by měla do segmentu nejlevnějších karet jako první přinést všechny klady řady GeForce 6: shader model 3.0, HDTV videovýstup i v čipu integrovaný videoprocesor (nVidia PureVideo), který dokáže akcelerovat nejen MPEG-2 ale i WMV9-HD.

 

GeForce 6200

GeForce 6600

GeForce PCX 5750

Radeon X300

Radeon X600 Pro

Radeon X700

Čip

NV43/44 NV43 NV39 RV370 RV380 RV410

Výrobní technologie

110 nm 110 nm 130 nm 110 nm 130 nm 110 nm

Pipeline

4×1,3vp 8×1,3vp 4×1,3vp 4×1,2vp 4×1,2vp 8×1,6vp

Pam. sběrnice [bit]

64/128 128 128 64/128 128 128

Takt čipu [MHz]

300 300 425 325 400 400

Takt pamětí [MHz]

275 (550) 275 (550) 250 (500) 200 (400) 300 (600) 350 (700)

Max. fillrate [MTexel/s]

1 200 2 400 1 700 1 300 1 600 3 200

Transformace [trojúh./s]

225M 225M 345M 163M 200M 600M

Propustnost pamětí [GB/s]

4,4/8,8 8,8 8,0 3,2/6,4 9,6 11,2

Pixel shader

3.0 3.0 2.0a 2.0 2.0 2.0b

Vertex shader

3.0 3.0 2.0a 2.0 2.0 2.0b

Tabulka č. 2: Srovnání karet ATI a nVidia v segmentu od 3 000 do 4 500 Kč.

Témata článku: Unreal Tournament, Far Cry, Grafická karta, Cell, Origin, Moderní hra, Rally, Far Cry 3, Mozila, Doom, F1, Tchajwanská společnost, Nvidia, Test, GeForce, Testovaná karta, Rozlišení, Far Cry 2, Sam, Pasivní řešení, Skutečná voda, Call, Konkurence, Velké štěstí, Doom 3

Určitě si přečtěte

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

16.  10.  2017 | Stanislav Janů | 146

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

Včera | Jakub Čížek | 93


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji