Velký test 16 grafických karet do 5000 Kč s DPH

Ruku v ruce s čím dál propracovanější grafikou ve hrách rostou také nároky na rychlost grafické karty, která ovlivňuje plynulost her ze všech komponent nejvíce. V našem velkém testu se utkaly herní, ale i kancelářské grafické karty do pěti tisíc korun s daní.

Slovníček pojmů

Anizotropní filtrování – nejdokonalejší způsob filtrování textur, při němž se počítá s perspektivou a které není stejné pro všechny směry v prostoru (není izotropní).
Anti-aliasing – vyhlazování hran a zlepšování vzhledu textur.
Filtrování textur – postupy vedoucí ke snížení šumu – zubatých hran a nepřesností, které vznikají při nanášení textur na objekty.
Fill-rate – rychlost vyplňování (polygonu pixely) či texturování. Udává se v pixelech, resp. texelech za jednotku času.
FSAA (Full Scene Anti-Aliasing) – celoobrazovkový anti-aliasing.
HDR (High Dynamic Range) – vysoký dynamický rozsah, rozdíl mezi nejtmavějším a nejsvětlejším místem scény. Velmi přispívá k realističnosti – přináší například lom světla, přidá celé scéně hloubku, to správné nasvícení a realistický poměr mezi světlem a tmou. Vyniknou detaily, které dříve nebyly vidět.
MSAA (Multi-sampling) – jedna z metod anti-aliasingu, méně náročný než SSAA. Není celoobrazovkový, ale vyhlazuje pouze hrany polygonů, textur. Zjistí-li v aktuálně zpracovávaném bodu hranu polygonu, vypočte výslednou barvu pixelu podle toho, kolik z něj zabírá polygon a kolik pozadí.
Multi-texturing – vícenásobné texturování. Aplikace několika textur na sebe pro určení výsledné barvy pixelu.
Pipeline – řetězec instrukcí nebo algoritmů, často zabudován v hardwaru jako série prováděcích jednotek.
Pixel – obrazový bod, daný souřadnicemi a barvou.
Pixel shader – programový kód měnící pixely, dnes přeneseně i prováděcí jednotky v grafických čipech. Díky plné programovatelnosti lze jejich pomocí dosáhnout velmi pěkných efektů.
Polygon – mnohoúhelník, konkrétně v dnešních grafických kartách trojúhelník.
Rendering – vykreslování. Tvorba scény od vstupních dat, přes operace s vertexy a pixely až po vykreslení na obrazovku.
Soft Shadows (měkké stíny) – v reálném světě nejsou přechody stínů vždycky ostré, ke stínu patří ještě jeho rozptýlené okraje, tzv. penumbra. Jejich výpočet je velmi náročný, přidá však znatelně na reálnosti scény.
SSAA (Super-sampling) – velmi náročná metoda anti-aliasingu. Nejprve se vykreslí několik kopií obrazu ve svém plném rozlišení, následně jsou tyto obrazy každý jinak posunuty nebo jsou roztřeseny pixely ze svých míst ve středech mřížky. Tyto kopie jsou následně smíchány k vytvoření výsledného obrázku.
Texel – pixel textury.
Textura – vlastnost popisující povrch těles. V počítačové grafice typicky obrázek, který je nanesen na objekt (např. obrázek dřeva na desku stolu).
Vertex – vrchol polygonu, daný souřadnicemi a barvou.
Vertex Shader – programový kód měnící vertexy, dnes přeneseně i prováděcí jednotky v grafických čipech. Provádí veškeré výpočty geometrie (transformace, ořezání, osvětlení), které je sice možné nechat počítat i procesor, ale s velkým zpomalením.

Moderní hry si žádají moderní grafické karty, vývoj i na poli grafik jde stále dopředu, a není proto divu, že ještě před necelým rokem velmi výkonná a drahá karta spadá dnes do střední třídy. Při výběru grafiky stejně jako u jiných komponent záleží na tom, co na počítači budete dělat. K běžné práci, surfování na internetu, sledování videa či k hraní internetových her bohatě postačí i nejlevnější grafiky nebo integrované grafické jádro na základní desce. V tomto segmentu mnohem více než na grafickém výkonu záleží na vstupech a výstupech karty, na její ceně a hlučnosti.

Hodláte-li si ale alespoň čas od času nějakou tu 3D hru zahrát, měli byste sáhnout po kartě dražší a výkonnější, ovšem s ohledem na nastavení, která budete ve hrách používat i na konkrétní náročnost dané hry. Pro nejběžnější rozlišení 1 280 × 1 024 pixelů bohatě dostačují grafiky ze středního cenového segmentu (tj. do 5 000 Kč); ve většině her i se zapnutým vyhlazováním hran či HDR. 

Nároky hráčů stoupají

Opravdu náročným hráčům se v poslední době výběr grafických karet poměrně rozšířil. Aby však výkon své karty patřičně využili, a zároveň si vychutnali vysoké detaily, měli by hrát hry při rozlišení minimálně 1 600 × 1 200 pixelů, což při koupi LCD panelu znamená nemalou investici. Zapnuté HDR, vyhlazování hran a anizotropní filtrování se již v této třídě stává samozřejmostí. Počítejte však s tím, že u karet nVidia (až na nejnovější GeForce 8800 GTX) HDR a MSAA zároveň nezapnete.

A kterého z věčných rivalů si vybrat? ATI má se svými rychlými kartami navrch v nejmodernějších hrách a často dosahuje lepších výsledků při zapnutém vyhlazování hran. Kritiku však sklízí za svůj náročný a neohrabaný Catalyst Control Center, který si mnoho uživatelů nahrazuje šikovnou utilitou ATI Tray Tools. Nvidia se naproti tomu může pochlubit nejen nižším zahříváním a spotřebou svých karet, ale hlavně nově uvedenou generací grafik s jádrem G80, které drtí konkurenci ve všech ohledech. ATI však také chystá novinku v podobě jádra R600, to má ale přijít až na začátku příštího roku. Navíc není s plány společnosti ATI po jejím sloučení s AMD vůbec nic jisté.


Nelítostný souboj

Mezi výrobci grafických karet se orientuje mnohem hůře, jejich počet je nesrovnatelně vyšší. Stejné karty od různých výrobců se mohou lišit především cenou, příslušenstvím, osazeným chladičem a někdy také jinými paměťovými čipy či zvýšenými takty grafického procesoru. Společnost nVidia však výrobcům vydávání verzí s přetaktovaným grafickým jádrem nedávno důrazně zakázala. Při koupi konkrétní karty se tedy dívejte do podrobných specifikací udávaných výrobcem, někdy se totiž také stává, že kartu osadí mnohem horšími paměťovými čipy, než jsou na kartě referenční.

V dnešní části testu grafických karet do pěti tisíc korun s daní se utkaly tyto grafické karty:

1. Galaxy GeForce 7600 GT

2. Asus GeForce 7600 GS TOP Silent
3. Gigabyte Radeon X1650 Pro
4. Biostar GeForce 7600 GS
 
5. Gigabyte GeForce 7300 GT
6. Asus GeForce 6600 GT
7. Sapphire Radeon X800 GTO
8. Sapphire Radeon X1300 XT
 
9. HIS Radeon X1300 IceQ Turbo
10. Gigabyte Radeon X1300 64b
11. Forsa GeForce 7300 GS
12. BFG GeForce 7300 LE
 
13. Inno3D GeForce 6500
14. Gainward GeForce 7100 GS Turbocache 64
15. Club 3D Radeon X300 SE
16. Asus Radeon X550 HyperMemory

Na výsledky testu drahých grafických karet se můžete podívat v druhé části - Velký test: 14 grafických karet od 5000 Kč po špičku.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,