Velké prognózy pro unifikovaný messaging aneb IP telefonie to zkouší znovu

Prognózy pro tento komunikační trh jsou smělé, ale my se stále bojíme technologických překážek.
Je dobré schovávat staré zprávy různých firem a po pár letech si je číst; sice se asi nic nevyrovná historickým úletům (Watson z IBM: „myslím, že je na světě prostor tak pro pět, šet počítačů“, Bill Gates: „640 kB paměti by mělo stačit pro každého“, Olsen z Digitalu: „nevidím jediný důvod, proč by lidé měli mít počítače doma“ atd.), ale zatímco šéf komerční firmy do jisté míry musí zastávat vlastní firemní politiku a názory, i když příliš neodpovídají realitě, od analytických firem čekáme, že by se tak moc mýlit neměly.

Jednou oblastí zklamaných nadějí je internetová telefonie (IP telefonie); v roce 1999 analytici tvrdili, že ji za pět let čeká obrat ve výši šedesáti miliard dolarů; o dva roky později zveřejňuje IDC svou „optimistickou zprávu“ o vývoji tohoto oboru s tím, že ovšem tržby prodejců budou činit v roce 2004 dvě miliardy dolarů.

Internetová telefonie zatím zklamává – používá se velice zřídka, spíše pořád mezi studenty, korporace ji zatím vůbec nepřijaly. I zde chyběla konfrontace myšlenky se zdravým rozumem: myšlenka protlačit drahé dálkové hovory přes Internet je hezká, ale už se nikdo nezeptal, nakolik je celosvětové zavedení internetové telefonie finančně a technologicky náročné, takže přínosy jsou pod těmito náklady a komplikacemi zcela pohřbeny.

Internetové technologie ale mají víc životů – ze začátku nejsou ani tak považovány za nesmysly, jako se spíše zdá, že přišly příliš brzy, a proto neuspějí v první vlně, ale ve druhé nebo třetí ano. IP telefonie je podle analytiků z IDC právě před touto druhou vlnou, přičemž se ale pro ni nyní používá jiný termín – unified messaging. Znamená to nejen přenos přenos telefonních hovorů na Internet, ale spojení e-mailového serveru (a e-mailového klienta) s IP telefonií a možná ještě s tzv. instant messagingem (např. ICQ) do jedné komunikační centrály.

Podle IDC existoval v roce 1999 na světě jeden milión lidí využívající tyto technologie, tedy zanedbatelný počet (méně než 1 % uživatelů Internetu); toto číslo ale má do roku 2004 vzrůst na 38 milionů, tedy na už nějakých 10 % aktivních uživatelů Internetu. Úspěch má být zajištěn rostoucím počtem telefonních ústředen se schopností přenosu dat přes IP protokol a také díky rostoucímu počtu aplikací (programů) pro unifikovaný messaging.

Je vidět, že v „updatovaných“ názorech na vývoj IP telefonie jsou už analytické firmy opatrnější, vzduchem nelétají desítky miliard dolarů ani stovky miliónů uživatelů. Přesto si ale dovolíme být ještě opatrnější – je možné, že tak, jak je unifikovaný messaging prezentován, se vůbec neujme. Je totiž pro tradiční (hlasové) telekomy spíše hrozbou než příležitostí k novým ziskům a ti se mu mohou účinně bránit: jednak tím, že budou tak jako tak snižovat ceny mezinárodních hovorů, čímž eliminují jedinou výhodu, kterou IP telefonie má, a současně mohou její nástup zpomalovat a zdržovat. IP telefonie nemůže uspět bez „proaktivní“ spolupráce telekomů – bez ní zůstane stále jenom službou, kterou využívá skupinka jednotlivců. Myšlenka komunikační centrály opět dává smysl, tak jako jej kdysi dávala i internetová telefonie, ale toto není „Napster“, který se obejde bez podpory hlavních průmyslových hráčů – a těm zatím stávající situace docela vyhovuje.

Diskuze (1) Další článek: Intel zlevňuje procesory až o 19 procent

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,