Nezanedbatelný počet firem, mezi kterými jsou i taková jména jako Coca-Cola, Unilever, Adidas, Reebok, Levi's, Verizon, Viber, Mozilla, Honda a nově třeba i Starbucks, zastaví během července své reklamní kampaně na Facebooku. Tímto bojkotem chtějí upozornit na to, že Facebook dělá údajně málo proti šíření nenávistných příspěvků na své sociální síti a ještě na jejich šíření vydělává.
Iniciativa už má i svůj web StopHateForProfit.org, na kterém problém rozebírá podrobněji. K akci už se připojilo přes 150 firem, které se zavázaly, že během července nebudou mít žádnou placenou kampaň na Facebooku. Některé tento závazek rozšířily i na další sociální sítě.
Pro Facebook to znamená problém. Iniciativa narostla do významného rozměru a mezi protestujícími jsou i velmi silní inzerenti. Pro firmu to bude představovat zaznamenatelný výpadek příjmů, přestože je jasné, že se tím reklamy na Facebooku najednou nezastaví a bude jich stále dost. Odborné odhady tvrdí, že Facebook již teď přišel kvůli bojkotu o miliardu dolarů. Akce má přitom vyvrcholit během července a další firmy se bezesporu ještě připojí.
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg akci pochopitelně nepřešel bez povšimnutí. Přislíbil „vytvoření vyššího standardu pro nenávistný obsah“, nicméně podotkl, že podle aktuální studie EU zaměření na Hate speech odstraňuje Facebook nenávistné příspěvky přísněji než třeba YouTube nebo Twitter. Chce rovněž zpřísnit pravidla pro reklamy, aby se nenávistný obsah neobjevoval přímo v nich.
Nějaká radikální řešení a zbrklé mazání sebemenšího náznaku nenávisti v příspěvcích však nehrozí. Jak Zuckerberg sám přiznal, boj proti šíření nenávisti je běh na dlouhou trať a vyžaduje opatrný a pečlivý přístup, aby na druhé straně nedocházelo k omezování svobodného projevu.