Velké dny českého Googlu a Microsoftu

České pobočky Microsoftu a Googlu měly prakticky ve stejný den „svůj den“. Nebyla nouze o zajímavé přednášky a informace.

Tento týden měly Microsoft a Google „své dny“. Microsoft je pojal jako velkolepou vzdělávací akci pro vývojáře, IT odborníky a obchodní partnery, Google jako prezentaci možností svého budoucího vývoje a oslavy čtvrtých narozenin české pobočky. Obě akce jsme navštívili a zjistili pro vás to nejzajímavější.

Microsoft Days

Akce Microsoftu vznikla spojením tří samostatných konferencí určených IT odborníkům, vývojářům a obchodním partnerům. Nyní byl připraven program pro všechny dohromady, a to v průběhu dvou dnů. V pražském kongresovém centru bylo k dispozici několik přednáškových sálů, kde současně probíhaly různé přednášky. Každý si mohl vybrat podle svého zájmu a udělat si atraktivní program po celý den.

dAYS 01.JPG
Microsoft Days se konaly v pražském kongresovém centru

První den ovšem byly přednášky pro všechny skupiny stejné a věnovaly se současnému klíčovému tématu Microsoftu. Tím není Windows 7 nebo Internet Explorer 9, to jsou „jen“ prostředky pro koncové uživatele, stěžejní jsou korporátní řešení a aktuálně formou virtuálních prostředí a cloudu. Moderní trend, kterého se Microsoft rád chytá, je zkrátka hostování nejen serverů, ale i kompletních služeb či platforem. Microsoft takto nabízel některé aplikace už řadu let, typicky Exchange Server, ale nyní takto nabízí prakticky všechno.

Aby se firma mohla kompletně svěřit datacentrům Microsoftu, často si nevystačí pouze s dostupností konkrétních aplikací, ale potřebuje vyvíjet vlastní serverové aplikace. To dalo vzniknout platformě Windows Azure, kterou ocení především firmy zaměřené na vývoj. V cloudu Microsoftu mohou mít hostovaný Windows Server, ale i SQL Server prostřednictvím SQL Azure. Pochopitelně to něco stojí z hlediska provozu, kdy se počítá s výpočetním časem, úložištěm či datovými přenosy, ale odpadá vysoká vstupní investice do vlastních serverů.

dAYS 03.JPG
Nejen o cloudu byla řeč. Štěpán Bechynský a jeho přednáška o IE9 a webových standardech

Právě Azure a online služby v cloudu byly náplní první přednášky po úvodní keynote, kde zazněla některá chlubivá čísla. Začátkem léta představený balíček cloudových služeb BPOS (Business productivity online services) zahrnující Exchange, Sharepoint, Office Live Meeting a Office Communications si objednalo již padesát českých firem, které vytvořily asi tisíc uživatelských účtů. Jeden takový firmu vyjde přibližně na dvě stě korun měsíčně, firma se přitom nemusí starat o další náklady na provoz vlastního serveru.

Mnoho přednášek bylo pochopitelně věnováno cloudu, správě a nasazování aplikací ve virtuálním prostředí cloudu a podobně. Ale nezůstalo jen u toho, druhý den už byly nachystány sady tematických přednášek pro administrátory a vývojáře. Z našeho pohledu akce splnila svůj účel, člověk se mohl na jednom místě dozvědět vše o aktuálních nástrojích a službách Microsoftu, přednášející specialisté ochotně zodpovídaly otázky, na které se během prezentací nedostalo.

dAYS 02.JPG
A ve volné chvilce si dobrovolníci mohli zablbnout s Kinectem

Google Day

Microsoft v rámci Microsoft Days slavil osmnácté narozeniny české pobočky Microsoftu, Google při svém dni teprve čtvrté. K oslavě zvolil pražský klub SaSaZu a přizval několik set lidí, převážně z řad firem, kterým má Google co nabídnout především z hlediska reklamy.

dAYS 04.JPG
Úvodního slova na Google Day se ujala šéfka české pobočky Googlu

Google Day bylo odpoledne plné přednášek, kde převládali zajímaví lidé z Googlu, kteří představovali vývoj svých projektů a třeba také méně známé funkce, které už jsou nabízeny. Vystoupil například Suveer Kothari, který stojí v čele týmu zodpovědného za YouTube a reklamní síť Googlu pro vybrané regiony Evropy, a předvedl možnosti YouTube, jako jsou automaticky překládané titulky či dělení videa na kapitoly. Připomněl také funkci Disco pro kontinuální přehrávání huedbních klipů, nebo Leanback pro nerušené sledování YouTube třeba na obrazovce televize. Předvedl také, jak se dá YouTube efektivně využít k marketingu. Nechyběly příklady úspěšných kampaní, jako je kouzelný automat Coca-Coly (přes 2,6 miliónů zhlédnutí), nebo průchozí lednička Heinekenu (přes 4 milióny).

dAYS 08.JPG
Na YouTube trávíme stále více času (červená barva v grafu)

O YouTube se mluvilo hodně, premiéru si totiž na akci odbyl reklamní prostor na titulní stránce českého YouTube. Čekali jsme ale důležitější novinku – instantní vyhledávaní na českém Googlu. Na to si budeme muset ještě chvíli počkat (nicméně český našeptávač v anglické verzi Googlu funguje). Zmínka padla o české novince v podobě hlasového vyhledávání v chytrých mobilech. Prezentovány byly i další možnosti, jako je hlasové ovládání nebo diktování textových zpráv, což už jsou ale funkce v češtině zatím nedostupné.

Jaroslav Bengl z curyšského vývojového centra Googlu se rozpovídal o mapách Googlu. Kromě satelitních snímků a StreetView je už pár lokalit, kde Google zavádí perspektivní snímkování z letadel, jak to známe u služby Bird’s Eye v mapách Bingu. Prohlédnout si to můžete například v oblasti Kapského města. Připomněl také integraci uživatelských fotografií do StreetView, 3D modely krajiny i budov v modulu Earth a třeba také možnosti pro vývojáře, kteří pro své projekty mohou využít API map Googlu. Nechyběla atraktivní ukázka v podobě simulátoru cesty autem (demo zde).

dAYS 07.JPG
Google Mapy a Jaroslav Bengl

Společným tématem většiny přednášek byla budoucnost. Kam má Google namířeno? Strategie Googlu je jednoduchá – další vývoj podřizují tomu, co chtějí uživatelé. Hlavní trendy jsou ale jasné – vyhledávání a navázaná reklama, podpora multimediálního obsahu, mobilní přístup ke službám a samozřejmě sociální sítě.
 

Diskuze (6) Další článek: Vyšla již šestá betaverze Firefoxu 4 a ještě není poslední

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,