Velikonoční odpojování fotovoltaiky odhalilo šlendrián státu. Česku chybí akumulace, a ještě za to dostaneme pokuty

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 71

Názory k článku

avatar
22. 04. 2023 06:46

Tady jde vidět že kolem fotovoltaiky je moc velký povyk. Jen hlupák tohle namontuje a pak to vypíná protože je to k hovnu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
17. 04. 2023 13:52

Je to celé nesmysl, vždycky ty zdroje budete vypínat, pokud budete používat baterie s omezenou kapacitou, protože se prostě nevyplatí mít tolik baterií, aby jste všechnu eletřinu zachránil.Bylo ztraceno max. 800MWh (2 hodiny x 400MW) elektřiny při ceně 100€ a 24Kč za € to vychází asi na 2 mil. korun. Zatímco úložiště, které byste pro záchranu energie použil POPRVÉ by stálo (při ceně baterií 1kwh za 100$ a 21Kč za $) 800 000 * 100 * 21 = 1, 68 milidardy Kč. To také znamená, že byste to uložiště musel použít 840x při rozdílu ceny nákupu a prodeje elektřiny 100€, abyste pokryl jen náklady na vybudování. Ještě chybí ztráty elektřiny, veškeré provozní náklady, úroky z úvěru, daně a samozřejmě přiměřený zisk....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
17. 04. 2023 13:40

Já jsem nějak nepochopil, proč jely plynové a vodní elektrárny. Ty se přece dají velice rychle odstavit a pak zase nahodit. Stejně tak ten útlum u uhlí nic moc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
17. 04. 2023 10:55

To mě pěkně štve. Mám na střeše "mikrozdroj", i v současné době vyrábím v součtu víc, než spotřebuju (březen víceméně fify forty, v dubnu jsem už v plusu).
ČEZ slibuje jakousi "virtuální baterii", že mé přebytky si mohu jindy vybrat, fyzicky to provedou tak, že mi zaúčtují jakousi "slevu na faktuře". Jak to udělají je mi šumafuk, pro mne je důležité, že bohaté přebytky z léta si mohu vybrat v zimě, kdy toho moc nevyrobím. Když ale teď "výroba elektrické energie výrazně převyšuje spotřebu a nadbytek není jak zpracovat" a mě tu mojí střešní "mikroelekrárnu" odpojí, dost mě poškodí v tom, že si žádné přebytky na zimu nenašetřím. Zatím se mi zdá, že tenhle mojí malý mikrozdroj nikdo neodpojoval, musím ještě řádně prozkoumat grafy, které mi dává střídač. Od ČEZu se žádných pochopitelně nedočkám, stejně tak jako informace že mne odpojovali.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 04. 2023 22:25

Bez dotací by si pořídil solárni panely málokdo, ale vše se změní, jakmile budou EV. Pokud budete mít EV a kWh přesunete tam, tak se nic odpojovat nebude.Je dotace i na opravy fotovoltaiky, třeba nové baterky?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 04. 2023 21:19

Ve své podstatě je solární business postavený na dost sporných faktech a dotacích.
Spousta lží, záloha plynem který potřebujeme na produkci potravin, pálení dřeva z Brazilských pralesů atd. Stačí se podívat jak roste produkce CO2 v Německu, které investovalo stovky miliard.
Takže je jasné že to dříve nebo později krachne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
16. 04. 2023 19:24

mozna by se dalo vyuzit muskovi tovarny. On takove clanky dovede vyrabet ve velkem. Pripadne, dovezt z ciny, az to tam postavi. Kazdopadne to vnimam jako problem, ze si tohle CEZ nevyresil a nenasel odberatele nebo nevyradil vice skodlive systemy nez fotovoltaiku. treba ruzne tovarny, ktere dostavaji odpustky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
16. 04. 2023 17:19

Aha, já myslel, že akumulace elektrické energie v měřítkách potřebných pro regulaci celé energetické soustavy je extrémní problém - technický i finanční. Za současné situace by to bylo extrémně drahé a v praxi reálně neproveditelné. No a vida - podle autora stačí jen schválit nějakou koncepci, lol...Například, u situace, o které se bavíme, by byla za ty pouhé dvě hodiny (!!!) potřeba akumulace 400 MW x 2 hodiny = 800 MWh, což je víc než 36 násobek (!!!) onoho doposud nepostaveného NEJVĚTŠÍHO bateriového úložiště, které bude slavnostně dokončeno v květnu 2024. A to se bavíme o kompenzaci jednoho banálního peaku ve slunečném jarním dni. Co až budou předlouhé letní slunečné dny a co až bude fotovoltaiky mnohanásobek dnešního stavu? (dnes z ní vyrábíme kolem 3% elektrické energie, pokud je mi známo... Asi by někteří chtěli víc, mnohem víc.)Ještě že máme pana autora, který nám osvětlí, že jde pouze o selhání státu nenastavením jakési koncepce :D O, sancta simplicitas...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
16. 04. 2023 17:13

Solární energie je velice levná, ale dodává v době, kdy ji v takovém výkonu není třeba. Uložení je řádově dražší a solární energie natolik levná není, aby se to v kombinaci vyplatilo. Logicky se tedy odpojí. Až se kombinace výroby a uložení začne vyplácet, tak ji lze provozovat. Cokoliv jiného znamená prodražit výrobu obecně a ztratit konkurenceschopnost. Což znamená časem stejně na provoz takových řešení nemít.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
16. 04. 2023 16:00

A vlastně jako vadí to něčemu? Tak se jednou za čas sejde situace, kdy se prostě solár odpojí, protože elektřiny je moc. Jakmile dojdou prostředky jako sepnutí všech HDO (aby si lidé nahřáli bojlery/podlahovky...) a i tak je pořád moc elektřiny, tak logicky dojde k odpojení solárů, protože tam to nezpůsobí žádný problém (na rozdíl třeba od uhelné/jaderné) a můžete je klidně za 10 minut zpátky připojit a pojedou v pohodě dál. Takže v čem je konkrétně problém?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 04. 2023 13:06

Na grafu je jasně vidět, že v době kdy byly odpojovány soláry, tak jely stále uhelné elektrárny a nenechte se zmást měřítkem, graf začíná na 1500, uhlí 0-1500 na grafu ani není. Uhlí totiž nelze dobře regulovat a nevyplatilo se na pár hodin uhelné elektrárny odpojit.
Uhlí brzo skončí a nahradí se plynem nebo vodíkem, který už regulovat půjde.
Prostě budoucnost je jasná a odpovídá i německým plánům - tzn. předimenzovat výrobu z OZE, kdy například v 1/3 času bude výroba větší než spotřeba a pojedou elektrolyzéry, které vyrábějí vodík. 1/3 času bude s využitím baterií a přečerpávaček výroba OZE odpovídat spotřebě a 1/3 času, kdy budou muset jet plynové nebo později přebudované na vodíkové elektrárny.
Jsme součástí EU, takže nám nezbyde nic jiného než se tomuto stavu přizpůsobit.
Dohromady to bude stát obrovské peníze, ztrátu konkurenceschopnosti evropských výrobců a pokles životní úrovně obyvatel Evropy oproti okolnímu světu. Je to smutné, ale trend se již nedá zastavit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
16. 04. 2023 13:05

ČEPS je správcem sítě přenosové soustavy, která spadá do kritické infrastruktury a pokud právě on dal požadavek na ČEZ pro odpojení, tak to nebylo jen tak. Jak sami poukazujete, VTE, FVE a VE jsou nejrychlejšími zdroji, narozdíl od PE, JE atd. a co jiného potom regulovat. Předpovídatelnost výroby VFE a VE pro naplánování výroby je prakticky nemožná. Teorie, že stát, který vlastní 70% ČEZu, diktuje směr celého ČEZu, E-ONu a PRE je zcela mimo realitu. Ani v ČEZu si stát jen tak něco neprosadí (i když je 70% akcionářem, ale z pozice státu má prý legislativně menší pravomoce v rámci ochrany menších akcionářů). Budování akumulátorů, bohužel, aktuálně není v ČR úplně in a to i z důvodu spekulací s uhelnými elektrárnami (za jejich odstavení se očekává velké odškodné), lobingu atd. a zároveň z důvodu disfunkčního ÚHOS a i veřejné správy zde stavíme už dráž, než v cizině, byť pracovní sílu máme levnější (viz silnice... projektanti pozemních komunikací mají podprůměrný plat, v cizině mají nadprůměrný... i tak ČR platí více se politici a i veřejnost přijímají za pravdu lži ohledně nádkladné byrokracii... jako by projektanti a řemeslníci celou dobu seděli v čekárně na stavebním úřadě )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor