Vánoční nákupy na Internetu v plném proudu a bez ohledu na Ládina

Na Internetu se zase nakupuje jako o život – ale rekordy z loňska prolomeny nejsou.
Výsledky nákupů na Internetu v předvánočních číslech zřejmě potěší každého „fanouška“ internetového nakupování – a můžeme i z našich čísel potvrdit, že letošních rekordních čísel se nedosahuje jenom v USA, ale také u nás.

Zatímco v ČR jsme po teroristických útocích z 11. září nezaznamenali (celkem logicky, domnívám se) naprosto žádný propad, Amerika klesla doslova na kolena: například cestovní ruch šel dolů o šedesát procent, ale i weby prodávající běžné zboží poklesly až o 30 %. Poslední výzkumy ale ukazují, že se všechno vrátilo k normálu – Američané nakupují opět jako diví a dosahují letošních rekordních čísel; navíc samozřejmě začíná zuřit předvánoční nákupní horečka.

Výzkumy mapující druhý týden v listopadu (tj. období, kdy začínají vánoční prodeje) uvádějí, že celkové tržby na Internetu překonaly jednu miliardu dolarů týdně. Nejvíce jdou nahoru hračky a oblečení, a utrápený průmysl cestovního ruchu zase potěší zjištění, že tržby v tomto segmentu se údajně vrátily na úroveň před útoky – jde ovšem jenom o prodeje přes Internet. Je to ale v každém případě zajímavé, protože veškeří analytici odsoudili cestovní ruch k poklesům a bídě přinejmenším na několik dalších let. Zdá se nám, že účinek teroristických útoků pod jeho bezprostředním dojmem přecenili: lidé samozřejmě byli prvních několik týdnů zaskočeni, ale člověk je tvor odolný, rychle se „otřepe“ a začne žít zase jako předtím. Můžeme cynicky poznamenat, že postačí jenom jedno – když Usáma a zřícená dvojčata vymizí z obrazovek televize, za týden nebudou lidé vědět, že něco spadlo, protože důležitější bude sehnat poslední knihu Harryho Pottera.

Jak vypadá letošní vánoční horečka na Internetu? Podle předních výzkumných agentur si největší giganti o moc nepolepší – firmy jako Amazon.com nebo eBay.com budou rády, když prodají tolik co loni. Celkově ale má utracená částka opět výrazně vzrůst a to znamená, že nám roste jakási druhá vlna internetových obchodů – převážně internetové obchody patřící kamenným firmám, které dobývají trh pozvolna a s klidem.

Rovněž zkušenosti z našich internetových obchodů jsou podobné, samozřejmě s vynecháním nějakého „teroristického“ propadu: ukazují na mírný až velmi slušný nárůst proti loňskému roku. Menší tam, kde se jedná o velmi etablované obchody, které navíc, podobně jako konkurenti, mírně či značně opustily slevovou politiku – sleva táhla spoustu lidí, ale vcelku méně, než jsme čekali, „nákup v bačkorách“ je naopak velmi silným argumentem pro použití Internetu. Větší nárůst, respektive „rychlý start“ pak je znát u obchodů, které jsou na trhu mladičké (např. Zvěřinec.cz) – to zase ukazuje, že alespoň část českého internetového obecenstva už nakupování na Internetu dobře zná a jen čeká, až se objeví zajímavá nabídka.

Součty vánočních nákupů budeme moci u nás i venku dělat až po Novém roce – také se ukáže, kdo v této hektické době nestihl dobře dodávat a utrhl si ostudu. Je ale už nyní jasné, že nakupování Internetu „žije a bude žít“, a kupodivu i poté, co ještě několik e-komerčních firem zkrachuje.

Váš názor Další článek: Čtěte Živě v 10:00, bude zajímavá zpráva

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,