V USA výrazně stoupá „brouzdání“, nákupy budou následovat; u nás zatím ticho po pěšině.
Podle průzkumů společnosti
Fry Multimedia, která údajně analyzovala více než dva milióny (!) tzv. internetových nákupních výletů, začíná vánoční nákupní horečka na americkém Internetu už s příchodem října. Firma potvrzuje, že podobně se chovají i americké nákupní domy, ve kterých se už počátkem října objevují vánoční stromečky, Santa Clausové a podobné rekvizity; marketing říká, že to je dobrý krok, i když to prý některé zákazníky irituje. Ale takový krok má logiku: pod stromeček budou nakupovat všichni a jde o to, kdo si tyto nákupy „uchmatne“; všichni svorně nenávidíme vánoční nákupní shony a myšlenka nakoupit brzy má smysl, pokud vám nevadí, že budete muset před svými blízkými dárky ještě dva měsíce skrývat v peřináčích a podobně.
To, co se děje v „offline“ světě, nastává na Internetu v ještě výraznější podobě. Lidé rádi dávají neobvyklé a překvapivé dárky (noční můra je dát mamince stejný dárek jako sestra a bratr) a toto „menšinové“ zboží bývá dobře dostupné právě na Internetu – jenomže často s dlouhou dodací lhůtou, neboť ani internetový obchodník jej nemívá na skladě. Firma Fry navíc upozorňuje na šikovnou fintu internetových obchodů – nabízejí zboží s prodlouženou dodací lhůtou. Jaký to má smysl? Zboží si vyberete a závazně objednáte, ale nezaplatíte; obchod si jej nachystá, odešle až ve vámi udaný den v prosinci a v ten den si stáhne peníze z vaší kreditky. Toto je prý v USA nyní velmi populární: Američané znají dobře časovou hodnotu peněz.
Výzkumná firma dále přidává několik tipů, které by mohly pomoci i českým internetovým obchodníkům. Jednak je prý dobré cílit reklamu na Internetu do podvečerních a večerních hodin, protože v této době silně stoupá návštěvnost internetových obchodů – lidé nejdou nakupovat, ale vybírat dárky, inspirovat se, hledat a chtějí na to mít dostatek času.
Dalším zajímavým odpozorovaným jevem je, že v předvánočních nákupech lidé nejčastěji hledají zboží podle klíčových slov ve vyhledávacích. Tj. chtějí-li dát pod stromeček fotoaparát, jdou na vyhledávač a zadávají „fotoaparát“ nebo v různých kombinacích se značkou, slovem „koupit“ atd., místo aby šli přímo na „fotoshop.cz“. Vysvětlení: doba vánoc je doba neobvyklých nákupů, pro které lidé nemají své oblíbené obchody a zkoušejí to na blind.
Na neobvykle velké množství obchodů přijdou zákazníci vůbec poprvé – pro obchody to je podle firmy Fry příležitost, aby si je „přivázaly“ k opakovanému nákupu, například poskytnutím kupónu pro nákup v lednu atd.
Jak je vidět, internetové prodávání není žádná věda, jenom se musí znát ty správné triky…