Vánoce prý budou pro e-obchodníky znamenat „vyhraj, nebo zemři“

Jenomže totéž se říkalo i před rokem, a přesto byla pravda – jako obvykle – někde mezi.
Vánoční internetová sezóna má v USA zaznamenat 12 miliard dolarů na tržbách, vzestup oproti loňskému roku o 66 %. To není na internetová měřítka mnoho – mimo USA rostou internetové tržby stále podstatně rychleji, a pokud už Amerika sklouzla s růstovou křivkou pod stoprocentní meziroční růst, je to určité varovné znamení pro ostatní země: na vás taky brzy dojde. Druhý názor praví, že loni se ve vánoční sezóně zklamaly statisíce lidí kvůli nedodanému zboží a nesplněným slibům, takže si letos raději půjdou koupit výrobky do supermarketu. To není nutně zklamání nad Internetem, ale spíše nad „logistickými schopnostmi dnešního světa“ ve vypjaté sezóně, kdy se prodeje šplhají na trojnásobek běžných hodnot a kdy na tato čísla není nikdo pořádně dimenzován. Ve vánoční sezóně totiž Internet ukazuje svou slabinu, protože nabízí příliš mnoho zboží. V supermarketu může být půlka zbožových položek vyprodaná a zákazník nic nepozná, protože prodavači prázdné regály doplní; oblíbené jsou nejrůznější ležáky, protože o Vánocích se prodá všechno. Internetové prodejny stále nemají (nebo jenom výjimečně) online vazbu s nejrůznějšími distribučními sklady a velkosklady, a tak trpí nečekaným vyprodáním zboží podstatně hůře.

Jupiter Communications tvrdí, že letošní Vánoce budou pro prodejce „make-or-break“, tedy buď dokáží včas dodat zboží pod stromeček, nebo definitivně končí. Pravda bude asi jako obvykle uprostřed, závisí na tom, kolik zboží se skutečně dodá a na kolik budou zákazníci čekat do Velikonoc. I loni udělala řada firem skutečně „break“ a žádný jejich krach se nekonal, musely si to však u svých zákazníků nějakou dobu žehlit.

(Jak bude vánoční sezónu řešit naše Vltava? U zboží zákazníci jasně uvidí, zda je k dispozici na našem skladu, tj. neodvolatelně již v dispozici prodejce a k okamžitému dodání, či zda je k dispozici na meziskladu. I pro nás byla loňská vánoční sezóna, kdy se zboží z různých distribučních meziskladů náhle „vypařilo“, poučením, a zákazník získá jasnou a zřetelnou informaci, zda zboží Vltava obratem skutečně dodává, nebo zda jej teprve objednává, tedy kde hrozí – o Vánocích bohužel zvýšené – riziko nedodání).

Diskuze (11) Další článek: Víte, jak vypadá AMD Athlon 1,2 GHz?

Témata článku: , , , , , ,