V USA stoupá prodej neznačkových počítačů

Mnoho let trvající trend se loni zcela zvrátil; dočasně nebo na dlouhou dobu?
Více než deset let trval úspěšný útok výrobců značkových počítačů na „bílé krabice“, jakými jsou neznačkové a doma skládané PC označovány; většina prognóz uváděla, že trend bude pokračovat a že je jen otázkou času, kdy i v počítačích vznikne podobná situaci jako například v automobilech, kdy má trh kompletně pod kontrolou skupinka finálních, značkových producentů.

Loňský rok ale byl, přinejmenším na největším, americkém trhu u dodávek do malých a středních firem ve znamení zásadní změny: neznačkové počítače, a dokonce i neznačkové servery posílily. V prvním pololetí roku 2002 se zde prodalo 5.9 mil. neznačkových počítačů, o 16% více než ve stejném období roku 2001. Neznačkové počítače ale neznamenají jen stroje, které si lidé skládají doma – výzkumná firma RoperNOP, která analýzu prováděla, tvrdí, že počet dodavatelů, kteří prodávají neznačkové počítače, se meziročně zvýšil o 4000 na 20 000.

Proč prodej neznačkových počítačů po několika letech poklesu zase stoupl? Výzkumníci udávají kombinaci více faktorů. Prvním, zřejmě nejdůležitějším, je rychlý pokles ceny komponent, který nebyl ve stejné míře následován poklesem cen značkových počítačů – jinými slovy, producent neznačkového počítače na něm vydělá víc než kdyby prodával značkový kus. Druhý významný důvod je dokonalá kontrola prodejcem nad sestavou počítače; na zakázku budované počítače údajně utužují stav se zákazníkem. Pro prodejce je neznačkový počítač údajně lepší i v poprodejní fázi, v oblasti servisu a upgrade. Výzkum dále uvádí, že u lokálních dodavatelských firem nyní vítězí neznačkový, doma postavený počítač v poměru 4:1 nad prodejem značkového stroje; před dvěma lety to bylo 3:2. Analytici dále uvádějí, že konsolidace na trhu značkových počítačů, daná sloučením Hewlett-Packardu a Compaqu, dále bílým krabicím pomůže – protože se sloučili dva z největších producentů značkových PC, nabídka v tomto směru dále o něco klesne.

Dovolíme si uvést doplňující pohled na věc. Prodej osobních počítačů byl pro velké značkové výrobce velmi důležitou složkou jejich celkového byznysu a tvořil v devadesátých letech i značnou část jejich zisku. Spojením různých vlivů (stagnace na trhu, pokles průměrné ceny, rychle klesající cena zásob, zostřená konkurence) se prodej osobních značkových počítačů stal spíše trápením – z největších dodavatelů IBM, Compaq i HP na prodeji desktopů spíše prodělávaly, jediný Dell dokázal vydělávat. Nyní, v prvních letech nového tisíciletí, ani IBM, ani HP-Compaq už neuvádějí prodej osobních počítačů jako svou prioritu, jako věc, na které firmy stojí – již to není záležitost strategická, jako spíše „taktická“: je potřeba vydělávat. Marže a ceny šly u značkových výrobců o něco nahoru, a to dává lokálním assemblerům šanci zase vydělávat.

Dojde tedy někdy u osobních počítačů na „automobilový“ scénář, koncentraci trhu jen do rukou velkých? Z dnešního pohledu a i s výhledem na řadu let dopředu se zdá, že asi ne. Pokud bude rychlý vývoj komponent, ze kterých se PC skládá, trvat, a je skoro jisté, že ano, pak bude možnost sestavení počítače „na stole před zákazníkem“ mít stále svůj půvab a nemalou přednost.

Diskuze (30) Další článek: Internet po elektrické síti

Témata článku: USA, Významná složka, Výrobce automobilů, Doma, První automobil, Klesající cena, Největší dodavatel, Stejný trh, Prodej počítačů, Krabice, Nemalá cena, Finální kus, Nejdůležitější otázka, Největší výrobce, Sto, Největší producent, Producent, Významný důvod, První pohled

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů