V USA dot.com firmy přestávají krachovat – u nás možná teprve začnou

Internetový trh je na západě již téměř vyčištěný, v červnu zkrachovalo pouhých třináct firem. Stále slabý reklamní a neliberalizovaný telekomunikační trh ale zhoršuje podmínky pro internetové podnikání u nás.
Setrvale se zlepšující podnikatelské prostředí v oblasti Internetu potvrzují měsíc za měsícem studie firmy Webmergers. Podle jejích statistik v červnu zkrachovalo na světě jen 13 internetových firem – nejmenší číslo za celou historii internetového boomu a pádu. Firma nezkoumá všechny firmy, ale především ty, které získaly investora a významněji se projevovaly, a samozřejmě více sleduje americký trh než jiné – i když zaznamenala a započítala v předchozích měsících mimo jiné krach českého Shop.cz. Současně oznámila další pozitivní zprávu: v dubnu se naopak za akvizice internetových firem utratilo nejvíce za posledních šest měsíců, souhrnná částka se vyšplhala na 2,7 miliardy dolarů a pohlceno bylo celkem 120 firem. Závěry jsou celkem jednoduché: a) jen velmi málo nových internetových firem podpořených investorem vzniká, takže příliš nemá kdo zanikat, b) trh už je skoro vyčištěn od špatných firem a špatných podnikatelských záměrů, c) cena internetových firem opět stoupá.

Jistě dobré zprávy, pokud ovšem žijete za oceánem. Jak ale vypadá český trh? Jako obvykle je tajemný: krachy se obvykle odehrávají za zástěnou a zpravidla vypadají tak, že pacient nejdříve upadne na delší či kratší dobu do stavu strnulosti (stránky se neupdatují, o službu se nikdo nestará, prostě „jen tak běží“), až se na ni zcela zapomene, takže je už výsledně úplně jedno, jestli se vypne nebo polo-běží, polo-spí dál. Zdravý ale domácí trh také zcela jistě není, od velkých portálů přes média až k nejmenším službičkám. Český Internet je na stránce nabídky z drtivé míry nadšenecký: ne více než deset firem „má investora“, dalších pár desítek spíše malých živností podniká samostatně a za své, ale velká většina, mnoho set webů i dalších služeb je provozováno ve volném čase, kdy provozovatele živí něco jiného než Internet. Firmy „s investorem“ většinou ještě stále spalují peníze, malé živnosti bojují s námahou o profit a u nadšeneckých služeb je docela často vidět, že pomalu dochází i ono nadšení – zcela logicky. Reklamní trh letos není o mnoho lepší než loni a pokud došlo ke zlepšení, tak především u těch velkých – malé weby a „jalový prostor“ je pro placenou reklamu docela beznadějný a je skoro jedno, za jakou cenu se reklama nabízí; navíc, jak jsme již psali, kvůli konsolidaci na telekomunikačním trhu rovněž poněkud přitvrzují firmy poskytující hosting serverů, ostatně ani freewebhosting už není, co býval. Ač se tedy na českém Internetu nedá příliš hovořit o „krachování“ internetových firem, protože zde téměř žádné takové nejsou, bude zřejmě docházet k zeštíhlování, k uzavírání řady služeb nebo k jejich spojování s jinými k docílení silnějších pozic na trhu.

Diskuze (6) Další článek: Pentium 4 až na 2,8 GHz oficiálně

Témata článku: , , , , , , , , , , ,