V noteboocích vede celkově Compaq, ale první v žebříčku je iBook od Apple

Lidé začínají dávat přednost „designovým“ notebookům, neuvěřitelně vyskočila firma Sony.
Notebook je především citovou záležitostí – to tvrdí znalci trhu už dlouho; čím „hezčí“, atraktivněji vyhlížející stroj, tím má větší šanci na prodej ve srovnání i s třeba mírně levnějším a stejně výkonným, ale fádnějším notebookem.

Na americkém trhu se také proto do čela žebříčků v retailovém prodeji dostal (podle studie PC Data, která sledovala všechny prodeje „na krámě“, tedy ne prodeje přímé a ne prodeje do velkých firem přes partnery) iBook od Apple. Není to poprvé, kdy stroj od Apple kraloval i před PC notebooky, ale situaci zkresluje to, že zatímco Apple nabízí velmi málo modelů, které se ale prodávají dobře, disponují další producenti, jako je Compaq nebo Toshiba, velkým množstvím modelů, který si každý urve kus trhu.

IBook převzal design od iMaca (Apple pro něj používá např. slogan „iMac na cestách“); některé jeho části jsou průsvitné a na trhu je ve dvou ovocných barevných provedeních. Jinak jeho výbava není nijak zvláštní, ani cena není vysoká (na americkém trhu okolo 1 600 USD); nicméně právě z šedi notebooků střední třídy vyniká svou barevností. Studie uvádí, že tržní podíl Apple vzrostl v noteboocích během jediného měsíce z 6,5 na 11 %; celkově je ale firma až pátá. První je Compaq (27,5 %), druhá je Toshiba (26 %), třetí IBM s 15 % a čtvrtá firma Sony (pokud by byl v žebříčcích i přímý prodej, jistě by se zde objevil ještě Dell a možná i Gateway).

Pozoruhodný je úspěch firmy Sony, kterou jako výrobce notebooků u nás nikdo nezná. Ještě před rokem měla Sony pouze jedno procento (!) notebookového trhu a během jednoho roku vyskočila na 13,9 % se svou řadou elegantních notebooků Vaio – právě tak elegantních jako iMacy.

Výsledky studie od PC Data mají jistě význam právě pro prodeje „na krámě“, ale s celkovým trhem nemusí mít mnoho společného. Jednak byly minulé měsíce v noteboocích velice divoké díky nedostatku barevných monitorů (zemětřesení na Tchajwanu, vůbec zaostávání výroby za poptávkou), jednak retailový trh činí pouze 30 % celkového, a překvapivé vyskočení prodeje firmy Apple může být způsobeno i tím, že notebook je nový, předem ohlašovaný a stály se na něj fronty. Vysoká úspěšnost „designových“ notebooků, které bez problémů válcují své nudné, šedočerné kolegy, ale je důležitým signálem do budoucna a ukazuje, s jak vypadajícími notebooky se budeme v příštích letech asi setkávat.

Váš názor Další článek: Dell rozšiřuje spolupráci s Red Hat

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,