V elektronické komerci půjde o hru "jeden na jednoho"

Obrovské databáze personalizovaných profilů zákazníků, tváře obchodů okamžitě se přizpůsobujících konkrétnímu zákazníkovi: tímto směrem by se mělo ubírat elektronické obchodování v příštích letech.
Vlastnost Internetu, která je považována za jeho nejvíce vzrušující, totiž grandiózně rychlý růst a proměnlivost, má dvě tváře: jedna přivádí do nadšení mladé internetové podnikatele, protože se jim denně nabízí jedna příležitost za druhou, druhá pak přivádí zavedené firmy téměř k šílenství - právě proto, že se jim svět mění doslova před očima a je pro ně těžké rychle reagovat.

Elektronická komerce patří do tohoto soudku. Zatímco před třemi lety (vznik Amazon.com) se naivní představy o e-commerce redukovaly na to, že cílem je otevřít si internetový krámek a prodávat tam to, co se prodává v kamenném obchodě, dochází postupně k rozšiřování zejména na obsah business-to-business (česky dodavatelsko-odběratelský řetězec) a na různé méně tradiční metody.

A především tyto postupy, které právě kvůli povaze Internetu nikdy nemohou mít analogii v reálném světě, vypadají v poslední době jako jedny z nejzajímavějších. Podle Business Weeku například veškeré internetové obchody rychle směřují k metodě, která je známá jako "one-to-one marketing", tj. obchodníkovi jde o vystižení konkrétního zákazníka, nikoli o dosažení co největší homogenní zákaznické skupiny.

Co to konkrétně znamená? Především nejrůznější mediální, informační materiály jdoucí až do téměř obskurních podrobností, nabízející obrovskou variabilitu, šíři záběru a specializaci na menšinové žánry. Znamená to, že internetová cédéčkárna bude obsahovat diskografie a další materiály, jako jsou fotografie, interview, recenze - samozřejmě včetně možnosti nákupu CD - i u téměř neznámých kapel nebo interpretů, které v normálním obchodě nenaleznete. Takový web získá především fanouškovskou základnu, kteří jej budou brát za svůj, a budou zde nakupovat i hlavní proud, minimálně jako určitou formu uznání, že se tento obchod věnuje i "jejich" miláčkům.

Tento nový trend samozřejmě neznamená, že všechny stávající postupy jsou mrtvé. Jde pouze o to, že se ukazuje, že masový trh se neobrací k Internetu dostatečně rychle, že dochází (i v USA!) k tomu, že všichni internetoví fanoušci už na tomto médiu nakupují, zatímco zbytek lidstva (což je pořád 90% Američanů) jej ignoruje a pravděpodobně ještě dost dlouho ignorovat bude. Proto cíl marketingu "jeden na jednoho" je především zaměřen jako konkurenční argument jednoho obchodu vůči druhému, a dále jako cíl vyzobnout další ještě neoslovená procenta zákazníků, pro které je například ve světě hudebních CD internetový velkoobchod "příliš velkou komercí", ve kterém si oni nenajdou svou platformu.

Technologický nástroj k dokonalejšímu ovládnutí tohoto druhu marketingu se jmenuje personalizace. To, co některé obchodní weby dnes provádějí, nemá s personalizací nic jiného; jedná se pouze o autentizaci, tj. web si ověří, že vás poznal a může použít svůj starší záznam z kreditky k vašemu úspěšnému zkasírování. Skutečná personalizace znamená, že si web vytvoří natolik sofistikovanou charakteristiku vaší osobnosti (ať již z vašich dlouhodobých nákupů, nebo tím, že mu ji pomůžete vytvořit vyplňováním dlouhatánských tabulek a formulářů), že pro vás bude schopen vytvářet nabídky produktů šitých skoro na míru.

A je možné, že i to slovo "skoro" může vymizet. Zmíněné materiály v Business Weeku hovoří o tom, že pokud za pár let vzniknou obrovské databáze těchto personálních profilů, bude to znamenat vážnou hrozbu pro dnešní masový marketing (typ Coca Cola) směrem k velmi individualizované produkci, která bude vyhovovat potřebám konkrétních zákazníků a přitom nebude muset utrácet šílené peníze na marketing - neboť cesta od výrobce k zákazníka už bude díky personalizaci nalezena.

Váš názor Další článek: Microsoft dva dny po dvoutisícové změně

Témata článku: Week, Marketing, Coca Cola, Velká variabilita, Jed, Hra, TomTom One


Určitě si přečtěte

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

Photolemur 3: Prostě do něj přetáhnete fotky a začne se dít magie. Tedy údajně...

** Je lepší nabušený Photoshop, nebo program s jedním tlačítkem? ** Photolemur si myslí to druhé ** Tento fotoeditor neumí skoro nic, a přitom (skoro) všechno

Jakub Čížek | 19

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 65

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese

Externí SSD se může hodit. Je rychlé, malé zvenku, velké uvnitř a cena už se snese

** Vyzkoušeli jsme rychlé externí SSD Samsung T5 ** Externí SSD je lepší než flešky i velké plotnové disky, většímu rozšíření doposud bránila především cena ** Samsung T5 zvládne i chytré šifrování a připojení k mobilu

David Polesný | 27

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Karel Kilián | 101

Musk pošle lidi na oblet Měsíce. Japonský podnikatel Maezawa vezme na cestu až osm umělců

Musk pošle lidi na oblet Měsíce. Japonský podnikatel Maezawa vezme na cestu až osm umělců

** SpaceX chce nejdříve v roce 2023 vyslat lidi na oblet Měsíce ** Hlavním pasažérem bude japonský podnikatel Jusaku Maezawa, který vezme na cestu až 8 umělců ** Pětidenní cesta proběhne v chystané lodi BFS

Petr Kubala | 14

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

Roboruka se 100 let učila otočit kostičku. Skutečné A.I. se možná nikdy nedočkáme

** Strojové učení v posledních deseti letech dokázalo divy ** Používáme ho dnes každý den nejen ve vyhledávači ** A přesto se člověku nepřibližuje ani náznakem

Jakub Čížek | 59


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku