Za mě jsou nejlepší programovatelné hračky od LEGO. Zpracování, logika, perfektně zpracovaná aplikace pro iOS i Android, prostě super. Nejlepší je, že se na programovatelnou základnu může postavit cokoliv, výběr je neuvěřitelně bohatej https://www.bembo.cz/katalog/stavebnice-lego/ takže když přestane bavit robot, udělá se programovatelenej nakladač nebo závodní auto. Největší mínus stavebnic LEGO je samozřejmě cena, ale to už si musí každej rozmyslet sám. Za mě je to perfektní investice do hračky, která děti baví roky.
Dnes je obecně problém děcka naučit s počítačem pracovat natož aby jej následně nezaprasily bloatwarem. A vy je chcete naučit programovat? Už vidím jak takové dítě bude něco umět a pak ztroskotá na vysypání koše nebo uložení souboru 😃 .
Když tak pročítám zdejší diskusi, tak se nestačím divit. Člověk by očekával na tomto server trošku vyšší úroveň než na Novinkách.cz, ale opak je očividně pravdou, všechny ty internety zakázat...Proč učit děti programovat? Asi mnoho z lidí zde vůbec nechápe pojem programovat. Jde o výuku algoritmizace, pochopení podmínek, pochopení toho, že počítač je od toho, aby dostával příkazy a ty vykonával, apod. Ano, ze všech programátoři nebudou, stejně tak jako ze všech nebudou fyzikové, matematici, historikové či chemici. Ale jsme obklopeni fyzikou, chemií, přírodou, stejně tak jako výpočetní technikou, a proto je dobré, když člověk bude chápat alespoň zhruba, jak to funguje.
U šestiletých dětí je samozřejmě výuka tradičních programovacích jazyků nejenže nemyslitelná, ale hlavně naprosto zbytečná. A to nejen u šestiletých, ale i u mnohem starších. Základní škola, je škola ZÁKLADNÍ a má tedy naučit člověka základní věci které v životě využijí VŠICHNI. Číst, psát, počítat, to je základ. Už dneska vidíme že s češtinou má potíže drtivá většina teenagerů, ale hlavně že v budoucnu bude umět kluk, který se v osmé (nebo deváté, nevím jak to teď je) rozhodne živit se v budoucnu jako zedník či instalatér, nebo holka, potencionální cukrářka či kadeřnice, programovat. Je to prostě holý nesmysl ...
A ty v první třídě víš, že se zrovna to které dítě za osm let rozhodne být zedníkem nebo kadeřnicí? Tohle není o tom, dělat z dětí htové programátory. Je to hlavně o tom, naučit děti, jak počítače fungují a co s nimi jde dělat. Dítě se pak může rozhodnout, zda se bude programování věnovat dál nebo zda ho to nezajímá. Tvrdit dnes, že matematika a čestina jsou potřeba, ale počítače ne, je trochu zpátečnické, když počítače řídí většinu činností na planetě. Když se dítě rozhodne, že na studium "nemá buňky" a raději půjde někam na učiliště, tak hádej co - (např. v případě učiliště strojního) v prváku se bude učit řezat pilkou na železo a pilovat pilníkem a ve třeťáku už bude programovat CNC soustruhy nebo tisknout věci na 3D tiskárně.Opět zdůrazňuji - není to o tom, dělat ze všech programátory. Jde o pochopení světa kolem nás, stejně jako v případě matematiky, chemie, fyziky, historie, literatury, ...
Ne, nevím, stejně tak jako nevím že se rozhodne být programátorem, nebo se bude věnovat IT obecně, proto je to holý nesmysl. Jestli pro to dítě má nebo nemá vlohy v první třídě nepozná nikdo. Za nás, se tomu říkalo povinně volitelný předmět a jednalo se o sedmou a osmou třídu (13 - 14 let). "pět zdůrazňuji - není to o tom, dělat ze všech programátory. Jde o pochopení světa kolem nás, stejně jako v případě matematiky, chemie, fyziky, historie, literatury, ..." ... přesně tak to je a k tomu aby se dítě seznámilo s tím co je a jak funguje PC, internetová síť atd, je naprosto zbytečné ho zatěžovat nějakým programováním, na to mu stačí hodina obecné informatiky týdně, na to aby získal ZÁKLADNÍ přehled (což je smyslem ZÁKLADNÍ školy), tedy určitě ...
Když si vzpomenu na svoje dětství, kdy jsme s klukama byli věčně venku, hráli si na schovku, hráli fotbal, nohejbal, hokej, stavěli si "bunkry", občas se pobili, ale hlavně byli jsme v kontaktu s ostatníma dětma, je mi z dnešní doby docela zle. Dneska rodiče dětem nakoupí tablety, mobily, notebooky a hrajte si s nima, my nemáme čas se vám tolik věnovat. Což o to, že tím u nich upadá schopnost komunikovat s ostatními. Hlavně, že rodiče nemusí s dítětem trávit tolik času povídáním si s ním, čtením pohádek apod.Ano, v naší době (90. léta) jsme taky měli herní konzole (Nintendo, Sega atd.), ale rozhodně jsme u nich netrávili hodiny denně.
Tak asi záleží kde žiješ, když takhle generalizuješ. Já venku potkávám hrající-si/komunikující mezi sebou děti skoro "furt". Nebo alespoň ne o moc méně, než dříve :) Jak si pamatuju, tak v 90tých letech na moje spolužáky taky rodiče čas neměli a když čtu starší články, kteří viní televizi, jak ničí rodinou "kultůru" tak nevím, k čemu se upínáš. Asi si idealizuješ dětství, nebude to tím? 😉
Mno nevím, já byl v 90.letech taky furt venku a i přesto sem vydržel sedět od šesti let s bráchou hodiny u C64, C128. Hlavně přes týden, po škole. Za to prázdniny jsem trávil u babi, kde sem se ráno najedl a přišel večer, max na oběd. Když bylo hnusně tak pak u modelíny a autodráhy, vláčků. Podle chuti a nálady.Dneska mám děti a nemyslím si, že by to u nich bylo o moc jiné. Jen to mají lehčí, že se nemusí učit Basic;)Každá generace si myslí, že za ní to bylo lepší. To mi přijde normální
Především je nesmysl udělat z každého dítěte programátora. To tu už taky bylo a nebude mit kdo dělat.
takymto postjom sa zes pytat, naco sa v skole uci chemia, fyzika ci slovensky jazyk a literatura. Ved nie kazdy to bude potrebovat 😉
Pleteš dohromady co k sobě nepatří. Docela jiná věc je znalost fyziky nebo chemie, ale programování pro všechny je nebetyčná hloupost a základní vzdělání má daleko důležitější problémy než je znalost programování.
V čem je jiná znalost chemie od znalosti programování?Nejde o to, dělat z každého dítěte programátora (nebo chemika, fyzika, matematika). Jde o to, naučit děti, jak svět kolem nich funguje. A dnes je většina světa řízena počítači. V podstatě neexistuje vědní obor (chemii/fyziku nevyjímaje), kde by ses bez počítače obešel. Už dávno to není jen o bílých pláštích a míchání barevných vodiček ve zkumavkách.
Přesně tak, ač sám jsem fyzik - experimentátor, je pro mě jednoduché scriptování prakticky každodením chlebem. Bez znalosti programování se žít dá, ale jakmile člověk potřebuje pracovat s nějakými daty, nebo nejdejbože ovládat nějaký stroj, je život se znalostí programování řádově jednodušší.
Ja by som deti najskor naucil bezpecnost pri praci s PC, mozno az v osmej/deviatej triede by som zacal so scriptovacim jazykom(python), neskor by mohli prejst na jednoduchy kompilovaci(pascal?) a potom na c, nech sa naucia ako to vsetko pekne funguje 😉
nejdriv python, pak pascal? to je jako nejdriv se nauc jezdit v aute, pak ti dam kolo
Učit tvořit algoritmy není to nejdůležitější. Spíš pracovat s informacemi, kritické myšlení, hledání souvislostí. Tak bychom mohli vychovat generaci, kde by se více členů naučilo myslet samostatně a dokázalo tu těžkou věc - naučit se jiné vzorce myšlení, než jen ty od svých rodičů.
Tak zrovna ty algoritmy jsou to nejdůležitější. Naprogramovat je potom umí kdekdo.
Úplně nejdůležitější je to kritické myšlení. To většina Čechů postrádá a pak to tady vypadá, jak to vypadá.
Ze všech zde předvedených nástrojů mi rozhodně nejzajímavější připadá Scratch, docela by mě zajímalo, jestli není někde k sehnání editor a interpret, který by bylo možné zakomponovat do vlastního programu. Na úplně primitivní scriptování a automatizaci se totiž jeví jako ideální nástroj.
Základy programování v první třídě? Někomu hráblo? 😁
Tak určitě vám budu klikat na každou kapitolu zvlášť. To víte, že jo. Jediný co mě zaujalo Project Spark."...nabízí možnost vytvořit libovolný herní žánr bez znalosti kódu" - a tím se jako naučí programovat? To už radši ten Scratch.
Kodu Game Lab: http://www.kodugamelab.com/...
Jestli jsem dobře opchopil, tak Project Spark je nástupcem Kodu
nejdřív tohlehttp://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/36... ... pak programování, co ještě si soudruzi na ty ubohé učitele vymyslíte?
na Slovenskych zakladnych a strenych skolach pouzivaju aj Baltie, mame k nemu aj sutaz: http://itklub.ku.sk/baltie/...
Baltík je taká sprostosť, že to sa snáď ani ako učebná pomôcka brať nedá. My sme v tom robili. Nepoužiteľné prostredie, mriežka 11x9 (alebo tak nejak) a jediná zmysluplná činnosť tam bolo chodenie a pokladanie obrázkov pred seba. Nemotorné rádoby podmienky zároveň znemožňujú aj základnú algoritmizáciu, obzvlášť pre cieľovú skupinu - deti.Ja som začínal na JavaScripte (v druhom alebo treťom ročníku) a neľutujem. Tieto všelijaké maľovanky len zblbnú deti ešte viac. Posadíte ich pred textový editor a ani nebudú vedieť, čo im to tam bliká za čiarku (kurzor).
Přesně tak, pokud se někdo chce naučit programovat, tak by se měl produktům SGP vyhnout velkým obloukem. Nás kdysi ve škole taktéž posadili před Baltík (tuším, že tehdy asi verze 2) a jen jsme tam chodili s pitomým čarodějem a dělali obrázky, co to mělo společného s programováním doposud netušímSám jsem začínal na nějakém jednoduchém BASICu a pak jsem šel rovnou na C, sice to byl ze začátku šok, ale aspoň když teď dělám v Pythonu, tak má člověk hrubou představu o tom, co se může pod kapotou dít a jak to bude náročné ... tím nicméně netvrdím, že C je jazyk vhodný pro začátečníkyDnes bych asi volil cestu Scratch na rozkoukání (oproti ostatním dětským jazykům aspoň naučí základnímu procedurálnímu myšlení a klasickým cyklům) a pak bych se vrhnul na Python - Basic done right way
S programováním možní nic, ale s algoritmizací něco jistě.
Názor byl 1× upraven, naposled 25. 1. 2016 11:45
Opravdu je vhodné zobrazovat takto malé děti jako koukají do NB? Malé děti s ještě nedokončeným vývojem oka by vůbec neměli zrak zatěžovat neustálým soustředěním na monitory, pak se nelze divit jak stále menší a menší děcka mají brejličky. Děti mají mít především lásku věnujících se rodičů, mají poznávat nové věci odpovídající jejich věku a svět IT může s přehledem počkat.> Výchova či učení dětí neznamená, že ho posadím před PC, tablet nebo TV a nechám ho, ať roste jako dříví v lese s tím, že až si ve škole začne vyskakovat, tak přijdu místo něho, "srovnat" učitele. Starého psa novým kouskům nenaučíš.
Bezesporu se nedá s ničím nesouhlasit, ale nějak mi uniká důvod, proč to sem psát?Osobně nevidím důvod, proč nefotit různé věci v různých kontrastech.Nebo tu někdo neumí pochopit trochu nadsázky?Zdar MaxPS: jinak je myslím takový pohled celkem běžná věc, trochu nepozornosti a prcek už odlamuje klávesy z ntb, nebo háže s telefonem apod.
Jinak ještě k těm brejličkám, nevím nevím. Já měl třeba v době dospívání horší jedno oko, pak se to zlepšilo a měl zase horší druhé oko a tak dokola.Tenkrát mi bylo také doporučeno čumítko, ale máma to nechtěla, považovala to za zbytečné. Dřív se takové věci zas tak moc neřešily.Podle mně tedy neporovnáváte zdraví dětí, ale dvě doby.Zdar Max
Šesťročné dieťa ešte nemá dokončený vývoj oka?Čo je zlé na tom, ak vediem desaťročné dieťa ku tvorivosti na PC? Myslím, že sa mi v dvadsiatke poďakuje.
A kdo tady mluví o šestiročním dítěti? Otázka směřuje na miniaturu, kterou Stanislav Janů použil pro samotný článek.Tam je vyobrazeno max 2-3 roční dítě, které by žádnej rodič neměl k tomuto stroji pouštět.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.