V čem naučit děti programovat? Pomohou povedené aplikace i hračky

V čem naučit děti programovat? Pomohou povedené aplikace i hračky

  • Děti mohou začít se základy programování hned v první třídě
  • Místo C++ se však naučí základy logického uvažování a principy algoritmů
  • Pomohou k tomu zábavné formy na počítači i hračky

Dětské programování není o programování

Země jako Estonsko, Finsko nebo Velká Británie mají již nyní ve školních osnovách základy programování od první třídy a k nám by něco podobného mohlo dorazit někdy kolem roku 2020. Pokud však chcete svoje ratolesti základům učit svépomocí již nyní, existuje celá řada služeb, nástrojů a aplikací, které jsou právě pro tyto účely připraveny.

U šestiletých dětí je samozřejmě nemyslitelná tradiční výuka programovacích jazyků. Nicméně úplné základy jsou připraveny i pro ty nejmenší, kteří sotva zvládnou číst. Programování u dětí přitom není primárně o programování. Jde především o rozvoj logického myšlení, základy práce s algoritmy a především o poznání toho, jak stroje kolem nás pracují.

V minulosti jsme začínali s Robotem Karlem, kdy jsme poprvé mohli zadávat příkazy počítači. Současné výukové nástroje stále pracují na stejném principu jako Karel, nicméně nabízí mnohem širší možnosti a především zábavnější formu. Ta by měla přispět k dobrovolnému vzdělávání, které neomrzí a děti bude stále motivovat.

Vybrali jsme několik nástrojů i hraček, které jsou nejpopulárnější, jak dle zkušeností našich, tak podle vašich ohlasů v diskuzním fóru. Existuje jich ale mnohem více, své osobní tipy můžete přidávat do diskuze pod článkem.

Pokračování 2 / 5

Scratch

Pravděpodobně nejoblíbenější platformou pro výuku od úplného začátku je Scratch. Ten má původ na MIT a kromě toho, že jej spustíte jako aplikace na Windows, OS X i Linuxu, je možný provoz pouze v prohlížeči. Základní princip přitom zůstává stejný jako u Karla – zadávat příkazy výchozí postavičce – v tomto případě kočce.

obrázek 018.jpg
Dítě tvoří řádky kódu spojováním jednotlivých prvků. Nemusí se zajímat o závorky, středníky a další záludnosti. Vždy si ale může pro zajímavost zobrazit opravdový Javascript

Postupně se však od pouhého pobíhání po prázdném okně může dítě dostat k prvním podmínkám, dialogům či proměnným. To vše však vizuální formou, kdy není třeba napsat ani kus jakéhokoliv kódu.

Scratch obsahuje i příručku, která pomůže zároveň rodičům. Obsahuje jak seznámení s aplikací, tak i typy na jednoduché aplikace.

Přednost můžete dát také aplikaci Snap, která ze Scratche přímo vychází. U nás ji najdete zakomponovanou do projektu ČVUT Programovaniprodeti.cz.

Pokračování 3 / 5

Code.org

Scratch je perfektním nástrojem pro samostatnou tvorbu, pro výuku se však hodí lekce od úplných začátků. A přesně ty nabízí Code.org, kdy základy zvládnou i ti nejmenší bez čtení. Myslí jak na samostatnou výuku, tak na školy či rodiče, kdy obsahuje i přípravné aktivity bez počítače.

obrázek 016.jpg
V několika postupných lekcích lze vytvořit vlatní Angry Birds

Code.org podporuje velké množství firem, mezi něž patří i Microsoft, Google nebo Facebook, ale i studia jako Rovio nebo EA. Díky tomu mohou děti ve svých prvních programech tvořit svoje Angry Birds se známými postavami nebo ovládat R2D2 z Hvězdných válek. A samozřejmě nesmí chybět ani Flappy Bird, ze kterého se stalo něco jako moderní Hello World.

obrázek 017.jpg
Když se nelíbí prasata, lze naprogramovat Flappy Bird

Pokračování 4 / 5

Project Spark

Pokud děti zvládnou kurzy na Code.org a chápou všechny základní principy, mohou se pustit do tvorby vlastních složitějších her. Ačkoliv by se zde nabízel populární Game Maker, vybrali jsme Project Spark, za kterým stojí i Microsoft. Nabízí komplexní editor, který nabízí možnost vytvořit libovolný herní žánr bez znalosti kódu. Je to takový pokročilý Scratch, kdy lze z prázdného okna postupně vytvořit prostředí, herní objekty, nastavovat chování herních postav i ozvučovat hru.

Project Spark nabízí i obsáhlé video tutoriály, které popisují všechny možnosti od úplných začátků. Bohužel se však samotný program ani návody nedočkaly lokalizace a tak je nutná znalost angličtiny.

Pokračování 5 / 5

Programovatelné hračky

Lego Mindstorms

Robot Karel byl sice super, ale programování vlastního opravdového robota je přeci jen úplně jiná liga. A tu si můžou potomci (a tatínkové) užít díky Lego Mindstorms. Z tradiční stavebnice si můžete sestavit hned několik typů robotů, ale tím hlavním je programovatelná řídící jednotka propojená s aplikací v tabletu, smartphonu nebo na počítači.

Jednoduchými příkazy lze robota rozpohybovat, naučit jej vydávat zvuky, ale také reagovat na své okolí. V balení je totiž senzor citlivý na světlo nebo tlačítko snímající dotyk. To se hodí třeba pro nastavení akce, kterou robot vykoná při nárazu do zdi. Stavebnici pořídíte za 9 400 Kč s možností dokoupení dalších senzorů a komponent.

Ozobot

Další programovatelnou hračkou je Ozobot – miniaturní robůtek, kterého lze programovat pomocí vodicích čar. Ty jsou nazývány jako OzoCode a lze díky nim ovlivnit, jak se má robot chovat – kam má zatočit, zda má zastavit nebo jestli může přejet na vedlejší čáru – zábava tedy začne především při použití více Ozobotů.

Čáry však nemusí být nakresleny pouze na papíře, ale také je lze zobrazit v aplikaci pro tablety. Tam je totiž doplňují i další ovládací prvky jako třeba semafory. Ozobot je u nás k dostání za 1 700 Kč.

Určitě si přečtěte

Články odjinud