Petr Vojvo
29. 3. 2025 • 6:28

Mají rozum.
Žádný vodík, etanol.
U nás obdobu chtěl babiš.

Ditys
28. 3. 2025 • 19:57

Klasický článek, ke kterému je potřeba kalkulačka, aby člověk byl v obraze. 700 TWh = 700 000 000 kWh / (365 * 24) = 79908 kW = cca 80 MW. Tedy asi 10% výkonu elektrárny Chvaletice, to na zemi velikosti Brazílie není zatím nic moc.

Brutus099
Brutus099
28. 3. 2025 • 17:54

Uhlíková neutralita? A spalováním lihu CO2 nevzniká?

wings123
28. 3. 2025 • 17:19

Nepochybujem, ze to bude fungovat... ale nie je toho alkoholu skoda? 😀

KosKarel
28. 3. 2025 • 14:49

V Brazílii opět objevili Ameriku. Motory na spalování alkoholu jsou dvousetletá záležitost (1826, Samuel Morey). V 1. polovině 20 století, patřil dřevoplyn a alkohol k hlavním náhradním pohonným hmotám, protože benzínu a nafty bylo během válek nedostatek.
Faktu, že se to před 100. lety ve velkém necpalo do elektráren můžeme poděkovat dostupnému a levnějšímu uhlí, ale pro menší zdroje elektřiny to nikdy nebyl problém.

Názor byl 1× upraven, naposled 28. 3. 2025 14:50

rad cer
rad cer
28. 3. 2025 • 14:34

nezabudlo sa pri tej ekologii ako obvykle na to, kolko fosilnych paliv sa spali, kym vznikne z cukrovej trstiny ten alkohol?trstinu treba najprv skosit, posekat, vyrobit melasu, vydestilovat. kazdy ten proces su stroje obvykle pohanane naftou/benzinom, destilacia ide mozno na zemny plyn. takze by ma zaujimalo, kolko paliva sa celkovo spotrebuje, aby vznikol jeden liter etanolu, ktory ma cca polovicnu vyhrevnost oproti benzinu a nafte.

mdgarf
28. 3. 2025 • 13:25

na zemi jsme na dluh, jen spotrebovavame (nicime pro trochu energie), jak efektivne to budeme delat tak dlouho tady budeme.
Nic tady nepribiva...
Bohuzel je to kolektivni zalezitost...

Bzuci.
28. 3. 2025 • 12:57

Zajímalo by mě, jak to testování probíhá, co na tom vlastně testují.
Motory Wartsila 32 se prodávají od devadesátých (možná osmdesátých let). Od roku 2015 ta alkoholová varianta pohání lodě.Ty motory jsou dlouhodobě ověřené pro stacionární provoz, spousta elektráren na nich staví už dnes, metanolová varianta je taky dlouhodobě otestovaná. Co ty dva roky budou s tím motorem nebo celou elektrárnou dělat?

cz73
cz73
28. 3. 2025 • 12:33

Nové plantáže = méně pralesa.
Navzdory zjednodušení pro děti však prales není generátor kyslíku, ale akumulátor uhlíku.
Pokud se pralesních stromů zbavíme nejoblíbenější lidskou metodou, tak uvolněný CO2 udělá z celé "rovnice uhlíkové neutrality" jenom hloupý vtip.

CC of blue
28. 3. 2025 • 12:32

No a teď to hlavní, jaká je účinnost na plochu, kolik energie z metru čtverečního lze získat?
Samozřejmě, kdyby nám stačila ta energie, co se dá získat fotosyntézou, bylo by to pěkný, ale nějak očekávám, že to stačit nebude.
Veškerá naše současná životní úroveň je postavena na množství energie, kterou jsme schopni vyrobit. Dokud se totiž energie získávala především zemědělstvím a lesnictvím, musela v něm pracovat většina lidí.

Určitě si přečtěte

Články odjinud