Plavidlo Vessev VS-9

Plavidlo Vessev VS-9

Plavidlo je těžké zařadit do jedné z běžných kategorií: ve standardním režimu se vznáší nad hladinou díky podvodním křídlům, při vysokých vlnách naopak sedí na dvou trupech

Plavidlo je těžké zařadit do jedné z běžných kategorií: ve standardním režimu se vznáší nad hladinou díky podvodním křídlům, při vysokých vlnách naopak sedí na dvou trupech

Jak křídla, tak lodní šroub lze provozovat takto hluboko pod hladinou, nebo je naopak vytáhnout na úroveň lodi. To pro případ vysokých vln, kdy nelze plavidlo provozovat v režimu křídlového hydrofoilu

Jak křídla, tak lodní šroub lze provozovat takto hluboko pod hladinou, nebo je naopak vytáhnout na úroveň lodi. To pro případ vysokých vln, kdy nelze plavidlo provozovat v režimu křídlového hydrofoilu

Do VS-9 se vejde kromě kapitána i deset pasažérů, kteří dostanou typické turistické plavidlo s veškerým komfortem, a především co možná nejlepším výhledem

Do VS-9 se vejde kromě kapitána i deset pasažérů, kteří dostanou typické turistické plavidlo s veškerým komfortem, a především co možná nejlepším výhledem

O efektivitě pohybu hovoří i záběr z dronu, kdy za běžným člunem zůstává výrazná stopa po rozražení vodní hladiny, naopak hydrofoil způsobí jen mírné vlnky

O efektivitě pohybu hovoří i záběr z dronu, kdy za běžným člunem zůstává výrazná stopa po rozražení vodní hladiny, naopak hydrofoil způsobí jen mírné vlnky

Plavidlo je těžké zařadit do jedné z běžných kategorií: ve standardním režimu se vznáší nad hladinou díky podvodním křídlům, při vysokých vlnách naopak sedí na dvou trupech
Jak křídla, tak lodní šroub lze provozovat takto hluboko pod hladinou, nebo je naopak vytáhnout na úroveň lodi. To pro případ vysokých vln, kdy nelze plavidlo provozovat v režimu křídlového hydrofoilu
Do VS-9 se vejde kromě kapitána i deset pasažérů, kteří dostanou typické turistické plavidlo s veškerým komfortem, a především co možná nejlepším výhledem
O efektivitě pohybu hovoří i záběr z dronu, kdy za běžným člunem zůstává výrazná stopa po rozražení vodní hladiny, naopak hydrofoil způsobí jen mírné vlnky
6
Fotogalerie

V Austrálii nasazují elektrickou loď Vessev VS-9. Pod vodou má křídla, zbytek letí nad hladinou

Nové turistické plavidlo se bude kolem Aucklandu vznášet těsně nad hladinou díky vztlaku podvodních křídel. Kromě tohoto efektivního a efektního konceptu jej navíc pohání elektromotor s velkým akumulátorem.

Vody kolem největšího novo­zélandského města Auckland bude od letošního roku brázdit první elektrické plavidlo typu hydrofoil (křídlový člun). To se stejně jako tzv. foilboardy vznáší nad hladinou díky ponorným křídlům, které pod vodní hladinou vytváří vztlak stejně jako křídla letadla.

Společnost Vessev ukázala model VS-9, který bude přepravovat až 10 pasažérů cestovní rychlostí 25 uzlů (46 km/h) s dojezdem padesáti námořních mil (93 km). Tvůrci hovoří především o udržitelné dopravě, hlavní výhodou plavidel tohoto typu je ale plynulost plavby, která není ovlivněná vlnami. Zajímavostí je, že mezi zakladatele Vessev patří i bývalí vývojáři z Applu.

Řízení jako v Airbusech

Futuristicky působící plavidlo má na délku necelých 9 metrů, na šířku 3,1 metru a váží něco přes tři tuny. Nad hladinou se dokáže vznášet v případě, že vlny nedosáhnou výšky 0,75 metru, v opačném případě může jeho ponor dosáhnout až 1,5 metru a chovat se jako běžné plavidlo. Ve svém primárním režimu nad hladinou je mnohem efektivnější ve srovnání s běžným ponorným plavidlem – tvůrci hovoří až o 95% úspoře energie.

Pokračování článku patří k prémiovému obsahu pro předplatitele

Chci Premium a Živě.cz bez reklam Od 41 Kč měsíčně

Určitě si přečtěte

Články odjinud