Uživatelé jsou k vyhledávačům neloajální

Chcete-li nalézt věrnost uživatelů, nehledejte ji v internetových fulltextech.

Zajímavý průzkum společnosti Comscore MediaMetrix naznačuje, že loajalita uživatelů internetu k dané službě je velmi nízká, alespoň co se týká vyhledávačů. Průzkum – máme-li jeho závěrům bezezbytku věřit – vyvrací častý názor, že uživatel si zvykne na jeden vyhledávač a neopouští jej, i když se jeho spokojenost sníží nebo se doslechne o jiném vyhledávači. Naopak: uživatelé nemají ani k oblíbenému vyhledávači žádnou velkou loajalitu, rádi zkoušejí nové služby a bez problémů se na ně přepnou.

Firma říká, že uživatelé internetu používají během měsíce v průměru dva vyhledávače; i když dávají jednomu obvykle přednost (v poslední době nejčastěji Google), často porovnávají výsledky s tím, co jim poskytne druhý vyhledávač. Důvody této neloajality jsou spatřovány v tom, že uživatelé jsou často nespokojeni s výsledky, které jim vyhledávač na dotaz poskytne, i když chyba je spíše v jejich zadání nebo jednoduše v tom, že na internetu nejsou stránky, které by jejich dotaz uspokojily – vinu ovšem dají vyhledávači.

Fenomenální Google si získal přízeň uživatelů balastuprostým designem, rychlostí a kvalitou vyhledávání. To ale dnes podle hlavních konkurentů (Yahoo a Microsoft) nejsou parametry, které by se nedaly technologicky dohnat – mají zřejmě pravdu, přinejhorším se dá Google „opsat“. Yahoo s Googlem ukončila spolupráci a uvedla vlastní vyhledávání (víceméně provizorní, na špičkové technologii se teprve pracuje); Microsoft na msn.com pravděpodobně také, ale dobu neupřesňuje. Obě firmy se chtějí více zaměřit na personalizaci vyhledávače – aby si jej lidé za vynaložení jistého úsilí přizpůsobili svým požadavkům, a tím se stali loajálnějšími.

Šéf Microsoftu Bill Gates veřejně přiznal, že Google velkým firmám „vytřel zrak“, když velice rychle přišel se skvělou technologií i pojetím služby, na firmě hodnotí „chytrost“ a rychlost. Google je ale firma jednoho produktu, který ostatní napodobí; přitom Yahoo (které stále navštěvuje dvojnásobek uživatelů co Google) má uživatele loajální, neboť zde najdou stovky dalších služeb, které potřebují a využívají. U MSN je to podobné. Zajímavé je, že konkurenti vesměs Google uznávají a pomyslně smekají klobouk nad šikovností firmy, ale zjevně se jej zase tak moc nebojí – vědí, že jejich síla převáží, pokud Google nepřijde s nějakým nečekaným triumfem.

Analogii vidíme i na českém internetu. České portály často mění dodavatele fulltextového vyhledávání (kdysi Empyreum, momentálně mrtvé, nyní spíše jeho „téměř-nástupce“ Jyxo, ze zahraničních právě Google), případně si budují vlastní fulltext (Morfeo), obvykle ve snaze najít finančně co nejvýhodnějšího dodavatele kvalitní technologie. Uživatelům přitom tyto změny příliš nevadí a obávám se, že velká většina je ani nevnímá – jen znalec se ostatně stará o to, „co to tam vlastně vyhledává“, ostatní berou výsledky tak, jak přijdou. I u nás je tedy loajalita poměrně malá – uživatelé rozhodně necestují za svým vyhledávačem v případě, že jej „jejich“ portál opustí, spíše zůstanou u svého portálu a spokojí se s novým vyhledávačem.

Diskuze (28) Další článek: Elektronické brožury od Microsoftu zdarma

Témata článku: Microsoft, Google, Vyhledávač, Skvělý výsledek, Vynaložení, Zajímavý průzkum


Určitě si přečtěte

Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

Přehled: Kdo má nejlevnější internet VDSL? Jak jsou na tom veřejné IP a Terminátor?

** Srovnali jsme nabídku VDSL u 19 internetových poskytovatelů ** Ceny tarifů se liší i o stokoruny ** Různá je také nabídka doplňkových služeb

Lukáš Václavík | 44

Vybrali jsme 12 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče

Vybrali jsme 12 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme stavebnice pro malé caparty i budoucí experty

Jakub Čížek | 9

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Možná největší problém je nedostupnost, nejžádanější kusy jsou vyprodané

David Polesný | 21


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 5 500 Kč

Test levných herních notebooků

Hrajeme na Xbox Series X

Programy pro kontrolu dětí na počítači