Uživatelé Internetu se mění

Zatím sice jen v USA: mezi novými uživateli převládají chudší a méně vzdělané vrstvy obyvatelstva.
Podle zajímavé americké studie (Pew Research Center) dochází k poměrně výrazným změnám v profilu uživatelů Internetu v USA. Dříve se považovalo za prokázané, že Internet navštěvují „vzdělaní a bohatí“ lidé, nyní k nim začínají silně přistupovat i lidé s nižším vzděláním a/nebo nižšími příjmy. Studie ukazuje, že většina z nových uživatelů Internetu nestudovala či nestuduje na vysoké škole, a 23% z výdělečně činných nových uživatelů Internetu mají příjem na domácnost pod 30 000 dolarů za rok (což je poměrně silný podprůměr).

Co to znamená? Internet, alespoň v USA, se stává průmyslem pro masy, nikoli pro elitu. Důsledkem je zavádění nových forem marketingu na Internetu, zjednodušeně řečeno od sofistikovaných nabídek k reklamám typu „vypere dočista dočista“. Současná, resp. bývalá uživatelská komunita je poměrně imunní k běžné reklamě; tito uživatelé si dovedou věci spočítat a příliš je nevzrušují slogany typu Následuj instinkt.

Toto znamená příležitost zejména pro internetové obchodníky; zjistilo se totiž, že zatím příliš nepůsobily internetové nabídky cenových hitů a mimořádných slev, protože zákaznictvo bylo poměrně zámožné. Nyní by se tyto nabídky měly stát mnohem vyhledávanějšími, lidé by měli skutečně prošátrávat Internet, aby našli cédéčko levnější o dolar.

Průzkum se rovněž zaměřil na média; ukázal, že největší procento lidí na Internetu sleduje předpovědi počasí; mezi velmi atraktivní zprávy patří kurzy akcií (většina Američanů vlastní akcie) a lokální zábavné programy. Přesto ale platí, že 75% nových uživatelů Internetu stále velmi podstatně upřednostňuje tradiční média, ze kterých získává většinu informací, Internet je u nich jen doplňkem.

Živě komentuje: opět se podívejme, co z toho vyplývá pro český Internet. V současné době příliš nehrozí posouvání Internetu do nižších příjmových a vzdělanostních skupin – v USA to nastalo z toho důvodu, že „vyšší třídy“ populace už na Internetu jsou, a tento posun byl tedy nevyhnutelný. Toto u nás ještě zdaleka neplatí a nejméně dva roky platit nebude; to také znamená, že český Internet bude mít určitě ještě nejméně po tuto dobu problémy dosáhnout významných, vysokých příjmů z běžné (bannerové) reklamy. Stále ale platí, že největší rezerva ve využívání Internetu u nás a v podobně vyspělých zemích není v nízkém absolutním počtu lidí připojených k Internetu, ale v tom, že jen 2-3% lidí připojených k Internetu jej využívají pořádně a ne nahodile, jen mizivé procento ví, co vše na Internetu je zajímavé a výhodně využitelné. Právě zde by se mělo vykonat v propagaci Internetu nejvíce – zvýšená míra využívání Internetu pak do něj přinese další finance, potřebné pro zlepšování obsahu a nabídky.

Váš názor Další článek: Dvakrát policie na Internetu – jednou u nás, jednou ve Švýcarsku

Témata článku: Internet, Nové médium, Předpověď počasí, Uživatel internetu, Příjmová skupina, Nízká třída, Zábavní průmysl, Většina Američanů, Potřebný člověk, Americká škola, Nízký příjem, Nová studie

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší