Užitečný slovníček pojmů 3D

Základní pojmy spojené se světem 3D akcelerace + stručný popis tvorby 3D scény. Článek vám možná pomůže pro pochopení technických údajů a benchmarků...
Kapitoly článku

Ale zpět k věci - mezi procesorem a kartou je sběrnice (PCI, AGP). Po ní běhají údaje o 3D geometrii, textury, grafické informace z driveru. Na kartě se vše ukládá do paměti. Vstupní obraz, textury, výstupní obraz. Výstupní obraz je zpracován Ramdacem a poslán na monitor. Ramdac pracuje nezávisle na procesoru karty. Je-li nastaven na 85Hz zobrazuje je. Jak a jestli 3D grafika stíhá zpracování obrázků je mu jedno.

  • FPS - frames per second - počet obrázků, okének za sekundu. Každá 3D scéna se objeví ve výstupní paměti teprve tehdy, až je úplně spočítána. Pokud není hotová zobrazí se dřívější políčko. Kolikrát se zobrazí kompletní nová scéna za sekundu je právě hodnota FPS. Při 8-10 se dá hovořit spíše o rychlých diapozitivech, nikoliv o plynulosti pohybu. Ten nastává od cca 25-30 FPS.

Například: při zobrazovací frekvenci 80Hz (záleží na nastavení karty - RAMDACu) a 20FPS se obrázek stačí spočítat (odborně vyrenderovat) 20x, ale každé okénko se zobrazí 4x. Ramdac jede, 3D chip počítá.

  • VSYNC - Některé 3D karty nabízejí volbu Vsync off. Je to vypnutí synchronizace mezi zobrazovací frekvenci monitoru a počítáním jenotlivých framesů (3D snímků). 3D akcelerátor jede naplno a neohlíží se na to jestli se zrovna zobrazuje obraz na monitoru a jakou frekvenci. S tím souvisí často neklidný a přeblikávající obraz (jedná se o určitý stav nesynchronizace). Tento jev se často odstraní zapnutím funkce Tripple buffering.
  • Filtening - každá textura má určitý rozměr - rozlišení. Pokud bychom objekty pokryté takovou texturou nefiltrovali - viděli by jste na těchto objektech pixelizaci (čtverečková struktura plochy) - tento jev je často k vidění při použití softwarového renderingu. V praxi upravuje 3D akcelerátor matematicky (podle sklonu, perspektivy) plochu textury tak, abychom viděli plynulé přechody mezi jednotlivými body. Opticky to vypadá jako vyhlazení/ rozmazání plochy.
    Existuje několik typů filteringu: Point, Bi-lineární, Tri-lineární a Ainzotropický filtering. Za kvalitní se považuje trilineární a ainzotropický filtering. Skutečná implementace závísí na výrobcí chipu/driveru - praktické výsledky jsou různé.
Kapitoly článku

Témata článku: Hardware, Software, 3D, Software 602, Obnovovací frekvence, TNT, Kompletní pokrytí, Dobrá hodnota, Second, Určitý objekt


Určitě si přečtěte

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

** Mobil za 8 000 Kč uspokojí většinu uživatelů ** Klasické foťáky stačí, širokáče ale zklamaly ** Zásadní jsou rozdíly ve výkonu

Časopis Computer | 4

Jak sestavit rodokmen. Z informací, které jsou na internetu

Jak sestavit rodokmen. Z informací, které jsou na internetu

Podrobný návod, jak hledat ve starých matrikách informace o předcích a nemuset při tom ani vstát od počítače. Základy internetové genealogie.

Marek Lutonský | 59

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

10 míst na mapách Googlu, která nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky

** Deset míst, které nesmíte vidět ve webových mapách ** Jsou to letiště, základny i elektrárny ** Nejvíce míst tají Francie

Jakub Čížek | 21

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

** Technologie baterií se stále zlepšuje, ale žádné revoluce se nekonají ** Nejpopulárnějším typem baterií je Li-ion ** Efektivní baterie se stávají důležitější s příchodem elektromobilů

Karel Javůrek | 101


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test fitness náramků

Levné záložní zdroje

Jak si zabezpečit domov

Nejlepší monitory na trhu