Užitečné komponenty pro Delphi a C++ Builder, díl 49.

Pokud patříte mezi fandy produktů firmy Microsoft a myslíte si, že oblíbený pomocník Office v podobě kancelářské sponky a další havěti je geniální, pak je tento díl pro vás. I vy si teď budete moci vaše aplikace o tohoto pomocníka obohatit.

Office Assistant Package v3.0

Přesně to, co slibuje krátký úvod, vám umožní tato komponenta, která nese hrdě svou funkci i v názvu. Myslím, že není třeba pomocníka Office nějak zbytečně představovat, protože jste se s ním asi většinou na vlastní kůži setkali. Jedná se zkrátka o animovanou postavičku (sponky nebo jiné potvory - pardon, pane Einstein), která se ve vhodnou (či naopak naprosto nevhodnou) chvíli zobrazí či na sebe nějak upozorní a vypustí komiksovou bublinu s nějakým sdělením či možností výběru funkce. V tomto článku se zcela úmyslně vyhnu hodnocení, zda je vůbec tento typ nápovědy v podobě pomocníka dobrý či ne. To nechám zcela na vašem uvážení či vkusu a budeme se věnovat čistě funkčnosti komponenty.

Začneme dnes tím, čím obvykle končíme a to je popis instalace. Dalo by se říct, že dnes budeme vlastně popisovat dvě komponenty, protože ke správné funkci Office Assistant Package, která se stará o zobrazení animované postavičky pomocníka, budeme ještě potřebovat druhou komponentu - TOffice97Button - od Jonathana Hoskinga. Ta má zase na starosti (jak název napovídá) vzhled tlačítek a dalších prvků zobrazené komiksové bubliny ve stylu Office. Samotná instalace je ale naštěstí velmi snadná. Po stáhnutí a rozbalení obou komponent do stejného adresáře jen otevřete v Delphi příslušný instalační balíček podle verze a nainstalujete. Obě komponenty se nainstalují současně a tím je věc hotova. Zbývá ještě jedna maličkost a sice stáhnout si z webových stránek autora datové soubory (ve skutečnosti jsou to DLL knihovny), které představují jednotlivé pomocníky. Blíže se k této problematice vrátíme na konci článku. Teď už tedy máme vše a můžeme začít testovat.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekSamotná komponenta, tedy její reprezentace ikonkou na formuláři, je vlastně nevizuální a vlastní postavička pomocníka je zobrazena jaksi mimo - volně plovoucí a libovolně přesouvatelná po pracovní ploše. Zobrazit si ji můžete samozřejmě již v době návrhu aplikace. Asi nemá v tomto případě cenu nějak podrobně popisovat jednotlivé konkrétní funkce či vlastnosti komponenty, protože jich je opravdu mnoho a možnosti konfigurace jsou značné. Proto si jen obecně popíšeme hlavní možnosti komponenty a samotnou práci si již můžete otestovat sami. Tak tedy, po stránce ovládání se chová pomocník přesně jako jeho vzor z Office. Můžete jej tedy zcela libovolně přesouvat po ploše. Může disponovat celou řadou animací pro různé stavy aplikace, ale to je věc samotného souboru s pomocníkem, jak moc propracovaný bude a komponenta tyto animace pouze spouští. Rovněž může jednotlivé akce doprovázet zvuky (taktéž uloženy v definičním souboru daného konkrétního pomocníka). To, že se vzhled a animace pomocníka nacházejí v externím souboru má tu výhodu, že vám komponenta umožní za běhu aplikace dynamicky pomocníky přepínat stejně jako v Office a uživatel si tak může vybrat toho, který se mu nejvíce líbí. Na druhou stranu to vyžaduje, aby tyto soubory byly distribuovány společně s vaší aplikací. Samotný vzhled pomocníka by však byl k ničemu, kdyby nenabízel uživateli nějaké informace či možnost volby v podobě dialogu ve formě známé "komiksové bubliny". Samotná komponenta má předdefinovány čtyři typy dialogů - "průvodce" (tedy jakési hledání v nápovědě - zadáte frázi a ta je vyhledána), dále klasický "Hint" a velmi podobný "Tip" a konečně MessageDialog. Tyto termíny, ač jsou podobné některým obvyklým Delphi dialogům, je třeba chápat ve stylu Office se všemi zvláštnosti a specifiky. Pokud by se vám ani jeden z dialogů nelíbil, můžete si snadno vytvořit i váš vlastní. O samotném vzhledu si můžete udělat velmi dobrou představu z přiložených obrázků, které pochází přímo ze stránek autora. Netřeba snad nějak zvlášť zdůrazňovat, že při animaci máte zcela volnou ruku. Snadno vybíráte, která animace má být právě přehrána (podle situace, v jaké se aplikace nachází). Určit můžete rychlost, animaci kdykoliv zastavit, určit její prioritu a podobně. V komponentě můžete rovněž zapnout vlastnost, která zajistí to, že při nečinnosti bude automaticky přehrávána animace "nečinnosti", takže podle toho, jak je pomocník udělán, si může třeba znuděně podupávat a podobně.

Tolik tedy k vlastnostem samotné komponenty. Zbývá se zmínit o souborech s pomocníky. Kde je získat ? Na stránce autora si můžete stáhnout tři ukázkové, které se liší svou rozsáhlostí. Čím lépe pomocník vypadá a čím více animací obsahuje, tím větší bude samozřejmě soubor. Nejjednodušší je malá hvězdička, která obsahuje jen 2 animace a velikost je díky tomu zanedbatelných 32 kB. O něco rozsáhlejší pomocník v podobě jakési žabky, která vypadá, upřímně řečeno, dost hnusně, má již 54 rozličných animací a i přes nechutný vzhled žabky jsou některé animace opravdu veselé. Velikost však již stoupla na 314 kB. A konečně vizuálně asi nejhezčí pomocník, který obsahuje celkem 64 animací (a můžete jej vidět na přiložených obrázcích; je to ten hnědý pes nebo medvěd či co to je), je hezky ve 3D a pochází překonvertováním přímo z Microsoft Agent Character formátu, má již celých 2,3 MB ! Taková velikost už je opravdu značná a tohoto pomocníka se zřejmě vyplatí použít pouze pro aplikace, které mají řádově desítky až stovky MB. Avšak pozor, používání těchto překonvertovaných pomocníků se Microsoftu moc nelíbí a další informace k této problematice (a její legálnosti) naleznete na stránkách autora. Poslední možností, kde pomocníka (a to zcela legálně) získat, je vytvořit si jej v Actor Editoru (opět viz. stránka autora), ale ten jsem nezkoušel, takže nemohu bohužel posoudit, jak moc pracné to je.

Pokud vás tedy tato komponenta alespoň trošku nalákala a jste "příznivci sponky", pak navštivte stránky autora. Tam naleznete ještě několik dalších informací, můžete si stáhnout demoaplikaci, již zmíněný editor pomocníků a pochopitelně i samotné ukázkové pomocníky.

www
verze: 3.0
Delphi: 3 až 7
C++ Builder: ne

Diskuze (1) Další článek: Přemysl Klíma byl odvolán z funkce generálního ředitele ČTc

Témata článku: Software, Programování, Podobný dialog, Komponenta, Volná plocha, Díl, Vzhled, Dialog, Jednotlivé komponenty, Jonathan, Dobrý pomocník, Podobná velikost, Krátká animace, Einstein


Určitě si přečtěte

Apple dal do MacBooku procesor Core i9 a 4TB SSD. Ani se neptejte, co za to chce...

Apple dal do MacBooku procesor Core i9 a 4TB SSD. Ani se neptejte, co za to chce...

** Apple aktualizoval notebooky MacBook Pro, dostaly nový hardware ** Těšit se můžete na nové procesory a větší paměť ** Cena nejvybavenějšího modelu překročí 200 tisíc korun

Martin Miksa | 99

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 60

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 65

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 44

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

Pavel Tronner | 57

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 53


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji