Už se ví, kolik zaplatíte za Office 2000!

Moc nebo málo? To asi nikdo nedokáže rozsoudit - každopádně je to ale zase větší balík software, i když za více peněz.
Ač se produktu Microsoft Office 2000 ještě počítají měsíce do uvedení na trh, Microsoft již zveřejnil, kolik bude nová verze operačního systému stát. Ceník je tentokrát komplikovanější než jinde, protože jednak existuje více variant Office 2000, jednak je zde ještě systém různých upgrade.

Důležité je, že Microsoft nechce zastavit přítok současných prodejů Office 97 (lidé čekají na novou verzi), a proto oznamuje, že kdo zakoupí Office 97 od prvního ledna letošního roku, dostane upgrade zadarmo. Normální upgrade pak jsou ve dvou úrovních – levnější, která obvykle stojí 50% ceny základního balíku, se vztahuje na upgrade z předchozí verze Office, a dražší, která se vztahuje na upgrade z konkurenčního balíku (jakékoli verze). Tabulka cen Office 2000 včetně upgrade je zatím pouze v dolarech a je následující:

Plná cena Upg z Office Upg z jiného kancelářského balíku
Office 2000 Premium 800 400 450
Office 2000 Professional 600 310 350
Office 2000 Sm.B./Standard 500 210 250
Office 2000 Developer 1000 610 650
Jen připomeňme, že varianta Premium obsahuje Word, Excel, PowerPoint, Access, navíc pak FrontPage, PhotoDraw, Publisher a Small Business Tools (vše ve verzi 2000), varianta Professional je bez FrontPage a PhotoDraw, ale s Accessem, verze Developer je totéž jako Premium plus programovací balík Visual Basic for Applications s řadou připravených komponent, verze Standard má Word+Excel+PowerPoint+Outlook, verze Small Business má místo PowerPointu Publisher.

Živě komentuje: dokud nebyly známy ceny, nebylo příliš možné hovořit o strategii Office 2000; nyní už ano. Pro Microsoft je výhodné používat zaužívaný standard Office jako „výtah k úspěchu“ pro další produkty; toto lze krásně dokladovat třeba na Outlooku a Accessu, které se staly světově dominantními programy ve svých třídách (e-mail klient a malá databáze) právě díky tomu, že „to přece každý má v Office“. A Outlook zase vyváží k moci mnohem dražší Exchange Server, a Access zase pomáhá SQL Serveru. To nám to zapadá - už víte, proč má Office ve znaku puzzle?

V Office 2000 přibývají tři další programy – FrontPage, PhotoDraw a Publisher (mimo to ovšem několik dalších programů: MapPoint, nový Calendar v Outlooku, nový Contact Management v Outlooku atd.). Domnívám se, že FrontPage 2000 se stane podobně dominantním editorem webových stránek, jako třeba dominuje kancelářským aplikacím Word nebo Excel: její WYSIWYG je nedostižný a zbavil se svého neduhu, překopávání stránek proti vůli autorů. PhotoDraw a Publisher jsou programy z oblasti DTP, i když zatím spíš takového „skromného détépka“ – jenomže už ze začátku budou v pohodě vyhovovat nejméně polovině uživatelů v této oblasti. A zvolte si: buď připlatíte v korunách šest tisíc za tyto dva produkty a máte vyhovující DTP, nebo sto tisíc (PhotoShop+QuarkXPress) a máte DTP profesionální.

Ceny nového balíku Office jsou odpovídající. Microsoft není nikým tlačen ke snižování cen – konkurence stejného typu, tj. WordPerfect Suite či Lotus SmartSuite mu starosti nedělá, a konkurence nového druhu, jako jsou freewarové kancelářské balíky, mu ještě starosti nedělá. Jediné, co je překvapivě vysoké, je cena standardního upgrade – uživatel musí zaplatit okolo padesáti procent za novou verzi, i když je legálním vlastníkem Office 97 třeba z listopadu loňského roku, a to je trochu kruté. Neříkám, že nemá smysl upgrade na verzi Premium, pokud se někdo chce obohatit o nové programy, ale s přibývajícími verzemi Office se u standardních, a bezkonkurenčně nejpoužívanějších programů (dnes Word, Excel, Outlook) zmenšuje prostor pro inovace – vždyť lidé vám většinou potvrdí, že jim bohatě vyhovují i verze „95“ a upgradovali pouze kvůli novému souborovému formátu, této ne úplně košer kličce Microsoftu.

Poměr cena software/cena počítače se neustále zvětšuje; pokud přičteme ještě za dva roky skoro nezbytné Windows 2000 (=NT 5.0) a balík Office Premium, pak je jasné, že cena tohoto, de facto úplně základního softwarového vybavení bude dvojnásobná k průměrné ceně počítače! S tím se dnes dá těžko něco dělat – Microsoft si získal pozici, ve které může nasazovat ceny bez ohledu na konkurenci tím, že byl šikovný a konkurence nešikovná. Za dva roky se může změnit a jistě změní mnohé; je také známé, že Microsoft dokáže být velice pružný a změnit ceny vzhůru nohama přes noc (viz například Internet Explorer zdarma, jen jako tah proti hrozící konkurenci).

Diskuze (1) Další článek: Computer 1/99

Témata článku: Software, Microsoft Excel, Access, Nový Outlook, Konkurenční balík, Konkurence, Připravená strategie, Upgrade, Office 2007, Puzzle, Plná cena, Office 2013, Microsoft Outlook, Office 2010, Premium, Office

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost