Už se ví, co hodlá Compaq provádět s AltaVistou

Compaq chce udělat ze známé AltaVisty... něco opravdu velkého.
Když Compaq zhruba před rokem "zdědil" vyhledávací službu AltaVista spolu s koupí Digitalu, nebylo příliš jasné, co s ní bude dál (dokonce šly "napříč webem" úvahy, že ji Compaq prodá). Digital kdysi tuto službu založil jako boční projekt, který měl dokázat technickou nadřazenost a výkonnost serverů od Digitalu a hlavně čipů Alpha, proto dal službě i toto jméno. AltaVista se v průběhu let příliš nevyvíjela a Digital se dokonce ani příliš nesnažil pro ni získat vlastní doménu, až donedávna byla "pod Digitalem". Není známé, zda kdy vydělávala, ale protože byla podstatně méně navštěvovaná než Yahoo, které až donedávna prodělávalo, byla AltaVista zřejmě od začátku do konce ve ztrátě (nepřímé zisky a image nepočítám).

S Compaqem přišly rázné činy - nejdříve vykoupil doménu altavista.com za neuvěřitelné dva milióny dolarů (60 mil. Kč - a srdíčka všech českých spekulantů typu Kam na Pardubicku s.r.o. se zatetelila radostí), AltaVistu na ni přemístil (dříve www.altavista.digital.com, nyní www.altavista.com) a především začal připravovat rázné změny ve funkčnosti.

Z čistého vyhledávače má být portál, průvodce Internetem, zaměřený především na elektronickou komerci. Compaq proto koupil za opět hodně vysokých 220 mil. USD firmu Shopping.com (internetový obchodní dům s širokým sortimentem) a začlení služby Shoppingu do AltaVisty; znamená to, že když budete na AltaVistě něco vyhledávat, vyskočí vám současně i nabídka zboží, která odpovídá nebo je blízká tomuto hledání. AltaVista a Shopping.com se v podstatě prolnou; návštěvník bude v jednom centru, kde bude hledat, nakupovat, číst informace a využívat některé další služby.

To samozřejmě není žádný objev století - konvergence médií, služeb a obchodu se dnes už probírá na každém internetovém rohu. Compaq ale jde dál směrem, který celý plán krásně uzavírá - na svých počítačích bude mít tlačítko "Internet" (či podobně označené) a kdo jej stiskne, ocitne se na AltaVistě. Každé osmé pécéčko na světě je od Compaqu - není to špatný nápad, takto si "zprivatizovat" patnáct procent Internetu, že? Compaq ví, že zatím je AltaVista chudou službou na to, aby si udržela své návštěvníky, aby se nerozprchli jinam, a proto začíná dělat spojenectví s dalšími známými internetovými giganty, jako je třeba ABCNews nebo TheTrip.com (turisticko-ubytovávací server).

Živě komentuje: aliance, to je hlavní slovo na Internetu v těchto měsících. Internet je už natolik gigantický, aby se v něm i velké servery bez problémů zcela ztratily; proto se musí spojovat a propojovat až kam to půjde. Rozdělení Internetu na "profesionální" (tj. velké weby s rozsáhlými týmy, budované za velkých nákladů, draze inzerované, ale schopné finančně profitovat) a "neprofesionální" (tj. weby a služby dělané z radosti z tvoření, jako za starých dobrých dob) je čím dál zřetelnější - nelze být než na jedné či druhé straně, nelze dělat velký web bez fungujícího finančního modelu a nelze dělat web jako one-man show a současně z něj mít peníze.

To, co dělají v těchto týdnech všichni američtí internetoví giganti, pomalu přicestovává i k nám; předpovídám, že se 1999 stane rokem internetových aliancí mezi obchody a službami, službami a vyhledávacími centrálami, centrálami a obchody; kdo zůstane mimo aliance a nebude patřit k těm nejsilnějším u nás, bude mít problémy s přežitím; kdo naopak i s menším webem najde vhodné alianční partnery, si velice významně pomůže.

Váš názor Další článek: SPT Telecom, Bojkot II a Internet 99: nic pořádně, nic ke spokojenosti

Témata článku: Internet, Centrála, Navštěvované médium, Finanční model, Compaq

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost