Český statistický úřad zveřejnil výsledky obsáhlého šetření o využívání počítačů a internetu v našich domácnostech. Potvrzuje okolnostmi vynucený přechod Čechů z kamenných obchodů na e-shopy. Podle ČSÚ se podíl nakupujících na webu meziročně zvýšil z 39 % na 54 %.
Letos jsme v nakupování na internetu nebývale poskočili. Pomohla koronakrize.
I když se poměr nakupujících skrze internet meziročně výrazně navýšil napříč věkovými skupinami, stále platí, že to je doména především mladých dospělých. Ve věkové skupině 25-34 let letos nakoupilo 82 % z nich. Počet nakupujících seniorů (65+) na webu se pak meziročně dokonce zdvojnásobil na 15 %.
Češi si poslední týdny nastavují budík na 07:00, aby mohli v soutěži s ostatními dokončit objednávku na e-shopu řetězce Ikea. Přetížené jsou i dovážky jídla a další e-shopy s podobným zbožím.
Na YouTube apod. jsme podle dalších výstupů jako doma a letos jsme si také meziročně výrazně polepšili v předplácení VOD služeb jako Netflix a HBO Go. Nejvíce pak ve věkové skupině 25-34 let, která si polepšila z 7,3 % na 22,6 % a překonala všechny ostatní. Jedná se opět o mladé dospělé otevřené novým trendům. A také dospělé s malými dětmi doma, které se pokoušeli umlčet streamovanou pohádkou.
Vybavenost domácností IT technikou v minulosti a dnes
Počítač nebo tablet má v Česku aktuálně 79 % domácností. K internetu se jich pak dostane dokonce 82 %. Ačkoliv digitální technologie najdeme především v domácnostech s dětmi a u mladších ročníků, přesto celých 7 % (76 tisíc) školou povinných dětí bydlí v domácnostech, kde nemají žádný stolní nebo přenosný počítač a 2 % žáků ve věku 6-15 let žije v rodinách bez přístupu k internetu.
Nakupujete v zahraničních e-shopech? Podívejte se, na co si dát pozor: