Ušetřili jsme lidské síly

Jak propojit informační systém s elektronickým obchodem? Jak to vypadalo v našem nakladatelství Computer Press si přečtěte v následujícím rozhovoru s Karlem Kalným.
Roman Smělý: Pokud máte ekonomický systém ve firmě a chcete ho propojit s vaším elektronickým obchodem, budete si často muset pomoci sami. Jak to vypadalo v našem nakladatelství Computer Press si přečtěte v následujícím rozhovoru s Karlem Kalným.

Connect!: Jaký byl počáteční stav před propojením informačního systému s elektronickým obchodem a jaké byly cíle?

Karel Kalný: V našem případě jsme stáli spíše před opačným úkolem. Propojit existující elektronický obchod Vltava s informačním systémem Navision. Propojení mělo zajistit zvýšení efektivity práce expedičního týmu – zvládnutí expedovat více zboží ve stejném počtu pracovníků, snížení chybovosti, možnost zpětné vazby včetně kontroly průběhu vyřizování objednávky.

Connect!: Co ovlivňovalo vaše rozhodnutí při hledání řešení?

Karel Kalný: Vzhledem k tomu, že současně s tímto projektem probíhá paralelně příprava migrace na nový systém Navision Financials, snažili jsme se najít takové řešení, které vyžaduje minimální množství úprav v systému Navision. Zejména tak, aby bylo možné po přechodu na nový ekonomický systém jednoduše provést úpravy a bez přerušení pokračovat ve využívání systému.

Connect!: Jak jste tedy postupovali?

Karel Kalný: V první fázi bylo nutné popsat všechny možné varianty, které mohou při prodeji zboží v internetovém obchodě Vltava nastat. Nesměli jsme nechat jedinou možnost zapomenutou, mohla by v budoucnu způsobit kolaps systému.

Vltava operuje z velkým množstvím položek v relativně nízkých počtech kusů na skladě. Kdyby například došlo k prodeji knihy, která je na skladě jen v jednom kusu, musí sklad Vltavy ihned vědět, že tuto knihu buďto musí objednat u dodavatele zboží, nebo ji stáhnout z prodeje, stejně tak pokud dojde z jakéhokoli důvodu ke stornování objednávky, musí se kniha vrátit do pomyslného regálu v obchodě.

Connect!: Takže do „ostrého“ propojování jste se dostali až po popsání všech možných variant?

Karel Kalný: Ano. V okamžiku, kdy byl projekt připraven v podobě podrobného grafu, zachycujícího všechny možnosti průběhu objednávek, mohli jsme začít programovat na obou stranách.

Systém Navision (verze 3.56) umožňuje komunikaci na principu textových dávek. Na straně Vltavy tedy bylo nutné připravit exportní a importní moduly, které tuto komunikaci zajišťovaly, což nebyl tak velký problém. Na straně Navisionu byly připraveny moduly pro komunikaci podobně, první načtení objednávek znamenalo vystavení dokladu, stejně jako když v systému pracuje účetní.

Také byly připraveny moduly, které rozpoznají stav zboží na skladě a rozdělí je na objednávky k okamžitému vyřízení a na objednávky, které čekají na dodání zboží. Dále objednávka putuje elektronicky do expedičního skladu, kde v podobě připraveného dodacího dokladu. Expedient formou potvrzení případ převezme – doklad vytiskne a zásilku připraví k odeslání.

Connect!: Co považujete za největší problém či úskalí při takovém propojení?

Karel Kalný: Největšími úskalími tohoto projektu bylo množství různých variant, na které jsme naráželi až po spuštění testovacího režimu. Navision nebyl připraven na elektronického „zadavatele“ dat, a proto se při automatických dávkách nejdříve objevily staré chybně uzavřené objednávky, následně jsme zjistili nutnost „zakázat“ lidské obsluze systému dělat změny v elektronicky generovaných objednávkách.

Všechny tyto komplikace byly vlastně dalšími variantami, které v původním projektu nebyly zohledněny. Toto je asi největší úskalí všech projektů, které se v oblasti elektronické komunikace řeší. Systém je zkrátka schopen zvládnout jen to, co je ke zvládnutí předepsáno, a pokud nastane jiná varianta, bez lidského zásahu ji nelze vyřešit.

Connect!: Automatizovali jste ještě nějaké činnosti?

Karel Kalný: Dalším modulem, který jsme v průběhu práce na projektu připravili, jsou automaticky generované objednávky dodavatelům, kterých má obchod kolem stovky. Generují se podle množství zboží na skladě, resp. podle minimálního povoleného stavu. V budoucnu se uvažuje o propojení se statistikou prodeje, která by podle speciálního algoritmu minimální množství stanovovala, protože u prodejních „trháků“ může být minimální množství relativně vysoké, zatímco u speciálních druhů, např. odborné literatury, může být zboží doplněno až po prodeji kusu posledního.

Connect!: Předpokládám, že s prací jste ještě neskončili. Co bude dál?

Karel Kalný: Nyní probíhají přípravy na zařazení dalších funkcích do systému. Stejně jako jsme „naučili“ Vltavu předávat informace o objednávkách do Navisionu, bude existovat také zpětná dávka informací, která bude sloužit k přesnému sledování průběhu objednávky, stavu skladu, stavu plateb.

V budoucnu proto nebude problém umožnit zákazníkům v průběhu objednávky „změnit názor“, tedy stornovat objednávku, nebo ji změnit – samozřejmě za přesně daných podmínek. Již dnes lze ale s jistotou říct, že se projekt zdařil. Objem obchodů realizovaných na Vltavě se za poslední měsíce výrazně zvýšil, přesto expedování zvládá stejné množství pracovníků jako dříve.

Zdroj: Connect! 12/99

Váš názor Další článek: Červená ďáblice v pondělí

Témata článku: Elektronická kniha, Varianta, Největší projekt, Množství zboží, Podrobný stav, Lidská práce, Počáteční stav, Lidský pracovník, Dávky, Stejné množství, Variant, Možná varianta, Stejný stav, Největší úskalí, Nízká chybovost, Sklad, Nutná úprava, Minimální úprava


Určitě si přečtěte

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

** Z Brna pochází třetina světové produkce elektronových mikroskopů ** První československý kus vyrobila Tesla už v 50. letech ** Dnes na ni navazuje třeba brněnský Tescan

Jakub Čížek | 19

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

** Na trh míří první levné Wi-Fi 6 routery ** Nabídka zařízení, zejména notebooků, každý den roste ** Poradíme, jak nejlépe přejít s domácností na Wi-Fi 6

Tomáš Holčík | 30

Dnes nastal konec Windows 7. Ale nepropadejte panice, počítač vám nastartuje i zítra

Dnes nastal konec Windows 7. Ale nepropadejte panice, počítač vám nastartuje i zítra

** Dnes končí podpora Windows 7 a systém formálně umírá ** Co to ale znamená v praxi a bude mi PC fungovat i zítra? ** A mohu i v lednu 2020 zdarma přejít na Windows 10?

Jakub Čížek | 116

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

České Rajče je stále plné dětských nahotin. Student pomocí A.I. analyzoval miliony fotek

** Rajče.net má odjakživa problémy s choulostivými fotkami dětí ** Student zlínské univerzity analyzoval jeho katalog ** Neuronová síť doposud prozkoumala 6 milionů snímků

Jakub Čížek | 73



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu