asi sa toho uz nedozijem, ale bol by som velmi rad keby to bola Cina, kto zlomi nad USA palicu. toto buzerovanie zo strany USA povazujem len a len ako boj o to kto chce riadit planetu a kto chce diktovat pokrok a mat vsetky technologie pod sebou. No zabuda pritom kde tak lacno vyrobi tie vydobytky doby. Okrem toho ze to bude mat dopad opat na koncoveho spotrebitela v podobe spomalenia rozvoja technologii, tak to moze mat dopad aj na zamestnanost v globalnom meritku. ak niekde kvoli tomu budu musiet skrtat fleky, lebo nebudu mat suciastky vdaka amikovi a firma nebude mat obraty a svoje zisky. Dost hlupe riesenie a hned v clanku obhajovat to tym ze aby technologie nepouzili pri vytvarani zbranovych systemov. jj aj taky Huawei ich uz vyrobil tisice.
Ve skutečnosti pro nás ta levná výroba není nic přínosného.Zdaleka nejlíp na západě bylo, když se dělalo víceméně vše v rámci bloku. 60. - 80. léta. Jo, život nebyl tak "na pohodu", člověk musel makat, ale životní úroveň střední třídy byla i vyšší, než teď. Inovace také jeli daleko rychleji, než dnes.Ve skutečnosti ten pocit dominance a využívání levné pracovní síly, který západ (a i nás, kteří jsme se k němu přidali) příliš nenutil se snažit, je příčinou většiny problémů, které tu máme. Takže za mě jsem asi rád, že zase bude důstojná konkurence, která nás vyžene z komfortu. Nárokový socík končí.
Jsem si naprosto jistý, že zásadní problémy bude mít někdo úplně jiný, než Čína. 😝
Moment. Já myslel, že ekonomickou válku s Čínou vedl ten ošklivý Trump, který za to byl demokraty pranýřován?
Teď přišly jiné noty... 😉
To tedy koukám, kolik lidí si tu bezpečné plká o prohnilém kolabujícím západu místo toho aby se urychleně přestěhoval na místo svého srdce a těšil se na věčný blahobyt, který se bude neustále zlepšovat 😁🤣
Kdo nejde s námi, jde proti nám, to už tady bylo a je tady zas. Jak se na to dívám, tak vy by jste nejraději lidi, kteří si dovolí kritizovat vládu a EU a myslí si něco jiného, poslal do uranových dolů nebo do koncentračního tábora.
Presne. Oni spia na ruziach a nechcu pocut pravdu a kritiku. A preto zapad padne lebo je plny hlupakov ktori spia na ruziach. Ked precitnu bude uz neskoro.
CHVALABOHU!!! Aspon to prinuti cinu postavit sa na vlastne nohy. Jasne potrva to roky a potom amricanom ujdu na svetelne roky. Nie je nic lepsie pre vyvoj ako MUSIET!!! Do teraz nemuseli a preto nevyvijali. Teraz budu. Davam tomu 10 rokov a cinske cipy budu daleko pred americkymi. Nakolko totiz cina ma obrovsku zakladnu geniov. Len ich treba podchytit a vypestovat.
Takové velké kontinentální Japonsko? Nu, uvidíme 😉
Čína bude mít v dohledné době zcela jiný problém než nějaké čipy:) Navíc pohádky jak doženou za deset let západ slýcháme posledních 30 let a mnoho se nestalo.Ano máme zde špatné, hrozné a katastrofální originální čínskou produkci a potom přijde malá sankce jako na Huawei a v plné nahotě se ukáže jak na tom světová kopírka číslo jedna je:)Medvídek Pú může kormidlovat jak chce,ale potápějící se loď CHINA již nezachrání.
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 10. 2022 08:18
Za 30 let, že se mnoho nestalo? Před 30 lety jim stačila miska rýže, dnes mají ve velkých městech platy jako v ČR, největší počet patentů na světě.
A taky mají tohle:https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-vnitrni-... ...
jaké jsou to bilióny? Americký bilion je evropská miliarda.Dluh USA máte tady,https://usdebtclock.org... dluh Číny tadyhttps://usdebtclock.org/world-debt-clock.html...
A český bilion je americký trilion;)
Ještě tak rozumnět tomu co jsem postnul, že. Vnější dluh neohrožuje fungování státu. To ohrožuje vnitřní dluh.
Jednoznacne. Bol som v cine a padla mi sanka. DALEKO vyspelejsia nez Kanada. Len take metro som nechapal aka vyspela je tam verejna doprava. O technike vsade na uliciach ani nehovoriac.
Doporučuji navštívit venkov.
Ale tak to je i všude ve světě, že venkov se nemůže rovnat městu.
HAHAHAHAHAAAA Rusko, tvoja domovina, nieje všade vo svete, aj keď zaberá celkom veľkú časť sveta.
Tím, jak se chechtáš, jsi evidentně z města, který absolutně nemá ponětí o tom, jak to vypadá ve vesnicích.Samozřejmě tak, jak je to v ruských vesnicích, to samozřejmě nemusí být. Jenže tady se bavíme o tom, co psal Net.Xtreme. Tedy porovnává vyspělé město se zaostalou vesnici. Jenže právě tenhle nesoulad platí všude. Jsou vesnice, kde nemají mobilní signál, internet, obchody, doktory, školy, hromadnou dopravu, dokonce i elektřinu nebo vodu. A to právě jen proto, že ty firmy/úřady ve městě nejsou ochotni tam zavést infrastrukturu, protože to pro ně nemá ekonomický význam.
jasne! to vis ze jo!
Kolaboranti se dříve věšeli
No vidíte, a soudružku Merkelovou z NDR soudruzi z Brusele 16 let oslavovali! To je ale bordel... 😀
No, není nic lepšího pro vývoj, než válka. Takhle je ta citace správně. Genialita je bohužel k ničemu bez svobodného podnikatelského a také politického prostředí. Čína je pořád pozadu právě proto.
Když něco pěstuješ, musíš to zalejvat. Mají dost vody? To nikdo neřeší...
Hlavně jim nedávejte pokročilé AI technologie, zneužijí je ve svůj prospěch a na žádná pravidla se ohlížet nebudou. A pokud se chceme zbavit závislosti na Číně tak před Západem stojí ještě jeden velký úkol - vyvinout kvalitní baterie bez kobaltu a lithia. To by byl pro Čínu škrt přes rozpočet 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 10. 2022 07:51
Kvalitní baterie bez kobaltu vyvinuli číňani - LFP. Mimo jiné je bere Tesla do svých elektromobilů, baterky pro soláry jsou v podstatě jen čínské LFP.
A už jsi začal konkrétně vyvíjet něco kromě střevních plynů? 😀
No fuj, to je ale podpásovka 😉 Dobře víš že z toho co šlo vynalézt někde v garáži na koleně téměř vše již někdo vynalezl, tady se toho moc nového vymyslet nedá. Co zbývá jsou hi-tech technologie, na jejichž vývoj jsou potřeba obrovská výzkumná střediska a spousta peněz. Doma v garáži nevymyslíš nový převratný mikročip, nový převratný displej a ani novou převratnou baterii. Bez štědře dotovaného výzkumu, špičkově vybavených laboratoří a vynikajících vědců se prostě v těchto technologiích nedá pohnout dál.
Současná situace kolem plynu jasně ukazuje, že je nerozum spoléhat na dodávky od nedemokratických partnerů, protože jsou z principu nespolehlivé a domoci se práva za nedodržení smluv je nemožné. Přílišná závislost na Číně se ukázala jako problém s nástupem covidu, a to šlo jen o zdravotnický materiál.
No jo, teď ještě poslat do prdele ty muslimáky s ropou, a už se konečně můžeme jít pást. Na nic jiného zdroje nebudou. 😀
Zajímavé, kolik názorů je tady v duchu, že ta zahnívající amerika se už brzy zhroutí. Ona se totiž hroutí už od doby, kdy začaly vznikat darebácké režimy, počínaje ruskem, následovaným čínou apod. A i v našich zemích mají mnoho sympatizantů. Tak hodně štěstí.
Amrika sa ruca a hlupacik to nevidi. Vsak ich pri zivote drzi iba VIERA v dolar, ktory nie je NICIM kryty. ziadnou ekonomikou, ziadnymi aktivami, IBA vierou v neho. A to moj mily z dlhodobeho hladiska nebude ani zdaleka stacit.
"IBA vierou v neho"A to jsi prišel sám, ted, nebo sis to nekde přečetl?
Kdy se stěhuješ pryč? Nebo tu čekáš až se to tu potopí? 😁
pretoze amerika tlaci bubaciky a vkuse si najde sposob ako sa vykrutit zo vsetkeho a zovsadiakal. je to vlastne taka 24 hodinova stetka co sa tvari pred kazdym skym je ze je jeho najlepsia manzelka.
Pozdě, už toho nakradli dost, je jen otázkou času, kdy náskok západu dorovnaj. A zase jen čas ukáže jestli to bylo od USA chytré rozhodnutí.
Ja myslel, ze podla mnoha diskutérů je cina na koni a dela vlastni super elektroniku. Nebo to mozna bude tak, ze jejich vyvoj se zastavil se strelnym prachem a papirem?
No, to druhé si myslí ti omezenější z ná. 😀
Nějak to nechápu... jak omezenější? Četl jsi někdy o tom jak vypadala Čína na přelomu 19. a 20. století, než tam masivně začali jezdit obchodníci ze západu ve snaze rozšířit své podnikání?
Problem Americanu je, ze ty chipy umi pouze navrhnout, ale neumi je vyrobit. Coz je dost problem ve chvili kdy Cina muze zrusit svetovou vyrobu cipu behem jednoho dne. V tuhle chvili uz muze Ameriku zachranit pouze Medvidek Pu, protoze to vypada ze je to takovy kokot, ze Cinu privede k bankrotu mnohem rychleji a efektivneji nez jakakoliv americka snaha.
Čína moderní čipy moc nevyrábí. Nejmodernější technologie výroby jednoznačně patří západu.
Ehh... moderní čipy prakticky umí vyrobit jen číňan, jediný štěstí je že ten číňan je z Čínské republiky a ne z Čínské lidové republiky...Takže ne, rozhodně neplatí že moderní čipy patří západu. Ty patří Taiwanu, který je sice se západen aktuálně ve spojenectví, ale není jeho integrální součástí.
Sebeobelhávaní je běžná reakce na fakta. Idea územního ovládání vůbec není podstatná.Jde o to kde, v jakém společenském prostředí ta technologická dominance vzniká, je rozvíjena.I továrny na Taiwanu jsou závislé na západních technologiích.Moderní chipy umí vyrobit i západ, jen si je nechá rozumně a chytře vyrábět "v Číně".Výrobu lze přestěhovat, ale nelze ji snadno nahradit. To jednoznačně hovoří v neprospěch Číny.
Kecy. Moderní čipy, pokud jde o ty nejvyspělejší umí skutečně vyrobit jen ten číňan a trochu za ním je pak jižní korea a USA. Překvapivě totiž TSMC dělá ten vývoj tý výrobní technologie. Nemá ji z USA. Různé jeji složky sice kupuje různě po světě, ale některé zásadní části si vyvíjí sám. Číňan jako jediný umí vyrobit ten čip, nizozemec jako jedinej zas umí vyrobit osvětlovací jednotky bez který to ten číňan nevyrobí a amík zas dodá SW, ale rozhodně neplatí že západ to be číňana zvládne. To je nesmyslné překrucování reality, západ zvládne zastaralejší čipy. Sice ne zas tak o moc, ale přesto zastaralejší.
Čím větší hrozba pro Taiwan bude, tím více inženýrů z něj uteče - hádejte, kam asi...Navíc, vejvyspělejší fatk neznamená nejvíc proužků pro běh JVM v patlátkách...Oni jsou jiné čipy, bez kterých nikdo nevyrobí vyspělé zbraně, jako jsou fázové závěsy, AD převodníky etc.... a ty nikdo jiný, než Američané nedělá, ve specifických továrnách v Texasu a Arizoně. Ono vyrobit digitální SoC je totiž úplně na pohodu, nakoupí se IP (většinou americké, a jako netlist), vezme se techlogická knihovna z foundry a sytetizuje se to. To ale neplatí o součástkách, kde jde třeba o fázový šum - to jsou velmi dlouho a za desetiletí grantů od DARPA vyvíjené věci, specifické struktury, specifický layout, dotace oblastí....Takže jo, ten čip s Čínské republiky možná zajistí plynujelší rolování přípěvků na facebooku ale ten Americký přesné vedení střely.
doporučuji přečíst na co jsem reagoval. V rámci kontextu je vaše reakce nesmyslná.
Ja nepsal, ze je vyrabi, ale ze je muze zrusit. Pokud Cina zautoci na Tchajwan a jejich vazal Kim na Jizni Koreu, tak je se svetovou produkci pokrocilych chipu konec.
Vis o tom, ze šikmoocka nic moc nevyrabi. Samozrejme fabriky maji, ale kdyby skončili, tak si toho za par let nikdo nevsimne.
Jako vtip dobrý... 😀
To je podobné jako tvrdit, že evropské firmy umí oblečení pouze navrhnout, ale ne ušít, když se všechno šije v JV Asii. Tak schválně, jestli Vám to dojde 🙂
ono vyrobit ty chipy neni vubec zadny problem. Duvod proc se vyrabi v Cine je ciste ekonomicky, platy tam jsou nizsi nez na zapade.
No, to uz prestava byt uplne pravda.Je to o ludskej sile, na zapade nenajdete take mnozstvo kvalifikovanych robotnikov, co sa za pracou prestahuju tisice kilometrov byvajuc na ubytovniach natlaceni po X ludi. Ked sa rozbieha vyroba noveho iPhone (povedzme) tak do mesiaca maju par tisic robotnikov. Kvalifikovanych. Na zapade nehrozi. Nejsou lidi. A chyba nadviazana vyroba, jeden ddva komponenty vyrobite, ale zvysok dodavok na ine diely mat nebudete lebo to tu nikto nerobi, v cine fabrika stoji hned vedla a to mozu vyrabat len srobiky, nic sofistikovane.
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 10. 2022 07:04
Nesuhlasiaci, co konkretne nie je pravda? Tym nijak neobhajujem cinu na sposob “rusom to doda cina” (no nedoda, lebo nema technologie) proste len tvrdim, ze ked mate zdroje suciastok a dielov pod jednou strechou a k tomu hafo kvalifikovanych robotnikov tak je proste na zapade problem nieco vyrobit - a cenou prace to uz uplne nie je
Americani je samozřejmě UMI vyrobit, ale nedělají to, protože bylo jednodušší a levnější, aby to vyráběl někdo jiný.
Pochopitelně se nejedná o bezpečnostní opatření, ale stejně jako ničení ekonomiky Evropy skrze embarga údajně namířená proti Rusku jde o poslední zoufalý pokus o záchranu vlastní konkurenceschopnosti a udržení si trhu násilím.Číňan má za sebou tisíciletou historii. Počká si, až si to ostatní spočítají.
A co ten cinan za tech 1000 let dokazal?
Daleko víc než Američan.
Třeba vystřílet všechny vrabce, protože Mao usoudil, že je jich moc? Nebo se nedávno díky západním standardům vyhrabat z chudoby?
No jo, Mao pobil všechny vrabce, kdežto imigranti v Americe pobili prakticky všechno původní obyvatelstvo. To je asi ten "západní standard", co? 😀
Jj, přistěhovalci onehdy krutě zatočili s indiánama, o tom není sporu. Zato číňan si svoje obyvatelstvo doslova hýčká, himalájský mniši a Ujgurové by mohli vyprávět ...
Jediné, kde probíhali reálně boje byli oblasti budování železnice (a je potřeba říct, že první agrese šla většinou z jejich strany). Původní obyvatelstvo ve skutečnosti vyhubili hlavně běžné Evropské nemoci.Což se třeba v Jižná americe děje dodnes, pokud např. chřipka pronikne mezi izolovanou populaci.
Treba udrzet pohromade tak obrovskou risi.A zatimco se uci od nas, a raketove rostou, my se smejeme, protoze jsou to hlupaci, flinkove a vubec looseri.Jsem zvedavy, kde bude Cina za sto let.
To si nastudujte v dějepise. Číňani psali poezii na papír v době, kdy jsme si tady na "vyspělém západě" ještě malovali prdele na modro. Jestli to náhodou nevíte, máte dost velké mezery v základním vzdělání. 😝
Když se začneš ohánět svými uspěchy v minulosti, je jasné, že jsi v prdeli.
Hele a když jsou to teda takoví borci, k čemu že jim to do nedávna bylo? Největší průmyslovej rozmach začal v Číně až koncem 70. let 20. století. Na co tolik století čekali, když už teda dávno psali básničky na papír?
Proč pořád meleš o nějakém západě před tisícem let? Copak tehdy tady byl nějaký "západ" .... tedy pokud nemluvíš jen o světových stranách.A co se týče Číny, tak sice měli papír dřív než zbytek světa, také střelný prach, ale poté se to pochopitelně ze známých důvodů zadrhlo, protože jejich ekonomické zřízení svobodný rozvoj průmyslu a technologií prostě neumožňoval.Plácáš o vzdělání, ale souvislosti vzniku průmyslových revolucí jsi dodnes nepochopil.
Protože historie se opakuje. Ale to nic... 😉
Super. A co říká ona historie o debilech jako je Putin a Rusko?
Oni měli veliká lodě schopné kolonizovat zbytek světa. Ale císař rozhodl, že se spálí (pokrok byl ohrožením jeho moci). Je vysove pravděpodobné, že zoopakují stejné chyby ze stejných důvodů v jiné podobě.Resp. právě teď je dělají. Porušují vlastní, velmi rozumná pravidla (kterými by jsme se my jako západ klidně mohli inspirovat) a jdou klasickou cestou autoritářů k dědkokracii - to ten dynamický rozvoj zničí. Přitom sami ví, že to je špatně, sami měli omezení a pravidla, které tomu brání (počet mandátů, maximální věk...).
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 10. 2022 10:51
To je takové sebenaplňující se proroctví. Když se Čína dostane do situace, že zbytek světa nebude potřebovat, tak země jako Tajwan, Japonsko nebo Jižní Korea čekají velké problémy. Protože technologie se tvoří tam. V USA mají jenom papír, že jim náleží. Čína okolní země nemůže zasáhnout embargem, ale přímo obsadit. Ovšem taky může podpořit Rusko v jeho akcích v Evropě. U rakety starší čipy tolik nevadí.
Jako že Čína obsadí Tajwan, Japonsko a Jižní Koreu ? Safra, vy ale máte kuřivo !!!
Myslím, že už je pozdě. USA daruji své know how Číňanům už desítky let, protože chamtivost. Dokud to byly technologie typu výroby pneumatik nebo spotřební elektroniky, tak budiž. Ale s vysoce integrovanými elektronickými obvody to podělali a Číňani si už poradí i bez nich, akorát jim to ze začátku bude trvat dýl ...
USA by si ráda ponechala svou technologickou převahu, což je nepochybně OK. Problém ale vidím v tom, že vědci, kteří v USA aktuáně posouvají vývoj technologií, jsou statisticky převážně Číňani, Indové, Evropani (Židy počítám mezi Evropany). Jak na tyhle další protičínské kroky budou reagovat Američani čínského původu? Amíci indického původu - v Indii jsou velmi silné protiamerické nálady, které se projevují např. dobrými vztahy Indie s Ruskem. Navíc, obě země - Indie i Čína - mají přes miliardu vcelku chytrých obyvatel, což znamená velkou zásobárnu vysoce inteligentních lidí.Evropanů v USA ubývá ve prospěch jiných etnik převážně původem z Afriky a jižní Ameriky. Dokáží tato etnika ve schopnosti vyvíjet technologie zastoupit Evropany?No, rozhodně žijem v zajímavé době, která do budoucna klade mnoho otázek.
Pokládáš Židy za Evropany? Proč? Nejvíc Židů žije v USA a to platilo už před válkou. (tou 1. světovou) USA byly historicky první zemí, která neměla speciální zákony a regulace pro Židy a pokládala je za občany rovné všem ostatním.
Předem předesílám, že se pouštím do oblasti o které toho moc nevím.Nebylo minimálně v Rakousko-Uhersku židovské obyvatelstvo zrovnoprávněno Josefínskými reformami?Ad. "Židé coby Evropani" - prostě jen pocitově jsem vycházel z toho, že k Evropě a do Evropy patří. Pokud vím, existují písemné záznamy, že minimálně 1000 let v Evropě židovské obyvatelstvo žije. Jak dlouho musí někdo, nějaký rod, nějaké etnikum, nějaká náboženská skupina, v Evropě žít aby ji bylo možné nazvat jako "evropskou"? Já jsem prostě vyšel pouze z tohoto pocitu - žiju v Evropě 1000+ let, celou tu dobu jsem byl nedílnou součástí kultury, vědy, veřejného dění - na celém evropském vývoji jsem se podepsal, jsem tedy Evropan.Pochopitelně, co se mě týče, pokud se tak někdo necítí, tak je to OK, je to jeho volba, kterou respektuji. Avšak na druhé straně, za mě, cítit se být Evropanem v případě Židů beru jako pocit na který mají plné právo.
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 10. 2022 13:31
To je jednoduché. Koupí další Evropany. A ani to nebude moc drahé. Klesající životní úroveň, ať už Ruskou agresí, chybnou a neschopnou politikou a zelené šílenství udělají své. Arabové už takto nakupují. Navíc, kam myslíte, že budou odcházet inženýři z Taiwanu, když bude vzrustat možnost agrese ze strany Číny?Navíc Čína má obrovský vnitřní demografický problém - na konci tohoto století jich bude polovina.
Cine na zvysenie populacie nude stacit uvolnit prisne regulacne zakony a postupne bohatnuca spolocnost si dalsie deti bude moct dovolit. My naopak vymierame z vlastnej pohodlnosti
"Židy počítám mezi Evropany"Označení Žid / Jewish nesvědčí o národnosti / státní příslušnosti. Je to náboženství, které Židy spojuje - ať jsou jakékoliv národnosti.Stát Izrael je židovský stát se specifickými atributy: státní náboženství (judaismus) a státní jazyk (hebrejštína).
Lepší pozdě, nežli později. Za mě další palec nahoru!
nevidis si na spicku nosa.
O tom luzr jako ty nerozhoduje.
zato ty si velky chlap, jednoducho voss vsetkych bossov. v pekle.
Ani o tom luzr jako ty nerozhoduje.
Dalsi co nevidi "ani rok" dopredu. U teba ma to vobec neprekvapuje.
Čekejte masivní vlnu zdražování..... 😉
Proč by tohle mělo způsobit zdražování?
Protože čína pochopitelně odpoví. Už teď nejsou průmyslové čipy. Ano, stále nejsou, dodací lhůty stoupají na rok a více. Takže přijde consumer segment.
Čína odpovídá už od Trumpa a skutek utek. A výsledek?Huawei vyklidilo světové trhy. Další čínské značky ve světě stagnují. A to je teprve začátek.
Skutek neutek, ty čipy nejsou doteď. Následky se už projevily, ale budou ještě mnohem horší... 😝
Který čipy nejsou kvůli embargu?
Znáte to, kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. B-] A zatímco se USA krátkodobě raduje, jak to natřela skrze Ukrajinu Rusku, tak zároveň sledujeme, jak to Asie obecně nandá během následujících 10 lety USA. B-] Jenom USA má tu nevýhodu, že na rozdíl od Ruska nemá tolik surovin. B-] No a o Evropě škoda mluvit, ta se zničí všechno sama. Přitom kdyby se Evropa vykašlal na USA a rozjela spolupráci s Ruskem, tak jsme mohli být na špičce - levné Ruské suroviny do Evropy a vyspělé věci do Ruska a celého světa. Jenže tohle je na dalších pár let kvůli Ukrajině pasé. :-/
A koľko by Európu stála tá výhodná spolupráca s Ruskom?Stačila by 1 Ukrajina + 3 pobaltské štáty alebo by Európa musela prepustiť Rusku celý východný blok?
Názor byl 2× upraven, naposled 16. 10. 2022 14:50
Přidal bych ještě Slovensko, vy si tam dle průzkumů zvolíte znova Fica a více než polovina z Vás chce aby Rusko vyhrálo na Ukrajině, takže zrovna vy s tím žádnej problém nemáte, takže si zameťte před vlastním prahem. B-]
ale chod ty nezbednik
Tak to sa oplati. A ty budes mat za to novy lacny mobil 😃 Vyborny plan 😃 Nevola ta uz mama?
za situacie, ze by neboli taketo napate vztahy, tak by to vobec nebolo na programe dna.....
Blbec se pozná třeba tak, že umění špičkových technologií srovnává s vykopáním kusu železné rudy ze skály.Pominu fakt, že dnes k tomu vykopání potřebujete hromadu těch technologií, ale právě ty technologie umožní nezávislost na těch "vykopech".Aktuálně je to vidět na Rusku, jak dopadnete, když jste jenom jedna velká hloupá benzinka.
A ty špičkové technologie se vyrábí ze vzduchu? Je úplně jedno, že dokážete vyrobit super technologickou věc, když vám nikdo neprodá suroviny potřebné k jejímu vyrobení. B-]
Suroviny jsou i bez rusu.HDP Texasu, jedne z padesati zemi USA, je vyssi nez celeho Ruska…
Kdyby jen Texas, EU má snad 10x větší HDP než Rusko. Jen maličký Benelux, nebo třeba chudá Itálie je na tom lépe, než Rusko.Dodnes nechápu jak může někdo věřit, že Rusko je nějaká velmoc.Když vezmeme HDP NATO versus Rusko, je to jako srovnávat Slovensko s Čínou 😂😂
Rusko je velmoc uz jen z toho titulu, ze si muze prijit s armadou na cizi uzemi, aniz by se zbytek sveta odhodlal k nejake zasadni reakci.K tomu, abyste byl velmoc, nemusite mit nic moc, staci vyvolavat dostatecny strach, abyste si mohl delat, co chcete.
Tím jste to ale celé popřel. Velmocenství není dáno dojmologií, nebo strachem, ale skutečnou mocí. A tu jak se opět potvrzuje, Rusko v měřítku, potřebném pro definici velmocenství nemá a evidentně ani nikdy nemělo.Stejně tak není velmocenství spojeno pouze s armádou, resp. zbraněmi. Což se aktuálně ukazuje v plné ruské nahotě.
Že Rusko tu moc nemá?Nedávno přišli a zabrali si celý poloostrov, a nikdo ani neceknul. To by jen tak někomu neprošlo; Číně, USA, a kdo ještě by si mohl zabrat cizí obývané území bez toho, aby se kdokoli vzmohl na nějaký účinný odpor, a celé společenství státu neskončilo u prohlášení "Tak tohle už je vážně teda ale opravdu moc, za to ti přestaneme dovážet sýr!"?Z Wiki: "Velmoc je označení státu, který má díky své hospodářské, vojenské, diplomatické nebo kulturní moci určující vliv na mezinárodní vztahy."A to Rusko prostě má. Třeba se to povede, a díky Ukrajině už mít nebude.
Názor byl 1× upraven, naposled 17. 10. 2022 12:49
Život podle wiki.... Ale to už jsme párkrát řešili, že? 😂😂😂Rusko NEMÁ díky své hospodářské, vojenské, diplomatické nebo kulturní moci určující vliv na mezinárodní vztahy.Rusko už ignoruje prakticky každý, kdo má nějaké slovo, ruská ekonomika je monetárně na úrovni Itálie, technologicky na úrovni Argentiny, vojensky zcela selhává... a ruská diplomacie je na úrovni vyhrožování o hlavu většího páťáka ve třídě.Žijete v nějakém vlastním budu o Rusku.
Pokud je moc založená na světové rezervní měně (dolaru), kterou emituje FED (sdružení soukromých banksterů) na běžícím páse , tak ano, máte pravdu.Tak jako unipolární svět, tak skončí i unipolární měna.
Jenže svět je surovin plný a shodou okolností je jich nejvíc tam, kde smrdí korunou.Takže rádi prodají.Jen to chvíli zabere čas, než se to dojedná.
Daleko nejvíc surovin má Francie. Jenom zatím bylo technologicky obtížné je těžit. Zkuste si najít termín polymetalické konkrece a to, jak velká je Francouzská výlučná ekonomická zóna.A na těch technologiích se čile pracuje.
Spolupracu s ruSSkymi fasistami? To sme tu uz mali. Pol roka pred februarom 22 znizili dodavky plynu na minimum aby Europu vyhladovali. Takto sa nechova seriozny partner ale len fasisticka benzinka.Tvoje bluznenie o nejakych dohodach s ruSSkou fasistickou federaciou, tou ktora akekolvek dohody pouziva na vytieranie si pozadia v momente ked sa jej nehodia su fakt usmevne. Staby som povedal ze za ten svoj choromyselny vyplod si si bezal uplatnit par rublov na troliu farmu.Osud ruSSkej fasiatickej federacie je uz davno dany - rozpadne sa na male staty a tym z planety zmizne najvacsia bezpecnostna hrozba
Původně jsem chtěl napsat normální reakci, ale s někým, kdo má za potřebí si dokazovat svoje ego psaním "RuSSko" a podobných výrazů to stejně není možné. B-]Každopádně na Slovensku jsi asi v menšině, co jsem viděl poslední průzkum, tak Vám tam zase vyhraje Fico a více než polovina národa si přeje vítězství Ruska na Ukrajině, takže bych si být tebou zametl před vlastním prahem. B-]
Ano, na Slovensku přeje vítězství ruska 2x víc lidí než u nás. A u nás přeje vítězství ruska 3x víc lidí než v pobaltí. Kde je přesně ta hranice zametání? Já sem rád že předřečník do tý ruský skupiny nepatří a plísnit ho za to že dostatečně neagituje mezi svými sousedy to je teda argument jako stehno! Trochu konstruktivnosti bys nepřisypal žene?
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 10. 2022 17:51
Omyl. 4x.
Podle těchto čísel to žádnej velkej omyl neni jestli jako viníka vidí rusko 78 procent pak zbylejch 22 procent to nevidí nijak jasně https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/slovens...
Som dalsi butatot, co sa hlasi k Tubovi. Zelam si rozpad Ruska a obciansku vojnu u nich. Ten narod si svoju nabubrelost a vyvrazdovanie etnik zijucich v rusku musi odzit na sebe. Ale pochybujem, ze precitnu.
Ad. "... levné Ruské suroviny do Evropy a vyspělé věci do Ruska a celého světa...." - To by ovšem Putin nesměl být takové pako a nemyslící magor. Je těžké spolupracovat s někým komu to evidentně nemyslí, kdo není schopen domýšlet důsledky svého jednání.
Názor byl 3× upraven, naposled 16. 10. 2022 16:25
Tak Putin počítal s tím, že se během týdne vymění vláda v Kyjevě, pár nepohodlných Ukrajinců vypadne z okna a hotovo. V takovém případě by nebyly žádné sankce a vše by jelo dál jako doteď. Jenže nepočítal s tím, že to nevyjde a dopadne to takhle.
Je úplně jedno s čím počítal. Prostě počítal blbě. Celé to dopadlo úplně jinak. Prostě nebyl schopen domyslet co ten jeho krok přinese. Je to špatný šéf Ruska. Navíc je nespolehlivý a hloupě úskočný - ceny ruského zemního plynu začal různými úskoky tlačit nahoru ještě dávno před napadením Ukrajiny a před vyhlášením jakýchkoliv sankcí. Zřejmě se domníval, že EU mu tu jeho válku proti Ukrajině těmi zvýšenými cenami zaplatí. I v tomto se šeredně přepočítal.
Splete se každej, naštěstí většinou to neznamená válku s X desítkama tisíc mrtvých.
Ale inak vies, ze od roku 68 sme boli sucastou tohto paradneho ruskeho bloku aj s vami, ze? To bol zivot, vsak? Chrochtali sme si blahom. A ludia sa mali vyborne! (na poziadanie ti mozem poslat menny zoznam) Co keby sme sa este spojili aj s inymi diktatormy? Iran, popripade severna korea, ti maju atomovky, aby sme boli v bezpeci 😃 Ja by som ta velmi rad do tej tvojej "vysnivanej" reality poslal, naozaj. Ale myslim ze vacsina rozumnych ludi vie co to znamena, a tym by som to nespravil. A neviem co otravujes s Ficom, ty budes mat mozno za prezidenta slovenskeho agenta STB- cize sa uz blizite.
A takhle to uz s temi diktataturami je.On se jeden clovek tam nahore splete a za rok umre vic jak 100 tisic lidi. Dik ale fakt ne.
Nepovedal by som, ze Putin sa nejak splietol. Rovnako ako sa nesplietli Stalin a jeho podriadene svine Molotov, Berija, Chruscov a dalsi. Oni dobre vedeli co robia. Proste stat ovladnuty mafiou a psychopatmi najhorsieho rangu, komplet.
Tlamačka jako obvykle blábolí z hladu.
S vrahy a barbary se paktuj sám.
Kolik by ta spolupráce Evropy s ruskem stála vražd, umučených a znásilněných civilistů, kolik zničených nemocnic a sídlišť po útoku vysoce přesných ruských raket, než by evropané tu spolupráci na ruský způsob pochopili? Povídej rusáčku…
rozjela spolupraci s Ruskem - dobrej vtip. Nemate snad na mysli spolupraci v ramci nove SSSR!? Veskerou moznou spolupraci poslalo ke dnu prave Rusko, tim ze se rozhodlo, ze nam zmeni nas zpusob zivota (misto demokracie terror, strach a komunismus), nastesti se to Puťkovi nepovedlo a nepovede.My jsme, ale meli levne suroviny z Ruska. I jsme vyvazeli dost veci do Ruska (pamatuje na brezen 2022, kdy firmy, ktere tam mely bysnys se rozhodly odejit z Ruska?). Takze vami navrhovany obchod je presne to co fungovalo do zacatku tohoto roku. Bohuzel se staly dve veci, kvuli kterym je to ted horsi:1) stali jsme se zavislymi prave na tech levnych surovinach, misto abychom od nich brali cca 50% a 50% od nekoho jineho - to by se predeslo soucasne krizi - ale to je proti "vasi teorii o spolupraci s Ruskem a levnych surovinach", proto mame krizi2) Rusku si myslelo, ze mu anexe ukrajiny a pripadna obnova (a rozsireni) SSSR projde, stejne jako vsechny anexe pred tim. Coz se ted nestalo a Evropa uprednostnila braneni demokraticie pred tim byt fackovaci panak aneb "udelame vsechno ó mocny pane, jen nam to posilejte levne"Problem s posilanim vyspelych veci do Ruska, je ten, ze jedina kupni sila pro tyto vyspele veci jsou jen dve mesta Moskva a Petrohrad - kde to ale neni po financni strance tak ruzove pri porovnani s vyspelymi mesty v EU, takze z hlediska strategie soukromych firem je to jen prodejni misto, ktere je chudsi nez vsechna velka evropska mesta.A pokud jste mel na mysli presunuti vyroby do Ruska z duvodu levne pracovni sily, tak to je presne ten krok jakej se odehral v Cine. Takze vy vlastne jste proti tomu, aby se vyrabelo jinde, ale zaroven chcete, aby se stalo uplne to stejne tentokrate mezi EU a Ruskem...
To omezení je rozumné a nepochybně se Čína chystá na Tchai-wan. Západ se na to musí připravovat, takže tyto kroky jsou rozumné.
Jen se to urychlí.
Osobně doufám, že se toho nedožiju. Protože pokud jo a západ bude reagovat stejně jako v případě Ukrajiny, tak Evropa skončila a můžeme se vrátit do jeskyní. Levné suroviny z Ruska = konec. Levné výrobky z Číny = konec. Evropa = konec. :-/
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 10. 2022 17:27
Zájímavé, že největší rozvoj Evropy byl, když ani jedno nebylo dostupné. Oni totiž jednoduché a snadno dostupné věci jsou cestou k degeneraci.Ano, něco skončí - a to Evropský nárokový socík, kdy bylo možné dlouhodobě žít bez práce.
neni zla ta Cina. to je potrebne pochopit.
Jo, Cinska komunisticka strana je tady ten hodnej jo, aby to vsem bylo jasny!Uz to chapete?!?
co nas po tom, kto tam vladne? mame moznost si zvolit ci s nimi obchodujeme alebo nie. ked tam zapadne firmy pred rokmi zalozili fabriky, zjavne im komunisticka strana nevadila.
Go Indie, komunistický Vietnam, ... .Jak víme, vše se přesouvá do Indie - i ty iPhony.A Indie cvičila nyní na Dálném východě spolu s Ruskem.A Vietnam taky táhne s Ruskem.
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 10. 2022 13:04
Do Indie se firmy přesouvaly před 15 lety. Pak zjistili, že většina indů je pro práci nepoužitelná, taky se není čemu divit. Podle encyklopedie má Indie průměrné IQ 81.
India? Myslis ta ktora poslala do ruSSka exportne verzie ruSSkych tankov a ruSSki fasisti ich previezli na Ukrajinu kde ich vacsiu cast z nich stratili v bojoch? Ti nevedia co od stastia robit :-DInak vsetky staty ktore brali z ruSSkej fasistickej frderacie nejake zbrane analyzuju co za braknto vlastne nakupili a prehodnocuju akekolvek dalsie dodavky a spolupracu s ruSSkymi fasistami.Ked videli dnesne znicenie najmodernejsej ruSSkej PVO (S-400) 40 rokov starymi americkymi AGB-88 HARM v Belgorode, tak im zamrzol aj ten posledny usmev na xichte :-D
Zabudol si este na jedneho spojenca ruzzka. Nasho milovaneho dovozcu ropy- saudsku arabiu.
Čínu to trochu zdrží, ale ne na moc dlouho.Ze svých zkušeností vím, že výměna vedení dlouhodobě nic neřeší - technologie je už na papírech a jestli si USA myslí, že je Číňani už nemají okopírované tak jsou mimo a ve finále vím jak funguje vedení - z 90% jsou to jen stroje na lejstra a většinu odře plebs o kterém se nic neví.Většinou to funguje tak že několik vážně chytrých lidí něco vymyslí, ale vyrobit a nastavit to nejsou schopni a proto jsou specialisti dělníci kteří to sestaví a ti jsou místní a myslet si v dnešní době že jen kopírují je dneska scestné - reverzní inženýrství je v dnešní době na dost vysoké úrovni.Ve finále zaplatí USA doma 10 x více za výrobu (zaměstnance) než v Číně.Pro voly tzv. Čínský šmejd je už jen fikce - dodají vám to co si zaplatíte tzn. chci šmejd zaplatím 1 dolar - chci kvalitu zaplatím 2 dolary (jen příklad).
To sa ale netyka vyrobnych technologii a masin na preciznu litografiu, ktore robi len ASML. Keby to bolo tak jednoduche, maju to cinania davno opajcnute, lenze cely proces je tak narocny, ze ani firmy s dlhodobymi skusenostami nejdu do toho po hlave. A vyvijat nieco take od piky nehrozi.Ak si myslite, ze to ide len tak bez patricneho know how tak ste na omyle.
Je to složité a Čína to řeší tak, že přetahuje zaměstnance. Jestli se jí podaří zkopírovat ASML kdo ví, ale nepodceňoval bych je.
Dělá je i Canon. Zatím 140 nm, ale začíná jít na 7 nm. Omezení ASML způsobí jen to, že se tyhle stroje začnou dělat i v Číně. Za rok, dva, tři, ale začnou. A patenty? Myslíte, že si v takovéhle situaci bude Čína dělat hlavu s americkými patenty? Pošle prostě zahraniční soudy do háje a čínské soudy budou podobné žaloby automaticky zamítat.Tenhle krok poškodí i zájmy ostatních států, kteří s Číno nějak spolupracují nebo obchodují.
No az sa naucia robit optiku ako Zeiss, jemnu mechaniku ako ine firmy atd atd. Vy vidite len tu koncovu vec, tie nadviazane veci na nu nevidite vobec. Ale bez tych tu koncovu nevyrobite.
kopírovat bez licence důležité technologie si čína nedovolí, resp ne tak aby se to zjistilo, takže to pro ně problém bude. Čína bude mít navíc v budoucnu ekonomický a populační problémy. Zase takovej rozmach se tam konat nebude.
Západ bude mít větší populační problémy, porodnost sice podobná té v Číně, ale spoustu migrantů z afrických zemí a karibiku s IQ 70-80. Ti budou akorát stát peníze a přínos pochybný.
Čína má horší demografický problém než Evropa, protože v Číně byla desítky let uplatňována politika jednoho dítěte. Tohle u nás naštěstí nebylo.
Čína má porodnost (fertility rate) 1,7 dítěte na ženu, tj. stejně jako ČR.A nakonec se i prokázalo, že spoustu holčiček zatajili a přihlásili do systému až později. To spíše Evropa má problém, protože vlivem migrace má přiliš mnoho mužů a málo žen.
Hmmm, zajímavé, teď jsem se na to podíval a fakt máte pravdu.Tohle jsem teda opravdu netušil. Každopádně díky za pravdivé info.
Bohužel nejnovější údaje hovoří o strmém pádu porodnosti na 1.2-1.3. viz https://ourworldindata.org/grapher/children-per-woma...
https://twitter.com/genemaiif/status/14853882... ...
Ono to není tak jistý, co bude. Čína díky politice jednoho dítěte má vážný demografický problém, dále má problémy se zadlužeností ekonomiky a s řadou ekonomických bublin, které jsou naprosto gigantické a zatím je Čína jen valí před sebou bez jasného plánu co s tím - např. viz. China's Ghost CitiesTakže se domnívám, že budoucnost vůbec není jistá a rozhodně bude zajímavé sledovat jak to všechno nekonec dopadne. 😝
Krach se Číně předvídá již více než 30 let a skutek utek. Západ je zadlužený více.
Jak je ve clanku uvedeno, tak vyrobni stroje co vyrabeji ty chipy jsou z Nizozemska. Takze, pokud by Cina chtela postavit nove vyrobni haly, museli by nejdriv vymyslet svoje vlastni vyrobni stroje, ktere by do tech hal daly (nerikam, ze to nejde dohnat, ale kdyby jim to trvalo 10let, nez by nas vubec nepotrebovali, pak Zapad by poskocil o velky krok dopredu, protoze by finance budou pouzity na vyvoj neceho noveho, nikoliv na to, aby se vymyslelo uz neco davno vymysleneho).A o tech lidech. Kdyz McDonalds odesel z Ruska, tak veskery rusky personal zustal, jen dostali nova tricka a to je vse. Takze stejni lide jako pred tim. A najdete si nekde na internetu informace o tom jak ty jejich "prebarvene McDonaldy" vypadaji ted. A to se bavime pouze o fast foodu. Pokud se bavime o reverznim inzenyrstvim tak to neni vyvoj, to je pouze "okopirovani fungujiho produktu a jeho vylepseni". A v tom je zakopany pes. Vyvoj je proste na zapade, protoze tady mame lepsi podminky pro podnikani nez v Cine/Indii/Rusku.Ano, mate pravdu technologie vyrobku z roku 2022 je na papire a tu maji. Rozdil nastane s uvedenim dalsiho vyrobku na trh, ktery uz na tom papire mit nebudou. Skutecne je lehci postavit novou fabriku, ve ktere delaji operatori i ti co neumi ani poradne cist a pocitat, nez udelat R&D z lidi, kteri nemaji zkusenosti z vyvoje predchozich generaci produktu - viz napr ruske procesory Bajkal (ano Cinane by to meli o poznani lepsi nez Rusaci).K te vasi posledni vete: "Pro voly tzv. Čínský šmejd je už jen fikce - dodají vám to co si zaplatíte tzn. chci šmejd zaplatím 1 dolar - chci kvalitu zaplatím 2 dolary (jen příklad)." zjistete si co to znamena slovo smejd - nema to nic spolecneho s tim jestli si to koupim vedome nebo ne. Cinane maji svoje veci, ktere jsou kvalitni, nerikam ze nemaj. Ale cinsky smejd je byl a v nejblizsi dobe neustale bude, protoze to vyrabi za levno, coz je to na cem chteji lide usetrit a tak aby se snizila cena tak se musi snizit kvalita vyrobku = smejd a je z ciny takze "Cinsky smejd"
Já jsem si před časem o tom něco četl v amerických technologických webech a tam téma Čínských čipů velmi rezonuje. O firmách jako jsou Moore Threads , SMIC, Glenfly či Zhaoxin se tam často píše, výrazně častěji než u nás. A jednak se všelijak porovnávají jejich schopnosti (zatím nic moc), tak i velmi často zní kritický ton vůdči US vládě, že s tím nic nedělá. Takže to není rána z čistého nebe, to téma tam již nějakou dobu je.Obecně si myslím, že jen to jen klacek pod nohy co na nějakou dobu je pouze zpomalí, ale už nezastaví.
Já myslím, že USA má jedinou šanci jak svou pozici technologického lídra uhájit i do budoucna. Zůstat natolik atraktivní lokalitou, že bude nadále vysávat chytré mozky z celého světa. Jakmile se kdekoliv na světě urodí někdo opravdu schopný, vláda USA a americké firmy by mu měly být schopné poskytnout takové podmínky, že se přestěhuje ze své původní domoviny právě do USA.Myslím, že tímto způsobem by si USA své místo světové jedničky v technologích mohly uhájit.
Vláda USA se věnuje kvótám na barevné a LGBT ve firmách, rušení a sabotování vlastní policie, likvidaci posledních zbytků kvalitního školství a válkám v zahraničí. Na domácí nemá čas. Bohužel podobné jevy nekončí tiše, ale implozí která sebou může vzít mnohé.
USA je dost široký pojem.To co píšete dělají levicoví blbové v CA, nad kterými se ale pomalu začíná zavírat voda (a proto jsou teď tak hlasití). Ale USA není CA. Technologický průmysl se čím dál víc stěhuje do Texasu, kde to vypadá úplně jinak...
moc sa o tom nehovori, ale USA klesa aj v tomto. moc ludi chudobnych (relativne na ich pomery), kopec fetakov atd. pomaly rozklad spolocnosti, nieco ako rimska risa pred rozpadom. zial.
vy pisete, ale o uplne necem jinym, nez na co reagujete. vyreagujete na "z ciziny dostat lidi do USA" tim ze pisete "USA ma fetaky a bezdomovce" - naproste dve odlisne veci, ktere spolu vubec nesouvisi
Ale souvisí, když jsou zfetovaní symbolem příkladného amerického občana... 😝
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.