USA | Drony | Létání | Zákon | Kvadrokoptéra

USA mají nová pravidla pro drony. Bezpilotním letounem je nově i vlaštovka

USA mají nová pravidla pro drony. Bezpilotním letounem je nově i vlaštovka

Amerika před pár dny přijala nové pravidla pro civilní letectví (FAA Reauthorization Act of 2018), která po letech dohadů konečně upravila předpisy pro drony.

Nová americká pravidla pro bezpilotní letouny. Formálně jím je i papírová vlaštovka

Zajímá je zejména sekce 349 popisující amatérské rekreačního létání (Exceptions for limited recreational operations of unmanned aircraft), protože se jí může inspirovat i EU, která by ráda sjednotila pravidla pro drony napříč starým kontinentem.

Klepněte pro větší obrázek
Bezpilotní letoun

Co se tedy v zámoří mění? Magazín IEEE Spectrum si například všiml, že legislativa nově o všech amatérských letounech mluví jako o unmanned aircraft – bezpilotním letounu – a to i v případě hraček. Bezpilotním letounem se tedy čistě formálně stává i papírová vlaštovka. Zákon mezi tím nijak nerozlišuje.

Rekreační letci budou moci konečně legálně používat FPV

Po této drobné bizarnosti první skvělá zpráva, kterou by se Evropa i Česko rozhodně měly inspirovat. Zákonodárci konečně legalizovali rekreační řízení letounu v režimu FPV (First-Person View). To v praxi znamená, že k ovládání letounů s kamerou mohou používat FPV brýle, displej připojeného telefonu atp.

Klepněte pro větší obrázek
Moje dronové selfie v brněnském lesoparku pilotované pohledem na obrazovku mobilu připojeného v ovladači. Formálně jsem tedy porušil letecké předpisy, měl jsem totiž udržovat oční kontakt s letounem. V zámoří to bude nyní konečně legální.

Mimochodem, přestože dnes tento způsob ovládání nabízejí prakticky všechny letouny s kamerou na trhu, doposud nebyl legální a v Česku je tak tomu dodnes.

Podle pravidel musíte neustále udržovat oční kontakt s letounem, legislativa totiž zastarala a předpokládá, že se jedná spíše o klasický letadélko na dálkové ovládání, které zpravidla žádnou kameru nemá. Amerika je v tomto tedy nyní napřed.

V USA to bude fungovat tak, že nemusíte udržovat oční kontakt, pokud lze bezpilotní letoun ovládat technikou FPV, stále se však musí nacházet ve viditelné vzdálenosti. Neznamená to tedy, že s ním odletíte třeba dva kilometry daleko. To bude možné jen se zvláštním povolením úřadu typicky pro komerční použití.

S rekreačním dronem nejvýše do 400 stop

USA si nově uzákonily také maximální výšku. Rekreační letci mohou se svým letounem v povolených zónách (mimo letiště apod.) nejvýše do 400 stop nad zemí, což po přepočtu činí zhruba 122 metrů. Tato výška byla v zámoří doposud pouze doporučená. Lze předpokládat, že vyšší hladiny budou určené pro komerční provoz dálkových dronů.

Klepněte pro větší obrázek
400 stop, tedy 122 metrů, je zhruba toto. DJI Mavic Air nad obcí Klášter v České Kanadě.

Letci budou muset mít pilotní zkoušky

A ještě jedna změna, ke které se schyluje i v Evropě a už tak příjemná být nemusí; alespoň optikou svobody. Rekreační letci budou potřebovat registraci – svým způsobem něco jako pilotní průkaz. V praxi to znamená, že FAA (Federální úřad pro letectví) ve spolupráci s výrobci dronů a místními organizacemi vytvoří standardizovaný test leteckých schopností a bezpečnosti létání, který bude muset každý absolvovat – nejspíše online na webu nebo třeba v ovládací aplikaci dronu.

A stejně tak bude muset být registrovaný i letoun samotný. Když pak letce na louce zastaví místní šerif, bude moci nahlédnout do databáze, zdali má k létání svolení (prošel testem) a stejně tak zdali je v systému zaregistrovaný i jeho dron.

Jelikož zákon nerozlišuje typ letounu, čistě teoreticky by se to mohlo týkat i oné papírové vlaštovky, i když v jejím případě vás na ulici asi nikdo legitimovat nebude.

Jak vybrat dron? Poradíme vám:

Mimochodem, po plošné registraci letce i letounů touží i Evropa a ostatně i Česko, které si nechalo za tímto účelem vyvinout mobilní aplikaci. Nutno podotknout, že dokud se nezmění legislativa, registrace rekreačních letců bude čistě na dobrovolné bázi. Nikdo vás k ní aktuálně nemůže nutit.

Diskuze (9) Další článek: Podívejte se na nové brněnské sídlo Avastu, které splňuje standardy ze Silicon Valley. Otevřel ho Garri Kasparov

Témata článku: Mobilní aplikace, USA, Evropa, Drony, Evropská unie, Letadla, DJI, Létání, Mavic, Zákon, UAV, Kvadrokoptéra, Parrot, Vlaštovka, Amerika, Letoun, Pilotní průkaz, Civilní letectví, Nové pravidlo, Bezpilotní letoun, Rekreační dron, Česká republika, Maximální výška, FPV, Starý kontinent


Určitě si přečtěte

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy

Jakub Čížek, Vladislav Kluska | 78

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

** Za dvacet tisíc korun lze pořídit kvalitní pracovní notebook ** Stejně tak může jít o herní notebook s výkonnější grafikou ** Poradíme, jaké notebooky vybrat pro různé druhy použití

Stanislav Janů | 55

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

Čistič moře nejenže nefunguje, ale navíc se láme

** Zařízení v hodnotě 40 milionů dolarů mělo sbírat z hladiny oceánu plovoucí plastový odpad ** Mise ale nenaplňuje očekávání ** Šest set metrů dlouhé monstrum nejen moře nečistí, ale navíc rozpadá

Jaroslav Petr | 25

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

AMD vs. Intel+Nvidia: Stejný herní notebook, stejná cena. Který je lepší?

** Acer Predator Helios 500 je poctivý velký herní notebook ** platforma AMD zdatně konkuruje tandemu Intel+Nvidia ** Srovnání nevyznívá jednoznačně

Tomáš Holčík | 36