Úřad pro civilní letectví zřídil nový omezený prostor pro drony nad celým Českem

Majitelé amatérských i profesionálních dronů se musejí od Nového roku řídit celoevropskými pravidly, které se pokoušejí harmonizovat provozování bezpilotních letounů od Portugalska po pobaltské země.

Nejviditelnějším znakem nových předpisů je povinná registrace, případně i test u větších dronů a označení letounu espézetkou.

Se sjednocením pravidel je to už ale složitější. Různé země totiž na drony včetně těch rekreačních doposud pohlížely všelijak, takže zatímco v Česku jsme mohli s malým dronem létat poměrně svobodně bez jakéhokoliv úředního razítka, v okolních zemích to bylo často de jure mnohem složitější. A to včetně Slovenska nebo Rakouska. O letních přímořských destinacích nemluvě.

Celoevropská pravidla? Ne tak úplně

Celoevropská pravidla nicméně řeší jen základní právní rámec a jednotlivé členské země budou mít nadále možnost prakticky libovolně upravovat místní podmínky létání. Na jednu stranu je to pochopitelné, jedná se o jejich suverénní vzdušný prostor, avšak optikou rekreačního letce se tím pádem v krajním případě vlastně nic nezmění, protože bude muset opět a momentálně i poměrně nepřehledně studovat, co kde a jak tedy může.

Opravdu přehledný a amatérským letcům srozumitelný celoevropský web, který by plnil to samé, co dopravní cedule na hraničních přechodech připomínající místní základní pravidla, bohužel zatím chybí.

Nový omezený prostor LKR10 - UAS

Pokud tedy bude chtít třeba takové Rakousko nadále omezovat volné létání s drony, v podstatě mu v tom nic nebrání. Hezkou ukázkou je ostatně i čerstvě vydané opatření obecné povahy tuzemského Úřadu pro civilní letectví (PDF).

ÚCL v něm od 31.12. 2020 zřizuje nový omezený prostor LKR10 – UAS, který je vyhrazen pro bezpilotní letouny a pokrývá celou republiku:

Ode dne 31.12.2020 se použijí nová pravidla pro provozování bezpilotních letadel/dronů. Podle těchto pravidel mohou členské státy upravit konkrétní podmínky provozu v příslušných částech vzdušného prostoru. K 31.12.2020 však v České republice nelze pro takové vymezení pravidel, které byly doposud obecně stanoveny Doplňkem X leteckého předpisu L2, využít ustanovení leteckého zákona, jehož novela se aktuálně připravuje a její vydání se předpokládá v průběhu roku 2021.

Z tohoto důvodu vydává Úřad pro civilní letectví v dohodě s Ministerstvem dopravy opatření obecné povahy (OOP), kterým se s účinností od 31.12.2020 zřizuje omezený prostor LKR10 – UAS. Pravidla pro provoz stanovená tímto OOP se vztahují pouze k provozu bezpilotních letadel a letadla pilotovaná nejsou tímto OOP dotčena. Nejsou zaváděna jiná nová pravidla oproti stávajícímu Doplňku X, pakliže by nebyla v přímém rozporu s již použitelnými ustanoveními nařízení EU.

Je třeba také zdůraznit, že podmínky stanovené tímto OOP budou nadále podrobeny dalšímu projednání a je předpoklad, že se budou v průběhu roku 2021 dále upravovat a měnit.

Úřad pro civilní letectví

Rekreační letci se nemusejí ničeho obávat. Nový prostor nijak principiálně nemění to, co už tu bylo. Létat tedy můžete i nadále. Prostor ale jasně stanoví, speciální oblasti, kde budete muset létat s většími omezeními. Jedná se o zastavěné oblasti, ochranné prostory letišť, vojenské oblasti, přírodní rezervace apod. Díky LKR10 – UAS máme všechny tyto oblasti alespoň na jedné hromadě.

Více speciálních národních prostorů, více guláše

Pokud ale podobné speciální prostory zřídí i další členské země, rekreačnímu letci, který si chce natočit rodinku kdesi na chorvatské pláži, v praxi nezbude nic jiného, než si opět nastudovat místní předpisy.

V extrémním případě, který ale doufejme nenastane, to pak může dopadnout tak, že se toho v praxi oproti současnosti moc nezmění a kýžená harmonizace koncovým uživatelům žádné výrazně zjednodušení létání a hlavně jasná, plošná a srozumitelná pravidla nepřinese.

Plné znění OOP:

Diskuze (86) Další článek: Začátek roku 2021 přinese do webového prohlížeče Edge celou řadu novinek

Témata článku: Drony, Česko, Létání, PDF, Evropská unie, Kvadrokoptéra, DJI, Slovensko, Pravidla, UAS, Portugalsko, Rakousko, Česká republika, Omezený prostor, Bezpilotní letadlo, Bezpilotní letoun, Letci, Ministerstvo dopravy, Vzdušný prostor, ÚCL


Určitě si přečtěte

Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

** Kvalita GPS ve městech občas stojí za starou bačkoru ** Mohou za to odrazy signálu od okolních budov ** Google má jejich 3D model, a tak spolupracuje s výrobci GPS čipů

Jakub Čížek | 44

Jakub Čížek
NavigaceTechnologieGoogle
Konec modrých obrazovek smrti? Microsoft vydává mimořádnou aktualizaci pro Windows 10
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Nešťastný vývojář ukazuje, proč není dobré být závislý na Googlu
Lukáš Václavík
InternetGoogle
Čekali jsme skoro šest let. Android Auto jede do Česka i na Slovensko
Lukáš Václavík
Android AutoNavigaceGoogle
Vy a počítač: Virtuální plochy ve Windows mají smysl, používá je třetina čtenářů
Vladislav Kluska
Jak používáte počítačWindows 10Ankety
Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

Apple Macbook Air M1: testujeme výkon, výdrž, a hlavně kompatibilitu aplikací [průběžně aktualizováno]

** Testujeme Apple Macbook Air s procesorem M1 ** Zajímá nás nejen výkon, ale zejména kompatibilita aplikací ** Článek je průběžně doplňován na základě vašich dotazů

Jiří Kuruc | 209

Jiří Kuruc
Apple
Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 167

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest herních monitorů

Jak zabezpečit mobil v rukou dítěte

Radíme s nákupem grafické karty