UPS na setrvačník – to tu ještě nebylo!

Diskuze čtenářů k článku

Ditys  |  19. 10. 2002 19:12

Při dnešních pokročilejších technických možnostech se staré nápady
oprašují často - např. kdysi vyšel v časopise VTM článek o vysokozdvižných
vozících na setrvačníkový pohon. Zvýšená hmotnost je v tomto případě
vítána, při cestě břemene dolů se energie vrací zpět...A o přestávce
se energie doplní. Ideální pro nárazově zvýšený  výkon i do provozů,
kde se spalovací motor nehodí. Ostatně, přečerpávací elektrárna
je jen další podobný příklad.
Olovo bych nepřechvaloval - i přes recyklaci vám nakonec zůstává
jedovatý odpad, který nelze spálit ve spalovně - maximálně
vysypat do černé díry

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Destructor  |  18. 10. 2002 13:31

Jak tady někdo už psal, viděl jsem na Ruzyni soustavu, kde byl elektromotor, který točil s generátorem a s patřičným setrvačníkem a když došla šťáva tak se nastartoval agregát, který s tím v pohodě točil dál. Nic nového v českých krajích ...

P.S. každý slušný agregát nastartuje do 5 sec.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Balvan  |  18. 10. 2002 21:48

Ten u nás se k síti připíná do max 10 sec (až se stabilizují otáčky).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondřej Tišler  |  17. 10. 2002 21:36

http://www.volny.cz/pamatky/

tak zde je videni "setrvacnikova UPS" o vykonu nekolika MW z roku cca 1915 - takze nic noveho - tato UPS dokaze nekolikrat vytahnout plnou tezni klec dolu !!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
praktik  |  17. 10. 2002 17:07

Rotacni UPS se vyrabeji uz nejaky ten patek (myslim ze nejvetsi jejich prukopnik byl Piller), takze bych pridal jeste dva minusy (plusy jsou v clanku snad vsechny):

- nutnost odstavky pri pravidelne udrzbe (lze resit prechodem na motorgenerator...jenze ten sam o sobe neni vhodny pro napajeni vypocetni techniky)

- naklady na provoz tohoto systemu nejsou zrovna nejnizsi a kdyz jsme kalkulovali "Total cost of ownership" (lepsi ceske slovo me nenapadlo) na 7 let, tak to vyslo prakticky stejne jako klasicka UPS.

Nicmene je to bezesporu zajimava technologie, ktera si svou skulinku na trhu urcite najde .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Gašparovič  |  17. 10. 2002 14:14

Ten zotrvačník+diesel je pekná vec. Ale skôr pre väčšie firmy. Čo tak stlačený vzduch a el. generator nim pohanany ?
Bolo by to vyrazne jednoduchsie, jednoduchsie opravitelne, nepotrebovalo by to dvakrat menit prud, zivotnost pravdepodobne vysoka , v klude by to nepotrebovalo napajanie ...
Podla mna by to bolo vyrazne lacnejsie nez UPS s baterkami, a aj napriek urcite vacsim rozmerom a trochu prisnejsim predpisom pre instalaciu by to bolo riesenim pre mensie serverovne...
Len neviem ci to uz niekde exituje.
Cize napr. mi budeme musiet nakupit baterky do cca siedmych 700 az 1400 W ups-iek ... A o par rokov znova ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roj  |  18. 10. 2002 15:44

Stlaceny vzduch by mohl byt vhodny pro mensi UPS, ale stalcit vzduch s takovou energii by asi predstavovalo potencialni bombu. Krome toho zapominate na tepelne jevy pri stlacovani/rozpinani Pri bleskovem adiabatickem rozepnuti takto stlaceneho vzduchu by okamzite zamrzl jakykoli agregat k teplote blizke absolutni nule. Navic by pri rozpinani nutne dochazelo k turbulentnim ztratam energie.
Kdyby to slo funkcne udelat, asi by to nekdo uz udelal
Stlaceny plyn je vhodny jako POMALY slaby zdroj energie, to snad

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Dobes  |  18. 10. 2002 18:04

Aplikace stlačeného vzduchu není zcela mimo mísu. Používá se třeba ke startu dieselgeneratorů místo elektrického pohonu.
"Tuším", že třeba Dukovany a Temelín mají zrovna záložní "UPS" dělány takto. Pro krátkodobé překlenutí výpadku jsou normální beterkové UPSky (rozumněj několik hal plných olova) a pak najíždějí dieselgenerátory (takové malinkaté lodní motůrky s objemem válce jednoho člověka), a ty se roztáčejí stlačeným vzduchem (celkem fajn hukot, tak 140 dB). V případě Dukovan je navíc v roli UPSky ještě Dalešická vodní přehrada.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xfce  |  19. 10. 2002 13:20

Problem stlaceneho vzduchu spatruji v tom, ze nedodává výkon okamžitě, ale vždy má charakter jakéhosi "rozjezdu" (jako např. využití, které jste uvedl)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SB  |  20. 10. 2002 15:12

Stlačený vzduch je vhodný pro spuštění generátoru, ne k trvalému pohonu něčeho. Jinak nevím proč bomba, když se tím spouštějí obrovské lodní motory, a to je hovadskej výkon.

Doteď jsem se nedozvěděl ten poměr výkonů dobíjení akumulátorů či živení toho monstra, jde hlavně o ten magnetický polštář.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roj  |  21. 10. 2002 12:07

Podle clanku se jedna o energii 3MJ. To opravu neni bomba, ale presto uvolnit to tak, aby prodleva nepresahla par milisekund by vyzadovalo poradne tlustou hadici. A porad zapominate na to hluboke podchlazeni. 15 sekund vam na ohrati toho vseho ani nahodou nestaci.

jinak by me docela zajimalo, jakou energii vyzaduje start lodniho motoru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
aselene  |  17. 10. 2002 12:01

Ale vy jste nopochopili, ze americka armada mela i jine duvody k vyvoji takove UPS-ky. Nove valecne konflikty po cele planete vyzaduji zvysenou produkci olovenych kulek, a tak se snazi usetrit olovo, kde se da...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BrandIt  |  17. 10. 2002 12:54

Hmm, já myslel, že americká armáda už nepoužívá olovo, ale ochuzený uran...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zdenek  |  20. 10. 2002 13:10

:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ondřej Surý  |  17. 10. 2002 11:21

Jestli si dobre pamatuju na ma detska leta, tak auticka se setrvacnikem
se nenatahovaly, ale rozjizdely pohybem na podlaze... ale to jenom tak,
aby toho rejpani nebylo malo

O.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Beny  |  17. 10. 2002 15:54

A proč by se počáteční rozběhová energie nemohla dodávat "natažením"? Jak by jste chtěl tím bezmála 3 metrákovým drobečkem jezdit po podlaze?

Možná jsem mladší, ale pamatuji si autíčko, které mělo setrvačník,  nerozjíždělo se klasickým způsobem, ale pomalým pohybem vzad se natáhla pružina a po rozjezdu se uvedl do provozu setrvačník. Jezdilo podstatně rychleji a dojelo dál.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
roman  |  17. 10. 2002 10:43

Taketo technologie UPS su uz davno na trhu a dokonca sa tieto UPS aj delia podla pouzitej technologie:

- no-break UPS

- short-break UPS

- dynamic UPS - prezentovana v tomto clanku

Tieto technologie zotrvacnikoveho efektu su vlastne pociatky samotnych UPS.

Nechcem hodnotit rozdiel medzi klasickou UPS s baterkami a rotacnou UPS, pretoze ide hlavne o urcenie kde tuto technologiu pouzijem.

Bezpecnost tejto prezentovanje UPS-ky je znacne vysoka, ale ma stale slabe miesta a to je - elektronika a moznost chybneho startu motorgeneratora( napr. poruch startera). Toto je napriklad bezpecne vyriesene pri technologii "no-break", kde je rotana UPS spojena s hriadelom motora cez elektromagneticku spojku a v pripade vypadku startu motora(porucha startera) "kineticky modul" natvrdo cez zopnutu spojku nastartuje motor.

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eddy  |  17. 10. 2002 09:17

Ten diesel se bude startovat pri kazdem, byt jen kratkodobem vypadu nebo poklesu napeti.  Takze to bude vhodne pro mista, kde je pomerne stabilni sit, mozna v USA? U nas to v rade podniku vypada tak, ze obcas dochazi ke kratkodobym poklesum (registrovanym jako mrknuti) i nekolikrat denne. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Beda  |  17. 10. 2002 10:00

Stabilni sit v US? Nenech se vysmat, jejich normy na spolehlivost site jsou mnohem nizsi. Je to levnejsi....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eddy  |  17. 10. 2002 09:12

Je to jenom oprasene a vylepsene, dnes jiz historicke reseni UPS s motorgeneratorem a akumulatorovou baterii. Tam se take vyuzival setrvacnikovy efekt motorgeneratoru pro preklenuti doby prepnuti ze site na akumulator a ustaleni napeti (radove vteriny).

Pro velke UPS, kde byva stejne jeste dieselagregat to neni spatne reseni, ale co kdyz ten diesel nenaskoci do 10s?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jan A  |  17. 10. 2002 09:35

Presne Tak!!

Vyuziva sa v nasich sirkach skoro na kazdom letisku, nemocnici ...

A este tvrdenie ze "americká vláda zase jednou v rámci armádního projektu na téma, jak zničit nepřítele, vynalezla alespoň také něco užitečného. " je taka blbost ze sa za to autor musi cervenat!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
HoNzA  |  17. 10. 2002 11:21

Cervenat by se mel taky za ty "věci, které by nějak prospívali"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  17. 10. 2002 21:56

Promiňte, ale mě se to jako "blbost" nezdá. Zdá se mi mnohem lepší jako výsledek armádního výzkumu vytvořit rotační UPS než třeba jadernou bombu....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
George, ale nie ten z krovia  |  18. 10. 2002 15:01

Mne na tom tvrdeni najviac vadi, ze nieco vynaliezla "americka vlada". Mozno to financovala, ale tym jej podiel asi konci. Ten sialeny Ďuro z krovia (kto nevie anglicky, krovie = bush) a jeho experti vie vynajst iba nepriatela demokracie (u nas sa tomu kedysi hovorilo triedny nepriatel).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
FlegiX  |  17. 10. 2002 00:37

Nechapem co robi tento clanok na zive? To uz tu rovno mozu byt clanky "zo zivota nocnej smeny JE Mochovce/Temelín". Ale ked uz, tak by autor aspon mal byt odbornik a nie ohureny laik, ktory si precital nejaky prospekt co mu strcila do ruky sexihosteska na invexe.

Take vety, ako "hlavně je nesrovnatelně ekologičtější než desítky až stovky kilogramů olova" si moze nechat pre bulvar typu Story/StastnyJim. O co je ekologickejsi 273kg zortvacnik od niekolko desiatok az stoviek olova zataveneho do plastu a po skonceni zivotnosti odborne recyklovaneho??? Neekologicnost olovenych akumulatorov z auta je len v tom, ze lenive prasce po vymene aku v aute stary nechaju v lepsom pripade pri kontajneroch a v horsom niekde v lese. Taky zopar stokolivatovy zalozny zdroj sa asi likviduje trochu ekologickejsie a vacsinou sa o to stara dodavatel, ktory doda novu techniku a staru zlikviduje.

 Rozplyvanie sa nad zivotnostou 273kg hovada tociaceho sa 7700rpm nonstop, oproti olovu je tiez trochu detinske Ako moze zlyhat jedno, tak moze zlyhat aj druhe (urcite by som nechcel byt sucasne v miestnosti s 273kg zotrvacnikom roztocenym na 7700rpm v momente ked mu tie keramicke loziska prdnu)

Autor sa tu rozplyva nad niecim, co je mozno nove, ohurujece, ale asi nic prevratne. Zotrvacnik je vynalez par desiatok rokov stary a moznost uchovavania energie v nom tak isto. Skutocne nechapem, co to robi tu na zive.

M. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  17. 10. 2002 00:59

Autor je asi unešenej, ale jo, je to zajímavý, ale co mi tu chybí je srovnání příkonu toho setrvačníku s příkonem dobíječky olověných aku.

Přeci jen udržovat v chodu ten setrvačník přece nebude odběr 10W, že?
---------------

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lacola  |  17. 10. 2002 06:41

Já myslím, že mnohem míň než 10W.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
balu  |  17. 10. 2002 01:34

zotrvacniky sa v systemoch kde je nutne trvale napajanie sa pouzivaju uz dlho - vid jadrove elektrarne, chemicke tovarne a pod.

Skor by som prijal podrobnejsi popis tych lozisk, pripadne fotografie a vobec celkoveho technickeho riesenia...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
atnarfus  |  17. 10. 2002 06:30

Pokud jste již někdy podíval do nějakého strojírenského závodu, tak jste jistě zaznamenl, že setrvačník o hmotnosti 273kg je směšná hračka. Natř. v lisech, jsou setrvačníky s mnohem primitivnějším uložením o hmotnostech několika tun a ještě k tomu osm metrů nad hlavou obsluhy (jenom nemají tak vysoké otáčky).

Určitě stojí i za uvážení i to, jaká firma tuto záležitost vyrábí, zřejmě už mají v provozu i o trochu větší zařízení

S životností bych byl také na straně toho setrváku

- kolikrát jste opravoval nějaké rotační uložení ve svém autě? (je jich tam několik set)

- kolikrát jste měnil akumulátor? (je tam jenom jeden)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ja  |  17. 10. 2002 08:45

Tenhle clanek me zaujal, tema taky,
ale vas prispevek je vybliti spatne nalady!?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
billul  |  17. 10. 2002 10:45

Keby ste v skole na hodinach fyziky daval pozor pri preberani momentu zotrvacnosti, tak by vam nenahanala az take obavy situacia, kedy je zotrvacnik v max. otackach, pretoze vtedy je zotrvacnik najstabilnejsi, prave z dovodu posobenia momentu zotrvacnosti.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Folly  |  18. 10. 2002 10:07

Co to plácáte člověče?  Přečtěte si pořádně to na co reagujete prosím! Kdo mluvil o stabilitě setrvačníku??? Už jste zkusil rostočit ložisko do opravdu vysokých otáček (např. stlačeným vzduchem)  a pak ho upustit na zem? Právě v tom vašem stabilním stavu...?

PS
Nedělejte to - to nebyl návod!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zdenek  |  20. 10. 2002 13:05

Ja to zkousel (teta ma zubarskou ordinaci). Je to prdel :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
John Don  |  17. 10. 2002 10:50

Ahoj.

Mám tokový pocit, že největší problém u akumulátorů není ta umělá hmota a nebo to olovo, ale kyselina a v ní rozpuštěné olovo :o((( Oxidy olova. To pro přírodu není nic moc super.

Také bych nechtěl být v místnosti, kde se uvaří baterie s kyselinou :o) Řekl bych, že to tam může docela dobře smrdět.

Na druhou stranu když se u setrvačníku točícího se rychlosti 7700 otáček za minutu a o váze 237 Kg kousnou ložiska...........hehe......nechtěl bych být ani ve vedlejší budově. :o)) Myslím že v tom případě vyrazí setrvačník ze stroje, prolétne dveřma od kotelny :o) provrtá se nahoru do 4tého patra, tam narazí na velmi, velmi tvrdý železobetonaový trám, roztrhne se, úlomky proletěj zdí a pozabíjejí všechno v dosahu 30 metrů :) HUH ( Ovšem jestli je z měkého kovu a né z tvrdého, tak se asi neroztrhne a jen bude lítat jako splašená kráva po budově :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Beda  |  17. 10. 2002 12:03

Hezky scenar, posilam do hulywudu uz tam o tom toci film
Ale ze je z tvrdeho kovu, to mate pravdu, chtel bych videt dobrodruha, ktery by udelal neco takoveho z olova, jak tam popsal nejaky kolega. To by se pri tech otackach a te hmotnosti 'rozblemclo' po mistnosti uplne samo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
:-)  |  17. 10. 2002 12:59

Co jsem slysel, tak to uz jednou tocili.
V Hradeckym ZVU se pred mnoha lety urval velky brusny kotouc, vysplhal se po konstrukci pod strechu haly, po vodorovne traverze se rozjel a vyrazil si dirku ven z haly.
Akorat tenkrat nebyly v mode takovy krvaky, takze to snad nikoho nezabilo (pokud me pamet neklame).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor