Unisys demonstroval připravenost

Unisys prezentoval svoji strategii e-@ction již vícekrát, tentokrát na Evropské konferenci, kterou uspořádal trochu nezvykle za oceáem.
Unisys prezentoval svoji strategii e-@ction již vícekrát, tentokrát na Evropské konferenci, kterou uspořádal trochu nezvykle za oceáem. Při této příležitosti Unisys ohlásil svoje řešení pro video-on-demand, tj. video na přání, podle chuti.

Unisys má k dispozici řešení pro šest globálních trhů – finanční, komerční, komunikační, pro vládní sektor, transport a pro publikační firmy. Současně s tím se orientuje na služby a spoléhá se už téměř výhradně na platformu Wintel. Toto vše hodlá využít i v prostředí Internetu pod názvem e-@ction.

O Internet už mají zájem všichni
Hovoří pro něj většina průzkumů. Například analytická firma Frost & Sullivan uvádí, že globální web poroste do roku 2002 o 25 %. Z toho připadne na Evropu 20 %, na Spojené státy 52 % a 28 % na zbytek světa. Do roku 2004 má být připojeno k Internetu 45 milionů uživatelů jen v Evropě. Postupně bude docházet ke sloučení tradičních a virtuálních podniků na hybridní model. Příjmy z obchodování na webu mají vykazovat 106% růst, zatím s výhledem do roku 2003. Bude při tom docházet ke střetu o prodejní kanály – maloobchodní, přímý, distribuční a internetový, který bude muset nabídnout úplné řešení: full service. Životní cyklus e-businessu je přitom v podstatě úplně stejný, jako je tomu u jeho protějšků – zaujmout zákazníka, provést transakci a nakonec se zákazníkem jakožto s konečnou instancí nadále komunikovat. Zákazník přitom musí dostat požadovanou hodnotu. Unisys tomu všemu říká e-@ction a pohlíží na e-business jako na celopodnikovou strategii, která vyžaduje posun v chování celé organizace, vyvolaný novým podnikovým/obchodním modelem. Rozhodující roli ve všech procesech dostane výpočetní technika, která bude v digitální ekonomice všudypřítomná.

E-business s Unisysem ve dvou fázích
Rozvoj e-businessu se přitom dá podle Unisysu rozdělit do dvou fází. V první fázi dochází ke zvýšení výkonnosti, prodeji zboží a služeb elektronickou cestou a k elektronickým platbám.

Druhá fáze již vyžaduje základní přebudování podniku, vytvoření nových struktur pro další trhy a jejich tvorbu, pro virtuální obchodní domy. K tomu je zapotřebí zajistit rychlé nasazení technologií, znalost daných průmyslových segmentů, schopnost integrovat stávající technologie s novými, a poskytovat rozšiřitelné a spolehlivé systémy.

Unisys tyto svoje schopnosti označuje jako řešení e-@ction a je schopen je poskytnout díky svým šesti světovým centrům služeb. V budoucnu se přitom hodlá orientovat – snad jako jeden z posledních mohykánů – téměř výhradně na platformu Windows (2000), které nepřestal věřit. Inženýři Unisysu totiž pomáhají vyvíjet Windows 2000 přímo v sídle Microsoftu v Redmondu s ohledem na zvýšení stability.

Mainframový server na platformě Wintel
Nejnovějším hardwarovým dítětem Unisysu pro technickou infrastrukturu e-@ction je velký podnikový server Unisys e-@ction Enterprise Server ES7000. Je připraven pro 64bitové procesory Intel (až do počtu 32), má vnitřní rychlou spínanou modulární architekturu nazvanou Cellular MultiProcessing, podporuje až 64 GB sdílené paměti a 96 vstupně/výstupních kanálů. Díky spínané architektuře a vnitřnímu subsystému řízenému vlastním procesorem může být ES7000 dynamicky konfigurován (dynamic partitioning) – může na něm běžet několik instalací jak Windows 2000, tak třeba i Unixu, toto vše dohromady, prostě několik serverů v jednom fyzickém serveru. ES7000 může být provozován v režimu SMP (symetrický multiprocesing), případně lze na jednom systému vytvořit (vnitřní) clustery.

Mimochodem – takovouto dynamickou konfiguraci systému zvládají pouze mainframy IBM S/390, Sun Ultra Enterprise 10000, statickou pak IBM AS/400; Compaq připravuje něco podobného.

Vyšší dostupnosti systému ES7000 dosahuje Unisys kromě integrovaného řídicího subsystému s vlastním procesorem ještě vlastním řídicím softwarem, který provádí autodetekci a diagnostikuje výskyt možných chyb. Většinu vadných dílů lze v ES7000 vyměňovat za provozu. Server ES7000 má nahradit všechny ostatní platformy Unisysu – mainframy A Series a mainframy řady 2200. Přiřadí se k PC-serverům s NT a Unixem, který bude též postupně odbourán z důvodu sjednocení priorit a sil.

Na Comdexu 99 byl ES7000 schopen pod Windows 2000 provádět až 4 000 transakcí za sekundu a obsloužit více než miliardu webových hitů denně. "Starý pes" v oblasti mainframů, Unisys, proto díky výkonu, posílené spolehlivosti a funkčnosti (především dynamické konfigurovatelnosti), označuje ES7000 přívlastkem "mainframe class" server. Unisys počítá s tímto řešením pro svoji další e-@ction – video on demand, které je jeho nejnovějším ohlášením.

Unisys srovnal díky serveru ES7000 krok s největšími konkurenty a před ostatními získal náskok.

E-@ction video-on-demand jako katalyzátor
Video on demand – video na objednávku – se má stát a také se pravděpodobně stane katalyzátorem pro další interaktivní služby – TV e-business, další možnosti přístupu k webu, hry, interaktivní inzerci. V podání Unisysu (jak jinak) dokonce včetně přetáčení videa vpřed i vzad, vše přes server ES7000. Jediný server má sloužit jako multimediální aplikační server, jako server pro uchování informací, správu zákazníků/uživatelů a pro vedení zákaznické databáze. Unisys k tomu všemu nabízí další možnosti pro celkové řešení, včetně poskytování obsahu na zakázku a systém pro správu a vedení poplatků za využívání videa a dalších interaktivních služeb.

Služby jsou dominantní součástí
Jako třešničku na dortu svých řešení, spíše však jako podnos s krabicí na celý dort, Unisys nabízí služby prostřednictvím svého globálního logistického systému. Mezi tyto služby patří vzdálená podpora systému, školený personál pro práci v terénu – přímo u zákazníka, a poskytované rozhraní mezi klienty a partnery v případě komplexních dodávek řešení za účasti partnerů. Co se týče např. síťových služeb, pak podle marketingové/analytické firmy IDC je Unisys na podobné úrovni jako IBM, HP, NCR, nebo Wang Global, abychom jmenovali firmy známé i na našem trhu, a to co do schopnosti získávat trh a přizpůsobit se mu. V podobné pozici je Unisys i v dalších oblastech služeb, třeba ve správě stolních počítačů. Unisys je podle IDC jednou z mála firem, která rozumí technologické základně a bere si za partnery k řešení síťové specialisty (Cisco, Nortel).

Co se týče referencí služeb Unisysu, lze vzít namátkou Správu sociálního zabezpečení USA, kde se Unisys stará o 56 500 pracovních stanic, 1 700 LAN a provedl zde přechod od síťové technologie SNA na TCP/IP. Podobné služby poskytuje městu Chicago, bance HSBC (která je přítomna již také u nás) a připravuje se partnerství s Deutsche Telecom. U nás také Unisys poskytuje služby mimo jiné některým bankám, včetně Clearingového centra ČNB. Českému Telecomu (dříve SPT) pak dodal řešení pro hlasové schránky, tzv. MemoBox, a deníku Mladá fronta Dnes svůj vydavatelský systém HERMES.

Unisysu se dnes daří dobře. Po několika hubenějších letech je vysoce ziskový s přebytkem volného kapitálu a dokonce se ohlíží po akvizicích – firmách ke koupení.

Váš názor Další článek: Aby nám Windows lepšie rozumeli

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,