Umíte psát ještě tužkou? A je vám to k něčemu?

Diskuze čtenářů k článku

24. 05. 2010 16:30

Co to na živě kouříte za modely?

Já jsem příznivcem Comenie, ale takovéhle argumenty...

Kdo říká, že by měly děti nosit netbooky?

To je nesmysl. Netbooky by byly ideální spíše na psaní domácích úkolů kdekoliv se to hodí.

Svádění online Her?

Ve školách můžou být v lavicích integrovány třeba jen pevné terminály, omezené tedy jen na to, na co je to určeno. Krom toho, mobil má dnes i prvňáček a online hry se na nich dají hrát taky.

Krom toho, netbooky mají malou klávesnici, tudíž zcela neergonomickou. Dítě tedy při každodením psaní může dostat karpál. Takže bude zapotřebí to domyslet s externí klávesnicí.

Dále taky: Ve škole o přestávce se děje i mnoho zvláštních věcí. Děti kteří sbírají zkušenosti o hodnotách takhle akorát zničí nebo těžce poškodí haldu netbooků a jiného technicky vyspělého zařízení. Stejně tak se mi zdá k smíchu nakladatelství Fraus, který se snaží prosadit prezentační tabuli budoucnosti.

Nakonec to stejně dopadne tak, že každý třetí den před nákladnou opravou těchto zázračných věcí budou učitelé nuceni improvizovat s papírovými učebnicemi a před digitální tabuli přehodí plátno na který budou psát starým dobrým fixem.

Můj názor je, že digitální podoba učebnic, knih, časopisů a podobně není technický vývoj, ale krátkozraký fanatizmus. Jednoduše snaha udělat z počítače něco co není a přesvědčit lidi, že je to lepší. Jenže mnoho nevýhod jako údržba akumulátoru, ochrana před poškozením a mnoho dalšího je banalizováno jako detajl.

Stejně tak nevěřím, že se na digitální skicák bude psát lépe, než na papírový...

Nicméně děkuji za článek, sranda musí být.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 01. 2010 13:27
27. 04. 2009 06:34

"při psaní psacím písmem se zpětně doplňují při napsání celého slova, v písmu Comenia hned nad jednotlivými písmeny."

Toto mi tvrdila moje vlastní žena, že se to tak učili ve škole. Za nás tedy tomu tak rozhodně nebylo. Diakritika se doplňovala vždy hned.

Co se týče učení psacího písma:

- určitě to má vliv na jemnou motoriku

- psací písmo je krásné

- nová podoba psacího písma je pouze čin z lenosti, ukazující, že to vlastně už ani autor zřejmě sám neumí a aby se lidé necítili jako nevzdělaci, tak jim tu uzdičku trocu povolíme, přece

- spěje to tedy do bodu, kdy umění psát psacím písmem bude výsada, něco navíc a za výuku tohoto umu se bude tvrdě platit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 04. 2009 11:52

Nevim proc ale strasna spousta lidi pise tiskacim pismem. Ja osobne pisu pismem psacim ktere je sice odlisne od normovaneho pisma ale pokud pisu slovo tak ho pisu jednim tahem a nasledne doplnim carky a hacky. Tento zpusob psani se mi zda mnohem pohodlnejsi nez psani pismem tiskacim. Psani rukou na papir je pro me nepostradatelne. Kdyz premyslim nad nejakym slozitym problemem tak popisu strasnou spoustu stranek papiru. Teprve az mi je vse jasne tak zrealizuji dany problem na pocitaci. Bez tuzky a papiru se ja osobne neobjedu a pokud nemam pri sobe tuzku a pero tak jsem deprimovan

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 04. 2009 23:46

Já jsem se na střední odnaučil psát psacím a píšu tiskacím + sem tam nějaké hybridní psací písmenko. Psace už bych nic nenapsal, sotva se psace zvládnu podepsat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 04. 2009 14:08

tak je mi psaní všemi deseti celkem k ničemu, když mám například počítat chemicko-inženýrské výpočty nebo psát chemické reakce (vím, že existují už softy i na to, ale papír jednoznačně v rychlosti vítězí, nevýhodou je grafický výstup, to je zas klad softu). Zatím je pro mě nejlepší tužka a papír, ikdyž se snažím přejít na zápis v Mathcadu, protože se pak nemusím vůbec starat o výpočet na kalkulačce a grafickou úpravu . Na základě těchto zkušeností mám k výuce psaní všemi deseti už na ZŠ ambivalentní vztah.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PLATARI  |  25. 04. 2009 09:24

No, a nedavno se segra "divila", proc se musi jeji syn ucit pocitat (delit se zbytkem) z hlavy, kdyz na vsechno uz jsou kalkulacky... kam to spejem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 20:15

Jsem proti učení psát "psacím" písmem. Avšak jsem i proti psaní pouze na klávesnici.

Ačkoli jsem u počítače v podstatě pořád, ačkoli na něm píšu různé věci, na papír stále píšu velmi často. Až několik setkrát denně.

Avšak nepíšu oním "psacím" písmem, nýbrž jednoduše písmem tiskacím. Začal jsem jím psát už po páté třídě ZŠ a za celou tu dlouhou dobu se to nezměnilo. A co je hlavní: všichni kolem mě píšou tiskacím.

Proto nevidím důvod, proč nutit děti psát "psacím" písmem, které je za prvé složité, za druhé odlišné od tištěného textu (děti se musí učit 2 písma) a za pár let jej stejně přestanou používat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 11:04

Odkazy typu jedna paní doktorka bez jména povídala jsou docela úsměvné. Stejně tak bude zajímavé porovnání namožení ruky od psaní tužkou či perem a problémy od psaní na klávasnici a to v případě miniatur v netboocích může být velice zajímavé.

Zkuste zajít za skutečným doktorem či masérem a pobavit se na téma nesprávných návyků u počítače.

Už vidím situaci, kde se žáček vymlouvá při neodevzdání úkolu na tisíc a jednu výmluvu na počítač.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 08:54

Pochybuji, že ze ZŠ budou vycházet samé kancelářské krysy. K čemu bude zedníkovi, kuchařovi, automechanikovi, strojnímu zámečníkovi a podobným dovednost psaní všemi deseti? I já ačkoliv mám PC jako pracovní nástroj často používám blok a tužku. Na poradě nebo v terénu, když člověk dumá nad výkresem z roku 1975 ve formátu A0 je tato dovednost nepostradatelná. A co třeba, když děti odjedou na ŠvP nebo tábor? Všechny se těší, že jim přijde nějaký ten pohled a i samy je posílají. Jak v tomto případě zužitkují psaní všemi deseti? Ano, pokud je zájem o tuto dovednost, tak ať se jí vyučují. Ale ne v rámci povinné školní docházky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 07:44

Myslím že největší problém není psát tužkou, ale hlavně psát tužkou česky. To současná generace počítačových psavců už vůbec neumí. Všichni spoléhají na kontrolu pravopisu, kterou za ně udělá počítač. A to jim při psaní rukou chybí. A že počítačová kontrola není všemocná ukazují články jak tady na Živě, tak hlavně v tištěném Computeru, kde lze v některých článcích najít i několik hrubek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 22:54

Je k něčemu umět psát? To jako že už se celý svět smrsknul jen na klávesnici počítače? To snad ne! Nebo možná jen úzké skupině lidi, kteří u toho sedí a nejspíš to právě teď čtou. Normální člověk v normálním světě potřebuje umět psát stejně tak, jako počítat. A tady je to stejné - pro člověka trávícího život u počítače je přece taky naprosto zbytečné umět počítat. Prostě jde jen o pohled na svět. Co je pro jednoho nepoužívaná zbytečnost a něco zase samozřejmost, je pro jiné přesně obráceně. A podle mě špatné je, když člověk začne být uzavřený v tom svém úzkém kruhu světa a přestává mít přehled co se děje a jak se žije "tam venku", za hranicí jeho malého světa. Když si začne myslet, že počítač nemají jen v Himaláji a emailovou adresu že má každý na své občance už od narození.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 00:02

Ptát se počítačových nadšenců (což jsou zdejší čtenáři), jestli jim je k něčemu psaní rukou je jako ptát se v domově důchodců Umíte ještě řídit auto? A je vám to k něčemu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 21:13

no řeknu vám to takto, první počítač jsem měl v roce 1998 a za těch víc jak deset let (píšu rychle jako blesk všemi 10), ale musím říct, že občas mě bolej zápěstí a to mám už i nějaký ty ergonom. klávesnice atd... takže možná ať si děti kazej zápěstí až později, naučit se to je jednoduché - já se učil dle knížky "technika administrativy" ještě na psacím stroji a za tři měsíce jsem si vytvořil správný návyky a pak to šlo už samo...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 19:09

Souhlasím např. s Rosomakem.

Osobně neumím psát velkými písmeny (píšu text ekvivalentní velikostí s 8-10pt Calibri), písmo se mi začalo rychlým tempem zmenšovat v 8. třídě (asi kvůli rychlosti), jedinou záchranou bylo přejít na tiskací. Správná volba, kterou si chválím do teď.

Psací font je až na výjimky prostě nečitelnej. Bombičková pera jsou pryč, psacím se píše pomalu, a výsledek je ostuda.

Hodně spolužáků píše tak, že druzí text nepřečtou - proč? Kvůli rychlosti museli redukovat samotná písmenka, z textu tedy zbyly především spojovací čáry mezi písmeny, kdežto oblouček vytvářející 'e', 'a' apod., není vidět. Jiná slečna zas píše jakoby krasopisně (na posled úhledný text), ale ve skutečnosti jsou všechna slova jen obloučky, takové 'm' 'n' 'u' 'v' 'e' 'i' 'r' a další vypadají zcela identicky, a není poznat, kde písmeno končí a začíná nové. Kdyby psala psacím, tak jsou znaky alespoň zvlášt, tudíž mnohem jednodušší k rozeznání, a nemusí to po sobě luštit. Učit stávající zastaralé psací písmo je blbost. Samozřejmě každý inteligentnější si během let zavede svoje, efektivnější písmo, ale proč takové tedy nevyučovat rovnou.

--

Jinak, jak to máte s psaním řádků? Osobně píšu úplně rovně, jak podle pravítka (nevím proč), ale u lidí vidím spíše vlnící se text málem i na linkovaném papíru, v čem je problém?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
24. 04. 2009 11:03

Já od VŠ píšu malým tiskacím, ale kvůli rychlosti ho spojuju a zjednodušuju, takže ve výsledku je to takový hybrid. Ale jak potřebuju rukou něco napsat stále méně často, tak dělám víc a víc chyb.

S rovným řádkem nemám prolém už od malička.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
šéfredaktor Computeru | 23. 04. 2009 18:18

Pokud se pamatuji, tak holky měly na základce psaní všemi deseti povinné - já se účastnil dobrovolně

nicméně myslím, že na základce by toto již mělo být samozřejmostí (na druhém stupni). S tím by se však měla vyučovat i TYPOGRAFIE, protože jak se rozhlížím okolo, u mnohých stále není mezera za čárkou samozřejmostí...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 16:00

Psaní všemi 10 je to nejlepší, co jsem si odnesl ze střední školy. Notebooky tenkrát nepatřily ke standardní výbavě středoškoláka a protože jsem byl líný, vyřešil jsem to jednoduše - o hodinách místo psaní jsem poslouchal výklad (nezvládám obojí - psát a soustředit se na to co se vykládá) a před písemkou jsem si od někoho půjčil sešit a sjel jsem si ho na kopírce :D

Mělo to ještě jednu výhodu - od té doby mi nečiní problém číst cizí rukopisy. Psaní rukou mám opravdu velmi nerad, jsem schopen si i lístek na nákup napsat na psacím stroji :) (doma nemám tiskárnu).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 16:26

No třeba lístek na nákup nebo podobné údaje (číslo objednávky při vyzvednutí zboží, rozměry pneu na autě apod.) si už neumím představit jinak než jako úkol v Outlooku synchronizovaný s mobilem ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 17:35

Tá dnešná mládež

To ja píšem pekne ručne, keď je čas atramentovým perom a vyžívam sa v tom ... Na počítači len datlujem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 04. 2009 10:34

Lístek na nákup naťukám v počítači a pošlu ho přes BT do mobilu jako poznámku. Asi taky nebudu úplně normální Psacím písmem jsem psal naposledy tak před 22 lety u maturity na gymplu (a to ještě takovým zpotvořeným, velká písmena zásadně tiskací, čárka přes "t", aby aspoň jedno z písmen "b", "l", "f", "h", "k" a "t" vypadalo jinak), od VŠ už píšu jen velká tiskací písmena. A koukám, že se už jinak píšou i číslice, my to měli samý oblouček (hlavně 2 a 7), dneska rovné čárky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 14:05

Od maturity na SŠ mám nějakých 12 let, na VŠ jsem psal už jen hůlkovým. Ze cvičných důvodů jsem si teď zkusil něco napsat psacím písmem a zvlášť u některých velkých písmen (J, T, X) jsem už tedy trochu váhal, ale očividně to je pořád hluboce zakořeněno ;) Přesto souhlasím s moderními názory z článku, že smysl psacího písma pro většinu populace upadá , a navrhovaný "font" pro základní školy bych chválil, stejně jako povinnou výuku psaní všemi 10 na počítači (sám píši cca 4-6 a sice až 240-300 úhozů za minutu, ale dovedete si představit jak je to pracné). Syn v necelých 4 letech ovládá klávesnici s myší už docela přirozeně (ovládání ve flashových hrách, menu, už pozná i pár písmen), výku psaní na PC bych si uměl proto představit už na prvním stupni ZŠ.

Co se týče psaní a kreslení rukou, to má a bude mít stále svůj význam, a spíš jen můžeme spekulovat nad tím, kdy elektronická forma převládne, v současnosti se papír ještě nedá úplně kvalitně nahradit ani dotykovými displeji a tablety

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 13:57

No on v tom už člověk nemá praxi. Píšu rukou pár slov tak nanejvýš jednou za dva týdny. Takže to vypadá příšerně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 13:56

asi jste si něco spletli

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 13:45

Texty na počítači psát ne.

Škola je od toho, aby si člověk dokázal text zaznamenat. Kromě toho, psaní perem neruší, klapání do klávesnice je dosti slyšitelné a ruší ostatní a vyučujícího. Ale určitě ne notebook s možností spuštění různých věcí. To by musely být normalizované stolní počítače, ale pořád je zde věc, že píše jen jeden, ostatní si to zkopírují a místo toho budou chatovat, hrát hry atd. A kvalita výuky ještě více klesne. Až budou k dispozici dotykové displeje ve formě ohebné, na které se bude dáti psát, tak se dá uvažovat, zda-li to nahradí papírový sešit.

O jemné motorice řeč byla, je věc podstatná a důležitá.

Hlavní smysl bych však viděl v úpravě psaného písma k nějakému tiskacímu kontinuálnímu fontu, namátkou třeba ExPonto (je jich vážně moc).

Pokud jste si položili otázku, proč jste přestali při psaní rukou používat písmo naučené ze školy, tak musíte odpovědět tím, že je při rychlém psaní totálně nečitelné i pro tvůrce. Kdežto odvozené kontinuální tiskací písmo je mnohem čitelnější a rychleji se píše.

Do této problematiky by se měla přesunout diskuse a nátlak na školy. Chceme jiný psací font!!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 13:33

Psane pismo je skvele, nechapu proc to resi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 16:46

Přesně tak, nikdo ještě nedokázal vyvinout software, který by se, co se týče svobody, jen přiblížil psaní rukou. Nejlépe jsou na tom asi programy na mapování mysli (ačkoliv i to je pořád mnohem lepší na papíře, kde se dají rychleji udělat obrázky a nákresy).

Psaní rukou rozhodně nerušit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 12:44

Přečetl jsem celou diskusi, ale nikdo nepřišel na to, že psaní rukou ve věku prvňáků procvičuje mimo mozkové funkce a podmíněné reflexy hlavně jemnou motoriku. Ruka musí provádět mnoho jemných pohybů, které jsou potřebné pro mnoho jiných činnopstí, které třeba nemají se psaním nic společného. Jako přecvičený levák - v r. 1944 jsme nesměli psát levou a to myslím zrušili až v padesátých letech, kdy přišly ke cti propisovačky. o tom něco vím. Ty ručičky je třeba cvičit od malička. Teď už ovšem taky toho napíši víc na PC. Na průmyslovce nakreslit schema superhetu na počítači, který jsem ovšem v r. 1956 neměl, ani nedovedl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 14:19

Podle času jen o motorice psali 3 lidé před vámi. (já vím, on člověk otevře diskuse, pak odejde pryč, dopíše myšlenku za půl hodiny a mezitím je vše jinak).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 12:37

Nedávno jsem byl na "rodičovském aktivu", jak se to dnes jmenuje, poznámky jsem si psal do PDA, a doma je poté odeslal přes email ex-manželce a dceři Naprosto normální věc, ale všichni ostatní tam měli papír a tužku. Nechápu, máme rok 2009...

Poté dcera potřebovala napast pár vět -od rodičů- jako domácí úkol, který ona doplní a rozvine. Samozřejmě jsem to napsal ve Wordu a vytisknul. Opět prý jako jediný ve třídě, všichni ostatní to prasí rukou na papír.

Česká škola, rodiče, ani děti nejsou zralé na počítač. Máme "jen" rok 2009

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 12:39

*napsat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
? smrADo  |  23. 04. 2009 13:05
23. 04. 2009 12:19

Je zajímavé, jak má většina redaktorů dar oslovit toho nejlepšího "odborníka". Paní Karlu Ondráškovou znám z fakulty móc dobře. Tak jako na školách tak i na pedagogické fakultě se nikomu kvalitnímu nechce zůstat...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 11:48

Přečetl jsem část článku, ne však komentáře zde. Jediné co chci ať už k tématu nebo mimo téma napsat je, že by se mělo zachovat psaní rukou alespoň na základní škole. Už tak naše školství stojí za velký hnědý především díky nekvalitním učitelům, případně nezájmu kvalitních za ubohé peníze pracovat. To se zase chce jen někdo nakrmit prachama, nic víc. Takováto kravina jen zajistí zvýšení prodeje notebooků a jejich pravidelné obnovování. Jaký to ale bude mít vliv na vzdělanost národa už nikoho nezajímá! Absolutně nesouhlasím s nasazováním notebooků na základní školy!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 12:40

Já to taky tak vidím. Už vidím, jak budou školáci pařit v hodinách hry a mít učitelky totálně na háku. To nemluvím o problémech s řešením poškození, krádeží atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 14:15

No a co děti... děti máte, že se tak rozohňujete co je pro ostatní nejlepší? ;) Jinak z článku snad ani neplyne, že by se mělo psaní rukou rušit, ale že psaní na PC je v dnešní době už podstatná gramotnost, a škola by to měla reflektovat. Úloha psaní a kreslení rukou je nezastupitelná a klávesnice s myší to nenahradí ani co se týče efektivity (nákresy, schémata), ani dalších přínosů (zmiňovaná jemná motorika atd.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:38

Já si myslím, že kdo vyleze ze základky, tak nepůjde makat někam do kanceláře, kde by potřeboval psát všema deseti. Takže stačí, když se psaní na klávesnici bude učit na střední škole, odkud už nějaký ty sekretářky apod. vylézají. To že někdo k práci potřebuje počítač ještě neznamená, že musí umět psát všema deseti - většinou stačí klikat myší a jednou za čas poslat email nebo něco - to zvládne i dvěma prstama . Dnešní děti jsou navíc ve styku s počítači většinou od malička, takže ta práce s klávesnicí jim není cizí. A kdo by tu šanci neměl, tak si může to psaní na klávesnici zapsat volitelně - pro tuto možnost jsem také hlasoval.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 12:26

popravde, makam vetsinou jen na pocitaci, takze jsem se po tech letech odnaucil psat nejak krasopisne, muj krasopis, je neco mezi hulkovym a psacimpismem, ale abych napsal neco podle tech smernic, to by byl sakra problem . Jednou jsem to z neznamych pricin zkousel a pripadal jsem si jako debilek. No, ono to ma jeden duvod, proc se ty deti uci psat krasopisne. Jednak je to jemna motorika a jednak je to cosi jako kulturni dedictvi, klasika a je v poradku, kdyz se to deti uci. Je to to stejne, jako kdyz se na polygraficke skole zaci uci stare klasicke postupy, uz kvuli tomu, aby meli pojem o souvislostech, pak se uci moderni postupy, ktere budou pouzivat. Nutit detem strojove psani na prvnim stupni, to je hovadina. Jednak, jak uz tu nekdo rekl, je to degenerujici cinnost a jednak tim trpi oci.

Desetiprstovkou fakt nepisu, ale tukam do toho pomerne rychle, tak to nevadi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 12:27

A jeste takova poznamka. Nejednou prichazi chvilka, kdy si clovek musi neco zapsat rucne na papir, co treba na pustem ostrove?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 12:35

Ale je to škoda se to v tomto věku nenaučit, protože děckám to jde líp a jsou míň ovlivněni pozdějšími zlozvyky. Sám umím všemi 10 od gymplu, kde jsme psaní strojem měli jako IT společně s ekonomy. Z tehdejšího psaní strojem si pamatuji jak to nejlíp šlo kamošovi, který byl dobrý klavírista. O to víc mě mrzí, že dcera, která hraje na klavír, s pc dělá už od předškolního věku, tak píše rychle, ale jako datel. A učit se všemi 10 nechce, ze vzdoru. Stejně tak je to u ní s nějakým krasopisem, kde argumentuje, že je to na nic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 12:46

Na nic to samozrejme neni, ale kazde dite ma svoji hlavu, jako kazdy dospely, me pis mrzi jedna vec a to ted odbocim od tematu psani rukou.

Doslova me se*re jaci ignoranti rostou z dnesnich teenageru, nezajem o historii vlastniho naroda, nezajem o nejake historicke souvislosti, nerikam aby se hlasili na fakulty historie a filozofie, ale chybi jim elementarni znalosti. Kdyz nekdo ve svych dnesnich 18 letech nevi, co to bylo CSSR, NDR, CSFR, kdo byl Dubcek, co bylo v roce 1968, kdo byl Dobrovsky, Palacky, Capek. Se ptam. Budeme svym detem cpat do hlavy jak umet psat vsemi deseti, nebo je spolecne s ucoteli a profesory obeznamime s nasi a vubec alespon zakladni svetovou historii? Misto toho nejaka potouchla ucitelka bude cpat prvnackum psaci stroj nebo PC, na to maji jeste dost casu. Sestra je ucitelka na druhem stupni, a kdyz deckam vyklada a vysvetluje co to znamena koncentracni tabor, tak se smejou, jakoby slo o komiks. Nezlobte se na me, ale mezi temito vecmi ma byt nejaka rovnovaha. kolikrat mam pocit, ze by spis nektere "deti" zaslouzily po drzce, no, spis jejich rodice, nic osobniho, myslim to vseobecne. Sorry za OT

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
uhu  |  23. 04. 2009 13:18

Vaše dcera má pravdu. Nikdo nemůže dopředu říci, že bude moci všech deset prstů používat. Já bych si nikdy nemyslel, že budu mít funkční jen dva na jedné ruce. Nemoc rozhodla. Proto díky za funkci "jedním prstem" ve Windows a za nízkozdvihové klávesnice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 14:22

Se vší úctou k vašim ztíženým podmínkám, je to spíš otázka statistiky - stejně jako tu někdo argumentoval pustým ostrovem, i zranění rukou je spíše výjimečný (a samozřejmě nezaviděníhodný) stav, ale pokud řekněme 95 % populace by nemělo se psaním všemi 10 problém, je to vcelku jasné a má význam to učit (a pro zbývající případy tu jsou pomůcky, které jste zmiňoval). Manželka má např. sníženou pohyblivost prstů na jedné ruce a používá při psaní jen některé, ale není to přece důvod proč by naše děti pokud jsou zdravé nemohli psát efektivně (sám jsem už naučený psát 4-6 protože kurzy pro nás nebyly a cítím, že mě to znevýhodňuje v práci, přitom fyzicky bych s tím problém neměl)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:28

Jak tak koukám, nejsem sám, kdo píče jak prase

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 13:00

A to nejen rukou, ale i na klávesnici jak tak koukám Uff, to je povedený překlem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 13:01

ehm...překlep Se to šíří jak mor tohleto.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:20

Problém článku je, že na psaní, nebo lépe řečeno na výuku psaní hledí pouze jako na způsob, jak se naučit psát, ale zcela opomíjejí, že psaní na ZŠ má hlavně za úkol naučit děti jemné motorice rukou, což je do života nepostradatelná dovednost a mlácením do klávesnice ji nenaučíte.Přesto jsem ale hlasoval proto, aby výuka psaní na klávesnici byla začleněna do výuky, protože jsou si v dnešní době ROVNOCENÉ s ručně psaným projevem. Jinak já psacím písmem nepíšu již hodně dlouho a až nyní jsem zjistil, že to čím ja píšu má dokonce své jméno, jelikož jsem v tomto článku zjistil, že píši písen Comenia aniž bych o něm kdy předtím slyšel. A co se týče toho testu a psaného projevu autorů, tak to je přímo ráj pro grafology, doporučuju autorům, aby si to nechali vyhodnotit. Jen v krátkosti, pokud něčí písmo tzv. stoupá ve směru psaného textu, je to projevem, že autor má o sobě vysoké mínění a že je to osoba sebevědomá a cílevědomá viz. vzory rukopisů páně Sedláka či Kašpárka a nejvíce je to znát u slečny Jany. Naopak opačný sklon napovídá o opaku, tedy o nízkém sebevědomí např. pan Doseděl. To je jen základ, takhle by se to dalo rozebrat do mrtě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:25

Zrovna náklonu, stoupání nebo klesání textu bych nepřisuzoval žádný zvláštní důvod. Prostě jen neumíte psát :).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:33

To říkejte grafologům

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 11:32

Grafologicky se ovšem dá rozebrat jen písmo, kterým člověk skutečně píše. Pokud se snažíte psát ručně delší texty jednou za deset let, není rozbor k ničemu (maximálně tak sklon vypoví o tom, na které straně klávesnice jste si dokázali alespoň na chvíli udělat místo na psaní) Přiznám se, že já se nezúčastnil, protože jsem prostě místo nebyl schopen udělat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:35

To bude asi také pravda. Teda nechtěl bych vidět Váš pracovní stůl, to by bylo na mě posedlého pořádkem na stole asi moc .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 12:31

No, dá se na něm provádět už i archeologický stratifikační výzkum. Ale nic odpudivého to není, vrstvy jsou tvořeny pouze rozličnými druhy papírů, sem tam proloženými plastem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 12:33

Znam lidi, co jsou schopni po letech vysypat z klavesnice rozkvetle pozustatky vlasskeho salatu, takze na tom budete nejspis dobre. Ja z klavesnice vysypavam popel, to vite spinku palim o spinku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 11:16

Ono je to hezký a užitečný, ale nedokážu si prakticky představit, jakým způsobem by děti psali na počítači testy, zkoušky, diktáty a jiné písemné práce na známky. U toho by se dalo hodně podvádět. jediné řešení, které mě napadá je ústní zkoušení. Tam je ale potom problém literatura a český jazyk (literaturu se našrotit a český jazyk jak?). Další problém je, co na to oči, když děti budou neustále zírat na displeje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:21

to by me zajimalo kde je problem....

Diktat muzes psat treba v poznamkovem bloku, to snad neni takovy problem a zrovna vcera ve zpravach tohle bylo probirane tema a tam ucitelka videla do vsech NTB co se tam deje a nerikej mi, kdyz si ve treti tride zacek bude prepinat mezi slovnikem a diktatem, ze si toho nikdo nevsimne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:23

Ta poznámka o těch očích je trefná... V tomto ohledu by bylo mnohem lepší pro zobrazování používat elektronický papír, ale to je zatím vzhledem k cenám technologie dost daleko.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:23

Úplně v pohodě. Psát testy na počítači není žádný problém, pokud se tedy nejedná o matiku, fyziku nebo chemii. A podvádět u toho (bohužel) opravdu nejde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:32

Diktát by nebyl problém, ale veškeré předměty, kde je potřeba jiný něž psaný projev, např. výpočty v matice, fyzice, chemii, atd. to by byl problém. A i kdyby někdo vyvinul nějaký program, který by to efektivně umožňoval. tak já osobně prostě si nedokážu představit provádět výpočty na PC. Vždycky když něco počítám, tak si to musím rozepsat rukou, líp se v tom pak zorientuji a lépe se mi počítá.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
ex-šéfredaktor Živě.cz | 23. 04. 2009 11:58

V článku jsem to asi nezmínil dost důrazně, ale je samozřejmě nesmysl zrušit psaní tužkou. Bez toho se člověk asi nikdy neobjede, navíc to cvičí motoriku rukou, jak tady píše někdo níže. Nějaké ty písemky se samozřejmě dají naspat ručně.

A co se týče očí - nejsem optik, ale myslím si, že dobře nastavený monitor a rozumný velikost písma namáhá oči stejně jako rukou zastíněný sešit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 11:01

tedy první čtyři xD a desítku ta je taky hodně jednoduchá (na ostatní si musím hodně vzpomínat)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 18:19

To slyším poprvé :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
videoeditor | 23. 04. 2009 11:00

Mám kluky v první a druhé třídě a byť jsem měl osobně z psaní vždy trojky (levák píšící pravou) a psacím písmem nepíšu, myslím že je zásadní se jej naučit. Pomáhá to cvičit koncentraci, motoriku a schopnost po sobě přečíst. Vím že nebudou psát v budoucnu krasopisem, ale ať si najdou sami svůj rychlejší styl a hlavně ať to po sobě přečtou.

Myslím že jsme u nás naprosto v pohodě. Vždy mi padá čelist na zem, když na nějaké zahraniční tiskovce vidím Japonce, jak si dělá rukou psané poznámky. Kmitá, jak oteklej a stejně moc nestíhá.

Učit psaní na klávesnici smysl určitě má, ale ne na prvním stupni, s těma malejma ručičkama jim to moc nepůjde. Tam by se spíš děti měly učit rozložení klávesnice, aby byly schopné něco vyťukat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 15:39

Přesně tak, jde o to, že šestileté dítě tak tak udrží tužku a je potřeba mu "vytrénovat" ruku. Proto se učí psací písmo jedním tahem: protože jedním tahem je to pro dítě snazší, než ruku zvedat a znovu pokládat (jednoduše má problém se strefit na papír na správné místo, takže při opětovném položení tužky na papír nemá moc šanci dobře navázat).

Později ať si každý dělá co chce, ale je potřeba v mládí potrénovat. Je to stejné, jako s násobilkou: jasně, že dneska má každý kalkulačku po ruce a nemusí tedy vědět, že 7x8=56... Jenže: když se to jako dítě nenaučí, nepropojí si spoje v mozku, tak bude v dospělosti prostě normálně blbej a nebude umět ani používat tu kalkulačku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
28. 04. 2009 11:01

Japonští inženýři patří mezi světovou špičku (Japonci jsou vůbec na špici ve všem, do čeho se pustí - je to součástí jejich životní filosofie). Podíl na jejich intelektuálním rozvoji má určitě nutnost učit se už od mala psát kanji, neboli japonské obrázkové písmo. Když japonec něco píše, tak to vypadá, jako by to napsal stroj. I latinka je krásně úhledná, a jedno písmeno je jako druhé. I soudruzi z Číny, kde se také děti od malička učí obrázkové písmo, už po postupné liberalizaci tamního trhu práce ukazují co umí.

Možná to některé překvapí, ale jako logopedické pomůcky se používají různé omalovánky, skládanky, origami, a jíné pomůcky. Mozková centra spolu totiž úzce souvisí a nezřídka se stává, že má dítě problém s řečí, a zároveň špatně píše. Přičemž zapojením několika mozkových center naráz se problém snáze odstraňuje.

Většinu věcí co se ve škole učíme asi v životě nepoužijeme. Ale pro rozvoj intelektu není až tak důležité co se učí, ale hlavně to, že člověk od malička trénuje mozek ke vstřebávání nových dovedností a vědomostí. Takže já jsem rozhodně pro, aby se děti učily úhledné písmo už od malička. Rozvíjí se tím nejen jemná motorika, ale pomáhá to v rozvoji všech mozkových center.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 10:59

Je fakt, ze uz si pripadam jak senilni starec, kdyz chytim do ruky tuzku a mam napsat neco psacim pismem Nektera velka pismena si uz skoro vubec nepamatuji jak se pisi. Velke H, L, S, Z, D

Na stredni jsem zacal psat jenom tiskacim a to mi vydrzelo dodneska.

A diky bohu jsem jeste byl rocnik, kdy jsme meli psani vsema deseti na elektrickych psacich strojich(dneska uz to na te skole neni...), takze psat vsema deseti umim, ale hacky a carky nad slovy ne, protoze jsme se k tomu uz nejak nedostali

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 11:06

A umis si predstavit to pozdvizeni, kdyz se na stredni psal diktat na velka a mala pismena a ja ho cely napsal tiskacimi pismeny?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:18

no to my byly taky vychcany, kdyz se psal diktat a byl tam treba nazev ulice Namesti republiky, tak clovek si taky nebyl 3x jistej zda ve druhem slove ma byt male nebo velke pismeno, tak jsem to napsal NAMESTI REPUBLIKY a nebyl problem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 12:32

Sranda je, že jistý si člověk nemůže být nikdy; bydlel jsem 10 let "Na výsluní" a oni z toho pak udělali "Na Výsluní", příště to bude třeba "Na Výsluňý". Některé "humanitní" profese a obory existují snad jen proto aby nebyla vysoká nezaměstnanost...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 13:48

Velmi rádi používáme tohle o němčinu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 07:54

Tak ono to spise zalezelo na ucitelce / uciteli. Ja mel na cestinu hodne prisnou ucitelku a tohle by mi rozhodne neproslo. A osobne se docela divim, ze to vubec nekdo dokaze tolerovat. Nic proti Tobe, to ne. Ale na druhou stranu se nemohu divit, ze dnesni mladez nic neumi, kdyz skolstvi vcetne 99% ucitelu stoji za starou belu. Me by neprostlo treba v matematice neoznaceni vysledku dvojitym podtrzenim. Mohl jsem to mit dobre, ale vysledek nebyl 2x podtrzeny... Dnes jsem docela rad, ze jsme meli ve skole pedanty, protoze vidim, ze to k necemu bylo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 07:54

Tak ono to spise zalezelo na ucitelce / uciteli. Ja mel na cestinu hodne prisnou ucitelku a tohle by mi rozhodne neproslo. A osobne se docela divim, ze to vubec nekdo dokaze tolerovat. Nic proti Tobe, to ne. Ale na druhou stranu se nemohu divit, ze dnesni mladez nic neumi, kdyz skolstvi vcetne 99% ucitelu stoji za starou belu. Me by neprostlo treba v matematice neoznaceni vysledku dvojitym podtrzenim. Mohl jsem to mit dobre, ale vysledek nebyl 2x podtrzeny... Dnes jsem docela rad, ze jsme meli ve skole pedanty, protoze vidim, ze to k necemu bylo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 04. 2009 10:38

Píšu pouze velkými tiskacími písmeny, když potřebuju zdůraznit, že ve slově (zkratce) jsou velká i malá písmena, tak ta velká prostě napíšu asi o třetinu větší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 14:50

Kupodivu i tiskací písmo má verzálky, kapitálky a minusky ;).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 17:20

A/a - já tam vidím rozdíl a přece je obojí tiskací :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 10:57

jsem na VŠ a krom matiky, kterou prostě realtime na PC psát nelze, jsem do papírového sešitu nic nenapsal, taky je to utrpení, když mám něco napsat rukou :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
videoeditor | 23. 04. 2009 11:05

Na vysoké škole technického směru se schématy, vzorečky a grafy to jde na počítači obecně dost těžko. Papír je taky lepší na třídění myšlenek a vizuální analýzu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:18

Asi tak a nejen na škole. Ono vůbec jak má člověk udělat schéma tak je dobrí umnět psát v ruce a ještě se hodí cvik v kreslení rukou. Sice jsme nadávaly proč máme rýsovat ručně a nemůžem to udělat v CAD. Ale teď jsem schopnej si díky tomu načrtnou obrázek, schéma a podobně daleko rychleji v ruce na papír. Mnohem líp se nad tím pak pracuje i ve víc lidech. To na počítači interaktivně mezi víc lidma prostě nejde.

Tím bych psaní na klávesnici na základní škole nezavrhoval v dnešní době by to asi už mnělo být povinné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:55

Proboha!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 18:57

To ze neco je povinne nezarucuje, ze to na nekoho bude mit nejaky dopad. Treba gramatika je povinna, uci se to celou zakladku a presto spousta diskutujicich neni schopna psat spravne. Tenhle vytvor by byl tak prinejlepsim za ctyri

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 20:53

Že ruční poznámky mají pořád něco do sebe, bych souhlasil. Ale že je "dobrí" to "umnět" nebo že by psaní na klávesnici "mnělo" být povinné, s tím fakt souhlasit nemůžu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:24

Přesně tak. Nedokáži si představit jak bych na VŠCHT např. v organické chemii smolil reakce na PC, to by zabralo 10x tolik času. Stejně tak např. Fyzikální chemie, kde je to zase samá rovnice a výpočet. Psát na PC lze tak maximálně na humanitkách.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 14:41

nebo IT

Loni jsem psal na PC vše krom matiky, algebry a elektra (letní semestr)

Letos papír používám opět jen na elektro :) (bohužel opět) (letní)

V zimním většinou výbají předměty, které na PC moc nejdou...

Popravdě i marketing a podobné mi na PC přijdou výrazně rychlejší, ač se musím zabývat tvorbou tabulek, formátováním,...

Ale naprosto chápu, že chemie, matika, ... na PC opravdu moc dobře psát nejde.

I když znám spolužáka, co stíhal přepisovat celé přesnášky ze statistiky a pravděpodobnosti s tím, že real-time tvořil i veškeré vzroce ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
ex-šéfredaktor Živě.cz | 23. 04. 2009 11:49

Ale už se nám pomalu objevují levné netbooky s dotykovým displejem. Myslím, že to je stroj přesně pro studenty - čmárání schémátek je stejně snadné a k tomu ostatní výhody notebooku. Teď jsem nedávno při návštěvě MS viděl, jak umí nějakej pluginek pro rozeznávání psaného písma ve Windows perfektně převádět matematické vzorce z ručně udělané čmáranice na úhledné vzorečky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
videoeditor | 23. 04. 2009 12:24

ne, rozlišení displeje, nutnost hledat nástroje na čtvereček, místo nakreslení čtverečku. "chytré upravení tvaru" když nechcete nic upravovat, fakt papír je papír. Tablet PC má smysl, ale chce to jiný přístup a je to na menší objem poznámek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 13:03

Tak s tablet PC ste se bud nesetkal nebo ho pouzival velmi kratce. Pokud chcete tak muzete (MS Word, One note,etc.) kreslit stejne jako tuzkou na papir (kdyz chci ctverecek tak ho na display proste nakreslim)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 13:23

Je to Windows 7, Math Input Panel. Funguje překvapivě dobře.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 19:53

psacim pismem se vprvni tride cvici jemna motorika ruky, uvedomte si jak neohrabanou jste mel ruku pred prvni tridou a jak motoricky zdatnou jste ji meli po druhe tride. mozna ze prave prechod na tiskaci pismo zpusobi snizeni kvality uceni se jemne motoriky, nebo se cas potrebny k dosazeni jiste urovne jemne motoriky protahne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 07:48

Tak tohle vymysl choreno mozku... Jeste bys take mohl napsat, ze ucit se mluvit je taky vlastne kravina, protoze staci klavesnice. A jestli Te neucili ve skole psat, tak je to problem ucitelu. Me tak trenovali od zakladni skoly. A pokud bych neumel psat rukou, byl bych na prednaskach v pr... Ono to take podle toho vypada, kdyz je nekdo jako Ty, staci se podivat na pisemny projev. Kdyz nekdy vidim jake hruzy pritelkyne opravuje, tak si rikam, ze to snad ani mozne, ze VS student pise hur nez prvnacek. Velikost pisma je 2cm... To opravdu mluvi samo za sebe

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 10:56

Zná někdo nějakej pěknej font psacího písma vč. háčků a čárek?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 23:46

akaDora. Akorat uz nevim, kde jsem ho stahnul

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 10:51

a nebudu jím psát nejspíše už do smrti :) když píšu, tak píšu hůlkovým písmem už i proto, že je čitelnější ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:18

Hůlkovým písmem jsem začal psát někdy ve 4. třídě - prostě jsem najednou napsal diktát "podle sebe". Reakce kantorů nebyly tak hrozné, jak jsem čekal - překousli to. Psaní tužkou má jednu nespornou výhodu - z vlastního pravopisu se lépe učí. Mám to mnohokrát odzkoušené.

Osobně si myslím, že nutit prvnáčkům normalizované psací písmo je pitomost. Psací písmo se dá lehce upravit k obrazu svému, čímž se rodí odporně vypadají škrabopis. Moje hůkové písmo sice není nijak zvlášť krásné, ale přečíst se dá, což o některých rukopisech říct nelze.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
CZECH NEWS CENTER | 23. 04. 2009 11:30

Já jsem si zhruba v sedmé třídě, kdy jsem začal psát tiskacím, vytvořil tiskací font i pro azbuku :) Akorát ho potom nikdo z učitelů nedokázal přečíst, takže to byl trochu problém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2009 16:25

Já k vám taky přidám. Na psacím písem jsem přestal psát v 6. třídě. Konflikt jsem měl akorát jednou s češtinářem ale nakonec to vzdal. Ale když mám psat psacím, tak musím hodně přemýšlet, jak se co píše...např velké Q

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 14:12

Taky a poslední dobou už ale začínám psát psacím způsobem i hůlkové písmo - jak jsem líný zvedat tužku, spojuju i velká tiskací písmenka, byť tenčí čarou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 10:49

Je tu nekdo, kdo chape reakci one kantorky?

"Výuku psaní na klávesnici jsem prosadila před několika lety v rámci prvního ročníku cvičení. Dva měsíce studenti psali ve výuce, pak trénovali sami. Bohužel kolegové nechápou význam a přínos této dovednosti, a jelikož byli líní se s programem naučit dělat a vysvětlovat základy studentům, obíhala jsem několik let všechny skupiny prváků, ač je neučím, a cca během 20 minut je seznámila s držením rukou a zásadami a odkud co stáhnout a jak s programy pracovat. Dva roky psali studenti cca po měsíci až dvou testy na známky. Vzdala jsem to."

Nechapu, co tim jako chtela rici.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
redaktor Živě.cz | 23. 04. 2009 10:52

1. bojovala s nezájmem kolegů kantorů

2. sama místo nich připravovala testy pro celou školu

3. po dvou letech to vzdala

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 04. 2009 11:05

TO jsem pochopil. Ale co znamenaji vety "Dva roky psali studenti cca po měsíci až dvou testy na známky"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:17

Autorka tím chtěla říct, že dávala žákům opisy určitého textu a známkovala je. Máte předlohu textu, kterou musíte za určitý čas opsat - např. za 10 minut (v současné době do počítače,méně často se používají elektrické psací stroje). Text, který opisujete má určitý počet znaků, v textu mohou být nazeleny chyby, např. za každou chybu strhnete 50 napsaných znaků. Měl-li text např. 2000 znaků, opisoval jste jej 10 minut, rychlost psaní je 200 znaků/min. Pokud však jste v tomto textu měl chyby, kdy za jednu chybu odečtete 50 znaků, tak (2000-100)/10 = 190 znaků/min. Pomocí této rychlosti si stanovíte stupnici a podle ní známkujete.

Osobně jsem začínal psát na ZŠ na klasickém psacím stroji, následně jsem měl na konci ZŠ půl roku administrativu. Na SŠ administrativa 4 roky, kdy se psalo na el. psacím stroji. Bohužel mojí nevýhodou je to, že jsem se učil na klasice, odkud mám vysoký zdvih prstů,čímž se samozřejmě rychlost psaní snižuje. Ale zase mi tak o moc nejde, 270 za minutu dám v pohodě

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 11:39

50 znaků se myslím odečítá při státní zkoušce, při běžné výuce se obvykle používá 10 znaků. Kromě rychlosti se také známkuje přesnost - známky odstupňované po 0,2 % (státní zkouška myslím 0,15 %) takže horší než 99,2 % už je 5.

Z obou známek se pak jako celková použije ta horší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 12:05

asi máte pravdu, těch 50 je u státní zkoušky (asi proto si to tak dobře pamatuju i když je to už nějakejch pár let zpět)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 04. 2009 14:10

Další problém je s porozuměním psanému textu. A to se ničím jiným než čtením od mala nenaučíte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor