Umíme ve Flashi – 12. díl – kreslicí aplikace, úvod

Dnešním dílem se začneme podrobnější seznamování se s možnostmi kreslení ve Flashi pomocí AS. Pro začátek si vytvoříme jednoduchou aplikaci, která bude umět kreslit barevné linky včetně jejich mazání.
Umíme ve Flashi – 12. díl – kreslicí aplikace, úvod

Metoda kreslení čar

Pro kreslení jednoduchých čar dnes využijeme tři metody třídy MovieClip. Jedná se o metodu LineStyle(), moveTo() a lineTo().

Nejdříve, než začneme s kreslením, je nejlepší si vytvořit prázdný MC, do kterého budeme později čáry kreslit. Jakmile máme objekt vytvořen, nic nám nebrání začít pomocí uvedených metod kreslit.

První metoda se používá vždy před započetím kreslení a nastavuje vlastnosti kreslené čáry. Metoda lineStyle() má tyto parametry:

  • thickness – tloušťka kreslené čáry
  • rgb – hexadecimální hodnota barvy kreslené čáry
  • alpha – hodnota průhlednosti kreslené čáry

Další, méně využívané parametry:

  • pixelHinting – nabývá hodnot true/false a pomocí tohoto parametru lze ovlivnit lepší vykreslení čar
  • noScale – může nabývat hodnot „normal“, „none“, „vertical“, „horizontal“ a jedná se o určení, jakým způsobem se bude nakreslená čára roztahovat při změně velikosti okna přehrávače
  • capsStyle – může nabývat hodnot „none“, „round“ a „square“ a pomocí této proměnné lze určit zakončení kreslené čáry
  • jointStyle – pomocí hodnot „miter“, „round“ a „bevel“ určujeme, jestli budou rohy spojení dvou čar ostré, kulaté a nebo šikmé.

Pokud máme určen typ kreslené čáry, musíme určit, od kterého bodu se má začít kreslit. K tomu nám poslouží metoda moveTo(), která má dva možné parametry. Jedná se o x-ovou a y-ovou souřadnici bodu, od kterého se má začít kreslit.

Poslední metoda je moveTo() a jak už asi tušíme, pomocí této metody určíme bod, kam se má čára nakreslit. Tato metoda má opět dva parametry, které určují souřadnice cílového bodu.

Nakreslení jednoduché čáry pak můžeme napsat takto:

cara.lineStyle(1, 0xFF0000, 100);
cara.moveTo(0, 0);
cara.lineTo(100, 100);

Výsledkem bude linka o tloušťce 1px barvy červené a nulové průhlednosti. Linka bude začínat v bodě 0,0 a končit v bodě 100,100

Kreslicí program

Uvedené metody jsou opravdu velmi jednoduché, proto si hned vyzkoušíme, jak by se dala vytvořit taková základní kreslicí aplikace. Popis funkcí je následující: budeme chtít mít na ploše tužku, pomocí které kreslíme různobarevné čáry. Tato tužka bude měnit barvu podle právě zvolené barvy čáry.

Zadání je zřejmé, pustíme se do práce. Nejdříve si nakreslíme MC objekt tužky, do kterého umístíme objekt, reagující na změnu barvy. Může to být například tělo tužky, nebo její hrot. Instanci objektu pojmenujeme „telo“.

MC tužky vložíme na hlavní scénu a pojmenujeme jej „tuzka“. Na panelu akcí napíšeme objektu následující skript:

onClipEvent (load) {
 _level0.createEmptyMovieClip("kresba", 1);
 startDrag(this, true);
 this.swapDepths(2);
 barva = 0x000000;
 Mouse.hide();
}
onClipEvent (mouseDown) {
 pressed = true;
 _level0.kresba.lineStyle(1, barva, 100);
 _level0.kresba.moveTo(_root._xmouse, _root._ymouse);
}
onClipEvent (mouseMove) {
 if (pressed) {
  _level0.kresba.lineTo(_root._xmouse, _root._ymouse);
 }
}
onClipEvent (mouseUp) {
 pressed = false;
}

Zde ihned po načtení symbolu vytvoříme instanci objektu „kresba“ na hlavní scéně, do kterého budeme kreslit čáry. Necháme tužku přetahovat společně s kurzorem myši, který schováme. Nastavíme na základní hodnotu proměnnou „barva“, která nám bude sloužit pro nastavení barvy kreslené čáry.

Následuje událost mouseDown(), která určí začátek kreslené čáry. Událost mouseMove() detekuje pohyb myši a pokud je tento pohyb proveden, kreslíme pomocí metody lineTo() čáru.

Pokud tlačítko myši uvolníme, dojde k zastavení kreslení čáry.

Nyní se vrátíme na hlavní scénu a nakreslíme zde čtyři různě barevné objekty, které budou sloužit pro přepínání jednotlivých barev tužky. Objekty pojmenujeme „b1“ až „b4“ a do prvního snímku scény napíšeme následující kód:

var barva:Color = new Color(tuzka.telo);
b1.onPress = function() {
 tuzka.barva = 0x000000;
 barva.setRGB(0x000000);
};
b2.onPress = function() {
 tuzka.barva = 0x009900;
 barva.setRGB(0x009900);
};
b3.onPress = function() {
 tuzka.barva = 0xFF9900;
 barva.setRGB(0xFF9900);
};
b4.onPress = function() {
 tuzka.barva = 0x003366;
 barva.setRGB(0x003366);
};

Zde si vytvoříme nový objekt třídy „Color“, pomocí kterého budeme obarvovat objekt „telo“ v tužce. Následuje přiřazení akcí jednotlivým objektům na ploše, které po kliknutí změní barvu tužky a proměnnou „barva“, určující, jak bude kreslená čára vypadat.

Nakonec ještě na scénu přidáme jedno tlačítko, kterému přiřadíme tuto akci:

on (release) {
  kresba.clear();
}

Ze které je zřejmé, že tlačítko slouží pro vymazání nakreslených čar.

Výslednou aplikaci si můžeme prohlédnout zde. Zdrojový soubor je k dispozici zde.

Témata článku: Software, Programování, Červené tlačítko, Díl

1 komentář

Nejnovější komentáře

  • gully, gully 27. 12. 2005 9:31:27
    http://diskuse-zaciname-s-flash-mx-2004.wz.cz
Určitě si přečtěte

Jak se dostat do Windows, když neznáte heslo nebo nejste administrátor

Jak se dostat do Windows, když neznáte heslo nebo nejste administrátor

** S instalačním diskem Windows a znalostí pár příkazů odemknete téměř každý počítač s Windows. ** Poradíme i jak se tomu bránit

24.  7.  2017 | Tomáš Holčík | 38

Nový solární článek dokáže zachytit téměř veškerou energii světelného spektra ze Slunce

Nový solární článek dokáže zachytit téměř veškerou energii světelného spektra ze Slunce

** Vědci vytvořili nový typ solárního článku, který se pyšní neuvěřitelnou efektivitou ** Speciální trojrozměrná struktura dokáže zachytit téměř všechny vlnové délky světla ze Slunce ** Systém solárního článku využívá koncentrátorových čoček pro světlo

22.  7.  2017 | Karel Javůrek | 20

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

Prolomí tanec tří mrtvých hvězd teorii relativity?

** Einsteinova obecná teorie relativity je jedním z hlavních pilířů dnešní fyziky ** To ale vědcům nebrání, aby se ji neustále nepokoušeli sesadit z trůnu ** Tentokrát k jejímu testování využili systém pulzaru PSR J0337+1715

26.  7.  2017 | Stanislav Mihulka

Další důkaz o existenci Planety 9

Další důkaz o existenci Planety 9

21.  7.  2017 | Jiří Černý | 5


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test NVMe a SATA SSD

Máte slabý signál
Wi-Fi? Poradíme!

Jak umělá inteligence opravuje fotky

Kupujete dron? Ty levné se nevyplatí