Umění, multimédia a život

Jaká byla výstava multimediálních CD-ROM, která proběhla ve dnech 31. 5. až 3. 6. v pražském divadle Archa.
Marek Šalanda: Řekne-li se výstava, vybaví se mnoha lidem pasivní prohlížení exponátů s dlouhým únavným výkladem. Uslyšíte-li multimediální CD-ROM, vzpomenete si možná i na cédéčka, která byla té pravé „multimediálnosti“ poněkud vzdálena.

Pokud jste však zapomněli na to, co jste v takových podobách znali, pak jste byli připraveni navštívit výstavu multimediálních CD-ROM, která proběhla ve dnech 31. 5. až 3. 6. v pražském divadle Archa. Výstava byla součástí mezinárodního festivalu Entermultimediale, který se vedle CD-ROM věnoval také robotům, interaktivním multimédiím, umění na Internetu, videu a experimentálnímu filmu. Zpestřením byly také večerní performance.

Sklepní scéna
Příšeří středně velké místnosti vedle kinosálu, více než desítka počítačů, mezi nimiž nechybí ani Macy, francouzština střídající se s němčinou, angličtinou a češtinou – stačí si jen sednout k jednomu z počítačů a výstava může začít. Na nudu nezbývalo, spíše se občas rychleji rozběhly hodinky – v takovém prostředí bylo snadné zapomenout na čas.

Každý exponát byl originálním pojetím využití multimediálních možností, každý byl svým způsobem uměleckým dílem. Hned na začátek jsem prolistoval dvěma knihami Jean Jacques Rousseaua. Francouz Boissier využil možností kombinace erotických scén s realisticky pojatým herbářem. Přelitý text z knih? Kdepak, nešlo přece o výstavu pravěku multimédií.

O kousek vedle jste se mohli nechat provést domem, v němž se zastavil čas, nebo popřemýšlet nad nekonvenčně pojatou výstavou upomínkových předmětů Maďarky Hegedüs. Oslovit vás mohl i svět nástrojů Erica Lanze, který zprvu působil tajemně a při zostření nabídl obraz známé skutečnosti.

Bez povšimnutí nešlo ponechat také mapu vztahů mezi strojem a člověkem Australana Sterlaca nebo nezávislé pojetí obrazu světa, v němž se Chris Maker snaží zesměšnit jeho hranice a podivné definice.

Kampak, kam jdeme?
Triky a zajímavými příklady se obrazovky monitorů jen hemžily – od jednoduchého zaostřování, ovládání bez klepnutí myší, přes umělecké pojetí koule ve 3D až po prostorové zobrazení.

V příšeří místnosti jsem strávil tři hodiny, které mě odpoutaly nejen od času, ale i od pojetí multimédia tak, jak ho známe u nás. Najednou jsem věděl, že umí jít správným směrem a že překroucený český přístup je snad jen dočasným fenoménem. Jak moc by takovou koncepci a efekty potřebovali právě čeští tvůrci… Pokud však bude inspirace stále více, o osud našich multimediálních cédéček nemám strach. Pěšiny už máme, teď se jen musíme vydat tou správnou cestou.


Právě vyšlo
nové číslo
časopisu Computer.

Váš názor Další článek: Bezkuličkové myši: rudé tváře na stole

Témata článku: Hudba, filmy, seriály, Multimédia, Umění, Arch, Život, Erica, Místnost, Originální díl, CD-ROM, Festival, Originální pojetí, Mezinárodní festival, Nema, Nemo, Nezávislý film, Archon, Správný čas

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost