Na počátku roku 2020 byl tým Google Research pověřen hledáním nových nápadů na projekty zaměřené na urychlení opatření proti klimatickým změnám. „Zkoumali jsme různé nápady, od kultivovaného masa po energii a znečištění ovzduší,“ vypráví softwarový inženýr Dotan Emanuel.
Jednoho dne u večeře Dotan sdílel nápady se svou rodinou. Rozhovor se brzy stočil k frustraci dopravních semaforů, na kterých auta často musejí čekat bezdůvodně dlouho. „Myslel jsem si, že s dopravními semafory nemůžeme nic dělat,“ říká na blogu Google Dotan. „Ale výzkum je o tom, řešit neznámé a fascinující výzvy.“
Klíčem jsou dopravní trendy z Map Google
Silniční doprava je významným zdrojem emisí skleníkových plynů, zejména ve městech. Nejvíce znečištění vzniká na křižovatkách, kde může být až 29× vyšší koncentrace škodlivin než na otevřených silnicích. Přibližně polovina těchto emisí pochází z aut, která se znovu rozjíždějí po předchozím zastavení. S miliony semaforů po celém světě je rozsah tohoto problému obrovský.
Dotan a jeho tým se ponořili do detailů dopravního inženýrství. Zjistili, že ačkoli je určité množství zastavování a rozjíždění nevyhnutelné, část se dá eliminovat optimalizací načasování semaforů. K tomu města tradičně potřebovala buď drahý hardware, nebo bylo nutné provádět zdlouhavé ruční sčítání vozidel, přičemž ani jedna metoda neposkytovala úplné informace o klíčových parametrech potřebných ke správnému nastavení.
„Rychle jsme pochopili, že máme silnou výhodu, ze které by města mohla těžit – přes deset let údajů o dopravních trendech z Map Google po celém světě,“ vysvětluje Dotan. „A o několik týdnů později jsme měli připravený návrh projektu.“
Projekt Green Light
Tak vznikl projekt Green Light – iniciativa využívající umělou inteligenci k doporučení pro dopravní inženýry, jak optimalizovat stávající semafory a snížit emise ze zastavování a rozjíždění. Po zhodnocení desítek dalších skvělých nápadů byl Green Light díky své jednoduchosti, škálovatelnosti a potenciálním dopadům vybrán jako optimální řešení.
Odborníci využili informace o dopravních trendech z Map Google k vytvoření modelu umělé inteligence, který analyzuje provoz v křižovatce. Model zohledňuje vzorce zastavování a rozjíždění, průměrné čekací doby na semaforu a koordinaci mezi sousedními křižovatkami.
Optimalizace pomocí umělé inteligence
AI pak identifikuje možné způsoby zlepšení – například zkrácení červené v době mimo špičku nebo vzájemnou synchronizaci křižovatek. Doporučení následně přezkoumají dopravní inženýři a mohou být implementována během pěti minut pomocí stávající městské infrastruktury.
„Abychom dosáhli pozitivního dopadu na klima, musíme být schopni rychle nasadit doporučení Green Light ve městech po celém světě,“ říká manažer programu Alon Harris. „Proto jsme vše nastavili jednoduše a lehce – města nemusí investovat do speciálního softwaru nebo hardwaru. Jen jim poskytneme naše doporučení, oni je vyhodnotí a uvedou do praxe.“
Reporty pro města
Od prvního pilotního projektu v roce 2021 otestovali toto řešení na celé řadě křižovatek, zdokonalovali predikce a nasadili Green Light ve více než desítce měst po celém světě, včetně Rio de Janeira, Seattlu, Bengalúru a nedávno Bostonu. Vyvinuli také přehledný panel pro snadné sdílení doporučení a analýz s partnerskými městy a průběžně monitorují potřebné změny.
O desetinu menší emise
„Každému městu nabízíme podrobné reporty s konkrétními ukazateli dopadu, například kolik zastavení na křižovatkách se ušetřilo v průběhu času. Myslíme si, že to bude skutečný podnět nejen k implementaci prvních doporučení, ale také k rozšíření Green Light na více křižovatek,“ říká Alon.
Dnes je Green Light aktivní na více než sedmdesáti křižovatkách, pomáhá šetřit palivo a snižovat emise až pro 30 milionů jízd měsíčně. První čísla naznačují potenciál snížení počtu zastavení až o 30 % a snížení emisí na křižovatkách až o 10 %.
Odborníci z Googlu nyní pracují na rozšíření Green Light do stovek dalších měst a tisíců křižovatek. Doufají, že snížení počtu zastavení přinese lidem více radosti. „Znáte ten pocit, když projedete pět zelených světel za sebou a máte pocit, že máte štěstí?“ říká Dotan. „Chceme, aby tento pocit zažilo více lidí po celém světě.“