Umělá inteligence | USA | Létání

Umělá inteligence Flyways plánuje trasy letadlům. Šetří čas i palivo a minimalizuje zpoždění

  • Americké aerolinky používají pro plánování letů umělou inteligenci
  • Přináší významné úspory leteckého paliva a nižší emise CO2
  • Tento software by mohl přispět k ekologičtějšímu létání

Přemýšleli jste někdy nad tím, na základě čeho piloti letadel vědí, kudy mají letět? Jedním ze základních podkladů je letový plán – dokument, obsahující informace o letadle, plánované trase, posádce a další údaje. Na základě tohoto dokumentu je pak vydáno povolení k letu.

Americká letecká společnost Alaska Airlines již rok zkouší pro sestavování letových plánů používat umělou inteligenci, informuje magazín Fortune. Software bere v úvahu celou řadu parametrů, jako jsou údaje o předpokládaném počasí nebo letovém provozu. Největším benefitem mají být úspory paliva a času.

AI sestavuje letové plány

Technologii nazvanou Flyways vytváří kalifornský startup Airspace Intelligence se sídlem v Palo Altu. Na jeho webových stránkách je uvedeno, že jde o „budoucnost řízení letů“ s využitím umělé inteligence. Alaska využívá tento software v novém ústředí v SeaTacu, označovanému jako „The Hub“.

Výsledky zkušebního provozu předčily očekávání: přinesly významné úspory leteckého paliva a nižší emise oxidu uhličitého. Kromě toho také přispěly k vyšší přesnosti příletů a odletů. Aerolinky se proto rozhodly využívat software ve větší míře – pomůže jim s řízením všech jejich letů, to jest asi tisíc letů denně ve 48 státech. „Pro letectví to znamená podobnou změnu, jako Mapy Google a Waze pro řidiče,“ řekl v rozhovoru ředitel letového provozu Pasha Saleh.

Flyways se skládá ze souboru několika různých modulů strojového učení, jež jsou propojené dohromady. AI dokáže předpovídat, jak se bude vyvíjet počasí, vypočítat pravděpodobnou polohu ostatních letadel na obloze a sestavit vlastní trasy reagující na všechny faktory. Zvládne to během několika sekund, přičemž upřednostňuje trasy, které nejvíce šetří palivo.

Software místo dispečerů

Umělá inteligence pomáhá hlavně tím, že dokáže vytvářet rychlejší vlastní trasy, které letadlům umožňují vyhnout se tradičním koridorům používaným pro přelety mezi navigačními body. Fortune klasické trasy označuje jako „dálnice na obloze“.

Dispečeři musí určit, jakou trasou se letadlo vydá, na základě zvážení mnoha faktorů, jako jsou předpovědi počasí a větru, omezení vzdušného prostoru, zprávy o turbulencích a další podklady. Trasu ovlivňují také letové plány ostatních letadel na obloze a jejich vzájemná interakce.

Startup spolupracuje s Alaska Airlines, protože tato letecká společnost byla nejvstřícnější k testování nové technologie. Mezi největší konkurenty patří software pro řízení letů prodávaný společností Boeing a její dceřinkou Jeppesen, nazvaný JetPlanner Pro.

Alaska Airlines je sice prvním komerčním dopravcem, který software Flyways používá pro plánování letů, ale pravděpodobně nezůstane dlouho osamocená. Větší využívání těchto systémů by mohlo mít velký vliv na emise oxidu uhličitého v leteckém sektoru a vést k méně častému zpoždění letů.

Diskuze (8) Další článek: Týden Živě: Intel končí s nanometry a vesmírný turista není astronaut

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,