Kuře nehrabe zadarmo ani na Internetu: dominantní internetové aukční domy zvyšují poplatky.
Zatímco uživatelé českých aukčních serverů se mohou těšit z toho, že mohou kupovat i prodávat své zboží bez jakéhokoli poplatku provozovateli, v Americe byly tyto poplatky před několika týdny podstatně zvýšeny. Největší světový aukční dům eBay vybírá od zákazníků peníze za účast v aukci a tyto poplatky nejsou úplně zanedbatelné; závisí na vyvolávací ceně či na tzv. reserved price (totéž co často diskutovaná minimální cena na
Aukce.cz). Poplatek u nejlevnějších aukcí (do 10 dolarů vyvolávací nebo minimální ceny) je nyní 30 centů, tj. 3 % z této ceny, pak procentuálně klesá a u nejdražších aukcí s cenou nad 200 dolarů činí 1,5 % (3,30 dolaru). Poplatky jsou hrazeny bez ohledu na to, zda se zboží prodá. Jenomže eBay.com je dnes už tak velké tržiště, že svého zájemce si zde najde podle mého odhadu více než polovina nabízeného zboží (je to dáno také jeho tradicí a zkušenostmi prodejců – neprodejné zboží tam „na blind“ nikdo nenabízí, už kvůli těmto poplatkům). Podobné zvýšení cen oznámila i aukční sekce na Yahoo; zde jsou ale poplatky nižší než na eBay.
Domníváme se, že eBay i Yahoo mají možné riziko spojené se zvyšováním poplatků (útěk zákazníků jinam) dobře spočítané. Oba největší aukční domy ukazují, že přichází čas, kdy je možné si na Internetu říci o peníze. Před několika lety by to bylo nemyslitelné, protože lidé, prodejci i kupující si nevytvořili pevné návyky a byli ochotni rychle měnit služby. Dnes si už skoro nelze představit, že by v USA vznikl jiný aukční dům, který by dal své služby zadarmo a přetáhl z eBay všechny zákazníky – milióny nakupujících a statisíce prodávajících zde mají svou historii, hodnocení, účty, nástroje k tvorbě a sledování aukcí, a to je už dnes skoro neporazitelné.
Můžeme se dočkat nasazení poplatků „natvrdo“ i na českých aukcích? Dotaz by měl znít v jednotném čísle, protože kromě Aukce.cz zde není žádný jiný aukční server, který by se mohl považovat za etablovaný a navštěvovaný. Domnívám se, že na ustanovování těchto poplatků je ještě brzy, protože český internetový aukční trh není moc velký – jedná se o stovky, maximálně tisíce lidí, kteří aktivně využívají tuto metodu obchodování přes Internet. Kvůli nedostatečně velké zákaznické skupině se zatím prodá jenom malá část zboží (okolo 10 % podle našich zkušeností), takže by asi nebylo průchozí vybírat poplatky jen za vystavení (listing) zboží. Tak jako u jiných e-komerčních služeb, založených na styku mezi občany (tj. snadno „anonymizovatelnými“ subjekty), by mělo přinést podstatné zintenzivnění těchto služeb až zavedení a etablování elektronického podpisu, který učiní transakce důvěryhodnými a závaznými; pak pravděpodobně dojde i k vybírání různých poplatků, neboť z inzerce se tyto weby, stejně jako eBay, neuživí.