Ne Linux nikdy nebude lepší než Windows, dokud nezačne podporovat stejné množství programů jako Windows. Vždyť si tam ani pořádne nejde nic nainstalovat, většinu programů nepodporuje a to už ani nemluvím o hrách, nic se tam nedá hrát. To je tak maximálne dobré pro nějakého důchodce na surfování na internetu a kancelářskou práci. Pro mě systém k ničemu.
To je v pořádku. Máš plné právo volby používat systém, který ti vyhovuje. A nikdo tě nenutí používat jiný, nebo snad ano? Myslím tedy soukromě. V zaměstnání, pokud tam pracuješ na PC, si vybírat nemůžeš, to je jasné. Ale stejně tak, jako tobě vyhovují Windows, jinému bude vyhovovat Linux a bude pro něho lepší volbou, než Windows. Naprosto stejně, jako je tomu naopak ve tvém případě.
Na staršom PC(2010) som Linux nerozchodil úpešne a to sa nepovažujem za nejakého neznalého. No tak SSD+W10 a je vyriešené sem tam síce aktualizacia porozhadzovala ikony alebo sa aktualizoval kedy som nechcel aj napriek stopnutiu služby update. Inak fajn. Čiže môj záver: na starý PC treba skúsiť nejaký linux nenáročný pokial funguje tak fajn, ked nie tak nový PC a ten bude mať výkonu aj na W10. Nestojí to za tie hodiny hraním sa s PC a príkazovým riadkom a nakoniec z toho aj tak nič neni. Uvidíme kam pokročí v budúcnosti sa mu nebránim 😉
Ano - omalovánkové Linuxy moc smysl nedávají - tam se prostě musí jít na ten Windows jiným způsobem - nabídnout něco, co Windows teď nenabízí. Tedy odlehčený systém bez zbytečností. Kdyby tohle Linuxáci pochopili, tak ten podíl bude vypadat jinak.
presne tak. anarchia vo vyvoji ale zjavne nefunguje tak dobre ako si autisticki linuxaci myslia
Z vašeho komentáře je zřejmé, že nechápete cíle otevřeného softwaru.Doporučuji shlédnout nějaké přednášky Richarda Stallmana.Mimochodem linuxácká anarchie funguje mnohem lépe, než si kdy korporáty mohly představit. Dneska má vlastní distribuci HPE, IBM, Oracle, Intel... a taky Cern, Čína a tak dále. Prostě samí idioti, co netuší, co je dobré.
to je v poriadku ze sa niekomu paci produkovat polofunkcne produkty, pretoze to robia zdarma a vo volnom case, ale nech nikto netvrdi ze su super. par ich super je, aspon pre domace pouzitie bohate, ale cely linux desktop ekosystem nefunguje dostatocne hladko aby bol atraktivny
Polofunkční?Jakože RHEL je polofunkční? Nebo Oracle Linux? Máte pocit, že v Cernu by se spokojili s polofunkčním Scientific Linuxem?Android že používá polofunkční kernel?Nebo třeba 7 zip je takový typický polofunkční software.Takže nejen nevzdělanost, ale ještě nadutost.
Abych nezapomněl, AWS běží na Linuxu (největší klaudový poskytovatel), Google Cloud běží na Linuxu, Azure běží na Linuxu. Linux taky běží na všech 500 nejvýkonnějších počítačích světa.No prostě polofunkční produkt.
Ukludni sa šéfe, hovorím o počítačoch do domácnosti.To že android je dobrý OS a prešiel neskutočným pokrokom, kedy mobil neseká, nereštartuje sa, nevypinaju sa aplikácie nepopieram.
ty se uklidni tlachale, pokud je něco polofunční, pak nedodělané wincky, určo ne linux.
Ono se tu dost plete Linux a GNU/Linux.Na Linuxu nic "nedodělaného" není, byť vývoj samozřejmě běží pořád dál.Co se týká linuxových distribucí, tedy třeba GNU/Linux, těch je tolik, že to nelze říci. Jsou tu různé velmi stabilní a konzervativní distra, jako třeba Debian nebo RHEL, a vedle toho zase spousta bleeding edge distribucí. Mezi nestabilní distribuce řadím třeba non-LTS Ubuntu, což ale zrovna 20.04 není.
Pro bezne uzivatele nic nez omalovankove systemy vubec nepripada v uvahu. A dokud to linuxova komunita nebude akceptovat ... bude v diskusich furt dost legrace. (Ikdyz legrace.. Mnohdy to hranici minimalne s aspergerem a tomu neni hezke se smat.)
Myslím, že o omalovánky ani tak nejde. Vzhled je běžnému uživateli naprosto ukradený, i kdyby to vypadalo jako Win3.1. Mluvil bych spíš o klikacím GUI, které je pro běžné uživatele to nejpodstatnější. Na Linuxu mám sice na výběr milion různých alternativ GUI/shellu, ale většina z nich funkčností odpovídá Win95 a často naprosto běžné operace, které ve Win udělám na 1-2 kliknutí, musím řešit přes terminál a ještě k tomu v dokumentaci lovit naprosto neintuitivní přepínače, aby to vůbec fungovalo.
Komunita retardovanych blbečků se snaží nabourat s nefunkčním os zaběhlý systém. Ok tedy
nebuď na ně tak hnusný, oni ti win klikači v 99% ani neví, že mají jinou volbu, jak jim ten NB nebo DT podstrčí v Oukeji do tlap tak ho provozuj. A nevšiml jsem si že by zaběhly systém (od embled, až po super 500) mohli tím svým lapačem virů nabourat, vždyť ani neumí číst jeho FS.
Mě už Linux přesvědčil dávno a skoro každý den se učím něco nového. Cítím se jím být velice duševně obohacen a moc mě baví. Většina z těch věcí se kterými si hraju - virtualizace, kontejnerizace, orchestrace, kompletní virtuální síťová infrastruktura, programování, strojové učení... by na jednouživatelském proprietárním Windows buď nebyla možná, nebo byla naprosto těžkopádná, nebo nebyla v souladu s EULA. Ale pravdou je, že naprostá většina lidí nic takového nepotřebuje, nevyhledává a neřeší, takže mají na 100% pravdu že Windows je pro ně uživatelsky lepší volbou.
Linux může být fajn když si zvyknete, že něco funguje 10 světelných let lépe jak na win, něco oželíte jako třeba funkce myši od logitechu, nefunkční vypínání monitoru zkratkou když jej přehodím do jiného než defaultního umístění a dalo by se pokračovat. Ale ta rakovina okolo .. když potřebujete něco poradit tak z 90% jsou okolo linuxu panicové jako berger, novotný, a nevím kolik ještě útočných, zhrzených blbů, kteří na vás pouze zautočí, vymáčknou beďar a místo pomoci jdou pak onanovat na živě a hýkat pod články o aktualizacích windows apod.😉
vypínání monitoru zkratkou myslíš win+L ? tj zamykání obrazovky a přechopod do spánku? To mám na LInuxu funkční taky. Nebo máš na mysli fyzické vypnutí, tak o tom nevím ani na líných W10 v práci (ku_va, ty my zase včera hly žlučí, bych v tu chvíli nechal zbičovat ty, kteří tu sračku do firmy dotáhli )
Ptejte se na jiných webech které jsou pro uživatele Linuxu. Já to tak dělám. Sice se mi tam jeden hlupák pod každým dotazem posmívá, ale s tím je potřeba počítat. Často pomůže dát chybu/dotaz do internetového vyhledávače, zejména anglicky, český internet je dost malý. Změny, které v Linuxu udělám si zaznamenávám a ukládám stranou abych po reinstalaci apod. mohl rychle vše zopakovat bez otravování se s tím.PS: před přechodem na Linux je ideální vytvořit si seznam oblíbených aplikací a najít si Linux alternativy. Pak Linux nainstalovat na jiný disk abych měl možnost návratu.
BUF chtějí používat svůj notebook po vytažení z krabice. Chtějí si k tomu připojit svoji inkoustovku na wifi a vyždímat z výdrže baterie maximum. U všech těchto bodů jsem se setkal u Linuxu s problémy. Na chatě chtějí do noťasu píchnout mobil a jet na data. Chtějí, aby jim YouTube jel plynule a bez hučení, protože přece mají slušnou grafiku od nvidie. Chtějí, aby to šlapalo alespoň tak jako mobil za 6k+.
Nevím tyto problémy s Linuxem nemám. Net přes mobil není přeci problém. USB sdílení i WIFI hotspot fungují. Větrák hučí stejně jak Windows 10 ne-li méně. Tedy popisuji notebook Lenovo co máme doma. I když setkal jsem se s notbookem s jednojádrem, kde jsou slušně jen Windows XP. A kartu od NVidie mám u maminky na Linuxu a taky žádný problém.
Nvidie je out, teď letí AMD.Ohledně telefonu, neznám nikoho, kdo ho používá přes kabel, všichni jedou wifi hotspot.Zdar Max
Pletete si procesory a GK.V procesorech AMD Intel po cca 15 letech naprosteho zaostavani dohnalo a predehnalo. V grafikach ovsem vede nV stale o mnoho konskych delek. (Pravda, aspon v oblasti levnych grafik ma AMD tradicne stale co nabidnout).
PS: O planech a projektech novych GK samozrejme vsichni vime. Ale dokud to nebude na trhu, nema to smysl ani zminovat..
Nepletu se, protože se tu nebavíme o výkonu, ale o podpoře v Linuxu 😉.Zdar Max
To je jako válka Android vs iOS 😂
Tak, správně, linuxáci, buďte aktivní a odrazujte další zájemce od té vaší hračky.Za poslední tři roky spadla penetrace linuxu z 26,% na 1,8%. Podle mě proto, že hodně lidí začalo používat ten integrovaný ve Windows. 🙂
Pardon, přelkep, samozřejmě z 2,6% na 1,8%.
Záleží, jaké statistiky používáte. A pokud to vezmeme z historie netmarketshare, tak tam to skáče od 1,4 do 2,6 a není tam vidět moc jasný trend. Možná jsou tam vždy výkyvy, když skončí nějaký support nějaké verze Windows, že lidi začnou testovat.Pak tam byl chvilku asi hype ohledně SteamOS apod.Reálně počet uživatelů roste stejně jako počet uživatelů Windows, což je asi dáno zlepšující se úrovní v rozvojových zemí. Nevím.Zdar Max
TAK "přátelská" linuxová komunita bude asi jeden z důvodů neobliby linuxu... aspoň u nás z nich to ego přímo stříká, asi nějaká kompenzace nebo coJinak u Linuxu je potřeba aby tomu člověk věnoval trochu toho sádla, protože nějaká ta chyba se tam vyskytne asi vždy a ne vždy je snadný to odladit, protože tu přesnou kombinaci HW a SW co jeden používá moc dalších linuxáků mít nebude vzhledem k jejich počtu 😀Navíc ta nenáviděn telemetrie v přípdě komerčních OS a softwarů zřejmě také zajišťuje, že ty chyby někdo občas i opraví (krom toho samozřejmě že těch člověko-hodin věnovaných tomu softwaru bude v případě Windows o několik řádů víc než v případě jakékoli Linuxové distribuce)
1) Běžný uživatel Windows neumí také nic vyřešit2) Pokročilý uživatel Windows si myslí, že sežral všechnu moudrost světa a propaguje názory, které jsou v rozporu s fylozofií OS a s bezpečnostníma politikama OS, to, zda pokročilý uživatel zvládne udělat i rollback aktualizace v offline režimu, to je otázkou (myslím si, že většina ne)3) Běžný správce Win, většinou ti tzv. admini neumí pořádně nastavit ani sdílení (neznají fylozofii, nerozlišují mezi oprávněním na share a na fs atd.), neznají pořádně strukturu NTFS, neví, co je NTFS ADS a dalších hafec základních věcí.Jinak k tomu vývoji, Linux vyvíjejí převážně firmy / placení zaměstnanci a dostat se k přímé komunikaci s nějakým vývojářem není nemožná věc jako u Win.Pokud jde o přesnou kombinaci hw / sw, tak to slovo "přesná" je trochu zavádějící. Nic takového není, spíš si člověk musí dávat pozor na vyložený shit zařízení.Zdar Max
1) To neumí skoro nikdo - ani ten "běžný Linuxový" - ale:a) když je nějaký bug ve Windows, tak je toho okamžitě plný internet vč. možností řešení (pokud ze strany uživatele existuje)b) když se nějaká chyba objeví, tak to se to snaží M$ co nejdřív opravit, v případě Linuxů se to označí za vlastnost 😀 nebo problém mezi klávesnicí a židlíc) najít bug ve Windows je pro obyčejného uživatele pomalu na zlatou medaili, zatímco v případě Linuxu nepotkat se s bugem je menší zázrak, který vyžaduje speciální kombinaci HW a ještě se v tom radši moc nerejpat, protože obvykle vše kromě změny tapety na ploše odhalí svinčik schovaný pod kobercem2) Pokročilý uživatel Windows užívá Windows, zatímco běžný i pokročilý uživatel Linuxu chodí mlátit nevinné uživatele Windows do internetových diskuzí 😀3) To se už moc netýká běžného uživatele, o kterých je tady spíš řečNj., pokud se za šit považují všechny GK od ATI, všechny novější USB adaptéry na Wifi a já nevím co dalšího (i když tady v tom je Linux nevinně, pokud nepokládáme za jeho vinu příliš malé rozšíření)Jinak ta filozofie opensource a svobodného OS je samozřejmě OK, akorát lidi jsou svině 😀
"c) najít bug ve Windows je pro obyčejného uživatele pomalu na zlatou medaili.." Doted v ISO win10 pri instalaci pres usb3 nejde doinstalovat win, takze clonuju radeji image 25GB disku na cilovy disk. Toho si vsimne i bezny uzivatel, ktery takto instaluje. Nejakou zlatou medaili bych si tedy zaslouzil ne ?
Názor byl 2× upraven, naposled 4. 5. 2020 17:52
1) Na internetu většinou najdeš 100 různých řešení jednoho problému, který nakonec ten tvůj problém nevyřeší. Dokud tomu člověk nerozumí a nezná souvislosti, tak jen zkouší různé návody a buď to pomůže, nebo si ten OS poškodí ještě víc. Když koukám na netu na rady ohledně win, tak většina těch rad dělá BFU pro BFU a pak to tak vypadá. Prostě ty rady jsou v dost případech úplně mimo.Jinak já osobně narazil ve Win na hafec bugů a většinou tak, že si toho všiml obyčejný uživatel. IPSEC se ve Win10 rozbil 3x krát, pokaždé se uživatel (totální BFU) ozval, že mu nejde VPN. Poté jsem narazil na bugy ohledně LTE (opět tak, že se uživatel ozval, že mu nefunguje internet). Bugu při upgrade OS, kdy je v PC víc, jak jeden disk, si opět všimlo nemálo lidí / BFU. Nebo když BFU neví, jak si správně deaktivovat OneDrive, tak jak měly problém / přiházeli o data. A podobně bych mohl pokračovat. Kupodivu mi všechny ty problémy mi nahlásili BFU, já to až následně řešil. Bugů s Windows Search, nebo MS Office, to bylo nespočítaně a BFU to vedlo k slzám.2) Jen výkřik, nic konstruktivního.ad dodatek :AMD GPU je nyní the best mezi GPU na Linuxu a starší karty (se jménem ATI) fungují také celkem obstojně., i když né tak parádně jako poté, co to AMD začal uvolňovat.S Wifi dongly a dalšími zařízeními nebývá problém. Všechno to používá podobné čipy. Dokonce i na poli DVB-T donglů se to lepší a je to každým rokem parádnější (osobně porovozuji online stream TV přes čínský usb dongly a jede to stable x měsíců).Zdar Max
Naposled, když jsem se před mnoha lety o podíl linuxu na desktopu zajímal, bylo to jen 1%. A víte co? Bylo to úplně jedno... Pořád mám na linuxu více voleb skvěle vymazlených prostředí, pořád si to svoje snadno spustím a jestli Franta od vedle honí widle nebo maca je mi šumák.Většina lidí používá doma nesmyslně W10 pro naprosto nevhodné účely. Ti časem přejdou na chromebooky či podobná v budoucnu dominující zařízení.A zbudou ti, co na desktopech doma pracují. Ti budou používat to, co potřebují a zase bude ten podíl nepodstatný. A s tím, jak se aplikace budou přesouvat do cloudu, bude to ještě o dost více jedno.
Zajímavé, penetrace klesá, ale práce je čím dál tím více 😀
Když Ubuntu, tak Lubuntu - odlehčený systém s okamžitou odezvouJinak dnes asi nejlepší "Linux" pro takové to domácí žvýkání - MX Linux
Ano, prarodičům, kterým stačí internetový prohlížeč, s radostí nějakého Tuxe nainstaluji. Známým, kteří používají internetový prohlížeč a maximálně textový a tabulkový editor, také. Ale tím výčet končí. Mně samotnému by se Linux také zamlouval, ALE:1) aplikace, kterou používám denně, v Linuxu nativně rozběhat nejde a alternativa není. Nebavíme se o nějaké bůh ví jaké aplikace, ale o Winboxu. Jak to, že když MK samotné jedou na linuxovém jádře, tak sw pro jejich správu je Windows only? Proč bych měl řešit nějakou virtualizaci/emulace, když mi program běží téměř nonstop? S tím souvisí nedostupnost Dude klienta pro Linux.2) není plnohodnotná náhrada za MS Office. Ano, LibreOffice je pro většinu lidí dostatečný. Ale co mají dělat lidé, kteří fungují s poštou na Exchange serveru? Ty jsou bez klienta.
Jenže lidí, kterým stačí na počítači prohlížet fotky, web, pustit si youtube a hudbu ze spotify nebo z mp3 archivu, přehrát video z foťáku, pustit netflix/hbo, office na úrovni libreoffice jsou stovky milionů a je jich mnohem více než lidí, kteří nutně k životu potřebují sw dostupný pouze pro Windows - reálný svět skutečně denně nepracuje s CAD, Adobe a jinými specifickými nástroji. Nikdo nikomu linux necpe. Kdo je spokojený s windows, tak má zůstat na windows. OS je pouze spouštěč aplikací.
Jenže když někomu stačí základní užívání, tak proč po něm chtít, aby místo koupě hotového počítače připraveného k používání kupoval něco bez OS, pak někde (asi telepaticky) stahoval instalačku některého z milionu linuxů a pak si celý OS instaloval? Prostě sáhne po hotovce s Win, funguje mu to a neřeší. Navíc tam základ umí udělat i "Franta od sousedů co se v tom vyzná protože má počítač už od loňska"
Však on ho také k tomu nikdo nenutí. Pokud je někdo spokojený s windows, tak ať klidně používá windows - to není žádné stigma.
Spíš narážím na fakt, že těm kterým by to stačilo, k těm se to obvykle nemá jak dostat. Ve výsledku tak Linux na desktopu v zásadě používavjí jen ti, kteří jej potřebují, případně mají dost zkušeností aby byli schopni a ochotni si tím projít.Pokud se má Linux dostat k lidem kterým "stačí", tak se v první řadě musí změnit přístup autorů, ale i komunity
Já mám naopak pocit, že malý podílu linuxu na trhu desktopových PC trápí všechny kromě linuxových uživatelů. Mě to třeba nijak moc netrápí a to používám linux téměř 20 let. Nikoho do přechodu netlačím, nikomu linux nevnucuju. Pokud má někdo nějaký problém s windows, tak ho nasměruju a pokud to zkouší, tak mu pomůžu. Linux má obrovské množství výhod, ale ne vždy je přechod snadný. Pokud zjistí, že to není pro něj, tak alespoň získá nějakou zkušenost. Se změnami v licenční politice MS to bude zajímavá alternativa pro mnohem více lidí. Pokud někdo bere OS jako svatou válku mezi křemíkovými naboženstvími, tak je to jeho boj a musí si ho vybojovat sám.
Znám docela dost lidí, kteří jsou z Windows frustrovaní, a rádi by přešli na Linux. Jenže stačí aby se podívali třeba na root.cz nebo jinou linuxovou mekku, položili tam dotaz, a rázem jim Win zase tak hrozné nepřijdou. Pak chápu, že je to trápí.
Když položím laický dotaz v jakékoliv komunitě, tak se vždycky najde dost pitomců, kteří nadšeně využijí možnost projevit se jako pitomec. Je jedno, jestli se ptám v linuxové komunitě, nebo v komunitě kolem focení, stavění, mobilech, autech, zahradničení atd. Je to bohužel smutná realita a vizitka lidí, nikoliv technologií a činností. V tomto není snadná rada nikde.
S tím nemůžu souhlasit. Tolik arogance, povýšenosti a nenávisti jsem nenašel nikde jinde. Souhlasím s tím, že to není problém technologie. Ale co naplat, když oficiální fóra jsou často dost skoupá (vysvětluj uživateli že má sice Ubuntu, ale ten návod pro Debian mu bude fungovat), a když člověk požádá o radu komunitu, tak ho pošlou do... Windows?
Neznám způsob, jak změřit míru arogance v jednotlivých skupinách, takže to nechám na zhodnocení každého osobním měřením. Já nepozoruji rozdíl v distribuci pitomců napříč různými komunitami.Co se týče dostupnosti pomoci pro ubuntu pro dotazy na google, tak naopak situace kolem ubuntu je velmi dobrá a nejpravděpodobněji se právě najdou odpovědi právě pro ubuntu, která jsou poplatná i ostatním distribucím. Další distribuce s kvalitní podporou je třeba Arch, ale tam nemám přímou zkušenost s uživatelskou přívětivostí té distrubuce jako takové. A toto lze brát i jako důkaz, že obecné tvrzení o nepřátelské komunitě není úplně vypovídající. Našel jsem odpověď na každou svojí otázku kolem linuxu a nenávistných odpovědí bylo naprosté minimum. Popravdě si ani nepamatuji, kdy jsem naposled takovou viděl. Pokud bych na nějakou takovou narazil, tak prostě použiji jiný odkaz v google výsledcích. Velmi pravděpodobně tam bude odpověď někoho, kdo ten problém řešil a vyřešil.
Měřítkem arogance a povýšenosti může být třeba situace, kdy někdo vezme příklad, a použije ho pro celou svoji argumentaci, i když zcela zjevně chápe podstatu, kterou měl příklad ilustrovat.
Ano, ale toto se děje v podstatě všude. A jak změříš, že v linuxové komunitě je toto častější a horší než třeba v komunitě kolem hw a procesorů, nebo v komunitě kolem windows, nebo v komunitě kolem aut nebo focení? Internet je plný návodů a odpovědí na různé situace kolem přechodu na linux a správy linuxu, což reprezentuje čas a úsilí mnoha lidí, kteří evidentně nejsou ani arogantní, ani povýšení.
Jestli to nejsou takovy, co se nejdriv ptaji i presto, ze lze odpoved dohledat napr. ve FAQ.Nelze se divit, ze jim nekdo napise zhruba co hledat (klicova slova) v lepsim pripade odkaz. Jelikoz jim to jako odpoved nestaci, tak to povazuji za nevstricnost apod.Takto pocitove odbyti lide pak pisi, ze jim nikdo neodpovedel nebo je nekam po delsim dialogu poslal nekam kam nechtely. Toho jsem byl i parkrat svedkem. Nekteri asi vyzaduji tu peci co maji na podpore Windows.
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 5. 2020 17:12
A to je přesně to, co jsem měl na mysli. Místo smysluplné reakce se vymyslí strawman, jen aby se z tazatele udělal blb.Ale jo, schválně jsem si pár fór zase prošel, a musím uznat, že oproti době před nějakými 15 lety je situace výrazně lepší, ochota větší a urážek nesrovnatelně méně. Za dalších 15 se to snad z těch fór rozšíří i do ostatních diskuzí na netu.
Jj, Je to neco jako kdyz ma nekdo kone, a tim padem neni zavisly na cenach benzinu.. A pokud je s tim konem szity, a zna jeho limity a potreby, tak neni nic idealnejsiho.. Ostatni BFU se musi spokojit s autem....
jooo Mikrotik a jejich winbox je pripad sam o sobe :)presel jsem pred par lety na macbook a uplne stejne rozcarovani, ze to je "win only klient" ... ale nastesti se da spustit ve wine a tyden po ukonceni podpory 32bit aplikaci na macOS narychlo uvolnili i 64bit verzi winboxu (ne ze by na to lidi neupozornovali tak rok dopredu, ze bez 64bit bude problem)nicmene Dude je stale 32bit (a asi dlouho jeste bude)
On celej Mikrotik je takovy pripad sam pro sebe 😀
Ale co mají dělat lidé, kteří fungují s poštou na Exchange serveru? Ty jsou bez klienta.Thunderbird+jbsync -> synchronizace mailu, kalendare, kontaktu, poznamek a když pozves lidi na schuzku, tak se jim to do jejich kalendare naplanuje (obracene to jde taky). Co víc potřebuješ?
sorry, Tbsync
1) Winbox jedu pod wine už hafec let a nemám žádný problém. Jediný, co mi pod wine nejede je NetInstall.2) LibreOffice používám k naprosté spokojenosti. Na Exchange používám Thunderbird + Davical a no problemo (syn mailů + kontaktů + kalendáře funguje naprosto pardáně). jinými slovy, můj prehistorický článek stále platí :https://www.abclinuxu.cz/clanky/thunderbird-a-prop... Zdar Max
prarodičům kupte chromebook: já jsem na linuxu již od minulého století, na desktopu už se asi ani nebudu chtít učit používat něco jiného, ale chromebook jsem koupil domu jako surfovací pro zbytek rodiny. A udělal jsem dobře. I původní notebook s Ubuntu se dal používat na rozdíl od toho, co mi občas nosí příbuzní k vyčištění s W10. Ale tohle je bezúdržbové a to se u takového stroje používaného jen na surfování cení.
Klasický argument, "Když já bych hrozně rád, ALE!". Někdy jsou to fotokrámy, autokedy, ale Winbox na linuchu mi funguje už mnoho let ve Wine. Nikdy jsem nezaznamenal problém. Funguje to tak, že jsem stáhl exáč, na ten dvakrát poklepu a běží. Na widlích to dělám úplně stejně. Nic jsem nekonfiguroval, jen nainstaloval Wine. Nechápu, kde vidíte problém s virtualizací nebo emulací, očividně jste neměl namysli Wine, protože ten žádnou virtualizaci nebo emulaci nedělá.I jako uživatel O365 nemám problém.Už jste někdy viděl webový prohlížeč? Aplikace, která dneska nemá alespoň možnost webového xichtu, jako by nebyla. O365 tu možnost mají. Takže mailového klienta mám na outlook.office365.com .
Jak poznáte uživatele linuxu? Snadno, sám vám to řekne
Obdobně jako vegana. Ten Vám to ale již řekl 😀
Podobně jako uživatel Apple produktů :).Zdar Max
Tak jsem na to holt hrdý 🙂
Fanaticti Androidaci nejsou o moc lepsi, takze ve finale si nemame co vycitat 😀
Jak poznáte uživatele Windows? Často řeší, že mu něco přestalo na PC fungovat nebo mu to něco píše a nerozumí tomu. A mnohdy se ptá co s tím i uživatelů Linuxu, kteří nemusí problémy Windows znát.
Jo, protože uživatelů linuxu je tady tak málo, že se všichni navzájem znají a všichni jsou na root.cz, kde tedy jsou schopní jim jakž takž odpovědět, protože to už nikdo jiný nikde jinde nezná, tak se tam na to ani nikdo neptá. 😀
Já tedy nevím, každý má samosebou své zkušenosti, ale prakticky na jakýkoli zádrhel na který jsem v Ubu narazil, stačilo zaklínadlo UTFG, ono už na něj narazily desítky jiných uživatelů a pokud to nebyl nějaký systémový problém tak už na něj dávno přede mnou našli řešení. Čili já si naopak komunitní podporu velmi pochvaluji, zatím vždy pomohla, a člověk se u toho nenásilnou formou vzdělává.
Totéž platí pro uživatele a ex uživatele mobilních Windows : )
A proto je pod článkem o linuxu tolik obhájců kvality Windows 😀😀😀
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 5. 2020 13:14
Linux na NASu je OK, ale manzelce bych ho na notebook nedal... Ale verim, ze kdo na to ma cas a je technicky hracicka, dokaze si vytunnit notas pod Linuxem naprosto luxusne.. Nicmene takovych lidi je mensina - pak je to stejne jako P40 bez google komponent, par technickych geeku to vezme jako vyzvu, ale vetsina populace se tomu obloukem vyhne..
Ono je otázka, co na tom ntb dělá. Pokud čumí na net, filmy, fotky a poslouchá hudbu, tak je naprosto jedno, jestli je tam win/OSX/Linux/ChromeOS/Android.Smysl výběru konkrétního OS začíná dávat smysl, až při potřebě používat určité app, které pod jinou platformou nejsou dostupné
Nevím, nějak jsem už hodně dlouho nic netunil. Spíš bych řekl, že záleží na notebooku.Pokud si vezmu něco rozumnýho, tak není problém s ničím. Pokud si vezmu nějaký šunt, kde půlku věcí obstarává prapodivný firmware (např. multimediální klávesy), zprznění uefi apod., tak je problém. Podobně jako když je na tom nějaký GPU, se kterým se výrobce moc neobtěžoval pro Linux (různé přepínání grafik od Nvidie apod., sice někde to funguje, ale byly modely, kde byl problém).Jinými slovy, stále je to hodně o hardware. Já jsem třeba na ntb i PC naladil Linucha a vše šlo bez problémů (včetně spánku a probouzení).Kdysi jsem jen řešil intel GPU, když se intel rozhodl vše překopat.A pokud člověk jede AMD GPU, tak je vysmátej jak lečo. Šlo to hodně kupředu.Zdar MaxPS: ve světě win ta nekompatibilita s hw je také, starší scannery / tiskárny, problémy se staršíma web kamerama (i těma, co jsou v ntb, nejen externíma do usb) apod. Spoustu toho, co jsem řešil, skončilo koupí nového hw. Ale to není problém Win nebo Linuxu, ale výrobců toho hw
Já jsem ho ženě nainstaloval a je spokojená oproti Windows 10.
Pokud jste spokojený s windows, tak zůstaňte u nich. Nebudete pak překvapený, že v linuxu nejdou spustit .exe soubory a že ne každý sw, na který jste ve windows zvyklý, je dostupný i v linuxu. Rovněž neplatí, že ubuntu je to samé jako windows, ale nějakým způsobem lepší a zadarmo. S touto romantickou představou vás také čeká zklamání. Dále je možné, že ne všechen váš hw má podporu v linuxu. Podpora hw v linuxu je obecně dobrá, v lecčems lepší než ve windows, ale není nekonečná. Pokud si chcete zkusit ubuntu a jak si stojí váš počítač v automatické podpoře hw, tak si zkuste nabootovat do ubuntu z liveUSB aniž byste jej museli instalovat a riskovali tak třeba ztrátu dat, nebo windows.Gnome Shell je vynikající uživatelské prostředí, má špičkové UX a ubuntu je skvělý OS. Pro většinu lidí to ale bude příliš velký náraz pro jejich zvyky a schopnost adaptovat se na změnu.
Suhlasim, ze podpora hardware zo strany linuxu je omnoho vacsia, ako podpora windowsu. Linux bezi naozaj na vsetkom, ale desktopy a rozne herne srandicky nie su cielovou skupinou linuxu. Naposledy som mal problem s ovladanim napajania na super novych aceroch, prepinanim zvukovky atd. A samozrejme, ti co maju herne notebooky a radi hodiny travia nastavovanim svojich RGB svetielok ledku po ledke, tym ostava windows..
Taky to není úplně stoprocentní.Minulý týden jsem si instaloval nový zálohovací server a chtěl jsem to postavit na RHEL 8. Jaké bylo moje překvapení, že instalátor neviděl můj starý SAS řadič.Protože RHEL 7 má ještě dlouhou podporu a nechtělo se mi řešit chujoviny, šla tam sedmička. Ale překvapení ze zaříznutí starých ovladačů v jádře zůstává.https://access.redhat.com/discussions/3722151
Mimo tento článek... Jděte do háje s tím premium, kde to nelze dočíst a nelze pod článek napsat ani komentář!!! Tímto slavnostně zapínám adblock na Vašich stránkách! Nikdy jsem ho tu nepoužil, nebyl jsem svině, ale když budete vy, tak já také... Ne že přestanu navštěvovat živě, sleduji i další weby, ale tohle je hnusné, takže adblock...Klidně si mě blokněte, rád bych platil, ale max. 100Kč ročně...
Nikdo tě nenutí to číst, ani za to platit. Tenhle server je celkově provrtaný tak příšernou reklamou, že když jsem sem přistupoval z novýho kompu donutil mě si AdBIock nainstalovat.No a protože lidem jsou ozvučená pop-up videa a podobné prasárny proti srsti, tak ten AdBIock používají taky.No a co se stane? sníží se příjem z reklam a je nutné hledat jiný zdroj příjmu.Spíš by mě zajímalo, jestli když zaplatíš, tak jestli ta reklama zmizí
Číst chci, reklamu snesu když není vlezlá, což je problém tohoto webu, ale omezovat články a donucovat tím někoho platit bez možnosti výběru... Proč mají studenti něco měsíčně platit, když je to i jejich zdrojem informací? Přetrpěl jsem to i bez adbloku a něco ze mě měli a mohli mít, teď už ne a budu další, co bude číst a oni z toho nic nebudou mít. Ale to že zbytek článku je jen za prachy, je největší hnus... Navíc, najdu si to jinde a tam si to přečtu, tak co tím získají? Naopak ztratí...
Až tady zpoplatní onen pseudotechnický-bulvární magazín, nacož čekám, tak se můžou přejmenovat na "mrtvě.cz"Moc živě tady totiž nebude.
Ale zase budou peníze.A pro ty to redaktoři dělají.Ono je dost jednoduché nadávat na něco, co člověk dostává zdarma. Už se těším, až po krachu živě.cz spustíte vlastní, lepší magazín, a to bez nadbytečných reklam nebo poplatků.
Konečně zpátky ve Windows 10. Utekl jsem skoro po 10 letech od Canonicalu k MS. Vadilo mi směřování Linuxu celkově, binární nekompatibilita a posledním hřebíkem bylo vyjádření Canonicalu že plánují zaříznutí 32 bit knihoven i pro Wine. To mohl vymyslet jenom blbec a tak jsem si zakoupil krabicovku fpp W10 po chvíli si zvykl a jsem spokojený. Žádné problémy. Nemusím vybírat HW, nemusílm dvě hodiny řešit rychlost scollovaní kolečka myši a milion dalších věcí. Navíc čtěte je toho požehnaně : https://itvision.altervista.org/why.linux.is.not.ready.fo... 3-[
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 5. 2020 09:37
Tak spomenul si NVidia grafiku. Nvidia len nedavno zacala na linuxe naplno podporovat radu 9xx... Je to firma, ktora si ide len cisto za ziskami. Take AMD pomaha aj s open source driverom. Ale o nvidii si urcite kazdy spravil obrazok po poslednych kartach. Nechapem ale, co maju vsetci proti gnome. Co mu chyba oproti windowsu? Bordel v ikonach na ploche? Ikony sa daju zapnut taktiez! Start ponuka? Je tam! Gnome ma viacero ploch (ano, typicka odpoved od windowsaka, naco mi je viacero ploch? Ved staci stlacit ctrl-tab-tab-tab-tab... 😃 ) Dalej je tam funkcny shop s apkami, na ktory sa netreba prihlasovat. Ma mnozstvo extension, kde napr. ja som si dal cpu managera a pri kodeni ked som to nepotreboval, stiahol som cpu jednoducho na polovicu a o notebookovych chladicoch som nevedel. + aktualizacie bezia real time a netreba ani restart. Ano, je jedna velka skupina ludi, co to nevyuzije. Hraci. Zial na tych napr. nvidia uplne serie..
Já nic protu Gnome nemám. Nelíbí se mi Gnome shell. Podle mě třeba Xfce založené na Gnome je skvělé, i když dávám přednost QT. Ale u vlajkové lodi Ubuntu Focal rok staré nemožné automatické přihlášení a rok starý bug - je to normální v roce 2020?🙁
Tak je to otazka... Ja ale radsej ten linux, ako windows, ktory si hocikedy robi nieco divne na pozadi, nedokaze sa bez problemov updatovat, updaty trvaju hodiny, vytvara si rozne divne particie pri velkych updatoch, a s kazdym novym vydanim pridava nove a nove bugy. Ale ako vravim, na hranie hier to bohate staci. Aj ked prave hry by mali ist lepsie na linuxe, ktory ani zdaleka nezerie tolko prostriedkov. Uz len relog z windows do linuxu co sa odozvy systemu tyka je skok o dimenziu.
uz jsem ti nekolikrat psal ze to zariznuti 32bit knihoven neni pravda a ty o tom furt brecis po celym netu...
Udalost pul roku stara. Jednalo se o ukonceni podpory 32bit architektury. Nekteri redakturci z toho udelaly knihovny, ktere pouziva wine. Jak vidno nekteri jedinci na tom jedou jak na perniku do ted.Ted 20.04 je pouze 64bit.
V tom článku je několik společných problémů s Win a i nějaké mystifikace.Třeba to, že né u všech app jde scalovat DPI. To samé je na Win a ještě ve větší míře (samotné Win obsahují app, co to nedávají).Nvidia optimus je samozřejmě kapitola sama pro sebe.Wayland bych asi zatím nijak neřešil.S nastavením rolování myši ve Win opravdu nemám problém a funguje podle toho, jak si to nastavím.Nelíbí se ti, že X není multithread a jedna app může zamrznou xserver, ale Win mají to samé. Vše běží nad jediným procesem "explorer.exe", který má rád vytuhávání v určitých konstelacích. Donedávna i nabídka start byla součástí jednoho molocha a tuhla, nebo měla šílené odezvy.Přístup na jeden flash disk od více uživatelů, to samozřejmě možné je, záleží, jak ho připojíš. Pokud pod jedním z uživatelů, tak je správné, že k němu ostatní nemají přístup.Ta poznámka "infected Linux servers increased by 70%" je také úlet. Každý router běží na Linuxu, každá kamera běží na Linuxu a hafec dalších zařízení. Pak tu máme spoustu web serverů s děravými php aplikacemi. Nic z toho nevypovídá o Linuxu, ale spíš o tom, kdo to spravuje / supportuje.A podobně bych mohl pokračovat.Ten tvůj seznam je pravdivý jen z části.Zdar Max
// Win mají to samé. Vše běží nad jediným procesem "explorer.exe",Prosim??? :-O
Windows 10 mají dwm, ale i explorer.exe. A pokud explorer.exe vytuhne, tak člověk musí spustit taskmgr, killnout ho a ručně spustit. A pokud je z nějakého důvodu PC při startu zabit na IO (což se může občas stát u magnetických disků), tak se i může stát, že se explorer.exe nespustí a uživatel má černou obrazovku. Už jsem to několikrát řešil.Aplikace samozřejmě nevytuhnout, nezavřou se, ale nejde s nimi ani nijak pracovat.Zdar Max
Mícháš tady dohromady jablka a hrušky. Srovnávat xserver a explorer... :-OXserver je proces, nad kterým běží celé GUI systému. Pokud tento proces sestřelíš, tak už z principu sestřelíš i všechny GUI aplikace, které ho používají. (aplikace má samozřejmě možnost si hlídat, zda Xserver běží, ale zatím jsem žádnou takovou neviděl).Oproti tomu, explorer je jen a pouze shell, obdoba linuxového desktop manageru, který obsahuje hlavní panel, plochu, nabídku Start a průzkumník. Neběží nad ním žádná uživatelská aplikace a nemá vůbec nic společného s GUI jako Xserver. Stejně tak DWM je jen a pouze správce oken, obdoba linuxového compositoru, neběží nad ním žádná uživatelská aplikace a nemá nic společného s GUI jako Xserver. Je to asi jako kdybych srovnával Xserver s poznámkovým blokem.To, jestli je ve Win10 nějaký bug, který při pádu nějakého procesu způsobí deadlock v jiném procesu, řešit nebudu, protože případů, kdy mi sám od sebe bez důvodu slítnul Xserver bych napočítal tisíce.
Pravda, špatně jsem se vyjádřil. Původní myšlenka byla, že prostě jeden proces dokáže způsobit, že GUI nebude fungovat a obyčejný uživatel má smůlu, protože to nevyřeší a stejně všechno otočí.Zdar Max
"Konečně zpátky ve Windows 10. Utekl jsem skoro po 10 letech od Canonicalu k MS"JJ, to urcite. Zvlast kdyz pod tvym nickem se zobrazuje "Tucnak s liskou"Toto vystoupeni si nech někde do kabaretu. 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 5. 2020 10:18
Rozhodně si Linux od posledně když jsem ho používal polepšil, a je to 10 let. Teď jsem ho instaloval na slabší notebook, a jsem příjemně překvapen uživatelskou přívětivostí a podporou uzavřených aplikací, jako je například Spotify, Skype, Slack a mnoho dalších 😉
Ako na tomto paškvile sprovozniť ArcGis, ktorý je podporovaný len pre Windows? Čím je lepší? Keď na ňom nespustím program, ktorý ma živí.
Hmm, a teď ještě tu o červené karkulceco se asi dočteme na stránkách arcgisuArcGIS Engine-related products are only supported on Linux CPUs that adhere to the x86 architecture with supported Linux releases.
Od tebe bych si tak něco objednal, ty "odborníku"... 😀 Není nad to udělat ze sebe blbce, že?https://enterprise.arcgis.com/en/server/latest/install/...
Ja tu hovorím o ArcGIS Desktop, nie o ArcServeru....Som rád, že si si pohonil ego, ale asi si si vôbec nenaštudoval ako ArcGIS funguje resp. rozdiel medzi ArcGIS ako je ArcMap a načo slúži ArcGIS for Server. Potrebuješ mať min. na 1 PC nainštalovaný ArcGis Desktop.ArcGIS Desktop Supported operating systems *Windows 10 Home, Pro and Enterprise (64 bit [EM64T])Nov 2019 UpdatesWindows 8.1 Basic, Pro, and Enterprise (32 bit and 64 bit [EM64T])Nov 2019 UpdatesWindows Server 2019 Standard and Datacenter (64 bit [EM64T])Nov 2019 UpdatesWindows Server 2016 Standard and Datacenter (64 bit [EM64T])Nov 2019 UpdatesWindows Server 2012 R2 Standard and Datacenter (64 bit [EM64T])Nov 2019 UpdatesWindows Server 2012 Standard and Datacenter (64 bit [EM64T])https://enterprise.arcgis.com/en/server/latest/get-star... https://desktop.arcgis.com/en/system-requirements/la...
Ty kráso, takto si naběhnout...
Ubuntu je pro mě mrtvé.Když jsem naposledy zkusil 19.XX tak přibily nové bugy které v 18.XX nebyli.Sorry Ubuntu, ale dal jsem ti více šancí než by sis zasloužilo.
"... ostatně linuxový svět nic jiného a dostatečně konkurenceschopného k Office od Microsoftu ani nezná" Zde si dovolím nesouhlasit. Minimálně vím o dalších dvou alternativách k MS Office, které běží i na linux desktopu a to Kingsoft Office a OnlyOffice. Obě dobře použitelné a poměrně hezky zpracované aplikace.Pro zastánce MS Office - reaguji na větu v článku. To jestli se jedná o dobré či špatné alternativy neřeším.
Obávám se, že dnes to je již o provázání, sdílení, práci v týmech a ne jen o něčem na psaní a tvorbu tabulek.
A to onelyoffice nesplňuje?https://www.onlyoffice.com/cs/collaboration-platform... https://www.onlyoffice.com/cs/all-connectors.aspxhttps://nextcloud.com/onlyoffice/
Práce v týmech a sdílení je letitý problém i samotných Windows.
Zavádějící je věta "dostatečně konkurenceschopného k Office od Microsoftu", protože pod tím si může člověk představit cokoliv. Pro někoho může být dostatečné, když to bude mít základy Office. Pro jiného zase, že to má drtivou většinu funkcí, které Office mají. To je asi tak, jako kdyby někdo říkal, ze Explorer je dostatečná konkurence Total Commanderu. Takže asi tak. :)
Obávám se, že dokud to není WBS 365 nebo Only 365, tak to konkurenceschopné dnes není. Bylo by to konkurenceschopné před 10 lety. edit: Samozřejmě, že naprostá kompatibilita s MS Office je nutnost, pro firemní použití je nutné navázání s dalšími systémy, jako to dělá např. Sharepoint (i když to už je taky starší).A v neposlední řadě to musí vypadat naprosto totožně jako MS Office, tedy včetně zkratek atd. Protože v MS Office se všude učí už od ZŠ. A tohle bude největší problém.
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 5. 2020 22:30
Každý není cvičená opice, která si nabiflovala jen pořadí ikonek na které má klikat a rozhodí ji, když soudruzi z Redmondu změní žlutá čtvereček na modrý obdélník nebo přejmenují nějaký adresář či funkci, jen aby měli opticky více změn při vydání nějaké nové aktualizace.
Nedělejte z lidí, kteří se něco naučili cvičené opice. Víte ono naučit se dělat ve Wordu trochu profesionálněji je taky běh na dlouhou trať a nejde tam jen o ikonky (on byl problém i přechod z 2003 na 2007 resp. 2010). Pokud s nějakým nástrojem pracuji profesionálně, tak jsem efektivní. Nemusím řešit SW, ale řeším jenom tu práci, kterou v něm dělám (stejné je to i s OS). Pokud někdo přijde s něčím, co je odlišné, tak ztrácím produktivitu. A teď je otázka na jak dlouho. Pokud budou v jiné SW stejné funkce, tak to nebude tak zlé. Pokud ale doma budu pracovat s MS Office a v práci s něčím novým, tak už budu mít ten přechod delší. Taky samozřejmě záleží celkově na GUI a já se přiznám, že jakkoliv umím dobře pracovat s MS Office i ex iWork, tak mi OO, LO. WPS Office bylo lepší, ale pořád to nebylo ono. A je to tak, že operační systém, is a jakýkoliv jiný SW musí pomáhat k produktivní práci. Pokud je to naopak, tak nemá cenu jej mít, i kdyby byl zadarmo. Protože v kanceláři je hlavní výdaj plat toho člověka a zároveň hlavní příjem práce toho člověka. A vy chcete aby byl produktivní. Dokud nebude na školách linux a OSS (office) programy, tak se to ve firmách a na úřadech neuchytí.
a este zabudli na OpenOffice. Stale existuje
A už tam nějak rozumně funguje hromadná korespondence, tisk štítků a tak?Nebo pořád musíte štítky řešit tak, že jeden štítek = jedna stránka a pak při tisku skládáte X stránek na jednu (nějaké rozměry štítku a mezery mezi nimi jaksi nelze definovat).
Docela mně překvapilo to množství "Unknown" web serverů: 21.5%. Kolik to vůbec existuje těch použitelných distribucí...
https://distrowatch.com
Ubuntu trpí tím, že míří na širokou veřejnost. Systém se moc nafoukl, přehnaná grafika ho vytěžuje a obecně si Ubuntu řekne o skoro tolik systémových prostředků jako Windows.Osobně se mi ani ten Grafický desktop Gnome 3 nelíbí. Když už něco uživatelsky přívětivého, tak bych sáhl po Linuxu Mint, nebo Zorin OS.Jinak doporučuju Puppy Linux, stačí mu jen 256 MB RAM a 600 Hz procesor, takže se dá rozjet prakticky na každém i 20ti letém desktopu.
Někomu se Gnome 3.36 může líbit má i své klady. Nicméně souhlasím, že např. Cinnamon či Plasma nebo i XFCE je lepší volba. To se dá lehce doinstalovat to je co mě baví na Linuxu. Dříve něco podobného šlo i v XP Aston Shell se to jmenovalo. Kubuntu 20.04 připadá jako dobrá volba.
Názor byl 2× upraven, naposled 3. 5. 2020 21:46
Já se s kubuntu vždy spálil (zkusil jsem 2x asi 3 a 4 roky zpět), protože ta distribuce snad existuje jen z nějakého pocitu, že je nutné mít Ubuntu s KDE. Ale nezdá se, že by si s tím někdo dal práci. Téma je ponechané výchozí včetně wallpaperu a odladěné mi to taky nepřišlo. A Gnome mi taky absolutně nesedí.
Zkuste tedy OpenSuse Leap pokud vám jde o KDE. Němci jsou pečlivější. Nicméně mě právě vyhovuje, že si detaily doladím sám.
Díky za tip, momentálně používám Manjaro, protože ve VirtualBoxu funguje out-of-the-box, na jednom starém notebooku na chatě s ním také nebyly problémy (do té doby, než jsem se ho rozhodl updatovat po půl roce, protože mi zbývala mobilní data na konci měsíce - pak selhalo pár update hook-ů, protože se asi počítá s pravidelnějšími updaty a neupdatovalo to grub nebo kernel - jisté je, že to bez bootovatelné flashky nespravím)Mě vyhovuje, že si můžu trochu změnit vzhled, jinak chci Linux používat a ne zjišťovat, proč mi nefunguje xserver, proč padá přehrávání jakéhokoli videa a tak. Na tom zmiňovaném notebooku z roku 2011 zrovna Linux funguje líp jak desítky, které nemají oficiální podporu, ale možná tam nakonec dám sedmičky.
Manjaro není zlé, ale mě moc dobře nefungovalo. Právě ty překotné aktualizace mě dělali problém. Existuje i https://neon.kde.org/ Plasma přímo od autorů Plasmy. U starších grafik Intel bylo třeba přidat parametr do zavaděče https://janouskovi.net/kategorie-clanku/11-opera... ale v Manjaru to bratrovi vše chodí naopak zase dobře.
Možná ti to najede na 20 let starém počítači s 256MB RAM, ale to je tak všechno. Pokud tu RAMku nezačneš počítat v GB, tak zapomeň na reálně použitelný internetový prohlížeč. No a ten procesor ti na ty dnešní tuny Java scriptu a podobně taky stačit nebude.
Rozjet se to možná dá, ale aby se to dalo normálně používat, tak to musí splňovat prakticky stejné HW požadavky jako PC na Windows. Vyzkoušeno několikrát se stejnými výsledky.
"Ubuntu řekne o skoro tolik systémových prostredku jako windows"Po startu systemu bez clienta steam v pozadi. V podstate identicky provozovany sw.Ubuntu 20.04 /Gnome/ -- 1.3GB RAM (pro porovnani Ubuntu server cca. 150MB RAM)Windows 10 /po aktualizacich/-- 2.2 GB RAMZabrany diskovy prostor Ubuntu 20.04 -- 14GBwin 10 -- 23GBKdo nechce Gnome ma Kde(kubuntu) nebo lehci Xfce, lxde(Xubuntu,Lubuntu)Vase balboly jsou dobre tak pro widlare co si pusti ubuntu ve virtualu v nejlepsim pripade na zkouku nainstaluji, ale nepouzivaji."Jinak doporučuju Puppy Linux"Puppy je linux je zamerenim Tiny-life distro s pouzitim na flash (proto ma squashsf file system a ne napr. ext ). Dobre se hodi na stary HW.Samozrejmne se to da hodit i na HDD. Po ukonceni sezeni se aktualni stav uklada do filesystemu pokud clovek chce zachovat zmeny napr. instalace sw.
Názor byl 8× upraven, naposled 4. 5. 2020 14:11
" Ubuntu trpí tím, že míří na širokou veřejnost. Systém se moc nafoukl, přehnaná grafika ho vytěžuje a obecně si Ubuntu řekne o skoro tolik systémových prostředků jako Windows."To myslite vážne? Ubuntu Používam od verzie 8.04 a ani súčasna verzia 20.04 nepresiahla 1GB obsadene pamäti RAM z 3 Gb celových. Notebook HP probook 4545s. Ešte stále sa pohybuje na úrovní 900 MB po spustení a to spúšťam okrem internetu ešte ďalších 20 rozšírení GNOME schellu. ako počasie, vpn-ku,rádio, šifrovanie atd. Ak by som len polovicu z toho mal spustiť na Windows 10 už mam zaprataných minimálne 4 GB RAM. A to som ešte nič neurobil ani neotvoril Firefox.GNOME schell 3.38 sa nemusí každému páčiť to je jasné, ale funguje a zvykol som si naň veľmi rýchlo. Osobne nemám problém z akýmkoľvek desktop graf,prostredím. Po úprave [nie som programátor odborník len kutil as pythonom v hlave] som rozchodil súčasné Ubuntu na staručkej 486. skúste tam napchať Windows 10 😀 dostanete mision imposible.
prosim vas, vzdyt to nejde vubec srovnavat a ani to neni nici ambici. a nikdo nas samozrejme presvedcovat nechce
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.