První vozy by měly Uberu dorazit v roce 2019 a zbytek v následujících třech letech.

První vozy by měly Uberu dorazit v roce 2019 a zbytek v následujících třech letech.

Volvo XC90 s výbavou pro autonomní řízení umí jezdit úplně samo. Uber počítá s tím, že by auta vyslal do ulic vozit zákazníky bez řidičů.

Volvo XC90 s výbavou pro autonomní řízení umí jezdit úplně samo. Uber počítá s tím, že by auta vyslal do ulic vozit zákazníky bez řidičů.

Největší "ne-taxi" služba na světě s Volvem uzavřela 300milionový kontrakt na dodávku 24 tisíc vozů XC90.

Největší "ne-taxi" služba na světě s Volvem uzavřela 300milionový kontrakt na dodávku 24 tisíc vozů XC90.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.

Volvo XC90 s výbavou pro autonomní řízení umí jezdit úplně samo. Uber počítá s tím, že by auta vyslal do ulic vozit zákazníky bez řidičů.
Největší "ne-taxi" služba na světě s Volvem uzavřela 300milionový kontrakt na dodávku 24 tisíc vozů XC90.
Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.
Uber zatím pro testování autopilota používá upravené SUV Volvo XC90. Možná nyní do hry zapojí i toyoty.
8
Fotogalerie

Uber: Chtěl mít nejlepší robotické taxi, ale teď odchází z Arizony a propouští

Od tragické nehody na předměstí Phoenixu uběhly už dva měsíce a nyní vyšly najevo další plány Uberu s autonomními vozy, zámořská média se totiž dostala k internímu e-mailu, který svým podřízeným rozeslal vedoucí skupiny ATG (Advanced Technologies Group) Eric Meyhofer.

Není to veselé čtení – tedy alespoň pro fanoušky autonomních vozů od Uberu. Vždyť to byl právě Uber, který loni uzavřel obří kontrakt s Volvem a už příští rok hodlal ve velkém představit (sic pilotní) projekt komerčního autonomního taxi.

S tím je konec.

Meyhofer v e-mailu oznámil definitivní odchod z Arizony, kde o práci přijdou zhruba dvě stovky lidí – převážně z řad dohlížecích řidičů. Ihned poté nicméně uklidnil inženýry, že program autonomních vozů jako takový nekončí a bude pokračovat v San Francisku a Pittsburgu.

Jenže rozhodně ne ve formě jako doposud. Uber z Phoenixu vyhnalo především veřejné mínění. Guvernér Arizony, který zprvu Uber vítal, protože dokázal díky volnějším pravidlům přetáhnout z Kalifornie hromadu high-tech společností (vozy zde testuje i Waymo), po nehodě dupl na brzdu a úřady vydaly dočasný zákaz. V Uberu si nyní spočítali, že bude lepší rovnou odejít.

V Kalifornii však dobře vědí, co se stalo v Arizoně a Uber se bude nelichotivého PR zbavovat pěkně dlouho. Představa, že by veřejnost nasedla do robotického auta tohoto provozovatele, je v tuto chvíli spíše iluzorní.

Uber si je toho vědom, Meyhofer tedy v e-mailu dále píše, že až se jízdy opět obnoví, rozhodně nebudou tak autonomní jako dříve – experimenty budou mnohem omezenější. Tím se tedy i vzdaluje představa, že by snad firma v nejbližších letech provozovala plně autonomní komerční taxi.

Z nehody Uberu svým způsobem těží Alphabet, který si letos požádal o veřejné testování plně-autonomního řízení a už zcela bez člověka za volantem v ulicích Silicon Valley a z dokumentů plyne, že jeho technologie už dosáhla úrovně L4. To je ta druhá nejvyšší. Oproti L5 se liší v podstatě jen v tom, že autopilot nemá globální pokrytí a perfektně zná jen okolo 150 km2 okolo kampusu Alphabetu v Mountain View.

Určitě si přečtěte

Články odjinud