No nevím, myslím, že to je stále hodně daleká budoucnost. Odhlédnu-li od faktu, že dosud neexistují akumulátory s dostatečným poměrem hmotnost/kapacita.... a vezmu-li v úvahu pouze pořizovací ceny současných malých letadel.
Nejnižší level - jeden spalovací pístový motor - např. Piper M350 - cena od 1,2 milionu USD + DPH.
Vyšší level - jeden turbínový motor (ceny od a výš) - Piper M500 - 2 miliony USD, Piper M600 - 3 miliony, Pilatus PC-12NG - 4 miliony, TBM 940 - 4,4 milionu.Dále, roční "estimated operating costs" (odhadované provozní náklady) -Piper M350 - 30 tisíc USD fixní, cca. 3 USD za námořní míli variabilní
Pilatus PC-12NG - fixně 130tisíc USD ročně, cca. 6USD za každou uletěnou námořní míliChci naznačit, že pořízení a provoz i malého letadla je fakt hodně drahá záležitost. Je to prostě úplně jiná cenová liga než je pořízení a provoz auta.Další záležitostí je pilotní průkaz. Pokud letadlo nebude certifikováno pro zcela autonomní provoz, ale bude vyžadovat pilota, tak pilotní průkaz pilota, který smí létat v noci a za špatného počasí stojí zhruba 1 milion Kč za absolvování potřebných kurzů + praxe, dále se přepokládá schopnost studovat a pochopit docela velká kvanta učební látky (srovnatelné se studiem na technické VŠ), dále je třeba mít velmi dobrý zdravotní stav (periodicky kontrolováno). Získat a udržet si pilotní průkaz je nesrovnatelně náročnější než získání řidičáku.Závěr - v současnosti je pořízení, provoz a pilotování i jen malého letadla velmi náročné finančně i na mentální schopnosti a zdravotní stav. A já si nějak nedovedu představit jak tuhle náročnost snížit při současném zachování vysokého stupně bezpečnosti.
Názor byl 2× upraven, naposled 23. 12. 2019 10:49