Tykáte, nebo vykáte cizím lidem ve veřejných diskuzích na internetu?

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 141

Názory k článku

avatar
12. 01. 2023 11:53

Začínal jsem jako většina s tykáním, ale tehdy byl internet vlastně jen jedna velká komunita geeků. Dnes většinou vykám, protože diskuzí se účastní široká veřejnost a slušnost je prostě slušnost. Na druhou stranu by mi vlastně nevadilo, kdyby se celá společnost přesunula od vykání k tykání, jen na to asi nejsme připravení. Spousta lidí si plete možnost tykání s právem na to být k dotyčnému vulgární, hrubý, zesměšňující a hulvátský. I když je fakt, že takové choré jedince neodradí ani to vykání. V běžném životě, pokud jsem v pozici vyšší autority tak se snažím většině lidí nabízet tykaní a podobné nabídky od druhých také sám neodmítám. Pokud tykání neodbourá vzájemnou úctu, jsem pro něj.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2023 15:33

Tak jako vykám cizím lidem na ulici, v obchodě, v čekárně, vykám i neznámým lidem, které potkám teprve na diskusním fóru. Přijde mi to úplně přirozené a z hlediska atmosféry následné diskuse i bezpečnější. Většina lidí tykání od cizích nemá ráda a má právo vyžadovat vykání, je to normální. A podobně jako další diskutující tady vnímám silnou korelaci online tykání a konfliktní diskuse.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2023 14:46

Slušné je vykat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2023 00:29

Jsou diskutující, kterým vykám a mám k nim respekt i jako k názorovému protivníkovi, protože jejich argumenty, i když s nimi třeba nesouhlasím, jsou slušné a mají hlavu a patu. Na druhé straně jsou individua, která jsou Řediteli Zeměkoule, arogantní hulváti, a je jich dost, a ti si mé vykání nezaslouží.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 18:15

Podle situace. Když někdo píše úplné magořiny, nezvládá pravopis, nebo si dá nick Růžová Ňuninka, tak mu tykám. Bo něčemu takovému vykat fakt nebudu Čili to vlastně dělám stejně, jako ve fyzickém světě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2023 11:17

Když už, tak vykám, protože v češtině, na rozdíl od angličtiny, je slušně cizím lidem vykat. Když mi někdo začne v diskuzi tykat, tak se zpravidla jedná o provokatéra (co se chce hádat), brouka pytlíka (který byl všude dvakrát a má všechny v paži), bezohledného nebo nechápavého člověka (kterému je jedno nebo nepochopil, že si chci vykat) nebo malého uhrovatého kluka (který si hraje na něco co není). Velmi výjimečně je reakce s tykáním míněna jinak než v útoku na diskutujícího (osobní urážky) a přináší něco přínosného k tématu, ale děje se to. Vypozoroval jsem silnou korelaci mezi „nesouhlasím s názorem“ a „já ti tykám“.Příspěvky, ve kterých mi diskutující tykají nebo mě uráží zpravidla ignoruji, ale výjimky se najdou.Musím doplnit: v angličtině se výhradně vyká

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 10:05

Vykám, dokud mě někdo nevytočí, a jen tak lehce se nedám. Tykání na diskuzích hlavně od hejtrů mi vadí. A taky mi hodně vadí tykání na Messengeru od podpory mobilního operátora Kaktus, tam se mi to vyloženě hnusí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 09:30

prvních cca 10 let jsem tykal (1990 - 2000), protože tykali všichni. Pak se dostali k internetu neajťáci, mezi nimi spousta důležitých mužů řídících zeměkouli (= firma s třemi zaměstnanci) nebo zasloužilých matek a začali mně stále více dávat najevo, že jsem nezdvořák . Tak jsem to vzdal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 09:26

Tykání ani vykání podle mého názoru do diskuzí nepatří, odvádí to pozornost od tématu k osobním věcem, např. i k hodnocení a posuzování ostatních diskutérů. Proto se pokouším vždy příspěvky formulovat tak, aby tam nebylo vůbec zapotřebí tykat ani vykat. Posledních cca 25 let se snažím psát příspěvky co nejvíc neosobní. Pokud už tam musí být opravdu něco osobního, jako třeba omluva, tak vykání.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2023 07:57

Podle mého názoru by měli vykání úplně vyřadit ze spisovné češtiny, protože se plete s množným číslem a pro mě zbytečně komplikuje češtinu, žádný přínos v tom nevidím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (9)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2023 07:55

Od počátku internetu v ČR v diskusích v online prostoru zásadně tykám. Pokud se někdo ohradí, funguje to jako celkem spolehlivý "lakmusový papírek" pro identifikaci hlupáků. Je to bohužel důsledek toho, že se v čase změnilo složení uživatelů a dnes má k internetu přístup i tupá lůza.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (9)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 07:41

Obecně vykám, ale jak mi někdo na příspěvek odpoví tykáním, nemám problém takovou osobu napodobit a v dalším komentáři tykat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2023 07:37

Jak komu. Pokud vím že se jedná o staršího člověka, tak většinou vykám, pouze pokud se jedná o dezoláty, rudou lůzu a podobné existence tak automaticky tykám i kdyby jim bylo 100 let.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 07:23

Ještě jedna věc by mne zajímala u těch co tu tvrdí že všem tykají, i v běžném životě. Přijdete k lékaři na vyšetření a začnete mu tykat? Potkáte na radnici starostu a řeknete mu "ahoj"? Pokud máte třeba obchod všem zákazníkům tykáte?
===
Asi bych to nějak shrnul. Vykání v internetových diskuzích samozřejmě není povinné, ale není to samozřejmě ani nic špatného. Sám se kloním spíše k vykání ale pokud mi někdo v diskuzi tyká v žádném případě ho za to nebudu nějak urážet. Pokud někdo někoho uráží či ponižuje jen proto že v diskuzích vyká či tyká tak vystavuje nepěkné vysvědčení především sám sobě. Asi tak

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 07:22

Vykam tak maximalne tchýni a rozhodne to neni kvuli tomu, ze bych si jí vážil. Na internetu samozrejme vsem tykam. Umoznuje mi to psat slangově a lepe se pak uráží. Vy hnido tupá zni prostě blbě...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2023 07:12

Tykam.Jsem z generace, kdy se povazovalao vykani na svobodnych forech (at uz to byly BBS, PR, pokec na CB, nebo pozdeji mailova a NNTP fora na Internetu ....) za projev nerovnosti / povysovani a tedy urcitou urazku.MP

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 07:09

Pokud zrovna nepíšu email obchodnímu partnerovi tak vždy jen tykat. Internet od začátku co tu sem (od 90.let) byla vždy komunita, která združovala lidi se stejným zájmem a ještě tak do 2010 na většině diskuzí člověk se dokázal dozvědět nové věci či se poradit. Pak začla toxicita a to jak si spousta lidí myslí, že sou NĚKDO a ať se jim VYKÁ (obzlváště NOVINKY, IDNES apod žumpy).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2023 07:06

Tykám. Dodržuji tradici vzniklou již na prvních komunikačních diskuzích/sítích, když ještě nebyl Internet. Další tradici dodržuji, vždy slušně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2023 05:37

Ten, kdo všude mechanicky vyká je dle mého názoru lehce sociálně zabržděný. I když chápu, že z pozice svého zaměstnání to člověk vnímá zase trochu jinak. Doba prostě pokročila a to jsem přitom starší než páni z redakce. Tedy jednu výjimku mám a to jsou postarší dámy, ale ty se v diskuzích stejně prakticky nevyskytují.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2023 02:32

Stará škola + ajťák + bývalý expat => na netu zásadně tykám.
Komu to nevyhovuje, ať si trhne.Slušnost se vykáním nevynutí, respekt si člověk musí zasloužit.Ve Finsku děti tykají učitelům a oslovují je křestním jménem, ve Velké Británii jim říkají "Mr. XY" - a ukázněnost a úcta k učitelům je ve Finsku mnohem lepší než ve Velké Británii.Jestli se někdo vyjadřuje věcně k tématu a má pro svoje názory racionální argumenty, ať mi klidně přitom říká "ty vole", člověk se občas při hledání pravdy trochu rozohní, co na tom.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 00:32

Vždy vykám, jednak to považuji za slušnost a pak i v diskusi s tím největším hulvátem, Vám vykání umožňuje udržet odstup a dekorum. A co jsem si všiml, tak nejsuverénnější "tykači" často ani nepoužívají v psaném projevu diakritiku či interpunkční znaménka, tak vykání je asi to poslední, co řešit. Dřív jsem občas použil na agresivní tykače slovní spojení, že jsme spolu husy nepásli, ale dnes by to hodně lidí asi ani nepochopilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2023 00:23

No vzhledem k tomu, že mě život naučil si nechávat názory pro sebe, o ničem moc nemluvit, nevyjadřovat se , tak s tímto se moc potýkat nemusím, jinak jsem pro vykání, beru to úplně stejně, kdybych toho daného člověka potkal na ulici a nedělám rozdíl ani ve věkové kategorii, tykám případně až na výzvu od toho druhého, ale požaduji ať je zachována v komunikaci obyčejná slušnost, jinak je mi líto.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 01. 2023 23:55

Tykám. Na internetu se vždycky tykalo. Jsem v tomhle stará škola a ty nové pořádky mě neberou. Není to o tom, že bych si od vás rovnou chtěl půjčit vaši chatu a vaši starou, jak se někteří obávají, ale o tom že to zlepšuje komunikaci. To že některý lidi, tedy spíš mudlové, dorazili na internet pozdě a snažej se tu mermomocí zavést pořádky z běžného života je neomlouvá. S rozumnýma a chytrýma lidma si popovídáte vždy, dokonce se s nimy i dobře zaargumentujete, ale s hlupákama, narcisama, zamindrákovancema či dezolátama už je to horší. Ti vyžadují uznání a úctu tím větší, čím víc jsou zamindrákovaný a hloupější.
Nejvíc tykání nevydejchávaj osoby co si nejsou jistí sami sebou, ale o to víc pak vyžadují úctu i když z nich lezou pěkný hrůzný a pseudomorality. Nějak nechápou že úcta není automaticky shůry dána, ale že si člověk musí teprv zasloužit.
______
Mimochodem vykání je historická chyba z doby Říše římské kdy vládli dvou až čtyř panovníků, ale chtělo se vytvářet dojem jednotnosti impéria, byt falešný. Jejich oslovování se pak přeneslo i na to když byl panovník jen jeden. Prostě další příklad historické předposr@nosti pochlebovačných poddaných.Historický původ vykání
Vykání vzniklo jako následek nepochopení formy vlády pozdních římských císařů[4]. Římským císařům se až do konce 3. století n. l. tykalo, protože latina oslovení množným číslem vůči jedné osobě ani neznala. Na sklonku Římského císařství byla za císaře Diocletiana zavedena Diarchie, spoluvláda dvou císařů, kterou zakrátko nahradila Tetrarchie se čtyřmi vládci, mezi něž byla rozdělena vláda nad jednotlivými provinciemi. Ačkoliv moc byla mezi císaře spíše rozdělena, než aby byla sdílena, pro zachování prestiže impéria a zdání jeho jednoty, tetrarchové navenek vystupovali jako císařské kolegium s jednotnou vůlí. Byli proto i v záležitostech týkajících se jen jednoho člena, oslovováni jako celek, aby se zdůraznila (ne vždy skutečná) jednota vlády a vůle všech spoluvládců (patrimonium indivisum). Nepochopením tohoto principu v raném středověku vznikl tzv. majestátní plurál, kdy vykání bylo přeneseno na první křesťanské vladaře, kteří už ovšem vládli sami. Mezi prvními o sobě v množném čísle referoval papež Řehoř I. Veliký (590–604).
https://cs.wikipedia.org/wiki/Vyk%C3%A1n%C3%AD

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 01. 2023 23:49

Vždy tykám. Internet byl, je a pravděpodobně i nadále bude většinou dost anonymní prostředí a na druhé straně může být kdokoliv - babča, pedofil i troll. A je jedno, jakou má dotyčná osoba profilovku, protože fake profilů existuje spousta. Vykám pouze těm, které znám v osobním životě a jterým tam také vykám. Nutno dodat, že i tam je mi to nepříjemné a vykání považuju za přežitek. Nikdo by se neměl nad nikoho povyšovat a je jedno jakého jsou věku nebo pohlaví. Dle mého názoru je vykání ukázkou neúcty, povrchnosti a povyšování se nad druhé.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 23:37

Vzdy tykam.Do diskuzi s neznamyma lidma na internetu se zapojuju od 90. let a tehdy se vzdy a vsude vsem tykalo. Takze to porad dodrzuju. I to psani bez diakritiky mam z ty doby 🙂Vykani imho prislo v masivni mire tak pred 10 lety, ale nikdy jsem vykat v diskuzich nezacal. Akorat internet uz neni to, co bejval driv… tim nerikam, ze je to spatne, je proste jinej 🙂

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 01. 2023 23:37

Kdo vymyslel češtinu s čímkoliv jiným než tykáním by zasloužil oživit a facku a vystěhovat do ciziny tam kde se to nerozlišuje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (18)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 23:33

Dřív jsem se účastnil jen oborových diskuzí, tam se tykalo vždy a držím to dodnes. Na obecných diskuzích, kde se vyskytují běžní lidé, vykám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 23:19

Beru to jak v reálném životě: na srazu motorkářů, cyklo dovolené nebo v naší malé posilovně mi přijde tykání v pořádku nebo dokonce žádané... na úřadech nebo v marketu či na ulici samozřejmě vykám.
A beru to tak i na netu: na vysoce zájmovém webu si dokážu představit tykání... na všeobecných zpravodajských portálech považuji za slušnost vykat.
A co jsem tak vypozoroval v životě: bez vyzvání si na veřejnosti tykají rodinní příslušníci, přátelé, studenti, mladí lidé ... a pak už jen (neo)komunisti, bezdomovci a jiní zoufalci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 22:58

Vždycky když se někdo zlobí ohledně tykání, tak si vzpomenu na minulé doby, kdy se onikalo a vykání bylo považováno za neslušné. Proto nemám problém se přizpůsobit etiketě příslušného média nebo reálné praxi, protože je všechno relativní.Čeho si ale u písemných diskusí všímám (a přijde mi to trochu legrační), že většina příspěvků je psaných spisovným pravopisem, což by se v mluvené diskusi nikdy nestalo. Pravděpodobně pisatelé nemají rádi červeně podtrhávaná slova ve svém textu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 22:43

Tykám - jednak už nejsem nejmladší a taky zezačátku se na netu čistě tykalo. Plus je to zvyk z angličtiny, kde se tykání/vykání nerozlišuje. No a v práci (korporát) se taky všem tyká...takže vykat někomu na blbým netu? To mi přijde jako úplná blbost

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
09. 01. 2023 22:35

Ještě tak před 10-15 lety by nikoho nenapadlo někomu na netu vykat, pak se ale k netu dostali boomeři co dostanou agresivní záchvat když jim někdo tykne a internet se jim musel přizpůsobit. Dneska už standardně vykam protože nechci zbytečně provokovat tyhle lidi, většinou mam tendenci vykat lidem co maj reálný jméno a reálnou profilovku a vidim že je to třeba starší člověk, když je to anonymní diskuze a někdo tam má nick ve stylu debílek99 tak by mě zase asi ani nenapadlo mu vykat. Když mi někdo tyká v nějaký diskuzi, tak je mi to uplně jedno, ale pokud mě ten člověk vyloženě neuráží, tak mu sám od sebe asi tykat nezačnu v dnešní době kdy se po tom fakt jde a lidi jsou schopný vás nahlásit nebo zablokovat za to že jim zatykáte, zvlášť starší lidi co maj pocit že maj právo vám tykat protože proč by ne když je vám 30, ale vy jim musíte vždycky vykat, tohle mě na netu dost rozčiluje a je to pravej opak toho jak je to v realitě třeba v práci kde naopak skoro každej nadává ať mu nevykam že si pak připadá jak důchodce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 22:30

Zásadně tykám. Vykání by mělo být znakem zdvořilosti a úcty a tu si internetoví diskutující málokdy zaslouží. Pochopím ještě vykání v diskusích, kde se zobrazuje vlastní jméno, ale jsem proti vykání někomu s debilní přezdívkou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 22:22

Víte co mi můžou, Kohn?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 01. 2023 22:03

Taky jsem stará škola, co pamatuje provoz na radioamatérských sítích, Fidonetu, diskusnich klubech, kde bylo vzájemné tykání standardem, takže i dnes na socnetech preferuji tykání. Výjimky jsem před časem popsal na
https://pavel-vitsoft-srubar.blogspot.com/2011/07/jak-je-to-s-tim-t...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 01. 2023 21:47

Od začátku internetu se tyká, před čtvrtstoletím to byla součást netikety, nehodlám měnit dekády zažitý zvyk.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 21:36

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
09. 01. 2023 21:33

What?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 01. 2023 21:16

V drtivé většině vykám. Někdy někomu tyknu, stane se. Nejčastěji (ale ne výhradně) nějakému zjevnému B.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor