Týden Živě: ATI končí, sbohem legendo

Diskuze čtenářů k článku

08. 09. 2010 20:39

skoda, ze zrusili Ati...tuhle znacku jsem mel hodne zazitou...jinak dobry video, docela jsem se pobavil...nenasilny podani, zadny prehravani a zatezovani zbytecnymi detaily...to se mi libi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 09. 2010 17:34

myslim ze tato zmena tydnu zive prospela. Kez by to bylo casteji.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 09. 2010 09:50

Tak tenhle porad je horsi nez nocni mora. Myslim porad jako obecne. Jeste v zivote nikdy jsem to nevydrzel sledovat vic jak 3 minuty a to byl muj rekord jen proto, ze jsem cekal na informaci uvedenou v titulku. Jenomze po 3 mintach jsem se radsi touhy po informaci vzdal a video vypnul, protoze to je jak gulas z hospody v ekonomicke krizi ... oleje a omacky plny kotel, ukecany hostinsky, ale niceho se nenajite, protoze maso neni nikde...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 09. 2010 15:46

Číst tvůj příspěvek je taky pěkná mňamka...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
07. 09. 2010 14:45

No ja si to pustil dnes po prve a vickrat uz takovou chybu neudelam... hrozny... Tohle vazne nekdo pravidelne sleduje?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 09. 2010 00:35

Hele nezačne si facebook přivlasnovat slova jako je Notebook, netbook, book, atd.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 21:00

Ten notebook s androidem je home made nebo se to da nekde koupit?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 19:14

Ja bych v tyden zive nekdy rad videl nekoho, kdo vi o cem mluvi ;)

To co panove predvadi je usmevne, ale to je asi tak vsechno.

m.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 20:25

A o to přeci jde ne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 09. 2010 09:52

jak je videt z prispevku nasich IT """"odborniku"""" pod clanekm, tak pro jejich ""uroven"" odbornosti je to az moc.

Jen nevim, zda jsem dal dostatek uvozovek... snad ano.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 18:22

Po dlouhé době díl, který jsem ani nedokoukal. Od týdne živě vždy očekávám něco víc, ne jen přehled novinek uplynulého týdne, to si vždy můžu přečíst právě během týdne. Honza je prostě Honza, když tam není, tak to prostě není ono. Nic proti Pavlu Nygrýnovi, ale moderování mu prostě nejde (samozřejmě chápu, že to není nic jednoduchého, proto to také není pro každého). Přiznám se, že i při klasických dílech přeskakuji část, ve které se představuje Computer, to se prostě nedá...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 19:18

Tak to musím říct pravý opak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 21:57

Však ano, 100 lidí, 100 chutí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 23:37

Sice je Honza můj nejoblíbenější moderátor, ale... Dneska jsem se bavila :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 16:58

"...možná, že v Temelíně vytahovali ty tyče..."

Dneska super díl, hodně informací, pěkně jsem se pobavil. Díky!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 21:34

tohle je zrovna vec, ktera se uplne nepovedla. :D kdyz se vytahuji regulacni tyce, tak se vykon reaktoru naopak zvysuje. ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 23:36

Já to vím také a co má být? Právě tohle mě pobavilo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 09. 2010 12:55

Haha, taky jsem to chtěl napsat :), holt měli chlapci tyče vrazit naopak do reaktoru a ne naopak.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 14:10

nygryn je jediny redaktor u ktoreho sa da suhlasit so vsetkym co povie. drti tam vsetkych :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Pěkně zpracovaný díl, snad se s těmi iVěcičkami teda příští týden vrátí.

Ale že FB měl 2 hodiny výpadek, tomu se mi ani nechce věřit, co potom dělalo tolik závisláků bez té jejich milované sociální sítě ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 13:25

Kdyz ati konci tak jsem se chtel zeptat jestli nadale bude fungovat aktualizace ovladacu? diky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 14:01

Očividne si vôbec nepochopil, o čom to celé je. "ATI končí" neznamená, že najväčší konkurent NVidie vyhlásil STOP. Majiteľ značky ATI (teda AMD) sa jednoducho rozhodol, že odteraz nebude svoje grafické karty vydávať pod značkou ATI Radeon, ale AMD Radeon.

Nemá to nič spoločné s výrobou graf. kariet alebo aktualizáciami driverov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 14:05

ATI nekončí, jenom už to nebude ATI, ale AMD....

Čili změna jenom v názvu a v logu :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 12:35

Další povedenej díl hlavně ten konec a ta debata o Facebooku a to zakončení s notasem :D Sranda musí bejt

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 12:06

Budete v budoucnu informovat o tom androidu pro notebooky ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 12:04

Plus za to že se celý pořad nebavilo o5 a pořád dokola o Applu ... Koho to má bavit pořád poslouchat když se nikde nemluví o ničem jiném.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 10:53

Mě se dnešní video také obzvlášť líbilo, hlavně úvodní sekce bussiness tyto novinky mě zajímají skoro nejvíce a pak také utahování si z výpadku Facebooku...THUMBS UP za tenhle díl

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 10:16

Pekne video aj som sa nasmial poriadne na tom FB

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 10:09

A co Ogg Theora, kvalita videa srovnatelná s h/x264 a audio lepší než u aac.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 10:52

Co jsem viděl srovnání tak Theora byla teda viditelně horší jak h264. Řekl bych, že i horší jak klasický Divx.

Ale zato Vorbis je vynikající. Lepší jak MP3.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 11:56

Nesranduj, Ogg Theora sa s kvalitou H.264 nemôže porovnávať.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 10:00

Pěkný díl, a taky přidávám hlas pro častější rotaci moderátorů, pěkně to pořad oživí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 09:45

Dobrý díl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 09:44

No-trochu z jiného soudku...Já říkám Atině vždycky Atina-a číslo,stejně jalo celé moje okolí.Neznám moc lidí,kteří by se bavili o radeonech.Ono se to nezdá,ale změna značky udělá marketingově hodně,budu schválně sledovat vývoj akcií AMD,jsem zvědav.Jinak 3Par-odkupem firmy zmizí poslední svobodná firma (s nějakým světovým vlivem) zabývající se cloud computingem,to je na zamyšlení,i když mít data bych se nebál ani u HP,ani u Dellu..To tak možná u Aceru,i když se prý zlepšuje:).Nicméně,v cloudu je budoucnost!!:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 21:12

to co má tu marketingovou hodnotu je právě značka Radeon. Pokud by se AMD rozhodlo skoncovat s touhle značkou byl by to mnohem větší problém než výměna ATI za AMD...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 09:21

Proč jsem měl až dnes pocit, že se Týden Živě dostal na profesionální úroveň? Konečně váš seriál jednou nevypadal jako hádka puberťáka s otcem, ale jako pořad, který člověku něco dá.

Problém vidím ve vyhrocených subjektivních názorech Honzy, který často neoprávněně kritizuje věci jen na základě domněnek. Při vší úctě, nejspíš by neměl brát Týden Živě jako prostředek k ventilování svých, velmi často "extrémních", názorů, které lezou spoustě lidem na nervy.

Každopádně děkuji za tento díl a do budoucna se těším na další takové.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 18:12

Profesionálnější možná, ale nudnější. Takový to popichování od toho očekávám. Je to přeci jen takový "rekreační" pořad, nic vážného z toho doufám dělat nebudou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 23:38

Nesouhlasím, zrovna kvůli Honzovi se na Týden občas i podívám. Jeho názory se mi popravdě zamlouvají a tak i jeho vystupování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 08:03

Pavel je zabiják Další bod pro častější rotaci moderátorů

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 02:41

Pod videem jsou špatně časy posledních témat!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 01:55

Dej mě ten Android

Nedám nedám nedám.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Jo to byla bomba ten konec . U každého týdne se vždy dobře pobavím

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 00:27

S výhrou H.264 bych to neviděl tak jasně. Je tam totiž omezení, že zdarma bude pouze pro zdarma poskytovaný obsah... a to by mohl být problém. Psal jsem o tom zde: http://www.linuxexpres.cz/kodek-h-264-bude-navzdy-z... ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 01:09

může mi někdo vysvětlit, jaký je rozdíl mezi h.264 a .mkv? já si do teď myslel, že je to to stejné :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 01:12

Tak pro začátek:

H.264 je kodek a .mkv je kontajner.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 06:05

Řekl bych, že H.264 není kodek. H.264 alias MPEG4 AVC je typ komprese videa.

Kodek je spíš X264 (i když to není přesné, páč zřejmě neumí dekódovat, ale to je teď jedno), nebo Xvid-Divx který kóduje video kompresí MPEG4 ASP, což je starší varianta MPEG4.

Snad sem to moc nepoplet.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 07:21

V zásadě je to tak. I když ještě přesněji řečeno DivX je pouze firma a značka konkrétních produktů této firmy (a jejich ochranná známka, není to tedy žádný obecný název pro cokoli), jako např. DivX Plus Player, DivX Plus Converter nebo DivX Pro Codec, což je softwarový produkt, který dóduje a dekóduje video do a z formátu MPEG-4 Part 2 ASP, a od verze 7 umí i formát H.264. Xvid pak není nic jiného než open-source softwarová knihovna, tedy kodek, který kóduje a dekóduje video do/z formát MPEG-4 ASP, tedy přesně toho samého formátu, který používá DivX Pro Codec a spousta dalších (např. FFmpeg MPEG-4, 3ivx atd.) Proto jsou kodeky, které používají stejné standardní formáty (a MPEG-4 je standard) kompatibilní. Je častou laickou chybou říkat kodekům formáty a formátům kodeky. x264 je taky softwarová knihovna (plus program), tedy konkrétní softwarová implementace formátu H.264 (a ano, je to jen kodér). Žádný ze zmíněných kodeků nepoužívá vlastní formát videa, všechny se drží standardu MPEG-4 (i H.264 pod názvem AVC spadá pod MPEG-4, konkrétně MPEG-4 Part 10).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 07:51

Jinak ani VP8 není kodek, ale formát. Kodekem, tedy softwarovou implementací je libvpx (referenční implementace Googlu), a nově i ffvp8 (implementace zatím jen dekodéru od FFmpegu, výrazně rychlejší než dekodér od Googlu).

Bohužel i pan Nygrýn ve videu klasicky plete dohromady formát a software, když říká, že bitva kodeků je o tom, jestli se bude používat uzavřený, nebo open-sourcový. O tom ta bitva vůbec není. Open-sourcových kodeků byla i předtím spousta, a vynikajících - za posledních 10 let jsou nejlepšími audio a video kodeky právě open-source kodeky (v open-source komunitě jsou špičkoví vývojáři kodeků, ať už je to třeba projekt FFmpeg nebo x264). Open-source kodek je kodek s otevřeným zdrojovým kódem, ale o zdrojový kód tady vůbec nejde, ten nikdo nepotřebuje (např. vývojář FFmpegu během pár dnů napsal vlastní open-source implementaci VP8,která je lepší než to, co tým vývojářů z VP8 tvořil 10 let). Hodnota toho, co Google uvolnil, vůbec není v tom, že je to open-source. Jde pouze o to, že H.264 je zatížený patenty, a VP8 údajně nikoli (i když to bylo častokrát zpochybňováno, už proto, že formát VP8 je téměř identický s H.264). Je to tedy bitva v oblasti patentů, nikoli copyrightu (do které spadají právě kategorie closed-souce a open-source). Většina open-source kodeků používá formáty zatížené patenty (typicky formáty z rodiny MPEG-4). To je ten skutečný problém. Hodnota toho, co Google uvonil, je výhradně ve specifikaci (kterou bohužel uvolnil jen ve velmi vágní, téměř neexistující podobě, a ještě plnou chyb, kdy specifikace místy odporuje tomu, co dělá jejich závazná referenční implementace libvpx, za což taky slíznul velkou kritiku).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 09. 2010 15:13

Slovo "kodek" se už dlouho používá ve vhodném kontextu i pro označení typu formátu. Před časem si toho všimla dokonce i Wikipedie "In practice "codec" is sometimes used loosely to refer to formats".

Co se týče boje "patenty a copyrighty", je to v tomto případě celkem jedno. Podle všeho není možné vytvořit (zaručeně legální) OSS enkódér pro patentovaný formát (vzhledem ke způsobu, jakým jsou patenty pro ztrátovou kompresi formulovány). Google naopak tvrdí, že jejich OSS enkodér je zcela legální a stojí za tím vahou své značky. Pro domácí použití je to celkem jedno, pro firemní je ona "zaručenost legality" natolik důležitá, že firma často raději sáhne po placeném garantovaném řešení, než by později řešila případné patentové nároky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 09. 2010 15:53

Možná to takhle zlidovělo, ale nepovažuji to za správné. Opravdu je takový problém rozlišovat a dodržovat termíny?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2010 20:04

to je docela možné že to nepovažujete za správné, ale to není důležité. Důležitá je většina - ne ojedinělé názory a polovina našich dnešních pojmů (i přejatých) je obsahově tvořena společností. Stručně řečeno - když tomuhle stromu bude obecně říkat kaštan, tak sice bude vaše pojmenování jírovec věcně správné, ale vašim řečem absolutní většina nebude rozumět a nikdo vám brzy nebude věnovat pozornost

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2010 21:17

To je naprosto popletený názor, ze dvou hlavních důvodů:

1. O tom, co je technicky správné, nerozhoduje laická hantýrka, ale technická definice. A ta jednoznačně říká to, co říká. Například: většina lidí si myslí, že „shlédne video“, ale jediný správný tvar (v daném významu, kontextu) v češtině je „zhlédne video“, a to bez ohledu na to, že se většina lidí mýlí. Většina totiž nerozhoduje o tom, co je správné, bez ohledu na to, jak velká většina se mýlí. Pravda je jen jedna.

2. Důvod číslo jedna proč nepoužívat nesprávný význam slova je právě právě proto, aby bylo jasné, o čem je řeč. Zdaleka nejhorším důsledkem používání slova kodek v nesprávném významu formát a formát ve významu kodek je právě naprosté zmatení veřejnosti, které to způsobuje, a které má velmi dalekosáhlé důsledky a za posledních 10 let v oblasti multimédií napáchalo obrovské množsẗví škod, v podstatě celou oblast na mnoho let pokřivilo. Slovo kodek se tak v laické mluvě používá pro dvě zcela odlišné věci současně (software a formát, implementace a specifikace), což je jednak samo o sobě zcela nepřijatelné (nelze používat jedno slovo pro dvě principiálně zcela protichůdné věci, to je totální chaos), jednak vede k naprostému nepochopení celé problematiky (a právě pochopení rozdílu mezi programem a formátem je nejzákladnější a nejdůležitější věc, kterou člověk v počítačové oblasti musí chápat, a pokud bude používat nesprávné termíny, nikdy to nepochopí) a řadě naprosto scestných závěrů (mimochodem, i když se většina lidí domnívá, že se píše zcestných, správně je scestných, protože pomýlená většina nerozhoduje o tom, co je správné).

Používání nesprávného termínu zde:

1. Nemá ani jednu jedinou výhodu (pokud se používá slovo formát, každý ví, o čem je řeč, nikdo není zmatený, když se mluví o formátu H.264 atd., není tedy jediný důvod slovo formát nahrazovat slovem kodek, protože to nikomu věc o nic víc neobjasní).

2. Má spoustu obrovských nevýhod.

Závěr je jednoznačný. Laické omyly do technické diskuse nepatří. Používání nesprávných termínů problematiku vůbec nijak neujasňuje, ale naopak ji zamlžuje. Jediný způsob, jak se ujistit, že všichni vědí, o čem je řeč, jak se mezi sebou domluvit, je používání správných termínů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 09. 2010 23:35

Jinak samozřejmě ten příklad s kaštanem je úplně popletený, bez jakékoli logiky z toho prostého důvodu, že zatímco je jírovec je technicky správné, jiné pojmenování pro kaštan koňský, neboli kaštan koňský je oficiálně jírovec a jírovec je oficiálně lidově kaštan (není to tedy věc zvyku podle toho, že si to někdo plete, ale je to oficiální alternativní název), kodek není technicky správné označení pro formát - kodek znamená úplně něco jiného, ten význam slova je oficiálně, technicky správně úplně jiný, v podstatě zcela opačný. Čili podlé této analogie je to jako kdyby někdo kaštanu začal říkat kočka a argumentoval tím, že je to lepší, protože tomu budou lidé lépe rozumět. Naprostá pitomost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 09. 2010 18:51

aspoň že google používáme stejný

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 09. 2010 18:49

a právě proto se s vámi nejde shodnout... já totiž mluvím o ustálených pojmech, vy si za pojem dosadíte terminus technicus a na tom stavíte své (tedy věcně zcestné) argumenty... tedy už ten základ je špatně, ne že bychom se rozešli až během debaty. Vy si prostě mluvíte svoje, my také - to je celé... a dopadlo to jak jsem predikoval - váš dlouhatánský technický rozbor o základu mimo téma mě přestal zajímat u třetí věty a rovnou jsem přeskočil na odpověď

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 09. 2010 20:58

A to je váš problém. Nečtete na co odpovídáte. Kvalita vašich odpovědí pak tomu odpovídá. Já jsem vaše příspěvky poctivě celé přečetl i přesto, že jsou naprosto scestné. A trpělivě jsem vysvětlil proč. Nikdy bych neodpovídal na nic, co jsem nečetl. Nejsem totiž diskusní hulvát.

Můj příspěvek byl naprosto správný jako věcně, tak logicky (mimochodem, pokud napíšete, že můj příspěvek je nesprávný, a pak se přiznáte, že jste jej nečetl, jenom tím přiznáváte, že kromě toho, že plácáte hlouposti, jste i podvodník). Navíc je založený na deseti letech velmi bohatých zkušeností s touto problematikou. To, že si někteří lidé pletou pojmy a používají nesprávné termíny, vedlo k tisícům fatálních nedorozumění, stovkám milionů uživatelů počítačů a spotřební elektroniky na celém světě mnoho let velmi komplikovalo život, poškodilo mnoho softwarových produktů, dalo vydělat miliony dolarů některým firmám, které si na tom založily byznys, atd. To není věc, na které nezáleží, která nemá žádné důsledky. Pozoruji to celých 10 let. To je velmi vážný problém s velmi reálnými, škodlivými dopady.

Vy nemluvíte o ustálených pojmech. Vy mluvíte o ustálených omylech, To jsou dvě naprosto odlišné věci. Ustálený pojem je takový, který je uznáván jako správný, je tak definován ve slovnících, v encyklopediích, odborných textech atd. Ustálený omyl je věc, kdy nějaký laik nepochopí problematiku, a pak se ten omyl rozšíří. Lidé neříkají formátům kodeky proto, že je to ustálený pojem, prot, že by chápali, co to slovo znamená, nýbrž proto, že nechápou rozdíl mezi specifikací a implementací, mezi formátem a programem. Prostě si ty dvě věci pletou. Celých 10 let to vidím, v milionech exemplářů. Pořád si lidé pletou program a formát. To je nejzákladnější a zároveň nejrozšířenější nepochopení v počítačové oblasti vůbec. Z toho pak vyplývá spousta naprosto popletených závěrů i rozhodnutí (která pak mají spoustu dopadů). To, že například pan Nygrýn ve videu popleteně referuje o tom, že jde o open-source versus closed-source (o což v této věci vůbec nejde), je jeden z mnoha důsledků - prostě nechápe problematiku, plete si formát se softwarovou implementací. Proto formátu říká kodek. To není ustálený pojem, to je popletení si dvou odlišných věcí. A proto je tak důležité používat správné pojmy. Vedou k pochopení problematiky. Pochopení problematiky pak vede k používání správných pojmů. To jsou spojené nádoby.

Jak jsem již řekl, používání chybného termínu tady:

1. Nemá ani jednu jedinou výhodu

2. Má spoustu nevýhod

Používání ustáleného omylu místo správného termínu je tedy naprosto neobhajitelné. Nelze prostě vůbec ničím obhájit, neexistuje jediný důvod proč to dělat. Jakýkoli pokus o obhajobu je pouze okecávání tohoto základního faktu. Nazývání kaštanu slovem kočka nikomu nijak nepomůže problematiku pochopit více, než kdyby se kaštan nazýval kaštanem. Jediný důsledek je to, že když se to bude obemílat dostatečně často, spousta lidí uvěří tomu, že kaštan je kočka.

Což je přesně to, co se tady děje: to, že někteří lidé formátu říkají kodek a kodeku formát, způsobuje to, že lidé, kteří to čtou, si potom myslí, že kodek je specifikace a že formát je program. Se vším, co z toho vyplývá. Spousta lidí si myslí, že H.264 je počítačový program. Vždycky, když je nějaká diskuse o těchto věcech, se vynoří lidé, kteří se zas a znova pořád dokola ptají, jak to s tím je, protože v tom mají hokej. Protože někteří lidé kodekům říkají formáty, lidé si své počítače instalují tuny nepotřebného softwaru, protože jim nějaký chytrolín nabulíkoval, že filmy jsou „v kodecích“, a že si musí nainstalovat kodek, kterým bylo video vytvořeno. Takže ačkoli bylo video vytvořeno kodekem X, který používá formát A, a uživatel již má nainstalovány kodeky Y a Z, které umí dekódovat formát A, nainstaluje si i kodek X, protože nechápe, že kodek není formát. To se děje neustále. Je naprosto naivní iluzí domnívat se, že když se řekne „kodek“, budou lidé vědět, o co jde. Právě že neví. A právě proto, že to slovo mnozí používají v nesprávném významu. Právě proto, že pak u takového slova s různými významy není jasné, o co jde. Neexistuje jiná počítačová oblast, ve které by lidé měli tak strašlivý hokej, jako je právě oblast kodeků a formátů. Denodenní zkušenost za celých předchozích 10 let. Obrovské zmatky.

A proč se tak děje? No prostě proto, že lidé jako vy trvají na tom, že ačkoli sice používání nesprávného termínu nemá jedinou výhodu, zato však spoustu nevýhod, tak je v pořádku jimi mást lidi, protože je to zavedený zvyk. A ještě mají tu drzost se v diskusích vcysmívat lidem, kteří na to upozorňují.

Zavedený zvyk je taky třeba krást a lhát. Ale v pořádku to není a nebude.

Řešení je úplně prosté. Nepoužívat nesprávné nejednoznačné termíny, které lidi matou, a používat správné termíny, které jsou jasné a jednoznačné. Neexistuje na světě jediný člověk, který by porozuměl výrazu „formát H.264“ méně než výrazu „kodek H.264“. Neexistuje tedy jediný důvod, proč správný termín nepoužívat. Slovo kodek nemůže mít dva zcela protichůdné významy současně. Kdyby nic jiného, už jenom to samo o sobě je jednoznačný důvod, proč je jeho používání v nesprávném kontextu nepřípustné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 09. 2010 17:52

Proč by to nebylo možné? OSS nerovná se zdarma, když jsou řádně zaplaceny licenční poplatky může i OSS kodér patentovaného formátu být používán legálně. Například Google na YouTube používá upravenou verzi open-sourcového x264 (a používal ji i předtím, než bylo H.264 pro internetové vysílání „zdarma navždy“).

Jinak jediný správný význam slova kodek je zařízení nebo program. Od toho to slovo vzniklo (slova KOdér/DEKodér jasně udávají aktivní význam, kodér kóduje, dekodér dekóduje, zatímco formát nic nekóduje a nedekóduje). To, že se to v lidové mluvě používá i pro formát, je sice pravda, nic to ale nemění na tom, že je to nepřesné, neodborné, lidové, laické označení, které navíc, a hlavně, způsobuje obrovské zmatky, protože pak velmi často lidé nechápou, o čem je řeč. Právě to obrovské zmatení laické veřejnosti mezi pojmy formát a program (a obecně, nejen u multimédií a kodeků), je příčinou mnoha fatálních nedorozumění a špatných rozhodnutí, a právě pochopení rozdílu mezi formátem a programem je vůbec ta nejdůležitější věc, kterou člověk v počítačové oblasti musí pochopit, to je klíč ke všemu. Nehledě na to, že pak má slovo kodek současně dva zcela odlišné významy, takže se pak píšou takové perly jako „Google uvolnil novou verzi kodeku libvpx pro svůj kodek VP8, můžete si jej nainstalovat a porovnat s kodeky pro kodek H.264“. Není tedy absolutně žádný důvod používat nesprávný termín jenom proto, že je ta chyba v neodborné mluvě rozšířená. Má to jen samé nevýhody a žádnou výhodu. I ta Wikipedia jednoznačně v tom článku i ve všech příbuzných článcích důsledně dodržuje jediný význam slova kodek, tedy program nebo zařízení. To, že v článku Codec zmiňuje i „volný význam“ slova kodek v lidové mluvě, je zmíněno jenom okrajově, a navíc, jak bylo řečeno, jako „volný“ (jinak řečeno „nesprávný, nepřesný“) význam, který se „někdy“ používá. V odborné diskusi není dobré používat „volné významy“, protože pak není jasné, o čem je řeč.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 09. 2010 18:00

(A ještě k prvnímu odstavci - stejně tak samozřejmě může kdokoli vytvořit uzavřenou, proprietární implementaci VP8. To, že Google dělá svou vlastní softwarovou implementaci VP8, neznamené, že to je a bude jediná implementace. To je opět to pletení so pojmů program (kodek) a formát (standard). Čili opět - jde pouze o patenty, nikoli o copyright. O open-source nebo closed-source vůbec nejde.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 01:15

MKV je kontejner (dá se říct prostě jen škatulka), do které se dá video a zvuk v určitém formátu (kodeku). A do MKV se většinou dává právě video v H.264, ale nemusí to tak být, může se tam dát třeba i DivX. Stejně tak AVI je jen kontejner.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 07:10

MKV je přípona souboru mkv napsaná velkými písmeny, používá se pro soubory ve formátu Matroska, což je multimediální formát kontejneru (nikoli kontejner - kontejner je to, co obsahuje zvukové, obrazové a další stopy, a Matroska je jedním z formátů kontejnerů, tedy způsobů uložení multimediálních dat). Kontejner nemá vliv na kvalitu video ani audia, a u obecného kontejneru, jakým je Matroska (do Matrosky se dá uložit spousta různých věcí) ani neříká, v jakém formátu je video nebo audio. Video a audio taky nejsou v kodeku, ale v nejakém formátu (kodek je software nebo hardware, který kóduje a dekóduje data, tedy implementace, kompresní fomát je pak způsob, jakým se data komprimují, podle nějaké specifikace, např. ve formátu H.264 atd.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 10:38

Tak to nepreháňaj. Poprieť niečo, aby si to následne potvrdil...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 11:29

?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 11:31

Aha, „u obecného kontejneru, jakým je Matroska“. Renonc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 09. 2010 13:59

http://jech.webz.cz/...

tam mas vsetko

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 09. 2010 00:01

Jak se chce Kubovi na začátku smát :D:D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor