Každý týden teď někdo z nás zkouší něco, co běžně nepoužíváme, a v nové rubrice Týden s … se pak dozvíte o našich dojmech a poznatcích. Pouštíme se do novot a alternativ, které nejsou masově rozšířeny, ale teď to bude trochu výjimka – vyhledávač Seznam.cz totiž u nás rozšířený docela je. Minulý týden jste si nicméně odhlasovali, že by vás zajímalo, jak se Seznam.cz osvědčí v ostrém nasazení místo Googlu.

Souboj Seznam vs. Google je ze světového měřítka docela raritou. Seznam si totiž udržuje nezanedbatelný podíl na českém vyhledávání – těžko říct, kolik přesně, protože přesná statistika neexistuje, ale může to být tak půl na půl. Z diskuzních fór na téma vyhledávání lze vyčíst, že většina pokročilejších uživatelů internetu používá raději Google a Seznam nálepkuje jako vyhledávač pro začátečníky. V redakci si to tak úplně nemyslíme, ale stejně nikdo z nás Seznam.cz běžně nepoužívá. Bylo na čase ověřit běžnou praxí, jaký Seznam.cz opravdu je. A třeba u něj nakonec i zůstat? Uvidíme…
Výsledky nejen formou textu
Ačkoli jsem vrhal zoufalé pohledy na kolegy, nikdo se k týdennímu úvazku k Seznamu neměl, a tak jsem se do toho v sobotu pustil sám. Protože vyhledávač používám primárně z adresního řádku prohlížeče Chrome, vedla moje první cesta do nastavení, kde jsem nastavil jako výchozí vyhledávač Seznam.cz. Jde to a funguje to. V Androidu už to tak jednoduché nebylo, mobilní Chrome dává na výběr kromě Googlu jen Bing nebo Yahoo. Ale vyřešila to neoficiální aplikace Search.seznam. V obou případech funguje našeptávač, jinak žádné specialitky.
Chrome se i s konkurenčními vyhledávači umí skamarádit
Největší problém je zpočátku vizuální zvyk. Seznam hned u výsledku zobrazuje miniatury nalezených stránek, které jsou však natolik malé, že příliš informační hodnotu neposkytují. Nicméně nijak nepřekáží (Google má vlevo jen prázdné bílé místo) a periferně se tak zviditelní weby, které už znám – miniaturu podvědomě poznám. Ovšem u neznámých webů z malého obrázku nepoznám, jestli uspokojí mé hledání a má cenu kliknout, tento účel funkce neplní.
Seznam u vyhledaných webů zobrazí i miniatury, Google sází na prostý text
Obrázky náhledů stránek ve finále považuji za zbytečné. Teoreticky by mohly zpomalovat i zobrazení výsledků hledání, protože načtení obrazových informací si pochopitelně vyžádá větší datový objem. Ale to už je dnes pouze teorie, Seznam odpovídá stejně svižně jako Google.
Čeština má přednost
V první řadě jde ale o výsledky vyhledávání. Tady se sluší připomenout, že asi nebudu ideálním zástupcem českého internetového průměru – hledám velmi často aktuální informace na zahraničních webech. Když se objeví nějaká novinka, hledám původní zdroje atp. V této disciplíně Seznam bohužel selhává. Dávno už jsou doby, kdy pro zahraničí využíval vyhledávání třetí strany, a nabízí zcela vlastní vyhledávač globálního webu. Na obecné hledání se docela dobře použít dá, ale indexuje pomaleji než Google. Čerstvé zahraniční články s ním proto nenajdu.

Časové filtrování Seznamu chybí. A mimochodem, podívejte se, jaký web je na první pozici - oficiální web společnosti. Níže následuje výsledek Seznamu
Další komplikací při hledání v zahraničí je velmi silná preference českých webů ve výsledcích. V režimu hledání na všech webech bych očekával inteligentní mix českých i cizojazyčných webů s důrazem na hodnotu informace, nikoli na jazyk. Ve výsledcích Seznamu přitom české weby mnohdy přeskočí i oficiální web výrobce, pokud není v češtině. Daleko častěji tak musím u Seznamu sahat na tlačítko „Cizojazyčně“, které mi vyfiltruje výsledky jen ze zahraničních webů.

Zvláštní neshody: Při všeobecném hledání názvu britské mediální firmy nabídne Seznam na první pozici anglickou wikipedii, při přepnutí na zahraniční hledání oficiální stránku společnosti, která předtím nebyla vůbec vidět.
Ovšem hledám nejen v zahraničí a na českém hledání si Seznam vede velmi dobře. Relevanci výsledků není co vytknout. Na prvních pozicích se oba vyhledávací konkurenti velmi často shodnou, jen jsou výsledky zpravidla v jiném pořadí. Mnohdy je to těžko říct, které pořadí je lepší.

Rozdíl mezi všeobecným a zahraničním hledáním je opravdu velký a i v tomto případě nelogický. Zahraniční hledání dá na první pozici správně web výrobce, všeobecné hledání vnutí dva české obchody, i nějaké zahraniční weby, ale ten oficiální ne
Co mi ve vyhledávači hodně chybí je filtr podle času poslední aktualizace stránky. To jsem si až při tomto testu uvědomil, jak často to v Googlu využívám. Naopak nechybí základní operátory a funguje i „Site:“, po kliknutí na „Pokročilé vyhledávání“ lze stejného efektu docílit i zápisem do připravených polí. Lze zadat hledání na určité doméně, nebo naopak některé domény z hledání vyřadit. Je to přehledné, jednoduché.
Na obrázky a videa nepoužitelný
Takové ty dnes již samozřejmé záležitosti jako potlačení skloňování nebo oprava chyb ve vyhledávači Seznamu samozřejmě nechybí. Je ale vidět, že opravu chybného zápisu nabízí mnohem méně častěji než Google. Na druhou stranu, Google mě občas rozčiluje, že opravu nabízí, i když nemá.

Chyba v názvu restaurace: Seznam nenabídne korekci, místo toho našel jeden relevantní web, kde chybné slovo padlo, byť v jiném kontextu • to Google nabídl hned výsledky s opravou překlepu • na druhou stranu při přesném dodržení fráze nenajde to, co Seznam
Kromě samotného vyhledávání nabízí vyhledávač Seznamu i užitečné doplňky. Třeba převod měn, který potřebuju docela často a u Googlu jsem si rychle navykl. Seznam je dokonce o něco lepší – stačí napsat jen 22 eur a už v našeptávači svítí výsledek v korunách. Ve výsledku pak připíše i aktuální kurz. Užitečná je i rychlá kalkulačka, převod jednotek, zobrazení odkazu na mapu ve výsledcích hledání adresy, rychlé zobrazení počasí a podobné finesy, které neumí jen Google. Ale nutno uznat, že to Google umí „lépe prodat“, funkce jsou nápadnější a na první pohled propracovanější.
Seznam: všechno podstatné, mapka a relevantní odkazy • Google: vše v úhledném vyčleněném boxu, mapka, základní informace, atraktivnější podání. Ale všimněte si odkazů, relevanci má lepší bezesporu Seznam
Kromě běžného vyhledávače používám i dílčí, například pro hledání obrázků. Tady je asi největší kámen úrazu, tohle vyhledávač Seznamu prostě neumí. Obrázky sice najde, ale pokud je po vyhledání „new york“ na prvním místě loď, na druhém obálka časopisu, na třetím most a následuje další balast než se konečně objeví nekvalitní wallpaper New Yorku v noci, tak je něco špatně. A ostudně to přitom dopadne i s českým Brnem. To že obrázky nedokáže filtrovat podle času, barvy, přítomnosti lidí nebo přesné velikosti, to už je pak nepodstatné.

Vyhledávání obrázku New Yorku na Seznamu... • ...a na Googlu
Nebo jsem také hledal aktuální logo SkyDrivu...
Neméně slavně to dopadne i s videi. Hledá se napříč videoservery, ale YouTube jakoby byla až ta poslední možnost, kterou chce vyhledávač nabídnout. Dochází pak k takovým absurditám, že nás vyhledávač odkáže na „videoportál“, kde je však embedované video z YouTube. Za tyto nedostatky ale není přímo odpovědný Seznam, technologii vyhledávání má od ruského Yandexu.
Hledám trailer k novému filmu. Kupodivu jakoby na YouTube vůbec nebyl. Tak klikám na první odkaz a hle... • ... odkazovaný neznámý videoportál není nic jiného než agregátor videí z YouTube
A ještě jedna ukázka, že separátní hledání Seznamu moc nejde: Při hledání mi Seznam na prvním místě sám nabídl, ať to zkusím znovu v jeho „prohledávači“ encyklopedií. Ten mi ukázal hromadu odkazů než se ukázalo, že český zápis na Wikipedii je opakovaný stále dokola.
Není pro mě
Po týdnu s vyhledávačem Seznamu už vím, že jej nadále ke své práci využívat nebudu. Mám docela specifické nároky, navíc dost často vyhledávám multimédia a na slabiny českého vyhledávače proto narážím docela často. Ale jsou lidé, kterým ho s chutí doporučím – budou to především ti, kteří moc nevládnou cizím jazykům a upřednostňují stránky v češtině. Seznam české stránky očividně upřednostňuje, a když na věc přijde, umí vyhledávat i na těch zahraničních. Rozhodně se nedá říct, že by byl vyhledávač od Seznamu špatný nebo nepoužitelný. Je prostě jen trochu jiný, ale na české vyhledávání velmi dobrý.
Tentokrát o dalším tématu Týden s... nehlasujeme, máme tu jednu neodkladnou záležitost. Hlasovat se tak bude zas až příště.