Ty šílené prázdniny (II.)

Stupňující se vedro, která by snad mělo skončit s ukončením prázdnin, slibuje nebývalý růst návštěvnosti Internetu v září.

Stupňující se vedro, která by snad mělo skončit s ukončením prázdnin, slibuje nebývalý růst návštěvnosti Internetu v září. Lidé se vrátí z dovolených a studenti do škol, zasednou za počítače a budou chtít uspokojit svůj internetový půst – očekáváme proto v září nárůst nejméně o 30% oproti srpnovým hodnotám. Zdá se také, že podobné hody budou servery čekat i co se týká inzerce, neboť začíná podzimní sezóna a všechno nasvědčuje tomu, že přinese českému Internetu historicky zdaleka nejvyšší inzertní příjmy.

Z internetových médií se – a není to poprvé – nejlépe dařilo hernímu BonusWebu, který i v tomto nepřejícím létě stoupl o čtvrtinu; druhé za ním skončilo Doupě, které kleslo o čtyři procenta, ale i to bylo na srpen vlastně hodně nadprůměrné. Dobře se dařilo i MobilServeru (-6%), a všichni ostatní už byli ve vzácně vyrovnaném rozmezí na průměru či v mírném podprůměru: jak Živě, tak Neviditelný Pes, tak iDnes, SvětNamodro i Novinky.cz.

Pokud pomineme málo známý server PIS, pak „překvapením měsíce“ je jistě dvojnásobný vzrůst Fazolí. Rozjezd této služby, která nabízí alternativní marketingové postupy (sbírání kreditů zvaných „fazole“ za provozování různých služeb a prodej produktů na Internetu, a jejich následná směna za fyzické zboží nebo služby či aspoň za slevy na tyto) nebyl moc rychlý a na Internetu se sem tam objevila kritika na slabá místa Fazolí, i když trošku přehnaná. Fazole ale v červenci „otočily“ skoro tři čtvrtě miliónu stránek (a jeho provozovatel tak dostává slušný prostor pro prodej reklamy) a navštívilo je průměrně 1400 UIP (tj. okolo tří tisíc lidí) denně, i to je více než dvojnásobek oproti červnu. V USA jsou podobně zaměřené weby co do návštěvnosti enormně úspěšné – např. podobná služba MyPoints patří do první americké dvacítky, a české Fazole tam, zdá se, míří také.

Naopak nečekaně velký propad zaznamenala další mladá služba Sféra.cz. Ta odstartovala zhruba před dvěma měsíci za vydatné podpory partnerského Magea a se zkušeným týmem v zádech; úvodní reklamní kampaň jí přinesla dobrou návštěvnost, ale jak se kampaň postupně zmenšuje, klesá i návštěvnost serveru. Vůbec se ukazuje, že nová média (i když Sféra je něco jako „Meta-médium“) mají na českém Internetu stále menší šanci na rychlý úspěch. Kde jsou ty doby, kdy stačilo spustit na Internetu časopis a hned o něm všichni věděli a začali jej navštěvovat. Dnes můžete denně na českém Internetu najít pětistovku nových článků, a nad sílu lidí je byť si jen přečíst jejich titulky na centralizovaných serverech jako je Press.cz, Trafika.cz nebo nové WebSpy.cz.

Rozdíl v návštěvnosti jediných dvou auditovaných obchodů (Vltava.cz a Shop.cz) se zvětšuje – kdysi měly oba servery prakticky stejnou návštěvnost, dnes je Vltava dvojnásobná co do počtu stránek a trojnásobná co do počtu návštěvníků. U Vltavy si troufáme říci, že web přestál špatné období z přelomu roku, kdy často nestíhal dodávky, a zlepšenými službami si zase získal přízeň zákazníků: denní počty objednávek jsou okolo stopadesáti.

Stále více se budeme v auditu setkávat s tzv. packy, shrnutím výsledků více webů od hlavních provozovatelů internetových služeb. Zde není ani tak důležitý počet zobrazených stran, protože ten se ostatně získá jejich prostým součtem z hlavní tabulky, ale počet návštěvníků (IP adres): zde se nejedná prostý součet, ale o „součet s vyloučením duplicit“, a můžeme se tak podívat, kolik lidí navštěvuje celkově všechny weby jednotlivých firem. V nich vede Seznam před Computer Pressem, nicméně před nimi by byl ještě Atlas+Můjweb, pokud by byl dán do „packu“ – dobrá pozice Cpressu je ale také do značné míry ovlivněna našim freewebhostingovým Hyperlinkem, ne ale tak moc jako u Atlasu.

Nic dramaticky nového se neodehrálo ani v reklamních sítích – je důležité si ale všimnout, že reklamní sítě celkově klesly daleko méně než průměr, a potvrzují tak trend celého letošního roku: stále více správců serverů svěřuje péči o reklamu na svých stránkách reklamní síti, tj. jak specializovanému softwaru, tak často i obchodnímu týmu příslušné agentury, ať je to MIA, IP Netvertising nebo Mr.Lin(x).

Kromě internetově dobrého (rozuměj: špatného) počasí si pro konec léta a podzim jistě přejí provozovatelé serverů ještě jedno: propustnost sítí. I v málo vytížených letních měsících se totiž až příliš často stávalo, že sítě providerů byly ucpané či měly dokonce výpadky: to je nepříjemné jak pro servery, na které se nelze dostat, tak i pro uživatele, kteří mají časté problémy s rychlostí přístupu zejména jsou-li u „free“ providerů. Na toto bolavé místo trefně zaútočil Český Telecom s rozsáhlou reklamní kampaní se sloganem „Zamrzá vám Internet?“, kterou sugestivně doplnil výstižnou grafikou „tuhnoucího“ spojení. Reklama míří do černého a Telecomu, který vychvaluje propustnost služby EuroISDN, jistě přinese dost zákazníků. Jestli budou spokojeni, jisté není, neboť tím řeší jenom půl problému – od sebe k providerovi (a případně do NIXu); přetíženou linku k výslednému serveru u jiného provozovatele (Telecom zatím nemá na své síti příliš mnoho významných serverů) to už nijak neovlivní.

Určitě si přečtěte

Články odjinud